07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F snap out off it! Du är duktig, du har en fin häst, du kommer nå dit du vill.
Känns ibland som om man är så himla förblindad av allt runt i kring. Sån hets på att man ska rida vissa klasser osv. Iallafall känner jag så. Men allvarligt talat; våra hästar är fortfarande ganska unga, de är inte utbildade av proffs och det tar TID att bygga upp styrka.
Vi tävlar och tränar i en av de mest konkurrenskraftiga distrikten och vi lyckas faktiskt riktigt bra. Hur många hästar är yngre än C och Divan i startlistorna? Vi måste skärpa oss och klappa oss på axeln.
Jag är jättestolt över att jag utbildat Divan själv sen hon var 3 och du och C har känt varandra i ett år och se så långt ni har kommit trots alla problem.
Mer beröm till oss!
 
Första passet med dressyrsadeln. Kändes så ovant att sitta i den, jag misstänker att det även kändes ovant för Ariel, så passet blev bara 20 min långt. Jobbade på vändplanen och det i kombination med blåst och häst som inte gått dressyr på evigheter var inte så lyckat. ;)

Ariel var ofokuserad och trulig, så pass att jag började misströsta om sadeln verkligen var så bra. Tills vi galopperade. :love:

Inte nog med att det blir BRA fattningar i rätt galopp, jag kan sitta och inverka (:banana:) i galoppen. I vänster galopp kan vi tom gå rättställda, vilket vi kämpat med länge. I höger varv tyckte hon det blev jobbigt, för jag kom åt henne med skänklarna och kunde kräva att hon tog i. :p

Sedan blir väl inte jobbet det bästa på en ojämn vändplan med tung trafik som kör förbi i 100 knyck, men jag var så nöjd när vi skrittade hem. Fast jag vill mest galoppera hela tiden. :angel:

Imorgon rider vi ut en skrittsväng i bomlösa och på söndag är det äntligen terrängträning. Sedan tänkte jag försöka få till ett par dressyrträningar nästa vecka, så vi får vänja oss mer vid dressyrsadeln under lite bättre omständigheter. :)
 
Tränade igår. Gick okej men de där bytena alltså :banghead:
Kommer i jättebra galopp, ger hjälpen, hästen stannar till med fram gör någon konstig grej bak (oklart vad men det känns som om man ska volta framåt) byter typ, galopperar vidare i lugn galopp. Helt ostressad.
Blir tokig. Testade att rida mycket framåt, testade att rida ännu mer samlat, testade att ge extremt mycket innertygel, testade hålla kvar mao testade vi typ allt med samma resultat.
Ska försöka filma idag så ni får se.
Bäst var när tränaren sa: -jag tror du använder för mycket skänkel i bytet
- va? Vad sa du nu? När har det någonsin hänt att jag använder för mycket skänkel?
Tränaren: nä det är sant :p

Imorgon ska jag åka och kolla på 1-åringen :bump:
 
Tränade igår. Gick okej men de där bytena alltså :banghead:
Kommer i jättebra galopp, ger hjälpen, hästen stannar till med fram gör någon konstig grej bak (oklart vad men det känns som om man ska volta framåt) byter typ, galopperar vidare i lugn galopp. Helt ostressad.
Blir tokig. Testade att rida mycket framåt, testade att rida ännu mer samlat, testade att ge extremt mycket innertygel, testade hålla kvar mao testade vi typ allt med samma resultat.
Ska försöka filma idag så ni får se.
Bäst var när tränaren sa: -jag tror du använder för mycket skänkel i bytet
- va? Vad sa du nu? När har det någonsin hänt att jag använder för mycket skänkel?
Tränaren: nä det är sant :p

Imorgon ska jag åka och kolla på 1-åringen :bump:

Mitt stora sto gjorde något slags omtramp bak innan hon bytte, antagligen för att koordinera sina ben, men dom var alltid rena och det var inget som hon fick några avdrag på.
 
@fio hon kickar mot högerskänkel oavsett varv. Film kommer snart :p Alltså jag ser ju på filmen att hon bör vara rappare bak men känslan är att hon är fint framme. Alla förberedelser gör hon bra och hon är framme skänkeln i allt annat som jag gjorde innan men inte i själva bytesrörelsen. Hon backar av precis i bytesögonblicket ser jag nu. En riktig liten apa. Har testat att kicka till ordentligt men resultatet blir samma så jag tror på att jag får sitta och nöta och nöta och nöta.
 
@fio hon kickar mot högerskänkel oavsett varv. Film kommer snart :p Alltså jag ser ju på filmen att hon bör vara rappare bak men känslan är att hon är fint framme. Alla förberedelser gör hon bra och hon är framme skänkeln i allt annat som jag gjorde innan men inte i själva bytesrörelsen. Hon backar av precis i bytesögonblicket ser jag nu. En riktig liten apa. Har testat att kicka till ordentligt men resultatet blir samma så jag tror på att jag får sitta och nöta och nöta och nöta.

Du får testa att byta med knäna eller sittbenen eller bara tänka byte, så får jag göra med Hille 24 år annars drar han järnet..
 
Här kommer filmen.. Ni vet ju att jag gillar att hänga ut mig :p
Som sagt, inte framme för skänkeln i bytesögonblicket. Rappare galopp skulle behövas men ärligt talat finns det de som galopperar mycket sämre som byter så tycker inte det är en ursäkt. Hon tycker bara inte hon ska behöva byta helt enkelt. Hon är ju väldigt arbetsvillig men är väldigt lat också. Nu är hon dessutom brunstig de luxe.

Kul att dokumentera iallafall och se om det blir skillnad :D När min syrra säger jättebra på slutet så menar hon såklart att hon inte kickade iallafall
 
@Jfrelin Jisses så tjurig! :p
Fattar inte att du orkar fortsätta, jag hade lämnat skrället i ridhuset. :o

Har hon bytt bak innan? Nån låsning eller nåt som ställer till det?
Eller så är det bara brunsten... :angel:
 
@Marvin Vi började med bytena lite smått i höstas sen la vi det på is. Då bytte hon bara bak och inte fram. Tror inte hon har någon låsning, hon är bara bekväm. Hästjäveln har för bra balans och det är lättare för henna att gå kvar i förvänd än att byta.
Borde börjat bytena när hon var 4 för redan då gjorde hon förvänd på serpentin i form och balans.
 
@Marvin Vi började med bytena lite smått i höstas sen la vi det på is. Då bytte hon bara bak och inte fram. Tror inte hon har någon låsning, hon är bara bekväm. Hästjäveln har för bra balans och det är lättare för henna att gå kvar i förvänd än att byta.
Borde börjat bytena när hon var 4 för redan då gjorde hon förvänd på serpentin i form och balans.

Byter hon i hoppningen?
 
@sommarminne Äh såhär har det varit varje gång man lärt henne något, Det tar tid och sen gör hon det sjukt bra för hon har ju inte svårt för sig egentligen. Men det är klart att det känns bittert när en tjej på inte ens LB-nivå sitter och rider byten barbacka på sin arab som om det vore det enklaste som fanns :p

Man ska inte missta hennes humör för att hon inte är arbetsvillig. Hon kan gå i timmar och backar aldrig av men hon frågar först om hon måste :p
 
Alltså gud vad tjurig @Jfrelin :rofl:

Vet inte riktigt varför men började titta på gamla filmer när vi tränade byten med Bruce, saknar :cry:. Nästa helg ska vi förmodligen åka och titta när de tävlar (och passa på att se dressyr-SM samtidigt).

Kalle har åkt hem till sin ägare igen, jag fick aldrig någon bra känsla med honom och hon tror hon ska ha lite mer tid till honom nu i sommar. På måndag kommer förhoppningsvis hans halvsyster -08 (om vi lyckas lasta, ägarna har försökt två ggr själv och fått ge upp...). Eventuellt blir det betäckning på henne men i vilket fall som ska hon ridas in. Min treåring får vara ridhäst nästa år. Ponnysarna går bra men om två veckor åker de till tävlingsryttaren och skall vara där fram till Ungponny-SM (de är kvalade båda två och bland de 12 bästa just nu men 6-åringen riskerar kanske att trilla ur om hon inte får upp snittprocenten ngt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
481
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp