Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har förstått att man avråder. Men som jag har läst till mig så är minsta symptom på fång, just fång och inte fångkänning. Och därför frågar jag Maja_Kandi eftersom hon faktiskt har erfarenhet av det. Om det nu finns både fång och fångkänning, så måste det ju nästan vara fångkänning som Dingla har haft tänker jag. Hon gick inte med dubbelslag eller hade svårt att vända, stod inte heller i fångställning utan det var just förstärkt digitalpuls.

En nyfiken fråga... konstaterade veterinären fång med förstärkt digitalpuls som i princip enda symptom? Jag tänker eftersom just digitalpulsen är indikator för alla möjliga problem i hovarna. Var det baserat på ras och säsong helt enkelt? (Intressant med hur förfarandet går till) :)

Skönt att det inte blev ett värre anfall!
 
Ja det stämmer, han gick nog mest på puls, ras och säsong och kanske att hon var något i överhull. Hovslagaren kunde inte se något konstigt på henne öht när han var här häromdagen. Jag tror nog själv också att det verkligen var fång, men kanske ett lindrigt anfall.
 
Blev en tur med vagnen idag, tuffaste turen någonsin, både kuperat och snabbare trav (tot 10 min), men Ariel var helt oberörd. Vet dock att det är andra muskler som jobbar, så hon kan ändå vara mör imorgon.

Roligt med körningen, även om hon blir lite väl pigg för min smak. ;)
 
@Habina Alltså, jag fattar inte hur man orkar sela på och ge sig ut och köra för så kort tid! Inte rida heller, kortare än 30-40 minuter så struntar jag i det. :o

Jag vet att du har det väldigt kuperat, men ändå! :angel:
 
@Charlotte1975 när jag lånade ut Joline och hennes mage så använde vi ett standard fodervärdsavtal där vi specificerade att fodervärden stod för alla kostnader under tiden, att hon förband sig till att ha hästen till fölet var avvant och vid ev skador så stod hon för självrisken och andra ev kostnader som försäkringen för Joline inte täckte. Skulle hästen inte bli dräktig eller resorbera eller fölet dö så hade hon 3 mån uppsägningstid.
 
@Habina Alltså, jag fattar inte hur man orkar sela på och ge sig ut och köra för så kort tid! Inte rida heller, kortare än 30-40 minuter så struntar jag i det. :o

Jag vet att du har det väldigt kuperat, men ändå! :angel:

:rofl: Jag har börjat vänja mig. Som fd distansryttare har jag också haft svårt för korta pass. :p Men just i körningen är det superviktigt eftersom det är helt andra muskler som jobbar och blir det muskelvärk efter körning finns risken att hästen börjar ogilla körning. Så man får tänka som med en unghäst, korta pass som ökas successivt. :)

Men jag längtar till den dagen jag kan dra iväg på långa träningsturer. :laugh:
 
@Charlotte1975 Lider med dig och kan inte ens tänka mig hur bittert de måste vara. Sen får du ju verkligen ta med dig och hitta tröst i att du verkligen försökt med allt!
Ser ändå fram emot att få se dig på ny polle:)
 
@Charlotte1975 Förstår att det förstås känns svårt att lämna bort Elle. Ett tips är att skifta fokus från vad du förlorar med Elle och tänk på vad du vinner med en annan häst. Att du får rida utan att ha tvånget att tänka på, att du kan träna mer, att du kan tävla och att du kan slappna av lite mer och ha roligt med häst igen! Massa pepp och tänk även på att du har massor av stöd här i tråden när du känner dig ifrågasatt av andra som kanske inte följt din resa med Elle lika länge.

@sassiball Har också fått lär mig att det inte finns nåt som heter "fångkänning" utan det är fång. Skillnaden från det klassiska fånganfallet är att en upptäcker det snabbt och behandlar därför blir aldrig symptomen så allvarliga. Men hästen ska behandlas som en fånghäst när det kommer till bete och fodring osv.
 
@Charlotte1975 - min granne har ett avelssto på foder, hon har ett liknande avtal som @Jfrelin haft.
Vet inte hur det är i SWB, men i NWB som jag avlar i så måste man även göra ett skriftligt avtal på att det är den som lånar stoet som ska stå som uppfödare på avkomman, annars blir automatiskt ägaren av hästen registrerad som uppfödare.

Låter annars som ett bra beslut att lämna ut henne i ett år (eller 1 1/2 blir det ju snarare) i första hand och sedan sälja om det känns bra.


(delvis) KL
Skrullan är halt! :( Så just nu sitter jag och lekar lite halvt med tanken på att betäcka jag med, om det visar sig vara något allvarligt.... :o

Försöker få tid för hälteutredning så snabbt som möjligt, hittils har jag fått en tid på fredag, men det känns alldeles för länge att vänta nu mitt i tävlings- OCH betäckningssesongen.... Pratade med klinikvet på närmsta kliniken med, hon skulle ringa mig tillbaks senare i dag, hoppast få tid där lite tidigare..
 
Igår var det ju tävling och vi red ihop mycket blygsamma 58%. Jag hade migrän och var inte i toppskick, vi är rostiga och ungefär åtta andra ursäkter. Men skit i det, det var roligt att vara på banan igen och det var som vanligt skolorna och de enkla bytena som var dåliga. Vi kan ju egentligen och det vet jag ju om. Är inte heller jättemissnöjd när jag ser filmen och tycker kanske inte heller att skolorna är fullt så katastrofala som domaren gjorde, haha.

 
Jag är så glad, så glad! :bump:

Försökte mig på att rida igenom LC:1, men det blev mest pannkaka. Ringrostiga på program, ovana vid sadeln, ojämnt gräsunderlag med felaktiga mått och diverse hinder som stod i vägen.

MEN! Min prestationsångest är borta, jag kunde skratta åt det vi gjorde och det kändes så bra. :banana:
 
@Habina heja! Visst var det din Ariel som var läsarhästen i Ridsport nu?

*kl*
Imorgon åker jag till USA på semester i 2 veckor. Divan går på halvfart hemma med förhoppningsvis både kiropbesök samt tandkoll
Kommer vara mellan 35-43 grader där jag ska vara, ja det är lite puckat att åka till öknen i juni :p, så det blir ju svettigt värre :D

Kommer säkert läsa här ändå men man måste ju rapportera frånvaro :)
 
@Jfrelin ja det stämmer. :D Skickade in för ett år sedan, så texten stämmer inte riktigt. :p Ha det så härligt i USA, jag är bara lite avis. :angel:

@sorbifolia fy så trist med halt häst. :( Hoppas veterinären hittar felet fort så du kan komma igång igen eller betäcka. :up:
 
Tack, snälla ni, det hoppast jag med! :heart

Åtminstonde så är 02-an äntligen såpass igång att det går att rida lite vettigt, så hon får åka med på dressyrträningarna framöver tills Skrullan blir bra. Tur att man har flera hästar.... Jag blir inte rolig att umgås med om jag inte får rida.... :p
 
@Charlotte1975 Jag lånade ut avelssto också för några år sedan, skrev som ovan kontrakt på att fodervärden stod som uppfödare på fölet/fölen, tog hand om o rehabade alla skador och hade uppsägningstid på 2 månader om hon kastade/resorberade. Jag stod på försäkringen och betalade även den. Efter 1 år sålde jag henne till fodervärden som sen tog föl fram till hon var åldersstigen o fick galoppera vidare. Ett mycket speciellt sto som jag inte ville sälja o sen säljas vidare, därav fodervärdsavtalet.
 
Skrittat ut på ointresserad och lat häst. ;) Jag vet ju att det är bra för senor, ligament och muskler, men jag instämmer med Ariel att det är rätt trist. :p
 
Håller tummar att det inte ska vara något med din häst @sorbifolia!
Bellona körde jag till tränaren igår morse! Hon var lite tuff mot henne i det få henne bjuda lite mer framåt och vinkla inunder sig dom där långa bakbenen som väl är något eftersatta i nuläget. Har ju mest ridit ut.
Idag skulle hon först gå lite i skritten..Det gillade hon tydligen inte alls:(.
Drog iväg genom två grindar och in till tränarens gp-vallack samt lyckades trampa av sig båda bakskorna..
Suck!
Hon ska bara vara en kortis, fram till torsdag-fredag. Så kan det bli en sväng till längre fram men jag måste ju liksom hitta ihop med henne igen+att jag tror det är nyttigt att hon går lite mer ute och får ridas ut och mer varierat också då hon ju inte är i toptrim..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 511
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 118
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp