07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@EmmaN Ja detta var en nödlösning med dessa som arrangörer så är väl därför det blev lite tokigt. Det skulle egentligen varit i Nyköping på Bullersta som kursade i våras. Lite får connemarasällskapet ta på sig också. Fanns ingen representant från dom på plats när det var dressyr/hoppning. Däremot slog de på stora trumman när det var utställning/ridklasser. Superfina priser och kanonbra info osv-det var mycket välarrangerat. Det skrevs inte heller en mening om riksmästerskapsresultet i Ridsport när det var dubbelt uppslag om riksutställningen. Tycker det är lite konstigt, connemaran är väl knappast enbart en utställningsras?
 
@Novali01
Uppstallningen var skitig. Krubban i min box var full av rester från uppblött pellets (ni vet när det blir brunt och grötigt överallt). Det var incidenter med hingstar i stallet där en tex fick stryk av en inackordering på gården som gick in med ett dressyrspö i boxen... Det ställdes in sto bredvid en hingst och hingstens handler åkte därmed på en rejäl smäll.

Kan fortsätta skriva i oändlighet känns det som. Dessa är bara några exempel.

:eek::eek: får inte hända!!
 
@Fiorano Låter ju helt galet? Och visst kan en del bero på byte av arrangör, det är svårt att få någon att ta dessa SM. Men vissa grundförutsättningar kan man ju ha koll på iaf. Sen är ju utställning och ridklasser en större grej för dessa riksmästerskap, Det är där de lägger sitt krut och det måste man ha med i beräkningen. Därmed inte sagt att din vinst betyder mindre, grattis till den! :)
 
@Novali01 Ja, kan ju säga att jag inte var ensam om att vara missnöjd...

Har trimmat i ridhuset idag med Barb och hon känns så fin nu :). Tävling på lördag och nu hoppas jag att jag kan mota bort trollen i MsvC1. Efter denna tävling blir det lite mindre dressyr för Barb nån vecka då hon ska tävla hoppning nästa helg med ett underbart litet ponnybarn som är urtuff (är barnet som äger vita ponnyn jag rider lite och hon tränar för mig). Sista helgen i augusti blir det ännu en startfälttävlan och jag och Barb tar oss an 60 cm i år igen :D. Ska rasta henne lite mer denna gången så hon inte ballar ur på banvisningen haha.
 
Tävlat idag och det blev inte riktigt som planerat inte. Tänkte kört halv tolv från stallet (dvs komma iväg kvart i..). Hade en timmes körväg och skulle starta 14:01, tänkte sitta upp ca 13:25. Vaknade 11:49. Panik i den lucka I tell you Övervägde snabbt att helt enkelt strunta i att åka, men med snabbt överslag komm jag fram till att om ponnyn stod i släpet 12:15 skulle vi hinna. Så det var på på med tävlingkläderna, fara till stallet, in med ponny, borsta ponny, lasta ponny och i väg. Hade aldrig gått om inte min underbara man hjälpt mig!

Kom fram 13:10 och vi var i bra tid igen. Det var dock otroligt svårt (helt omöjligt) att hitta det inre lugn som krävs för att prestera på topp. Men framridningen kändes rätt bra även om jag nog allt fastnade i framåtläget och jag inte bara tog det lite piano. Ritten blev således också lite forcerad, men utan missar vilket känns så himla skönt! Öppnorna var bra (6,5 på båda) och ryggningen var ovanligt villig och lätt bakåt (6a). Just galoppen hade varit mycket bättre om jag hållt mig lugnare i ridningen, men sjuorna kom i den sista iaf. 62,6% är jag otroligt nöjd med efter omständigheterna!

Nu tror jag det blir två MsvB2-starter i september, om inte annat för att slippa slutorna längs långsidan, är helt jla omöjliga att rida för mig.

13906812_10208827290351474_5738396164090038086_n.jpg
 
Grattis till bra procent och bra kämpat, @Fiorano! :up:

Skrullan har behandlats av sin kiropraktor för låsningar i bakkärran, jag upptäckte det iom att hon börjat bocka i galoppfatningarna som hon inte gjort nu på ett bra tag.
Så hon vilar medans jag kollar ikapp OS-dressyren, tittar på de ekipage jag inte hunnit se än... Känner att jag önskar mig ett ridhus, så jag kan rida mera dressyr! :D
 
Min tävling gick mycket sämre än Fioranos. Började med att tyglarna gick sönder innan jag skulle sitta upp så jag fick låna ett par ribbade i tyg. Framridningen kändes fin och vi var redo. Red in på banan och där blev det tungt direkt. Den var helt sönderriden efter flera andra klasser i 2 dagar. Sen hittade hon en Pokémon på långsidan så var den dagen förstörd. Försökte snabbt överlägga hur många gånger jag skulle behöva rida förbi samma ställe och kom på typ att alla viktiga moment var förbi där.....
Jag skulle dock ridit bättre, var inte ens i närheten av en 1/5 del Isabell. Domaren var otroligt snäll och vi slutade på 54%, sist men ändå. Bästa var ju ändå en 6a för höger slutan som jag red i en bokstav :p
 
Min tävling gick mycket sämre än Fioranos. Började med att tyglarna gick sönder innan jag skulle sitta upp så jag fick låna ett par ribbade i tyg. Framridningen kändes fin och vi var redo. Red in på banan och där blev det tungt direkt. Den var helt sönderriden efter flera andra klasser i 2 dagar. Sen hittade hon en Pokémon på långsidan så var den dagen förstörd. Försökte snabbt överlägga hur många gånger jag skulle behöva rida förbi samma ställe och kom på typ att alla viktiga moment var förbi där.....
Jag skulle dock ridit bättre, var inte ens i närheten av en 1/5 del Isabell. Domaren var otroligt snäll och vi slutade på 54%, sist men ändå. Bästa var ju ändå en 6a för höger slutan som jag red i en bokstav :p

Min häst är också en Pokémonjägare och jag tror en hel del av mina kommande tävlingsstarter kommer likna din ritt, sladd på tvären, fin böjning i kroppen (:p) och lite tvärnit.

Tråkigt att det blev så, men nya tag!
 
Hon var ganska billig direkt där och då. Sen när jag kom hem och reflekterade lite och såg några starter där andras hästar gjorde samma sak kändes det lite bättre :p
Kom sedan på att hon typ tittat bort sig 6 tävlingar totalt under sitt liv så blev hon nästan förlåten.
 
I tristessen när C är bortrest har jag nu anmält till en MsvB, för den domaren jag svurit att inte rida för igen. Bara för att jag bestämt mig att C kommer vara stark och härlig när han kommer hem och att vi kommer att göra det bra! Har analyserat gamla ritter, tittat på protokoll och börjat med bålstabilitets-träning igen. Nu j-ar!

Och så länge ska jag nog gå och köpa lite godis, så jag har lite att bygga av :angel:
 
Min tävling gick mycket sämre än Fioranos. Började med att tyglarna gick sönder innan jag skulle sitta upp så jag fick låna ett par ribbade i tyg. Framridningen kändes fin och vi var redo. Red in på banan och där blev det tungt direkt. Den var helt sönderriden efter flera andra klasser i 2 dagar. Sen hittade hon en Pokémon på långsidan så var den dagen förstörd. Försökte snabbt överlägga hur många gånger jag skulle behöva rida förbi samma ställe och kom på typ att alla viktiga moment var förbi där.....
Jag skulle dock ridit bättre, var inte ens i närheten av en 1/5 del Isabell. Domaren var otroligt snäll och vi slutade på 54%, sist men ändå. Bästa var ju ändå en 6a för höger slutan som jag red i en bokstav :p

Vilken KOSSA!:rage: Jag blev ju helt upprörd bara av att titta på videon, ville ta fram longerlina o låta f-nskapet springa runt runt tills hon slutar att GLO!:banghead: Sen sansade jag mig o tänkte, herregud vilken tur för Divan att det är du som är hennes Matte!:D
 
Jag tycker helt ärligt synd om dig @Jfrelin , vet knappt någon som tränar och står i så mkt som dig.
Du är värd en mkt roligare häst! Skaffa en valack :D
 
Hm, jag tyckte Divan var ganska snäll ändå som uppförde sig bra under typ 70-80% av ritten TROTS att det satt en jätteläskig Pokemòn vid E....! :p @Jfrelin

Hon verkar vara av lite samma uppfatning som min 02-a, nämligen att det är hennes jobb att vara den ansvarige av ekipaget - iom att ryttarens bedömning inte är att lita på när det kommer till att hålla sig undan möjliga faror... :angel:
 
Jag tycker helt ärligt synd om dig @Jfrelin , vet knappt någon som tränar och står i så mkt som dig.
Du är värd en mkt roligare häst! Skaffa en valack :D

Jag har ju köpt en ny häst. Ett fuxsto :angel:

Äh jag är nog mindre brydd än vad ni är :) jag skriver ju här både när det går bra och dåligt, kanske mest när det går dåligt faktiskt.
Visst har vi stött på något riktigt jobbigt med byten nu men innan har ju det mesta i ridningen flytit på hur bra som helst och vi har ju många placeringar och ganska många ritter med höga procent. I år har jag ridit 5 MSV C och är placerad 3a i 2st så det är ju inte dåligt, tycker inte jag iallafall :)
Däremot ligger vi ju lite efter vad jag hade hoppats på att vi skulle vara men vi har ju haft ett antal traumaskador på vägen sen hon var 3 så det är väl inte så konstigt egentligen.

Jag har helt klart blivit lite lurad av henne också för det är först nu jag inser att hon är jädrigt olydig när man ska göra svårare saker. Innan har jag tyckt att hon är hur lydig som helst men det är klart, då har det inte varit så svårt för henne heller :p Att hon är olydig är ju helt klart något jag får ta på mig och det jobbar vi hårt med.

På riktigt ger hon en sån otrolig fin ridkänsla när man rider att det är värt att hon apar sig ibland. Det tycker även min tränare som ridit henne mycket och andra t.ex KvK som suttit på henne.

Dessutom kan man ha med henne överallt, vem som helst kan lasta, klippa och sko henne och hon viftar inte på örat plus att jag inte är rädd att rida längre, varken ute eller inne, och det är den bästa presenten hon gett mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
28
· Visningar
908
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp