07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi tömkört. Tack och lov att jag fick låna min kompis häst och köra en extra timme för C hade första dagen efter joggingen och det tog han fasta på. Det betydde att AE tömkörde typ 45 min. Och att vi nästan bara hann med vänster, men det var nog lika bra.

Hans självförtroende är bättre än mitt just nu, om man säger så...
 
Nu avverkar de i hästarnas vinterhage, så de är förvisade till sommarhagen som bara består av tråd = unghästen kan rymma när som helst. Vågar därför inte rida Ariel och jag är såååå ridsugen. Slår vad om att avverkningen är klar på onsdag, eftersom jag åker till Gbg på torsdag... :arghh:
 
Nu avverkar de i hästarnas vinterhage, så de är förvisade till sommarhagen som bara består av tråd = unghästen kan rymma när som helst. Vågar därför inte rida Ariel och jag är såååå ridsugen. Slår vad om att avverkningen är klar på onsdag, eftersom jag åker till Gbg på torsdag... :arghh:

Går det inte att ställa in unghästen medans du rider? Låter ju skittråkigt annars....
 
@Habina men det kan väl inte spela nån som helst roll om de får stå inne någon timma medans du rider några dar ? Jämfört med att du inte kan rida alls och när de går ute så mycket ? :confused:
 
@Habina men det kan väl inte spela nån som helst roll om de får stå inne någon timma medans du rider några dar ? Jämfört med att du inte kan rida alls och när de går ute så mycket ? :confused:

Fast de går inte ute mycket nu. Jag vill ha dem ute så mycket som möjligt, speciellt som de i vanliga fall går ute dygnet runt.
 
Jag känner precis likadan med mina hästar, @Habina - tycker jättesynd om dom ifall de måste stå inne nån timme, särskilt medans det är fint väder. :cool:
Men skulle det kunna hjälpa att ge de andra hästarna hö i hagen medans du rider Ariel? Då håller de sig förhoppningsvis innanför staketet?
 
Jag känner precis likadan med mina hästar, @Habina - tycker jättesynd om dom ifall de måste stå inne nån timme, särskilt medans det är fint väder. :cool:
Men skulle det kunna hjälpa att ge de andra hästarna hö i hagen medans du rider Ariel? Då håller de sig förhoppningsvis innanför staketet?

Ja, men ska jag rida en halvtimme blir det så hiskeligt mycket hösilage och unghästen behöver banta...

Jag överlever utan ridning några dagar, är bara så frustrerande. ;) Vi är ju ändå inte igång efter vår "sjuk-i-ett-halvår-period" så det gör inte så mycket. Har jag tur är kanske våren här när jag är hemma från Gbg...
 
Har skrittat en liten runda på GP, pigg som attan och det var taktande och springa på tvären som gällde. Inte förvånad alls när det gäller den pållen. Vi inspekterade sommarhagen, det börjar minsann spira lite i den.

Hoppade lite med Fendi, tänkte träna lite ordentligt på det nu så det blir vardagsmat för henne.

Började inte jättebra, hade hängt upp en sån där plastmur man kan köpa på Hööks. Den har hon hoppat förr utan problem men idag var den livsfarlig. Men till slut så hoppade hon fint från båda hållen. Efter ett hoppass där både bakben och hjärna fick aktiveras hos både häst o ryttare så gick hon fint fram för skänkeln sen. Det har vi annars lite problem med. Men fick till fina längningar i trav, och även korta upp funkade ovanligt bra för lätta hjälper. Hon börjar nästan bli lite kul att rida den där lille hästen.
 
På måndag ska Barb in på kliniken. Det känns som om hon egentligen är på bättringsvägen även om det svänger ganska mycket upp och ner. Vill att hon ska få slemlösande iaf så hon får hjälp att få ur sig allt skräp. Vågar inte bara rida och att hon ska få hosta upp det sega, är rädd att det ska ge skador på luftrören om hon håller på att hosta för mycket:/.
Skrittade en sväng i vårsolen i veckan och hon fic ett hostanfall om 4-5 hostningar efter ca 20 minuter, vilket är en rätt stor förbättring mot för några veckor sen. Så jag hade väl kunnat ha is i magen egentligen. Men det är så svåååårt! Hur jag än gör känner jag antingen att jag gör för mycket eller för lite:(.
 
På måndag ska Barb in på kliniken. Det känns som om hon egentligen är på bättringsvägen även om det svänger ganska mycket upp och ner. Vill att hon ska få slemlösande iaf så hon får hjälp att få ur sig allt skräp. Vågar inte bara rida och att hon ska få hosta upp det sega, är rädd att det ska ge skador på luftrören om hon håller på att hosta för mycket:/.
Skrittade en sväng i vårsolen i veckan och hon fic ett hostanfall om 4-5 hostningar efter ca 20 minuter, vilket är en rätt stor förbättring mot för några veckor sen. Så jag hade väl kunnat ha is i magen egentligen. Men det är så svåååårt! Hur jag än gör känner jag antingen att jag gör för mycket eller för lite:(.
Tjatigt med så långdragen hosta. Har tyvärr inte direkt några tips.
 
I år måste jag skaffa lite nya bommar, de jag har ser ju inte kloka ut någonstans. Verkar inte som om vanlig trävaruhandel har sådana. Annars får jag köra med plank.
 
Divan har ju surprise surprise skaffat sig lite semester igen, räck upp handen den som inte är förvånad :p

I tisdags när jag kom till stallet var hon märkligt svullen insida vä fram. Fick panik och tänkte senskada, gaffelband eller griffelben. Ringde veterinär som sa kyl så kommer jag imorgon. Åkte ut onsdag morgon och kylde igen och redan då var svullnaden bättre och sen kom veterinär på EM. Inget allvarligt utan antagligen har hon slagit på sig själv. Finadyne till i fredags och idag kollade jag henne och hon är hur fräsch som helst. Svullnaden var borta redan i fredags men vet ville att jag skulle vänta med att röra på henne tills idag.
Missade träningen för PF i helgen och det var ju tråkigt men men.

Ska rida på i veckan fast kiropraktorn kommer på onsdag för check så vi får se vad han säger. Sen åker jag till GBG lör till sön.
 
I dag har vi varit i väg på polishästträning för Ulla-Carin/Utter. Först 2 timmars föreläsning, lunch och sen träning i grupp. Jag hade sen länge bestämt att göra träningen från marken och inte uppsutten första gången. ( pga sadeltvånget) Hästen fick betyg MVG. Gick över prasslande rörande band, genom trånga utrymmen, över ballonger och förbi blinkande lampor på vägg och mark. Annorlunda och kul grej. I dag sprang hon upp på transporten så min intensiv träning för ett par veckor sen har givit resultat.
Väldigt kul att se ekipage som hade lite problem och hur enkelt de gick att lösa.



 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 932
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp