07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så nu är vi då hemma från riksen! Vi körde ner på torsdagen och var framme vid tio på kvällen. Red på fredagsmorgonen och det kändes rätt bra. Domarens feedback från PnRen gav verkligen jättemycket för mig. Starten gick också riktigt bra, är ffa väldigt nöjd med skolorna som jag faktiskt fick till riktigt bra. Har hittat en mer balanserad trav som känns väldigt ridbar. Är också nöjd med att jag verkligen red ordentligt i den förvända. Den trasslade lite på framridningen-men för en gångs skull red jag igenom det och blev inte passiv och gav upp inne på banan. 66,8% red vi ihop vilket räckte till vinst! Trodde aldrig jag skulle ta hem det och jag är fortfarande helt överlycklig!

Film på ritten

På lördagen red vi den engelska ridklassen och där kom vi femma. Fick kritiken att den individuella visningen var utmärkt, välvisat för hand men för dålig energi i gruppridningen. Det var en riktigt kul typ av tävling dock och jag önskar att det fanns möjlighet att rida sånt här oftare. I söndags var det utställning och Barb fick 88778=38p och en silverplakett. Tycer att det var bra poäng som var helt rättvisa :).

Har varit väldigt roligt att vara med om riksen och jag hoppas kunna åka dit fler gånger. Men då hoppas jag på bättre arrangörer...

13872882_10208728681446313_1682269075158651012_n.jpg


13876095_10208728683246358_7455994917777016446_n.jpg


13891951_10208728684726395_249489051871069889_n.jpg


13882471_10208728681886324_59921058073036791_n.jpg
Så maffig har blivit, hon är jättefin. Låter jättekul med engelsk ridklass. Grattis till fina resultat.
 
Tack för komplimangerna, @Fiorano och @Jfrelin! Jag försöker verkligen komma ihåg det där med inner sittben, men det är svårt - särskilt som jag är lite stel i mina höfter.

Grattis till jättefina placeringar @Fiorano - jag är inte överraskad, ni är så duktiga både du och Barbie! :)
 
@Jfrelin Vad härligt att känslan börjar komma tillbaka! Byten är uppenbarligen för jla svårt för oss vanliga dödliga-men skam den som ger sig! Om fem år rider vi alla seriebyten lika bra som @Hedwig :D!

@Amanda_F Tycker att ni utvecklats jättefint tillsammans och C är nog inte så himla enkel, i synnerhet inte när det kommer till att få ut och fram näsan. Kan dessutom föreställa mig att det känns som om halsen aldrig slutar när du sitter uppe på ;). Hoppas att vattenträningen ger bra resultat :).

@sorbifolia Vad roligt att se film på er! Du har verkligen inget att be om ursäkt för och Skrullan är verkligen en jättefin häst med härligt tryck :).
Ingen ska misströsta när de gäller byten. Innan Heddan hade jag en liten travare i fyra år o innan honom ett 15 år långt riduppehåll. Heddan har jag lärt allt själv så om jag har klarat det så gör alla d. :) Idag red vi en träning för Per Sandgaard. Han kom till vår anläggning så jag tänkte lika bra att haka på. Han är också så grymt bra att rida för och jag får så bra hjälp med att komma åt våra problem. Hon var riktigt fin idag stundtals när hon verkligen släppte igenom. Nu blir d skogen några dagar plus lite hoppning på onsdag.:) ( o grattis till alla framgångar! Jag har faktiskt aldrig vunnit på Heddan någon gång men tvåa flera gånger:cautious:)
 
Nu har jag börjat få till lite tävlingsplanering för hösten. Blir start nästa helg och ytterligare ett försök att få till ridningen i MsvC1. Är på min favvotävlingsplats så hoppas att det hjälper mig att prestera:p. Sen blir det en månads tävlingsuppehåll med bytesträning och så kör vi en MsvB2 11/9.

Tänkte boka träning med domaren från PnRen eftersom hon gav så väldigt bra hjälp. Men alltså jag känner mig som en svartfot gentemot min tränare som jag började rida för i vintras. Hon är också jättebra, men domaren tog oss ett snäpp till...
 
.

Tänkte boka träning med domaren från PnRen eftersom hon gav så väldigt bra hjälp. Men alltså jag känner mig som en svartfot gentemot min tränare som jag började rida för i vintras. Hon är också jättebra, men domaren tog oss ett snäpp till...

Tycker jag inte alls du ska känna. Du har en bra tränare men kör en extra "spetsträning" inför tävling. Ett komplement.
 
Happ det gav sig självt med tränarfrågan. Domaren har inte tid just nu :(. Så på måndag åker jag till vanliga och trimmar lite :).

...och så har kvarkan kommit till byn. Ett stall 4 km från oss har isolerats med en häst konstaterat sjuk i kvarka. Det har varit sjuka hästar i stallet innan under sommaren, men detta var första hästen som blev snorig. De andra två har den ena bara hostat lite och inte haft feber och den andra bara haft feber men ingen host. Så inte förrän nu blev provtagning gjord. Under tiden har hästarna i stallet tränats och tävlats som vanligt... Hoppas verkligen innerligt att det inte spridit sig till ridskolan och anläggningen:/. Risken är visserligen smått minimal, men det känns som en mardröm som är lite för nära för att jag ska känna mig helt lugn.
 
Vi har haft terräng-träningshelg, fick med mig sambon att filma dagens pass. Jag tyckte känslan var bättre igår.







Vi provade att hoppa triple brush, jättekul! Tackar fotografen för den fina vinkeln! :o

Uppvärmningsrunda med de två läskigaste hinderna på banan (skäckhästen och illrosa soffan! :eek:)

Vi tränade lite coffin

Avslutande banan, minus första delen som var uppe i skogen.
Hon blev lite upprörd över att gå upp i skogen själv och starta där, och började åla, och sen fortsatte hon med det, bogarna var över hela banan kändes det som. Är ändå jättenöjd med oss, fina Rutan! :love:
 
Härligt @Marvin, jag blir lite avundssjuk! :)

Sitter och tittar på terrängen från OS, och funderar på om inte Skrullan skulle vilja bli fälttävlanshäst nån gång... :angel:

Nu har vi hunnit med två hopp/markarbetsträningar efter hennes lite oplanerade sommarvila, och det har kännts ganska bra. Märks att vi har jobbat en del på dressyren, för hon har blivit lite mer avslappnad och styrbar även i hoppningen. :) Hoppast bara att det håller i sig även när vi börjar hoppa lite högre!
 
@Charlotte1975, du inser väl att du är tvungen att stanna kvar i tråden oavsett ålder på ny häst? ;) Men visst hade det varit smidigt med en till 07a. :angel:

KL
Senaste veckorna har vi motionerat från marken. Promenerade henne för hand första gångerna och sen har jag bara tömkört rakt fram i skritt med lillen bunden vid sidan. Har funkat jättebra, men han började bråka/busa rätt bra vissa gånger så sista veckan lämnade jag honom hemma. Myyyyycket lugnare och skönare både för mig och mammahästen som nog njöt av att slippa honom en stund. :p Han ropar ju och är ledsen men hon lyssnar inte ens efter honom utan bara går. :p När inte han varit med så har jag även lagt in lite trav, hon är så himla glad i att få jobba och ser så himla fin ut! :love:

Idag var vi in på återbesök på kliniken. Är mäkta glad över min underbara tjej som visar sonen hur man ska uppföra sig, han kunde inte få en bättre förebild! De kliver på transporten utan att ens sakta ner farten, står som ljus i släpet och uppför sig perfekt på bortaplan. :love:

Queenie var mycket bättre idag, höger är bra men vänster fortfarande lite hälta kvar och hon gillar inte när veterinären böjer det benet, protesterar lite efter en stund. Men veterinären var nöjd med hur hon gått ihop sig viktmässigt de här veckorna och hur hon förbättrats med hältan. Så nu blev hon sprutad med tuppkam i vänster kota och fick hemgångsråd med fortsatt lågintensiv (heter det så?) motion. Långa skritt-turer och hädanefter törs jag nog faktiskt köra henne också. Tänkte typ köra två pass och tömköra ett, så kan lillen följa med ibland också. Sen ska vi planera in ett återbesök om typ två månader innan jag ska klättra upp på henne igen. :) Känns som en bra plan!
 
Jag är också lite avundsjuk på er som får rida, och på er som har hästar att pyssla med. I morgon blir det en tripp till rehabstället och hälsa på C. Min kära morbror har sponsrat fyra extra dagar där så han kommer hem nästa helg i stället. Känns som ett bra beslut även om jag längtar ihjäl mig just nu!
 
Så nu är vi då hemma från riksen! Vi körde ner på torsdagen och var framme vid tio på kvällen. Red på fredagsmorgonen och det kändes rätt bra. Domarens feedback från PnRen gav verkligen jättemycket för mig. Starten gick också riktigt bra, är ffa väldigt nöjd med skolorna som jag faktiskt fick till riktigt bra. Har hittat en mer balanserad trav som känns väldigt ridbar. Är också nöjd med att jag verkligen red ordentligt i den förvända. Den trasslade lite på framridningen-men för en gångs skull red jag igenom det och blev inte passiv och gav upp inne på banan. 66,8% red vi ihop vilket räckte till vinst! Trodde aldrig jag skulle ta hem det och jag är fortfarande helt överlycklig!

Film på ritten

På lördagen red vi den engelska ridklassen och där kom vi femma. Fick kritiken att den individuella visningen var utmärkt, välvisat för hand men för dålig energi i gruppridningen. Det var en riktigt kul typ av tävling dock och jag önskar att det fanns möjlighet att rida sånt här oftare. I söndags var det utställning och Barb fick 88778=38p och en silverplakett. Tycer att det var bra poäng som var helt rättvisa :).

Har varit väldigt roligt att vara med om riksen och jag hoppas kunna åka dit fler gånger. Men då hoppas jag på bättre arrangörer...

13872882_10208728681446313_1682269075158651012_n.jpg


13876095_10208728683246358_7455994917777016446_n.jpg


13891951_10208728684726395_249489051871069889_n.jpg


13882471_10208728681886324_59921058073036791_n.jpg
Grattis till vinsten! Kan du utveckla lite mer "bättre arrangörer"? Vi var på New Forest SM ett år med ungens c-ponny. Det var i Vetlanda och var superproffsigt arrangerat från uppstallning till klasser. Superkul tävling!
 
@Novali01 Tävlingsmässigt blev jag knäpp på att de inte en enda gång presenterade häst på banan med stam. Det görs alltid här uppe och jag tycker att på ett rasevenemang är det en självklarhet. Prisutdelningarna skedde på parkeringen eftersom de inte hade planerat in dom mellan klasserna på banan. Som riksmästare är jag månne tramsigt grinig över att jag inte vann ett täcke. Resultatet är inte inrapporterat till TDB än ens.
Uppstallningen var skitig. Krubban i min box var full av rester från uppblött pellets (ni vet när det blir brunt och grötigt överallt). Det var incidenter med hingstar i stallet där en tex fick stryk av en inackordering på gården som gick in med ett dressyrspö i boxen... Det ställdes in sto bredvid en hingst och hingstens handler åkte därmed på en rejäl smäll.

Kan fortsätta skriva i oändlighet känns det som. Dessa är bara några exempel.
 
Lanzelotten har tillbringat sommaren i sjukhage pga senskideinflammation i vänster has. Det uppkom troligen när vi kraschade i hindret i våras. Han har inte varit halt, bara markerat vid böjprov, men hela hasen svullnade upp. :cry: Lotten själv tyckte att det var superkul att få komma ut och åka och var mycket populär på hästkliniken, han är så snäll och medgörlig, får han bara lite gos och en slickis går han med på allt. Dessutom imponerade vi vid longeringen då den till ytan klumpiga hästen rör sig både smidigt och bärigt samt bara behöver rösthjälper för att byta gångart och stanna. Nu är han friskförklarad och ska sättas igång lite försiktigt, börja med skritt i två veckor och sedan trav osv. Planen är att tömköra så att han bygger upp muskler innan jag börjar att rida. Han ser tråkig och kantig ut nu men är definitivt inte mager, tjockisen har gått ned nästan 50kg under konvalescenstiden. Han behöver inte gå upp i vikt igen, men späcklagret som är kvar får gärna bli till muskler.

Lanzelot har även fått en ny ponny. Ett litet russ denna gång. Han heter Tore och är tre år. Den gamla ponnyn Concorde är kvar så länge det finns bete, sen ska han åka tillbaka till sina ägare. Lanzelot blir tjock bara han ser mat och då Concorde är som ett högpresterande fullblod i miniformat som aldrig varit överviktig en dag i sitt 22åriga liv så funkar det inte längre. De kan inte gå på samma bete och när vi ger frukost och lunch i hagen på vintern glufsar Lotten i sig det mesta. Plus att Concorde behöver en himla massa kraftfoder, vi snackar kilon...per dag. Hur mycket kan en liten B-ponny äta egentligen? Utan att bli tjock dessutom. O_o Lille Tore är normal i sin ämnesomsättning så det kommer att bli jättebra. Han har heller inga problem med att bli lämnad själv en stund i hagen. Finns det bara något att tugga på är ponnyn nöjd.

Jag hade hoppats på att vi skulle börja träna terräng i år ( @Marvin jag är sååå avundsjuk!) men det gick ju om intet, men, jag har hittat en terrängbana inte alltför många mil härifrån och de verkar ha mycket träningar. Dessutom bor en av mina systrar ett par km därifrån. :D
Min närmsta ridanläggning har även de byggt en del terränghinder. Deras dotter tävlar fälttävlan så det kanske kommer fler hinder.:up:

I övrigt kommer jag att strunta i hoppning tills nästa vår och bara jobba med dressyren och förhoppningsvis komma ut på någon tävling i början av nästa år, en riktig denna gång.;)
 
@Novali01 Tävlingsmässigt blev jag knäpp på att de inte en enda gång presenterade häst på banan med stam. Det görs alltid här uppe och jag tycker att på ett rasevenemang är det en självklarhet. Prisutdelningarna skedde på parkeringen eftersom de inte hade planerat in dom mellan klasserna på banan. Som riksmästare är jag månne tramsigt grinig över att jag inte vann ett täcke. Resultatet är inte inrapporterat till TDB än ens.
Uppstallningen var skitig. Krubban i min box var full av rester från uppblött pellets (ni vet när det blir brunt och grötigt överallt). Det var incidenter med hingstar i stallet där en tex fick stryk av en inackordering på gården som gick in med ett dressyrspö i boxen... Det ställdes in sto bredvid en hingst och hingstens handler åkte därmed på en rejäl smäll.


Kan fortsätta skriva i oändlighet känns det som. Dessa är bara några exempel.
:eek: Jag kan iofs tycka att det är märkligt att en av deras första (kan tom vara första) tävlingar är ett riksmästerskap!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 822
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp