Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag som skulle "unna" mig och fröken ett Horseware idag så fanns det självklart inte i hennes storlek och skulle inte komma in i helgen. :meh:
Blev ett Sverigetäcke istället.
I övrigt hittade jag inget kul. Hann också runt typ tre varv på 2 tim. Får se om jag hittar något imorgon när jag går själv. Behöver nya stövlar men Hööks har 15% rabatt och de har ett par jag gillar så behöver hitta något som blir billigare och minst lika sköna för att slå till. Annars behöver jag ingenting och då är jag dålig på att shoppa.
 
Idag har vi skrittat en tur i härlig vårsol utan en hostning från nån av ponnisarna:bump:. Hoppas hoppas hoppas att det fortsätter så här nu!
1934712_10207772350538638_5020654526771593654_n.jpg
 
@Fiorano Äntligen! Och så fin bild! :heart

@Amanda_F Nu har jag hunnit se träningsfilmen, jättefina är ni! Han ser mjuk och avslappnad ut!

Har tagit ut lite bilder från filmen som min dressyrtränare tog i fredags. Ängarna i bakgrunden är Chatsis hage.
Bytte koppjärn i Wow-sadeln och då passade den Rut ganska bra, så det blev ett pass i den. Satt ner en del i traven, har sjuk träningsvärk i magen nu, det var många månader sedan jag satt i en dressyrsadel ordentligt. Jag har börjar få lite kontroll på bogarna nu, även högerbogen. Hon vill väldigt gärna flytta ut mig på utsidan i sadeln, ffa i högervarvet, och jag försöker kompensera utan att det vinglar för mycket. Kommer jag i obalans så blir hon lite ledsen.

Lättridning i början




Kämpar med nedsittningen (dvs, försöker låta bli att kämpa och bara slappna av, utan att hon får flytta ut mig för mycket.




Sen ska man komma ihåg att sträcka upp sig och hålla in armbågarna också...


Lite galopp på slutet:


Bild från i tisdags kväll när vi hann rida ut en sväng innan mörkret kom och vi red ner till en sjö vi hittade.
 
@Marvin Tycker det syns redan på bilderna att du är mer bekväm i sadeln på Rutan än när du behövde läpa så med Chatsi:). Kommer bli riktigt bra det här!
 
Blir liiiite avundssjuk på er som är på GHS! :p (För inte att tala om hur avundssjuk jag blir på mina kompisar som är i Tågarp och tävlar fälttävlan.....)

Jag och Skrullan har varit på långritt i dag, red tillsammans med en distansryttare från grannstallet. Blev nästan 3 timmar och närmare 2 mil i skritt. Brukar annars rida samma rundan på halva tiden om jag travar och galopperar.
Imorgon tänkte jag åka ut med hästarna till en kompis som precis byggt nytt ridhus. Dags att bli seriös och dressyra lite nu som påsklovet snart är över. :angel: Försökte rida dressyr på utebanan hemma tidigare i veckan, men det gick sk*t, så vi har bara ridit ut i övrigt.
 
För den som känner för att tycka lite synd om mig, kan jag meddela att jag återigen är förkyld. Dvs sängliggandes (halsont, feber) och mår skit. Funderar på meningen med hästeriet när jag ändå aldrig får njuta av det.

Har varit konstant sjuk/skadad sedan mitten på september. Har ett enormt ridsug, men de få gånger jag kommit upp i sadeln har jag konstaterat att jag har nästan inga muskler och verkligen noll kondition.

Hur skulle ni ha gjort i den situationen? Kört på som vanligt eller bestämt att 2016 skulle få bli ett mellanår där häst och ryttare fick hitta tillbaka till en bra form igen? Ariel har ju också vilat under den här tiden, hon är pinsamt lite riden men har ändå behållit ok muskler och kondition.
 
Min häst gick riktigt bra idag. Måste ha varit de lackade benskydden han fick från mässan :p eller så skärpte jag mig och red bättre efter att ha tittat på dressyren igår:D
Men han fäller bedrövligt mycket och i dagsläget tycker jag att det är synd att jag inte klippt honom mer:angel:
A7C025AD-2394-4E73-94AF-E763E40F7FAC_zpsz7ynn7os.jpg
 
@Habina Jag har två tips, ett som alltid funkar mot förkylning och slemhosta och ett som har hjälpt mitt immunförsvar men kanske inte funkar för alla.
1. Sluta ät mjölkprodukter. Totalförbjudet i 3-4 dagar. Mjölk är slembildade så drick vatten, te och juice i stället. Och sov minst åtta timmar per natt de här dygnen. Lovar att det vänder och blir mkt bättre av detta. Sen när du är frisk kan du dricka och äta det igen..

2. Sluta ät gluten. Helt. För alltid. Det är så mkt skit i våra bröd och pastor (processat mjöl) att de allra flesta av oss har svårt att smälta den maten. Det gör att kroppen blir stressad och immunförsvaret går ner och stresshormonerna ökar. När sen bakterier och virus kommer in i kroppen klarar inte kroppen av ytterligare något litet och bryter ihop.
Det är ett svårt tips i början men det märks ofta stor skillnad bara på 2-3 veckor.

Själv har jag bara varit förkyld några timmar åt gången senaste 3 åren sen jag slutade med gluten. Det har gjort underverk för mig..
 
@Habina Jag har två tips, ett som alltid funkar mot förkylning och slemhosta och ett som har hjälpt mitt immunförsvar men kanske inte funkar för alla.
1. Sluta ät mjölkprodukter. Totalförbjudet i 3-4 dagar. Mjölk är slembildade så drick vatten, te och juice i stället. Och sov minst åtta timmar per natt de här dygnen. Lovar att det vänder och blir mkt bättre av detta. Sen när du är frisk kan du dricka och äta det igen..

2. Sluta ät gluten. Helt. För alltid. Det är så mkt skit i våra bröd och pastor (processat mjöl) att de allra flesta av oss har svårt att smälta den maten. Det gör att kroppen blir stressad och immunförsvaret går ner och stresshormonerna ökar. När sen bakterier och virus kommer in i kroppen klarar inte kroppen av ytterligare något litet och bryter ihop.
Det är ett svårt tips i början men det märks ofta stor skillnad bara på 2-3 veckor.

Själv har jag bara varit förkyld några timmar åt gången senaste 3 åren sen jag slutade med gluten. Det har gjort underverk för mig..

Ja, mjölk undviker jag när jag är förkyld. Sover i snitt nio timmar/natt. Dock går det åt skogen ikväll då tåget från Gbg var försenat, så har jag tur hinner jag sova fem timmar i min sovkupé. Jag var smart och såg till att jag skulle sova ända från Gbg 18:30, men sedan krånglade SJ till det genom att ställa in det tåget. :arghh: Just nu sitter jag på en buss (!) från Västerås till Uppsala.

Glutenfritt ska jag prova. Äter numera bara hårt bröd, men jag älskar ju pasta. :cry:
 
Ja, mjölk undviker jag när jag är förkyld. Sover i snitt nio timmar/natt. Dock går det åt skogen ikväll då tåget från Gbg var försenat, så har jag tur hinner jag sova fem timmar i min sovkupé. Jag var smart och såg till att jag skulle sova ända från Gbg 18:30, men sedan krånglade SJ till det genom att ställa in det tåget. :arghh: Just nu sitter jag på en buss (!) från Västerås till Uppsala.

Glutenfritt ska jag prova. Äter numera bara hårt bröd, men jag älskar ju pasta. :cry:
Det finns glutenfri pasta som du kan äta. Annars kan du googla på grönhydrater, det kan ge många bra tips.
Mjölkprodukter är mer än bara mjölk. Det är smör, yoghurt och créme fresh tex och många dressingar som man får hoppa över, men det är ju bara några dagar...
 
Krya på dig @Habina. Lät intressant med tipset från Amanda.
Alltså, din häst @Marvin , hon ser ju super fin ut:up:. Jag har ju inget att jämföra med hur det var med din andra men ni ser synnerligen synkade och fina ut du å Rut!

Oj, vad mycket päls @oxo ..Mina är klippta förutom min lilla Rut, ettåringen, å vad jag ångrar jag inte köpte ryktstenar nu..

Har varit på GHS sedan söndag morgon, övernattning till måndag. Jetetrött idag. Mycket intryck och fina hästar. Satt själv och såg dressyren delvis då mitt sällskap ledsnade;)..
Lite shopping men d blir ju lite rörigt då mina tjejer är med samt icke handlingssugen väninna då hon inte är så aktiv. Blev ett tränings set i turkos/petrol iallafall.
Behöver ridskor och chaps men kör på @Kirres linje då jag inte hittade något..
Min tös provade ridstövlar från M-H och var superhet på att köpa för sin besbringar men klickeliklick så beställde vi på nätet och sparade 1200 spänn:D..

Träna idag..hoppas det går bra efter två dagars vila på pållan..
 
Vad synd att jag inte gick med dig, @Jfrelin för jag är fullkomligt ruinerad efter GHS!:D Hade behövt någon som dissat allt jag köpte....:grin: Men jag är i själva verket rätt nöjd med alla mina "kap", allra mest fancy var ju att få ett glas champagne när man köper Dubarry stövlar! hahahahah
 
@Novali01 Jag höll mig till Richard Juhlins alkoholfria, som var mycket god för övrigt :p
Min shopping kostade dock 5300 kr så jag kom inte undan superbilligt direkt men jag har inte köpt något onödigt. Jag behöver faktiskt ett orange samt ett turkost schabrak med lindor till.... :angel:
 
@Novali01 Jag höll mig till Richard Juhlins alkoholfria, som var mycket god för övrigt :p
Min shopping kostade dock 5300 kr så jag kom inte undan superbilligt direkt men jag har inte köpt något onödigt. Jag behöver faktiskt ett orange samt ett turkost schabrak med lindor till.... :angel:
Känns helt ok med mitt fasans dyra PS träns :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
992
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 784
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 278
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp