07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ridit dressyrträning i nya sadeln. Vilken skillnad! Tränaren tyckte jag kom ned med rumpan i sadeln bättre (eller snarare att det öht gick att komma ned nu) och Ariel visade verkligen hur mycket hon gillade sadeln. :D Ju mer jag skumpade desto nöjdare travade hon. ;)

Sedan blev galopperna (ffa höger) mycket bättre än innan, så vi tom kunde galoppera på mindre volt! :bump:

Jag behöver dock mer tid att rida in mig på sadeln, tror det blir större skillnad att gå från bomlös sadel till riktig dressyrsadel än att byta mellan olika dressyrsadlar. Men åh så roligt det var att rida. :laugh:
 
Har ridit för min tränare nr 3 idag. Var jättelängesedan men kände att hon kunde hjälpa mig med bytena och mycket riktigt. Rent på första försöket. Se på fan :D

Har bestämt mig för att köpa 1-åringen tillsammans med min syster. Jätteroligt!
Grattis! Vad kul! Jag har fått en ny stallkompis (som äger C:s nya kompis) och hon tränar för samma tränare som jag tror är din nr 3. Vi pratade igår om att vi vill att hon ska komma till oss. Hon är så himla härlig. Hon var med och dömde mig och lilla X igår faktiskt. Positivt.
 
Tack alla!

@Fiorano red som innan. Halvt igenom i skänkelvikning, ställ om vid spåret och byt. Tror det viktigast var att hon trodde vi kunde så då trodde jag också på det och var lugn och metodisk. Hennes tips nu var att rida hö/vä till det sitter hyfsat bra och sen göra vä/hö. Bara så hon liksom börjar lära sig och inser att det inte är så svårt. Tränaren har själv haft bra effekt på de hästar som varit kluriga i början.

@mackan ja det är verkligen jättekul. Hon följer med på alla tävlingar och hjäper mig. Hon rider en häst i stallet en gång i veckan och då rider vi ut.
Vi umgås typ jämt och det kanske inte är helt normalt men vi gillar det :p hon är också singel och utan barn. På tisdag åker vi till USA i 2 veckor på semester.
Så kul att hon vill vara med på en häst nu!

@Amanda_F det är rätt person du tänker på :)
 
Vad roligt och grattis ! (Både till tränarhjälp/bytena och hästköp)!

Måste vara så roligt att ha en syster med i hästgrejen tänker jag allmänt ! Så himla kul och givande på alla tänkbara plan :)
Jag och min syster har häst tillsammans i hennes stall, tränar dressyr tillsammans och rider ofta ut tillsammans också, det är jätteroligt!
 
Usch..jag är lite depp ...
Har ju känt sådant hopp och framtidsutsikter igen med Bellona. Igår red medis och jag fick hjärtan smilys och hon vart så fin. Idag skulle jag rida. Då är hon halt.
Stackarn.. Har ett litet sår på ballen höger fram. Ser ut som ibland när en hovböld sricker upp och går ut men det luktar inte sådär ap som det gör..Hon kan ju rivit upp sig på någon sten eller så OM det är såret som orsakar smärtan/hältan .
Det tar bara lite energi:(. Man blir jue både ledsen,orolig och lite lätt frustrerad, liksom av/på hela, hela tiden.

Jagar hovis men han är ouppnålig. Min lilla oturshäst. Känns ändå som det liksom inte är något "konstigt" utan just har med såret att göra även om det är högerbenet igen,vad det nu är, rivsår eller hovböld..
 
Jag ska rida nu men har ångest. Hon hostade en gång när jag skrittade ut igår. Ett sånt där otäckt host långt ner i halsen mitt i ridturen. Imorse hostade hon ytterligare tre gånger. Låter inte mycket men det bådar inte gott inför tävling på söndag :(. Lär bli ytterligare en strykning och jag vill bara gråta.
 
Fy så trist @polly p och @Fiorano när ni äntligen kommit igång. :( Jag hoppas hältan beror på såret och att det bara var nåt litet som irriterade Barbie.

Jag har ett sto som visar alla tecken på fölning redan, så nu håller sig Ariel och jag hemma ett tag. ;) Skönt på ett sätt att få rida in mig i sadeln i lugn och ro, men får se hur mycket jag längtar att träna om några veckor. :angel:
 
Jag hade också en rymlig häromdagen, nya 08an är installerad i stallet och lastningen gick förvånansvärt bra, ta ut i hagen nästa dag också men sedan när jag skulle ta in henne mitt på dagen och börja jobba lite med henne blev hon rädd för de andra hästarna när vi skulle gå förbi och jag tappade henne :banghead:

Sprang iväg drygt 1 km över ett nysått betfält innan hon tog sig in i ett rapsfält och sedan inte hittade ut igen (höll sig i hjulspåren). Inte det lättaste för 158cm mig att hitta 158cm häst i 170cm hög raps :arghh: Det är ju inte direkt att bara traska rakt igenom heller så jag fick ta mig fram i utkanten på stengärden med blöta och lösa stenar eller genom brännässlor. Med sedan hittade jag ett större stenröse så jag kunde klättra upp 3-4 meter och få lite överblick. Lyckades till sist hitta rätt hjulspår så jag kunde ta mig fram till henne. Stallägaren hjälpte också till och red bort med sin häst för att vara lite lockbete och red före som moraliskt stöd när vi gick hem på grusvägen. Totalt tog det nog nästan 2 timmar innan vi kom hem igen :yuck:

Nu verkar hon ha landat lite mer, longerade henne i grimma på volten idag och det gick fint. Trava kan lilla hästen iaf, väldigt fina bakben! :d
 
Ingen hosta under passet men tyckte hon var lite pustig. Värmen som är är inte riktigt hennes vän även om vi red i svala sköna ridhuset. Red iaf genom programmet och hon är ju en riktig pollettponny. Hon kan sin program och går med spetsade öron. Förekommer alldeles för mycket men hon är ju bara för söt :D.

I natt får de sova utomhus om det nu är damm som stör i nosen. Iofs är det nog dammigare ute iom att det snabbt blivit så torrt. Men tror ändå att frisk luft är det bästa, såklart, även om vinterhagen inte är optimal. Ska se om lilla huset går att bygga ut så det hade kunnat bli två ingångar i det. Då hade det funkat bra med lösdrift!
 
Här har ponny och son gått ute på bete dygnet runt nu några dagar. Långsamt invand på gräs då hon gått i halva sommarhagen sen det började komma upp grönt. Har fått hö och foder som tillskott. När det blev dags för bara gräs kapade jag allt vad foder heter mer än att hon ska få i sig mineraler. Nu börjar återigen kampen mot fetman... Jag hoppades att hon skulle vara en sån som ger allt till fölet och tappar själv, men tyvärr mjölkar hon grädde (fölet ser ut som en muskelknutte. :p) samtidigt som hon själv blir allt tjockare... Vi kommer verkligen få börja om från ruta ett när vi ska igång igen i höst. Är så rädd för fång och går och känner på fötterna typ varje gång jag är ute... Hade gärna motionerat henne redan nu men fölis är ju bara en månad än. Kanske tar nån ridtur när första skörden är klar på lägdan nedanför oss.
 
Idag hoppade vi! :bump: Jag har hindren på min "ridbana" som är en lägda med gräs. Den är 63 m lång medan kortsidorna är 23 m respektive 15 m. :p

Hade förberett en rolig serie (tre upphöjda bommar med ett galoppsprång emellan och så en kryssoxer som avslut), men jag vet inte hur jag tänkte när jag mätte. :banghead: För efter kryssoxern blev det 3-4 galoppsprång och sedan var vi tvungna att vända. Dessutom på den kortare kortsidan = en vändning som en halv åttametersvolt. :o

Men Ariel var helt fenomenal. Hon tog sig an hindren utmärkt, men ffa kämpade hon i galopp genom vändningen. Så stolt över henne, vilken utveckling hon gjort!

Övningen i sig (vi rider sällan serier på träning) passade oss utmärkt, Ariel hoppade bra och verkligen genom ryggen. Tanken var att höja upp sista hindret, men det blev överkurs kände jag, så jag ska bygga om serien och prova igen nästa vecka. :) Hade en anridning på sisådär 30 meter... :rofl:
 
Här har ponny och son gått ute på bete dygnet runt nu några dagar. Långsamt invand på gräs då hon gått i halva sommarhagen sen det började komma upp grönt. Har fått hö och foder som tillskott. När det blev dags för bara gräs kapade jag allt vad foder heter mer än att hon ska få i sig mineraler. Nu börjar återigen kampen mot fetman... Jag hoppades att hon skulle vara en sån som ger allt till fölet och tappar själv, men tyvärr mjölkar hon grädde (fölet ser ut som en muskelknutte. :p) samtidigt som hon själv blir allt tjockare... Vi kommer verkligen få börja om från ruta ett när vi ska igång igen i höst. Är så rädd för fång och går och känner på fötterna typ varje gång jag är ute... Hade gärna motionerat henne redan nu men fölis är ju bara en månad än. Kanske tar nån ridtur när första skörden är klar på lägdan nedanför oss.
Förstår oron. Hade din ponny haft fång eller hur var det? Min lilla Dingla fick ju fång för några veckor sedan och jösses så oroligt det var! Minisandhage och sen minigräshage. Känner också på hennes hovar minst tre gånger om dagen. Jag är iof fortfarande orolig för som jag har förstått det kan vissa aldrig mer gå på gräs medan vissa kan gå på lite lite.
 
Förstår oron. Hade din ponny haft fång eller hur var det? Min lilla Dingla fick ju fång för några veckor sedan och jösses så oroligt det var! Minisandhage och sen minigräshage. Känner också på hennes hovar minst tre gånger om dagen. Jag är iof fortfarande orolig för som jag har förstått det kan vissa aldrig mer gå på gräs medan vissa kan gå på lite lite.

Hon hade en fångkänning när hon var tre, det hann aldrig ta fart sas men jag är orolig varje år ändå. Hon har ju kunnat gå på bete här hemma nu senaste åren, men då har jag vant in henne väldigt noga samt även hållit igång henne. Undantaget ifjol då hon ju inte gjorde ett jota... I år går hon ju iaf med föl så hon jobbar ju på ett annat sätt. Vi har ett bra bete för känsliga hästar, mest ogräs som dom inte vill ha, varvat med en skogshage som det bara är glest naturbete i. Men hon blir ju fet av att titta på mat. :meh: Ifjol lånade jag ju kor från jobbet för att hjälpa till att hålla ner betet, men i år blir det minst tre hästar varav två digivande och eventuellt en shettis, alla tjockisar till naturen. Så det borde hållas ner bra ändå.

Vad kämpigt med Dingla. :( Hoppas hon blir så pass bra att hon kan gå på gräs framöver.
 
Hon hade en fångkänning när hon var tre, det hann aldrig ta fart sas men jag är orolig varje år ändå. Hon har ju kunnat gå på bete här hemma nu senaste åren, men då har jag vant in henne väldigt noga samt även hållit igång henne. Undantaget ifjol då hon ju inte gjorde ett jota... I år går hon ju iaf med föl så hon jobbar ju på ett annat sätt. Vi har ett bra bete för känsliga hästar, mest ogräs som dom inte vill ha, varvat med en skogshage som det bara är glest naturbete i. Men hon blir ju fet av att titta på mat. :meh: Ifjol lånade jag ju kor från jobbet för att hjälpa till att hålla ner betet, men i år blir det minst tre hästar varav två digivande och eventuellt en shettis, alla tjockisar till naturen. Så det borde hållas ner bra ändå.

Vad kämpigt med Dingla. :( Hoppas hon blir så pass bra att hon kan gå på gräs framöver.
Symptomen Dingla hade var just förstärkt digitalpuls och något varma hovar. Hon ville inte heller gå på grusvägen hem från betet den där dagen utan var ömfotad och gick i kanten. Så det gick väl inte så "långt" på henne heller, men usch så jobbiga de där första dagarna var, innan pulsen gick ner igen. Hon behandlades med boxvila och antiinflammatoriskt. Sen dess har hon varit ok, gått ner lite i vikt och gått i pyttehage med pyttegräs. Får hö upptill. Jag hade ju gärna velat ta föl någon gång till i framtiden på henne, så det är väl lite det jag funderar på om man vågar, hormonerna ska ju kunna trigga igång ett fånganfall tydligen.
I Dinglas fall var det nog så enkelt att hon gick på för kraftigt bete och de hade nyss varit på boxvila alla tre för GP:s skull, och jag slarvade men ny invänjning på gräs efter det.
Men så hungrig hon är hela tiden! kastar sig över minsta grästuva hon får syn på när man leder dem fram o tillbaka från hagen.
 
Pållan var bra igår så vi red till sjön, hovis var ute i förrgår men han kände inget som var hovböld eller så. Härligt att rida i vatten, den är otroligt långgrund så det är alldeles lagom att plaska runt några varv :)

13327449_1146477612040423_8704147241742497053_n.jpg

13335568_1146471205374397_4945412122361042134_n.jpg
13315388_1146471265374391_8482258765061180952_n.jpg
 
Symptomen Dingla hade var just förstärkt digitalpuls och något varma hovar. Hon ville inte heller gå på grusvägen hem från betet den där dagen utan var ömfotad och gick i kanten. Så det gick väl inte så "långt" på henne heller, men usch så jobbiga de där första dagarna var, innan pulsen gick ner igen. Hon behandlades med boxvila och antiinflammatoriskt. Sen dess har hon varit ok, gått ner lite i vikt och gått i pyttehage med pyttegräs. Får hö upptill. Jag hade ju gärna velat ta föl någon gång till i framtiden på henne, så det är väl lite det jag funderar på om man vågar, hormonerna ska ju kunna trigga igång ett fånganfall tydligen.
I Dinglas fall var det nog så enkelt att hon gick på för kraftigt bete och de hade nyss varit på boxvila alla tre för GP:s skull, och jag slarvade men ny invänjning på gräs efter det.
Men så hungrig hon är hela tiden! kastar sig över minsta grästuva hon får syn på när man leder dem fram o tillbaka från hagen.

Inte enligt fångexperten Ove Wattle. :)
 
Inte enligt fångexperten Ove Wattle. :)
Jag har förstått att man avråder. Men som jag har läst till mig så är minsta symptom på fång, just fång och inte fångkänning. Och därför frågar jag Maja_Kandi eftersom hon faktiskt har erfarenhet av det. Om det nu finns både fång och fångkänning, så måste det ju nästan vara fångkänning som Dingla har haft tänker jag. Hon gick inte med dubbelslag eller hade svårt att vända, stod inte heller i fångställning utan det var just förstärkt digitalpuls.
 
I dag har jag varit och hälsat på tjejen som vill ha Elle till avel och tittat på stall och hagar. Hon känns väldigt vettig och allt runt känns bra, men de känns ändå väldigt jobbigt. Mitt förslag är att hon lånar henne i ett år och om allt känns bra för båda då så får hon köpa henne. Ev att jag behåller en del så hon inte kan säljas vidare. Någon av er som lånat ut hästar, hur har ni skrivit avtal för att slippa eventuellt krångel. Jag sa att jag står för försäkring så länge jag äger henne. Har inte sagt 100% ja ännu, men de blir nog så. Känns helt sjukt att hon då skulle åka till semin station på onsdag och sen vidare till nya stallet. Bryter ihop om vart annat...:cry:

Självklart blir de ny häst. Så om ni hör om någon valack 5-9 år, tävlad minst LA, snäll och okomplicerad så skicka PM.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 240
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 940
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp