Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Nej jag är inte jätteorolig. Än iaf. ;) Hade ju väldigt små/inga symtom utan provokation på alla underlag/storlek på volt osv.

Hon går kvar men den här tiden på året är de aldrig ute i backarna. På sin höjd att de går ut på platån en sväng och rullar sig i leran och noppar några ev nya grässtrån som kommit upp annars hänger de runt ligghallen och står å käkar. Annars hade jag nog själv tänkt till och försökt begränsa något iaf.

Åkte ju från klinik vid 16-tiden och då sa vet att hon skulle stå inne natten men ut på morgonen. Då frågade jag om det räckte, brukar ju vilja ha dom stilla första dygnet för att ha kvar behandlingen så lednära som möjligt. Hennes svar på det var att nej, över natten räcker, det där med massa boxvila har jag gått ifrån.
 
@Kirre det låter ju ypperligt sunt .
Jag tycker inte vettarna ordinerar boxvila mycket numera alls när hästarna inte är akut skadade och när dialog med ägaren sker hur hästarna går i hagen och "normalt" agerar i hagen. Den dialogen och bedömningen för råd är väldigt positivt när den sker .
 
@LillaGubben och @Kirre undrar om inte ni har samma problem som jag hade med Barbie när hon fick behandlas. Helt enkelt att jag red och tränade för lite, och sen när jag väl red på banan (2-3 dagar/vecka) blev belastningen för mycket eftersom hon helt enkelt var för dåligt tränad. Sen jag började rida mer på banan har hon hållt sig fräsch och fin. La iofs om lite hur jag red med tydligare kontakt och blev noggrannare med att verkligen få henne genom kroppen. Men tror att just en ökad och jämnare belastning är vinnande :).

@Jfrelin Låter supermysko med Divan! Ska bli intressant att höra om ert klinikbesök!

@Charlotte1975 Får nästan ångest bara att läsa om tandproblem. Hoppas du repar dig fort så du kan rida på din svarta skönhet, visst borde ni kunna komma ut på tävlingsbanan snart?

Barb var på kliniken i måndags, halsen finare än väntat med ytterst lite slem. Satt på slemlösande och även om viss hosta består är den inte ansträngd som den var innan. Så nu har vi börjat skritta igång! Även Indra är på väg igång, red i måndags och ingen hosta då. Men hon hostar till lite då och då i hagen men det blir mindre och mindre :).
 
Klinikbesök idag.
Longerprov, böjprov. Halt vänster fram, samma som hon var svullen i förra veckan, så jag jag måste haft sinnesförvirring när jag tänkte höger fram :p

Bedövade hoven, sopren så det var bara att börja karva. Hittade en liten vass stenjävel som gått in i sulan mot trakten och borrat in sig. Hålet eller tunneln eller vad man ska säga var sjukt lång så det blev en massa karvande. Tur att det var mot trakten där de har mycket horn. Ingen gips eller medicin och jag kan rida så fort hon är fräsch, ska ju till GBG lör-sön så det får bli på måndag longerar nog fredag.

Avslutade med kiropraktorbesök på kvällen. Lite småjusteringar som vanligt men inga stora grejer. Jag har hopp om livet igen!
 
@Fiorano , vi hade faktiskt den diskussionen uppe med veterinären, att han kanske bör gå mer/hårdare, han är överrörlig i hela kroppen och behöver mera muskler för att hålla ihop. Han är lite av en porslinskille, så vi hinner liksom aldrig riktigt komma igång. I höstas var han så fin, sen fick grannstallet kvarka och ridskolan stängde, fullt förståeligt, ridhuset för utomstående, och eftersom jag hade väldigt mycket i skolan under den perioden så vart det inte så mycket ridning under den perioden och den ridning som blev vart skritt i skogen... Så när vi väl fick sätta igång igen så fick jag ju börja om från början, med sladdrig omusklad häst.
Sen har jag vissa sadelproblem, kort rygg, stora bogblad, skulle nog helst ha 16" sadel, men då får jag banta bort halva mig om jag ska få plats i den, så vet ju inte hur mycket det påverkar. Det är roligt att ha häst nästan jämt...
 
@Fiorano Har tänkt en del på dig och det som hänt er. Skillnaden är nog att jag rider mer som du nu (om än är jag inte alls lika kompetent som ryttare) och mer annan träning förr. Så för att i så fall hålla henne stark, dvs det som i så fall har funkat förr, innebär att jag behöver dra ner passen på banan. Hänger du med? :)

Hon har ju som sagt aldrig haft hälta eller annat tidigare i sitt liv när jag flängt hit och dit, hoppat, intervalltränat på galoppbanan, terränghoppat osv osv och så ngt pass då och då på banan typ. Antal totala ridpass/träningspass är ju egentligen inte färre men de känns inte lika ansträngande. Nu blir det 2-4 på banan och 1-3 uteritter, ca 4-6 pass i veckan. Förr var det 1-3 på bana och i så fall var ett hoppning, 2-3 uteritt/terräng/galoppbana.

Så jag kan absolut se styrkegrejen, fast vi har olika upplägg för att få till det. :)

(Ser ut som att jag inte har ngn plan alls ser jag nu men planerar mer än hur det ser ut. :p )
 
Jo visst är det kul nästan alltid att ha häst. Speciellt när han lyckas trampa av sig skon och lite av hoven. En framsko dessutom, och nu är det tydligen långhelg... Och vi ska till vet på återbesök nästa vecka så han måste jobbas för att se vad som händer i bakbenen av den lilla behandling han fick. Dessutom behöver han jobba rent mentalt för att inte flippa.

Men han visade ingen smärta eller hälta så jag red ändå. Konsulterade hans gamla ägare också som sa att han haft en del tappskor men aldrig haft direkt ont av det. Det blev Ett kort pass inne. Ingen galopp nästan åt vänster och mkt rakt fram. Lustigt nog slog han 90 % mindre i sko, så det är nog den skon som klingat mest!

Kul nästan varje dag som sagt!
 
Var iväg med lilla GP igår , hon var bättre bak tyckte veterinären, så nu syntes även en hälta fram.... som jag har tyckt att hon har haft hela tiden men aldrig blivit behandlad för. Röntgad framknän och så hasleden, ren och fin på bilderna. Så nu är hon sprutad både här och där, och så har alla hästarna boxvila ett par dagar. Tur man har eget stall.
 
Jag har ingen plan... Eller kanske snarare så går min plan inte ihop. Ariel får varma leder i samband med jobb, så ET rekommenderade att jag jobbar henne varannan dag enbart. Vilket blir svårt när man vill göra mycket. ;)

Dessutom orkar jag (just nu) bara en häst/dag och unghästen fungerar bäst att jobba tre pass på raken. :arghh:

Så planen efter ghs är att ha en lista på 3-4 pass/vecka som jag genomför när jag har lust och det känns kul. :p
 
I dag bjöd min häst på ett riktige eländigt ridpass. Absolut sämsta på länge.:banghead: Hon är ett riktigt grinigt sto som bara inte tycker att man ska lyssna på den som sitter i sadeln. Under de första 20 minutrarna red jag nog inte ett enda varv utan protest. Kände mig sämre än mig 5 åriga dotter när man inte lyckas få hästen att skritta ett varv på kort tygel längs 4-kanten. Har noll kontakt i handen, hon tar inte skänkeln och nitar där de passar henne, oftast vid ingången. När jag ponnysparkar och grymtar hårda ord så bryr hon sig ungefär noll.:arghh: Hon slår mot skänkeln och lättar bak. Jag höll på att bryta ihop och funderade på hingst för betäckning, sälja osv. Helt plötsligt släpper allt och hon går som en klocka. Hur mjuk som helst i kroppen och kanonbjudning, riktig härlig ridkänsla. Kan lugnt säga att de är frustrerande. För lika hemsk som hon va i början lika fin va hon på slutet.
 
Min häst var ett riktigt litet monster idag. Medryttaren ville hoppa så jag tänkte att det var bäst att jag var med. Vi satte upp två små kryss i 5 1/2. Första krysset tar han fint sen gör han en sån laddning och hoppar en bra bit över för att sen fara iväg och bocka som en tok och tjejen hade inte en chans att sitta kvar. Sen gick det bättre men han försökte allt pipa iväg och bocka efter hindret men då kunde hon avstyra det. Pinsamt tyckte jag som ägare, han har alltid hoppat snällt utan problem men nu hade han nog vårkänslor.
 
Min häst var ett riktigt litet monster idag. Medryttaren ville hoppa så jag tänkte att det var bäst att jag var med. Vi satte upp två små kryss i 5 1/2. Första krysset tar han fint sen gör han en sån laddning och hoppar en bra bit över för att sen fara iväg och bocka som en tok och tjejen hade inte en chans att sitta kvar. Sen gick det bättre men han försökte allt pipa iväg och bocka efter hindret men då kunde hon avstyra det. Pinsamt tyckte jag som ägare, han har alltid hoppat snällt utan problem men nu hade han nog vårkänslor.
Oj, men hon blev inte rädd i alla fall, om hon hoppade upp igen menar jag :)
 
Det händer inte så himla ofta men jag och Caspian har haft en jättebra dag rakt igenom. Hovis kom strax innan två och C var hyfsat lugn, trots att han var själv i stallet.

Sen fick han gå ut igen (nu naken i solen!) och jag mockade hage i två timmar. Efter det kom stallägaren och frågade om vi ville följa med ut. Med pyttelite pleg i kroppen traskade vi med, och var ute 1,5 timma i skritt och trav med lite klättring. Så skönt med lediga eftermiddagar :love:
 
@Amanda_F låter som en härlig dag :)

Vi hade en härlig dag i söndags, jag får suga på den karamellen nu istället när det är vila som gäller. Då skulle GP skrittas igång, och dottern följde med på ponnyn som handhäst. Hon är ju lite ängslig och vill helst inte rida själv men en skrittrunda tillsammans var riktigt mysigt.
 
Varit hos vardags/hemma tränaren idag och det gick riktigt bra förutom att mitt osunda leverne på lillsemestern nog satt sina spår;).
Behöver ju liksom orka rida:crazy:.
Men härligt att jag kunde rida förvända åt bägge håll och hon var glad och nöjd med trevligt driv.
Fått sålt vår ponny också, skönt att fått till ett avslut där.
Gjort maskkoll och tyvärr hade samtliga tyvärr lite höga värden så dom avmaskades.
Taggar för GHS söndag - måndag, jag, mina döttrar och en väninna.
Vill hitta mig ett par snygga sköna ridskor och chaps. Sen vore det kul med någon ridtröja och kanske ett schabrak.
Får väl se om det blir nå köpt till mig själv när kidsen är med dock..
 
Oj, men hon blev inte rädd i alla fall, om hon hoppade upp igen menar jag :)

Jag hoppas inte det men hon verkar vara ganska tuff och envis och ville absolut hoppa upp igen och prova på nytt. Jag frågade ändå om hon var säker på att hon ville:) Jag blev lite chockad om jag ska vara ärlig för han har alltid varit så snäll när jag har hoppat. Men nu var det längesedan han hoppade pga underlaget så han tyckte väl att det var extra kul. Inte så kul för alla andra som stod och tittade på :nailbiting:
 
Min häst va på bättre humör i dag. Hon stod emot lite i början men inte ett enda stopp och efter en stund bjöd hon på superbra. Som natt och dag från i går. På söndag åker jag bort på skidresa en vecka så i morgon blir de tömkörning. Vågar inte riskera att avsluta med ett dåligt pass innan man ska bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 517
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 205
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 120
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp