07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bytte du ryttare när O var gravid? Eller har jag blandat ihop din häst med någon annan? Corlenskyhäst?

Jag bytte ryttare i oktober 2014, ville att Dessi skulle ut på lite större tävlingar och uppåt i klasserna. Först fick hon vara min skogsmullehäst ett halvår och sen åkte hon till Jörgen.
Visste inte ens om att O var gravid då.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Idag har Barb provats av nya lilla ryttaren. Är så himla stolt över mina fina underbara ponny! Hon änner verkligen in läget och ryttaren är ganska försiktig och då blir Barb väldigt varsam:heart. Tjeje rider så mjukt och fint och jag tror detta kommer bli så himla bra! Hon ska bara lära sig rida lite mer och det blir förstås mycket lättare på en välutbildad ponny vilket ridskolans ponnier tyvärr inte är. Meningen är att hon främst ska rida i skogen en dag i veckan, men kommer nog bli lite mer än så framöver:p. Tror det kommer bli ett jättebra komplement för Barbie med lite lätta enkla pass på banan varvat med jobbet jag gör med henne, hon var ytterst nöjd idag:D.
13256021_10208190284586728_5360168232591585241_n.jpg


13221745_10208190288826834_4226536720387335257_n.jpg


13265981_10208190288626829_1366879024412381448_n.jpg
 
Ser jättetrevligt ut @Fiorano! Gott med en mjuk och kanske formbar medis, win-win för er båda, du får hjälp och hon får rida en väldigt välskolad ponny:)!

Amanda_F, superfina bilder, ni är ju jättetjusiga!!!

Å, härliga morgon..Ska jobba, delad tur med lediga (rid)timmar emellan. Kommer ut i stallet och möts av lilla Rut..Ettåringen alltså..:devil:
Suck..Tur det inte är jag som mockar idag. Å att hon inte ätit upp allt kraftfoder ur tunnan. Städa får den göra som hade såpass brått vid insläpp igår att den glömde stänga boxdörren. Tur att man bor på landet.
Bellona står med tjockt bakben, lymfangit igen..Bara ställa upp och tvätta med klorhexidinshampo. Tur dom hade såna sist på G-kås häst:D..Skulle köpt fler än en flaska bara.

Min muttrade något igår om "Blir hon helt frisk,symptomfri på något av sina div. symptom så säljer vi henne";)..
Han tycker jag är liite jobbig men hon är som en elefant i en porslinsaffär och kan inte riktigt hjälpa det.
Hade en supertrevlig uteritt med dottern igår. Får se till att motionera henne idag också Bellona bus.
Å sälja vill jag ju inte, tycker hemskt mycket om henne.
 
Nu har unghingstarna åkt på bete, så mina ston har flyttad ut på lösdriften. Hur skönt som helst att inte behöva ta in dom i går kväll eller ut i dag morse... :love: Och att släppa strula med fodring av hingstarna och gå med dom till och från dagbete... Det har varit lite för mycket att göra för mig denna vinter känner jag, kommer nog inte att ta in lika många hästar en annan gång.

Egentligen skulle stona ut på bete nu med, men deras bete måste sprutas innan de får komma ut, då det är massor med stånds där. Så jag får snällt fortsätta med fodring och mockning ett tag till.

I dag spöregnar det, jag borde egentligen rida dressyr på Skrullan, men grannens ridbana blir så tung och geggig i sådant väder, så det blir nog hellre att jag rider ut en sväng. Har redan varit ute med 02-an, nu är jag inne förr att byta om och torka upp lite. Ångrar mig att Skrullan fick vara ledig i går... :p
Vi hopptävlade i fredags, men det gick inte direkt bra, det var massor med titthinder och jag red lite för passivt så hon stannade tyvärr 3 ggr. Hon brukar annars inte titta särskilt mycket, så det var ganska oväntat. Men hon var relativt lugn och hoppade bra när hon väl hoppade, man får ju försöka se det positiva ändå. :idea: ;)
 
Nu har unghingstarna åkt på bete, så mina ston har flyttad ut på lösdriften. Hur skönt som helst att inte behöva ta in dom i går kväll eller ut i dag morse... :love: Och att släppa strula med fodring av hingstarna och gå med dom till och från dagbete... Det har varit lite för mycket att göra för mig denna vinter känner jag, kommer nog inte att ta in lika många hästar en annan gång.

Egentligen skulle stona ut på bete nu med, men deras bete måste sprutas innan de får komma ut, då det är massor med stånds där. Så jag får snällt fortsätta med fodring och mockning ett tag till.

I dag spöregnar det, jag borde egentligen rida dressyr på Skrullan, men grannens ridbana blir så tung och geggig i sådant väder, så det blir nog hellre att jag rider ut en sväng. Har redan varit ute med 02-an, nu är jag inne förr att byta om och torka upp lite. Ångrar mig att Skrullan fick vara ledig i går... :p
Vi hopptävlade i fredags, men det gick inte direkt bra, det var massor med titthinder och jag red lite för passivt så hon stannade tyvärr 3 ggr. Hon brukar annars inte titta särskilt mycket, så det var ganska oväntat. Men hon var relativt lugn och hoppade bra när hon väl hoppade, man får ju försöka se det positiva ändå. :idea: ;)
Vad använder ni för sprutmedel mot stånds? har också en del av den här växten, gräver upp dem men man missar ju alltid någon planta.
 
@Fiorano blir nog jättebra med nya ryttaren! Ser ut som om Barb trivs.

*kl*
Divan och jag är kvalade till MSV B :bump:
Red på 62,7% idag och hamnade precis utanför placering. Jag brukar oftast hålla med domaren men idag var jag inte så nöjd med poängen, inte om man jämför med de andra i klassen iallafall.
Första utetävlingen på länge och hon skötte sig så himla bra. Tittade inte på något och bara gick.
Nu ska vi sätta bytena och planen är debut i MSV B i augusti, man måste ha något att jobba mot.

Är annars väldigt nöjd med vårsäsongen. 4 starter i MSV C och 2 tredje platser och en precis utanför och en i mitten.
 
Grattis till kvalen @Jfrelin och @Amanda_F!!
@Fiorano Söta Barb! Perfekt att hon får vara läromästare åt ett ponnybarn utan egen ponny! :love:

Vi red Salty Cup och pay and cross idag. Salty Cup är stilterräng i 80 cm (motsvarigheten till Sugar Cup för ponnys, som är 60 cm).
Rutan var SÅ fin i första klassen, hon kände av att det var tävling och då taggade hon till och gjorde sitt bästa! :love::love: Hoppade till och med det otäcka häst-hindret på första försöket, samt ett läskigt vitt plank som hon aldrig hoppat innan. Felfria och fick 7,5 i stilpoäng. (avdrag för mina djävla underskänklar!)

Sen var det en ganska lång paus till 90-klassen. Hon åt lite gräs och vi stod och hängde lite i värmen. Hon var betydligt tröttare och blev ofokuserad vilket ledde till en del konstiga språng. Jättelång bana också. Skulle kanske inte ridit den klassen ändå. Å andra sidan så gick det ju bra, vi kom runt felfria, och hoppade den stora banken för första gången. Trasslade på en linje med några täta hinder som inleddes med häst-hindret, jag hade för stort fokus på att klara den och hade inte nästa i tanken förrän vi landat, vilket var lite sent, och Rut hann komma med en massa förslag om alternativa vägar.

Hon var rätt trött efteråt. Sen åkte vi till sommarstallet och hon fick äntligen gå ut med de andra hästarna i flocken. Helt odramatiskt, Rutan åt gräs och rullade sig, de andra tittade på. :rofl:


Salty Cup-klassen:

90-klassen:
 
@Marvin Är så himla avis på Salty Cupstarten! Hade så gärna velat rida den nu när det arrangeras häruppe. Men första omgången är redan nästa helg så det är rätt kört. Hinner kanske rida sista omgångarna i juli hoppas jag. Är dock förvånad vilken riktig bana det var! Stor skillnad från startfälttävlan:o. Rutan ser som vanligt alldeles underbar ut-som gjord för att galoppa i terrängen:).
 
@Marvin Är så himla avis på Salty Cupstarten! Hade så gärna velat rida den nu när det arrangeras häruppe. Men första omgången är redan nästa helg så det är rätt kört. Hinner kanske rida sista omgångarna i juli hoppas jag. Är dock förvånad vilken riktig bana det var! Stor skillnad från startfälttävlan:o. Rutan ser som vanligt alldeles underbar ut-som gjord för att galoppa i terrängen:).

Klart att du hinner till juli! Är ju evigheter tills dess!
Våran bana var nog lite i största laget, både vad gällande banlängd och antal hinder, om man jämför med vad som står i TR angående stilterräng 80 cm. Men kul var det! :bump:
 
@Marvin Är så himla avis på Salty Cupstarten! Hade så gärna velat rida den nu när det arrangeras häruppe. Men första omgången är redan nästa helg så det är rätt kört. Hinner kanske rida sista omgångarna i juli hoppas jag. Är dock förvånad vilken riktig bana det var! Stor skillnad från startfälttävlan:o. Rutan ser som vanligt alldeles underbar ut-som gjord för att galoppa i terrängen:).
Vi red dels en Hippocup för 14 dgr sen, samma som Salty, och dels en stilterräng i söndags och jag kan säga att vi inte hade hälften så många hinder som @Marvin på nån av de starterna. Jag är dock väldigt avis för det tar ju halva banan att komma igång med en unghäst så hade gärna sett att det varit både längre och fler hinder.
 
Just nu är jag så tacksam att vi kvalat för ridningen går lixom åt h-e just nu. Vi har olika takt, jag kan inte få honom att ta fram nosen var än han har nacken och bakbenen har jag knappt sett röken av på ett bra tag. Blev filmad i travarbetet på träningen idag och jag blir gråtfärdig när jag tittar på skiten. Och han har börjat gnissla tänder igen. Det gör han när han inte förstår, och inte orkar.

På det privata planet är det också rakt av skit. Jag vet inte vart jag ska börja längre. Har tänkt att det i alla fall går bättre med C men det gör det faktiskt inte. :cry:

Men det kan kanske inte bli värre i alla fall? Om jag ska försöka tänka positivt.
 
@Amanda_F fast det är ju så att du verkligen haft det jäkligt tufft från typ starten som hästägare på alla sätt med alla skador /koliksjukhusvistelse/incidenter osv ... Såklart du blir trött och konstigt vore det ju annars . När han dessutom är lite svår som du rapporterat utifrån beteenden och er tillit till varandra osv .

Om dessutom annat i livet skiter sig så som sagt - inget konstigt att känna sig trött och uppgiven, dåligt självförtroende osv .

Du har ju en jättefinfin häst i grunden och det ser du ju på många sätt i det att han är duktig att ha med sig på tävling, ni gör bra prestationer etc etc .

Tänk på det !
Jag förstår som sagt verkligen att orken tryter med allt skit och jobbigheter som sagt men häng i för det blir bättre vågar jag lova . Tycker utifrån vad man läser att du gör allt och mer därtill dessutom för att ta tag i hanterings problem osv vilket ju gett framgång . Inte alla skulle vara så proaktiva och engagerade .

Pepp på dig :)
 
Just nu är jag så tacksam att vi kvalat för ridningen går lixom åt h-e just nu. Vi har olika takt, jag kan inte få honom att ta fram nosen var än han har nacken och bakbenen har jag knappt sett röken av på ett bra tag. Blev filmad i travarbetet på träningen idag och jag blir gråtfärdig när jag tittar på skiten. Och han har börjat gnissla tänder igen. Det gör han när han inte förstår, och inte orkar.

På det privata planet är det också rakt av skit. Jag vet inte vart jag ska börja längre. Har tänkt att det i alla fall går bättre med C men det gör det faktiskt inte. :cry:

Men det kan kanske inte bli värre i alla fall? Om jag ska försöka tänka positivt.

Fast jag upplever iaf att om det är skit privat (eller för den delen på jobbet) är det lätt att ta med sig det till stallet och "smitta" hästen med det. Ni är ett team helt enkelt och C känner av att du inte mår toppen. Vilket är helt ok, man måste få vara deppig ibland. Men det går över, jag lovar. :heart
 
Efter tio dagars ledighet blev det en tuff men rolig hoppträning ikväll. Vi jobbade vidare med galopp på böjt spår, kvällens övning var bland annat galopp på volt med två hinder. Vi fick ett helt okej flyt i volten (milsvida skillnad från i fjol!) och sista gången vi galopperade på volten var hindren på 75 cm. :banana: Märktes dock på Ariel att det var grymt jobbigt, hon hummade djupt ned i halsen några gånger. :p

Vi fick även hoppa två hinder efter varandra och sista gången låg andra hindret på 85 cm. Kändes hur lätt som helst, även om Ariel kom lite nära ett par gånger. Mer träning behövs helt enkelt. :D

Imorgon hämtar jag dock hem min dressyrsadel, så det kommer bli lite dressyrträningar framöver och så får jag hoppa hemma några veckor. Måste ju rida in mig i vår drömsadel. :love:

På söndag är det dessutom dags för årets första terrängträning och jag längtar! :laugh:
 
Tack @mackan sitter hemma i soffan och verkligen känner hur trött jag är. Ibland tror jag att jag skapat prinsen på ärten själv, ibland intalar jag mig att det bara är för att jag lyssnar på honom... Har lite olika funderingar hur jag ska lösa de akuta problemen, nr 1 blir att rida utan stigbyglar så jag inte trycker mig själv ur sadeln.

Nu ska jag sova. I morgon ska vi troligen tillverka mil nästa dressyrhäst, min kompis häst ska semineras med For Romance. Men med min tur kommer hon inte att ta sig :turd:
 
Fast jag upplever iaf att om det är skit privat (eller för den delen på jobbet) är det lätt att ta med sig det till stallet och "smitta" hästen med det. Ni är ett team helt enkelt och C känner av att du inte mår toppen. Vilket är helt ok, man måste få vara deppig ibland. Men det går över, jag lovar. :heart
Klart det är så, han försökte inte ens leka med mig idag, det brukar han alltid göra.
 
idag känns det lite bättre. För idag har jag longerat, och han är himla duktig och lydig när vi gör sånt numera. Men det syntes att han fått jobba igår. Stel och fyrkantig till en början. Men bättre efterhand. Vi travar ju bommar typ vart och vartannat pass (så även idag) och det är bra för honom, men så mkt bättre på det har han inte blivit. Det klonkar rätt högt.. :banghead:

På söndag ska han få gå ut i sommarhagen några timmar och sen på tisdag kommer hans nya kompis. En äldre herre som enligt ägaren är snäll och inte är så lekfull. Det känns lovande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 400
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp