07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske kanske har jag en lösning nu för min häst. Känns sjukt jobbigt, men ändå bra. Har ridit en del och de har gått helt okej, men jag är ändå rätt inställd på att de kanske snart blir sista gången.:cry:
Men åh. Är det någon som vill låna henne till avel? Vad har hon för stam?

Min häst har ju gått ut i sommarhagen. Väldigt poppis!
https://www.instagram.com/p/BF__lYgDJgT/?taken-by=amandafog

13327652_10157444409380497_6814209336098954057_n.jpg

13335851_10157444409795497_160572555649804959_n.jpg

13322196_10157444407835497_3742561611142299947_n.jpg
 
@sommarminne och vet du vad - vilket även det är så sjukt tragiskt ?
Att om din pappa orkar strida och kliva in på verkstaden och bråka deluxe , så är det nästintill garanterat att ägaren kommer vika sig och hellre än en massa strul med åklagande , anmälan osv som de ändå kommer måsta vika sig för i slutänden bara du orkar krångla tillräckligt .

Det tragiska är ju som sagt att det faktiskt händer att "skicka fram sin pappa/sambo /man osv , gör skillnad trots att man är vuxen kapabel kvinna .

Stackare ! Släpp det för en god natts sömn om du kan . Och nya tag i morgon .
Hoppas allt är väl med hästen och dig i övrigt :)
 
@mackan Ja visst är det tråkigt att man som snart 30-årig kvinna ska behöva ringa pappa! Det va nästan de jobbigaste. Att inte kunna lösa de på egen hand... men det va verkligen ingen idé kände jag för han sa bara att han jobbat på verkstad i 40 år och att jag "lilla vän" inte hade facit på vad som va fel på mitt släp.

@Charlotte1975 Mitt släp kändes plötsligt som en tår i havet. Lider med dig något oerhört. Stor kram!
 
@sommarminne Åh, jag blir så arg på sånt där! :banghead: Har också stått där och fått idiotiska, förminskande kommentarer.

Köpte ny (beg) bil för ett par år sen från stor bilfirma. Klassiska att de pratade med pappa som var med och inte mig men jag stod på mig. Det blev en långdragen historia med konsumentvägledare, motormännen, second opinion på märkesverkstad osv. När jag hade tillräckligt på fötterna fick jag till slut pratat med högste chefen som fortsatte sitt nedlåtande prat. Så ställde jag frågan att om jag kollar bilen hos motormännen och de gör en bedömning i linje med min, ger ni er då ?(jag ville lämna tillbaks bilen och hade vid det här laget alltså varit hos motormännen som menade att jag hade rätt och dessutom upptäckt något än allvarligare... ) Då säger han att jo visst men det kommer minsann motormännen inte göra.
Det ögonblicket när jag får säga att jag nu läser direkt ur protokollet, häftigaste upplevelsen ever. :D Han blev helt tyst. När jag sen fortsätter med "det visade sig också att bilen har varit krockad, vilket inte nämndes vid köp" sa han bara "lämna tillbaka bilen, du får alla pengar tillbaka."

Där kunde man ju tro att allt var lugnt. Men nejdå. Jag hade ju precis betalat in ett års skatt som jag självklart ville ha tillbaka så jag ringer transportstyrelsen och frågar hur jag bäst gör och de förklarar och jag gör så. När jag sen träffar chefen och han vill ha ägarbytesblanketterna så har jag ju inte de korrekta eftersom jag just ställt av bilen och då menar han att då kan ägarbytet inte ske och jag säger jo, jag har kollat. Han fortsätter säga nej. Jag ber då att få ringa transportstyrelsen igen och visst. När jag pratar med dom så ber jag att de ska säga till chefen att jag har rätt så jag lämnar över min telefon till honom, de pratar en stund och sen lägger han surt på och skriver på köpekontraktet. :laugh:

Jag fattar inte att han ens försökte ytterligare en gång att blåsa mig när jag tämligen tydligt bevisat första gången att jag har på fötterna.

Sorry för lång, icke häststory men jag blir så irriterad att dels folk generellt inte kan vara ärliga och män inom bilbranschen i synnerhet.
 
Jag har alldeles nyligen blivit klappad på huvudet o kallad "lilla mamman" på en VC när jag förklarade att jag inte nöjde mig med diagnosen på mitt barn. Blir ni förvånade när jag berättar att jag blev vansinnig??:rage::rage:. Eftersom jag inte gav mig så fick barnet en remiss till MR och SURPRISE!!! Korsbandet var av som jag sa från början...helt ärligt blir jag GALEN på detta samhälle av karlar som fortfarande 2016 försöker förminska oss kvinnor!! Så @sommarminne trots att det tar emot nåt enormt så tycker jag du ska ta med din pappa till verkstaden o låta honom röja runt så du får dina pengar.
 
Tjoho! Här börjar det kännas så mycket bättre med Bellona :)! Jag är jätteglad! Lite små tjock i bakbenet än men det är väl så, tar ett litet tag och det är ju betydligt bättre. Hon rör sig fint och märkligt nog, det där hon liksom skråa lite på huvudet tidigare i ridningen, det gör hon inte alls. Undra sa flundra om kiropraktiken hjälpte då jag vid sista checken åkte till en veterinär med kiroutbildning som gav henne behandling?
Hon var enligt denne låst höger länd eller strax bakom sadelläget.

Fick av medryttaren prova ett tvådelat bett med lock up effekt eller vad det heter, alltså att låser sig och inte knäcker upp i munnen. Har också ridit på ett tredelat dito ( pessoa magic ).
Men man får väl inte tävla på sådana? Någon som vet?
Pållan verkar trivas väldigt iallafall..Jag googlar och läser tr men blir inte så klok i vilket:confused:..
 
Tjoho! Här börjar det kännas så mycket bättre med Bellona :)! Jag är jätteglad! Lite små tjock i bakbenet än men det är väl så, tar ett litet tag och det är ju betydligt bättre. Hon rör sig fint och märkligt nog, det där hon liksom skråa lite på huvudet tidigare i ridningen, det gör hon inte alls. Undra sa flundra om kiropraktiken hjälpte då jag vid sista checken åkte till en veterinär med kiroutbildning som gav henne behandling?
Hon var enligt denne låst höger länd eller strax bakom sadelläget.

Fick av medryttaren prova ett tvådelat bett med lock up effekt eller vad det heter, alltså att låser sig och inte knäcker upp i munnen. Har också ridit på ett tredelat dito ( pessoa magic ).
Men man får väl inte tävla på sådana? Någon som vet?
Pållan verkar trivas väldigt iallafall..Jag googlar och läser tr men blir inte så klok i vilket:confused:..
Jag tävlar på sånt. Man får ju tävla på både oledat, en- och tvåledat, så varför inte?
 
Och jag premiärred i vårt nya ridhus idag. Knappt tre mån efter att första spaden sattes i jorden.

Vi är i princip fullt igång igen efter behandlingarna och *pepparpeppar* känns hon riktigt fin och positiv. Ni som hängt här länge minns kanske min vånda över hennes avsky till ridbanan där hon bara dött när man gått in. Nu stannar hon vid ingången och vill inte gå förbi om jag tänkt rida ut istället. Tokhäst. :p:love:
13322000_10154239799454784_7185347538002980315_n.jpg
 
Å, vad bra..@Amanda_F! Det var medryttaren som sa att man inte fick men ser ju ut som ett vanligt bett med skillnaden då att det inte ska nypa upp i gommen sas..
 
Rutan tycker vääääldigt mycket om sin nya flock. Matte är inte alls särskilt rolig längre, så jag har jagat henne i hagen senaste dagarna. Igår slutade det med att halva flocken, ettåringen med sin högdräktiga mamma, var på rymmen, en halvtimme innan jag skulle iväg på hoppträning. :eek::mad:
Hästkräket kallas hon nu. :mad:

Kom iväg på träning till slut, och hon har blivit så mycket bättre! Mycket mer reglerbar i galoppen och vi fick till en riktigt fin runda på 90 cm. Och en inte lika fin efter en lång paus och min hjärna sagt godnatt. :banghead:

Idag försökte jag rida dressyr och hästen var tokpigg! For omkring som en iller och det var bogar och rumpa överallt åt alla håll. Red för min dressyrtränare i fredags och det funkar inte alls med henne på den här hästen, hon ser liksom inte alls var vi befinner oss och vad vi behöver jobba med först. (eller så har hon inte samma åsikt som mig, men jag tycker det är överkurs att klaga på ställningen inåt i högergaloppen när jag kämpar som ett djur med att överhuvudtaget få henne att gå på volten, och stanna kvar där utan att springa rakt in i väggen varje gång den öppna delen av volten tar slut.)

Jag blev jättefrustrerad idag, och då blir hästen ännu mer spänd och det går ännu sämre. Och jag blir arg på mig själv som blir frustrerad på hästen, och då blir hästen ännu mer spänd. Meh!

Hade nog behövt få till det med tömkörning, men klarar inte ut det själv. Undrar om jag kan få min andra, höggravida, dressyrtränare att göra det? :angel: Om inte annat så behöver vi åka dit och träna och få lite bättre tips, hon läser oss på ett mycket bättre sätt.
 
Usch, @Marvin - jobbigt när man behöver hjälp och inte känner att man får vad man behöver från sin tränare! :(

Jag är så glad över min dressyrtränare, hon har typ 50 års erfarenhet och en förmåga att få fram det bästa i absolut alla typer av hästar. :love: Ibland funderar jag nästan på att göra dressyrhäst av Skrullan då hon verkar tycka mycket bättre om dressyrträningarna än om hoppningen.... :o
Nu har jag även lånat hem en dressyrsadel som en kompis ska sälja, och jisses vad jag saknat att rida i en sådan! :angel: Men jag måste sälja någon annan sadel innan jag kan köpa en ny, så det lär nog dröja ett tag...
 
Men @Marvin ställningen är A och O och har du förlorat den så har du förlorat hela hästen.

Ja! Men det har jag om hästen försvinner ut från volten (och springer ner tränaren som satt på en stol mitt i ridhuset) eller kraschar med huvudet/ytterbogen i väggen också.

I hoppsadel antingen ute eller inne går det mycket bättre, när hon inte far iväg och hoppar fel hinder. :angel:
 
@fio Hur menar du att ställningen är A och O? Jag tänker mer att yttertygeln och kontrollen på yttersidan är det viktigaste och det verkar vara där det i synnerhet brister för Marvin.
 
Har ridit för min tränare nr 3 idag. Var jättelängesedan men kände att hon kunde hjälpa mig med bytena och mycket riktigt. Rent på första försöket. Se på fan :D

Har bestämt mig för att köpa 1-åringen tillsammans med min syster. Jätteroligt!
Vad roligt och grattis ! (Både till tränarhjälp/bytena och hästköp)!

Måste vara så roligt att ha en syster med i hästgrejen tänker jag allmänt ! Så himla kul och givande på alla tänkbara plan :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 229
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 940
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp