07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt @Kirre
Jag är också bekväm av mig hahaha
Tränade också på kvickhet idag. Tycker jag fick till det riktigt bra men hon var lite för spänd i nacken och inte igenom i bettet i den högre formen.
Ska träna för ena tränaren på onsdag och sen både lördag och söndag för min huvudtränare. Det är ju så kul att träna :D

@mackan det är 3 hästar inne i stallet så vi kör morgonfodring och sen EM/kväll när vi tar in vid 18/19 så det funkar men helt klart lite drygt. Tyvärr är hagen rätt nerbetad pga att alla som släppte på bete i vårt stall använde den som inbetningshage. Inte så kul men jag trycker i henne 12kg silage om dagen ändå så hon inte faller ur.
Längtar lite till augusti när servicen börjar igen :)
 
@Jfrelin fy vad mycket pass pga att så få har dem Hemma sommartid ... Jobbigt men förstår ändå som sagt valet !

Våra går i gräshagar 09-17 och samma tjänster sommartid dvs ingen ändring att behöva själva ombesörja pass ... Våra gräshagar blir också nedbetade snabbt men finns att beta och plocka med hela tiden så de behöver ju inte försörja sig något alls IOM det utan har det bra bara utifrån naturlig möjlighet att gå och plocka i sig .

Våra får mat vid 07 i riklig mängd så tid att äta innan utsläpp på magrare bete och till natten får de också massor grovfodermässigt . Inga problem att de går lite magrare dagtid alls
 
Senast ändrad:
@mackan ja våra får också mycket på morgonen och på kvällen och så har de att plocka med hela dagen. Hagen ligger vid Mälaren också så det är väldigt lite insekter pga lite vind hela tiden så det är skönt. Har inte sett dem springa en enda gång hittills, inte ens när åskan var rakt över oss i lördags. Jag var dock skiträdd :D
Eftersom Divan har en historia av att rymma ur hagar så tar jag det som ett gott tecken att hon inte försökt rymma hittills :p
 
Red i ridhuset i förmiddags och är så glad att det äntligen kändes lite bättre än vad det gjort senaste veckorna. Hon är lite seg, men jag antar att det är den vanliga sommasegheten eftersom det varit varmt och soligt här varje dag senaste veckan. Hon är som bekant ingen vän av värme. Jobbade iaf på att verkligen vara noggrann med att släppa av i handen och bli mjukare i kontakten. Kommer på mig själv med att fastna i förhållningar när jag samlar galoppen, i synnerhet när jag inte känner att hon går ordentligt framåt.

Det är tävling för oss på lördag och jag ska byta klass från MsvC till LA4. Känner att jag behöver backa bandet, om inte annat för mig själv. Så det känns rätt att byta klass även om jag inte direkt är överförtjust i LA4. Och så börjar connemarariksen närma sig vilket känns så himla spännande! Där rider vi LAP1 på fredagen, engelsk ridklass på lördagen och så är det utställning på söndagen. Är massor av anmälda maror och flera godkända hingstar att spana på! Ska bli så himla roligt!

En bild som Frugtis tog när hon var på besök i helgen :)
13607020_10208562897701823_1589967144538049815_n.jpg
 
Barbie har fått et-behandling/massage nu på morgonen och när jag släppte ut i hagen var hon PIGG! De galopperade runt och hon gjorde rena fina byten :D. Är så härligt att se hur behandlingarna hjälper även om det inte var så hemskt stora grejer idag :).
 
Tänkte bara om någon är lika nördig som jag så är här en uppdatering om såret min fick för fem veckor sen, imorgon.
Det såg ut såhär samma dag som det hänt.
13612282_10154348461589784_744889426157340463_n.jpg

Jag hade plåster på och sårvårdade första dagarna. Efter några dagar använde jag lite nelex då det började svallkötta. Detta är efter en vecka.
13645078_10154348461544784_3963473304462478451_n.jpg

Här började jag få flaschbacks från såret på kotan för ett par år sen som jag vårdade enligt konstens alla regler korrekt med fukt och bandage och det fortfarande inte läkt på tre mån. Så här slutade jag greja och det fick vara öppet. Spolade av om det var skitet och skorpan var lös men annars inget.
Detta är ytterligare drygt två veckor senare.
13612291_10154348461464784_458118118796136207_n.jpg

Jag fortsätter att göra ingenting förutom att spola ordentligt om benen är leriga och idag, en vecka efter föregående bild, snart fem veckor efter skada ser det ut såhär.
13658960_10154348461414784_1174550785390939987_n.jpg

Fascinerande med sårläkning, eller hur?

Hon har gått ute dygnet runt som vanligt hela tiden, lite svullen i början men mindre än väntat och ohalt hela tiden. Lindrigt besvärad i trav första två dagarna men sen har jag kunnat rida som vanligt.
 
Tänkte bara om någon är lika nördig som jag så är här en uppdatering om såret min fick för fem veckor sen, imorgon.
Det såg ut såhär samma dag som det hänt.
13612282_10154348461589784_744889426157340463_n.jpg

Jag hade plåster på och sårvårdade första dagarna. Efter några dagar använde jag lite nelex då det började svallkötta. Detta är efter en vecka.
13645078_10154348461544784_3963473304462478451_n.jpg

Här började jag få flaschbacks från såret på kotan för ett par år sen som jag vårdade enligt konstens alla regler korrekt med fukt och bandage och det fortfarande inte läkt på tre mån. Så här slutade jag greja och det fick vara öppet. Spolade av om det var skitet och skorpan var lös men annars inget.
Detta är ytterligare drygt två veckor senare.
13612291_10154348461464784_458118118796136207_n.jpg

Jag fortsätter att göra ingenting förutom att spola ordentligt om benen är leriga och idag, en vecka efter föregående bild, snart fem veckor efter skada ser det ut såhär.
13658960_10154348461414784_1174550785390939987_n.jpg

Fascinerande med sårläkning, eller hur?

Hon har gått ute dygnet runt som vanligt hela tiden, lite svullen i början men mindre än väntat och ohalt hela tiden. Lindrigt besvärad i trav första två dagarna men sen har jag kunnat rida som vanligt.

Alltså utifrån bilder osv på sociala media förstår jag definitivt att du fick de responser du fick . Det såg icke bra ut och ganska grava sår på trista ställen osv .
Underbart att det läkte så okomplicerat och snabbt !
Oftast är det ju trots allt så . Även om det kan se lite illa ut för ögat i sak .

Visst jobbar du inom djursjukvården ?
 
@mackan Vilka responser menar du? Enda sociala jag visat var här i tråden och där var det väl inga konstiga reaktioner?
Och det var av rent fascinationsskäl jag la ut bilderna, inte för att "bevisa" något.
 
Senast ändrad:
@Kirre, mackan menar nog att några skrev att de hade kört in på klinik (bla jag) om det var deras häst. Jag uppfattar dock inte att du vill "överbevisa" någon fel genom att visa bilder (och dessutom tror jag att du om nån har fullt tillräcklig koll på att se när din häst behöver klinikvård). Tycker dessutom att det är väldigt intressant att se hur det läker :)! Hästen jag känner till som hade likadant sår var ganska ordentligt halt och svullen, mao väldigt påverkad..

Så det är bara gammalt hederligt polisande av mackan.
 
Red i ridhuset i förmiddags och är så glad att det äntligen kändes lite bättre än vad det gjort senaste veckorna. Hon är lite seg, men jag antar att det är den vanliga sommasegheten eftersom det varit varmt och soligt här varje dag senaste veckan. Hon är som bekant ingen vän av värme. Jobbade iaf på att verkligen vara noggrann med att släppa av i handen och bli mjukare i kontakten. Kommer på mig själv med att fastna i förhållningar när jag samlar galoppen, i synnerhet när jag inte känner att hon går ordentligt framåt.

Det är tävling för oss på lördag och jag ska byta klass från MsvC till LA4. Känner att jag behöver backa bandet, om inte annat för mig själv. Så det känns rätt att byta klass även om jag inte direkt är överförtjust i LA4. Och så börjar connemarariksen närma sig vilket känns så himla spännande! Där rider vi LAP1 på fredagen, engelsk ridklass på lördagen och så är det utställning på söndagen. Är massor av anmälda maror och flera godkända hingstar att spana på! Ska bli så himla roligt!

En bild som Frugtis tog när hon var på besök i helgen :)
13607020_10208562897701823_1589967144538049815_n.jpg
Hälsa Fruktis! Vill att hon ska komma tillbaka i tråden.....
 
@Fiorano Jag förstod det. ;) Började bara undra om jag lagt ut bilder i sömnen någonstans och fått kommentarer jag inte kände till. :D

Jag hade ju det absolut i bakhuvudet att behöva åka in så var ju inga konstiga råd.

Bra att det inte tolkades som överbevisning för inte alls menat så. :)
 
Tänkte bara om någon är lika nördig som jag så är här en uppdatering om såret min fick för fem veckor sen, imorgon.
Det såg ut såhär samma dag som det hänt.
13612282_10154348461589784_744889426157340463_n.jpg

Jag hade plåster på och sårvårdade första dagarna. Efter några dagar använde jag lite nelex då det började svallkötta. Detta är efter en vecka.
13645078_10154348461544784_3963473304462478451_n.jpg

Här började jag få flaschbacks från såret på kotan för ett par år sen som jag vårdade enligt konstens alla regler korrekt med fukt och bandage och det fortfarande inte läkt på tre mån. Så här slutade jag greja och det fick vara öppet. Spolade av om det var skitet och skorpan var lös men annars inget.
Detta är ytterligare drygt två veckor senare.
13612291_10154348461464784_458118118796136207_n.jpg

Jag fortsätter att göra ingenting förutom att spola ordentligt om benen är leriga och idag, en vecka efter föregående bild, snart fem veckor efter skada ser det ut såhär.
13658960_10154348461414784_1174550785390939987_n.jpg

Fascinerande med sårläkning, eller hur?

Hon har gått ute dygnet runt som vanligt hela tiden, lite svullen i början men mindre än väntat och ohalt hela tiden. Lindrigt besvärad i trav första två dagarna men sen har jag kunnat rida som vanligt.
Skönt att de läkt så fint och snabbt !
 
Interessant med uppdatering och bilder, @Kirre! Tar det längre tid att läka ihop pga att det är mycket rörelse i hasen där såren sitter?

Jag är så otålig, jag tycker Skrullans sparksår som hon fick för drygt 2 veckor sedan borde varit bra nu, men ser att jag får nog ha lite mer tålamod... :o
 
Interessant med uppdatering och bilder, @Kirre! Tar det längre tid att läka ihop pga att det är mycket rörelse i hasen där såren sitter?

Jag är så otålig, jag tycker Skrullans sparksår som hon fick för drygt 2 veckor sedan borde varit bra nu, men ser att jag får nog ha lite mer tålamod... :o
Hade jag varit rik hade jag köpt typ biolight, photizo eller ngt liknande för C:s sår tar också lång tid. Han halkade omkull i leran igår i hagen och drog upp ett nytt sår på insidan av låret. Jag gissar på att det kommer ta 2-3 månader innan sårskorpan är borta. Han har ärr över hela benen nu, halvsnyggt :( och då är de lugna i hagen för det mesta. Gårdagens incident berodde på att det flyttat in en ponny i hagen bredvid och C försökte visa upp sig. Gick väl sådär?
 
@sorbifolia Tycker iofs inte fem veckor är så länge på ett sånt stort sår. Visst hade jag åkt in, de hade kanske sytt, bandagerat upp till knät och boxvila så hade det kanske varit läkt på 2-3 veckor. Nu är det dock väldigt stramt där så tveksamt om det hade gått att få ihop. Sen funkar ju inte min på box så måste hon inte så undviker jag ju det. Med konsekvensen med ngt längre läketid. Där väger jag ju kroppen mot huvudet och det här såret besvärade henne i princip inte. :)
 
@mackan Vilka responser menar du? Enda sociala jag visat var här i tråden och där var det väl inga konstiga reaktioner?
Och det var av rent fascinationsskäl jag la ut bilderna, inte för att "bevisa" något.

Oj nu har du nog helt misstolkat mig ? Sociala media var buke /denna tråd . Det är ju sociala media men tråkigt om det missförstods / var ett dumt ordval .
I övrigt så nej precis som jag skrev - det var inga konstiga reaktioner , vet inte hur du tolkade det så ? Jag kommenterade bara att flera reagerade på att såren då såg illa ut och att jag inte tycker de reaktionerna var obefogade eller konstiga . Tyckte själv att de såg rätt trista ut men tror inte jag kommenterade utan bara konstaterade att många tyckte de såg "oj" ut.

Utöver det så nu när du visade kommenterade jag att det var fascinerande och precis som du skriver, oerhört intressant hur fint sår ofta läker hur illa de än inte sällan ser ut.:)
 
Senast ändrad:
Det är så roligt att följa er allihop, jättekul att ni fått dräktigt @Marvin och @Charlotte1975! Vilken hingst blev det på Chatsi? :) Rutan är ju helt underbar! Vilket bra jobb du redan hunnit gjort med henne!

@Fiorano
Ni är snart där uppe och kämpar om placeringar igen, med tanke på era förutsättningar hittills i år tycker jag du gör det himla bra som ens tar dig iväg på tävling. :o


Kl
Här har vi också varit inne på kliniken då ponnyn inte är bra från sin hälta. Behandlad båda framkotorna och återbesök om fyra veckor. Tills dess är det försök till bantning som gäller! Inte lätt med en halt häst med fölunge vid sidan... Hon går redan på så snålt bete så det går inte att dra ner på maten mer... Och det har inte känts aktuellt att röra på en halt häst heller. Men hon är fet... Och såvida hon inte går ner i vikt är det svårt att få nån rätsida på hältan också, den berömda onda cirkeln. Så nu ska jag ändå börja motionera henne lite, promenader först och såvida hon inte blir sämre ska jag börja köra henne om nån vecka. Tills dess hoppas jag att fölet hinner bli vant att gå bundet bredvid henne så han kan gå bredvid vagnen också. Har fått låna en ardennergjord att ha honom bunden i. Blir nog bra.

Sällskapet jag fick hit visade sig inte vara dräktig så det är tillbaka på ruta ett... Inte många som vill ha fölsto på typ noll bete så jag lär få ge upp det... En granne (fem km) visade sig ha ett hingstföl i samma ålder som min men det är en travmärr som behöver mycket mat så det skär sig såklart. Suck!
 
@Maja_Kandi Chatsi är dräktig med Mr Vain!
Ja, Rutis är fantastisk! Hoppade med henne idag och hon har helt slutat med att krulla in näsan och stänga av, och sen snubbla in över hinderna, nu taxerar hon själv som den lilla irländska påni hon är, jag får hänga med!
Ibland får jag vara med och bestämma lite också...

Vad tråkigt att Queenie fortfarande är halt! Hoppas hon svarar på behandlingen nu så att ni kan komma igång och motionera.
 
Det är så roligt att följa er allihop, jättekul att ni fått dräktigt @Marvin och @Charlotte1975! Vilken hingst blev det på Chatsi? :) Rutan är ju helt underbar! Vilket bra jobb du redan hunnit gjort med henne!

@Fiorano
Ni är snart där uppe och kämpar om placeringar igen, med tanke på era förutsättningar hittills i år tycker jag du gör det himla bra som ens tar dig iväg på tävling. :o


Kl
Här har vi också varit inne på kliniken då ponnyn inte är bra från sin hälta. Behandlad båda framkotorna och återbesök om fyra veckor. Tills dess är det försök till bantning som gäller! Inte lätt med en halt häst med fölunge vid sidan... Hon går redan på så snålt bete så det går inte att dra ner på maten mer... Och det har inte känts aktuellt att röra på en halt häst heller. Men hon är fet... Och såvida hon inte går ner i vikt är det svårt att få nån rätsida på hältan också, den berömda onda cirkeln. Så nu ska jag ändå börja motionera henne lite, promenader först och såvida hon inte blir sämre ska jag börja köra henne om nån vecka. Tills dess hoppas jag att fölet hinner bli vant att gå bundet bredvid henne så han kan gå bredvid vagnen också. Har fått låna en ardennergjord att ha honom bunden i. Blir nog bra.

Sällskapet jag fick hit visade sig inte vara dräktig så det är tillbaka på ruta ett... Inte många som vill ha fölsto på typ noll bete så jag lär få ge upp det... En granne (fem km) visade sig ha ett hingstföl i samma ålder som min men det är en travmärr som behöver mycket mat så det skär sig såklart. Suck!

Oj, vilken jobbig sits! Hoppas fröken blir bra!

Däremot undrar jag varför du vill köra en häst med problem i framdelen?
Man ser ju liksom sällan en körhäst som lagt över vikt bakåt sas.
De brukar snarare lägga mer vikt fram än vid dressyrjobb i töm eller för hand.

Jag hade inte kört. Gör jag aldrig i rehabsyfte med framdelsproblematik. Tänkte bara nämna hur jag tänker kring det om du inte tänkt i de banorna riktigt. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 761
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp