07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
För HÄSTEN ja! Men JAG då? :nailbiting::nailbiting:
Den mesta träningen är för min skull. :angel:
Men tack ändå! :D
Du får träna på annat sätt....t ex studera på internet hur man rider vissa hindertyper, fråga andra som hoppat det, gå banor som inte tillhör din egen klass o fråga fråga fråga. Och helt ärligt, att rida en 100-klass bana klarar du lätt utan att träna ihjäl dig. Kom igen när du ska upp i *-igt!;)
 
@Charlotte1975 Då vill vi se film sen på träningen! Är jättenyfiken
I måndags satte vi ett byte åt vart håll utan spark så det tar sig :)

Grattis till bytena! Jag ska erkänna att jag är lätt avundsjuk på er dressyrnissar som orkar nöta o nöta o nöta...satt på banan igår med min lilla fux, i höger varv travade hon på framme för skänkeln, lätt i munnen på bägge tyglarna möjligtvis om man hade kunnat önska lite lite till tramp bakifrån...sen skrittade vi lite o tar vänster varv. :arghh: Börja om börja om....gaaaaah jag blir hysterisk??? Tacka vet jag en hoppträning, man börjar lågt, värmer upp, hoppar fram och i slutet så flyter hästen runt banan i bägge varven o inte faaaan är det skillnad för att man skrittar några varv mellan???:mad:
Fart o fläkt, that´s my life!:D
 
@Novali01 ja man måste nog vara lite dum i huvudet för att vara dressyrryttare. Och jävligt mentalt stark så man orkar ha tålamodet att nöta samma rörelse hela tiden för som du säger så sitter det i ena varvet så får man börja om i andra :p

Jag pausade byten helt i 1,5 månad. Tränade bara på galoppkvalité och lydighet. Red mycket förvänd sluta på långsidorna. Slutade skänkla hela tiden och inse att hon faktiskt kan gå själv och sen började jag om :)
Förra onsdagen var jag dock så arg på henne för hon var så olydig att jag fick göra halt på halvlånga tyglar och andas :D rannsakade mig själv, red bättre och vips så var hästen lika fin som vanligt.
 
@Marvin jag gjorde som @fio , tävlade fälttävlan i 3 år innan jag red min första träning på en terrängbana... :p Jag tycker dessutom det är aptråkigt att tävla/träna på samma bana flera gånger, det roliga med fälttävlan är ju att utmana sig själv och att hoppa nya hinder som man inte testat innan. :idea:

Att hoppa alla hinder på banan innan tävlingen räknas typ som fusk enligt mig! ;) :D
 
@Jfrelin du kommer inte bli av med mig- :P Jag är så avundsjuk på er alla som kan rida och planera. Så pass att jag försöker att inte gå in här nu för det gör ont i hjärtat.

Han äter sitt Hippotrim snällt i alla fall, behöver inte ens ha grimma på när han ska få det. Och försäkringsbolaget kommer täcka operationen eftersom diagnosen var så allvarlig. Så lite går det framåt. Hoppas på att vi kan operera under nästa vecka då han faktiskt är mycket bättre i näsflödet nu, jag märker knappt av det. Hostan har han ju också för att struppipningen stör honom. Så den är som den är.
 
@Marvin jag gjorde som @fio , tävlade fälttävlan i 3 år innan jag red min första träning på en terrängbana... :p Jag tycker dessutom det är aptråkigt att tävla/träna på samma bana flera gånger, det roliga med fälttävlan är ju att utmana sig själv och att hoppa nya hinder som man inte testat innan. :idea:

Att hoppa alla hinder på banan innan tävlingen räknas typ som fusk enligt mig! ;) :D
hahahaaha nu blir alla skauningar hysteriska pau daaajjjjj!
 
Tränade ni @Novali01? Det gjorde aldrig vi... Jag red upp till ca 1* nivå (det hette ju inte det då i Sverige) på min hopphäst jag hade då utan att ha tränat på ett enda tillrättalagt hinder! Däremot hoppade vi allt som fanns ute i skogen.. Murar, grindar, krondiken, nedfallna träd , staket osv

Det är fanimej ett under att ni har lyckats bli så gamla! @Novali01

Men det är jag som slår mig?
 
Men det är jag som slår mig?
Ja fundera på det du! :sneaky:
Jag har varit på 1,5 träning med fuxan, den sista avbröt jag då hon laddade upp precis som Rut=livsfarligt att fortsätta. Sen startade jag Örebro, hade ett stopp pga funktionärer som äter irländska hästar, red Hermanstorp nolla och nu senast Vinslöv nolla. Men jag har tränat hoppning, jag hoppar allt jag ser i skogen, jag rider ut själv på henne och fajtas med alla skogstroll som liksom funktionärer äter irländska hästar och nu litar hon på mig.
Till våren kommer jag träna terräng innan jag startar. Stöter jag på problem kommer jag träna när jag har tävlingsuppehåll eller skapar ett tävlingsuppehåll.
 
Det är fanimej ett under att ni har lyckats bli så gamla! @Novali01

Men det är jag som slår mig?

Åh Marvin jag tror du bara tänker själv att det är ett nytt typhinder, för Rut är det bara ett terränghinder som alla andra. Det är så snälla typhinder i 100 klass så det kommer inte bli några problem.
 
Alltså diskuterar ni inte två helt olika saker nu? Att inte tränat på alla hinder vs @Marvin som faktiskt flyger av och slår sig när det inte går bra? Ska man inte känna sig "färdigtränad" innan man går upp en klass varken häst eller ryttaren (minns inte hur det är i @Marvin s fall) har varit stabila på tidigare?

Jag känner mig iaf inte alls bekväm med det där "okomplicerade" tänket för egen del o uppenbarligen inte min häst heller :laugh:
 
Alltså diskuterar ni inte två helt olika saker nu? Att inte tränat på alla hinder vs @Marvin som faktiskt flyger av och slår sig när det inte går bra? Ska man inte känna sig "färdigtränad" innan man går upp en klass varken häst eller ryttaren (minns inte hur det är i @Marvin s fall) har varit stabila på tidigare?

Jag känner mig iaf inte alls bekväm med det där "okomplicerade" tänket för egen del o uppenbarligen inte min häst heller :laugh:

Det är helt omöjligt i längden att bli färdigtränad för en nivå för normalt sett tränar man aldrig på stora terränghinder ! Så man får tävla sig dit! Problemet som jag ser det är inte att Marvin inte är färdigtränad för 100 utan att hon tänker för mkt och skapar problem som inte finns.
"Å herregud nu är det 100 klass och vi har inte hoppat alla hinder som kommer ingå där" bla bla .. Marvin själv har ju startat 100 klass på CHATSI liksom.. Bara det är ju en prestation !

Sen fattar jag väl oxå att man vill prova på linjer osv men hoppar hästen smalhinder kommer den hoppa triplebrush och spets oxå även om man aldrig hoppat just de hindren tidigare.

Hur ska man förbereda sig på det här liksom

spider-jump-wee.jpg


Är ju inte så att man direkt tränar på den här storleken på gravar

PostolowskyA_BurghPN7416.jpg


Eller The V som många ryttare inte ens går hela vägen fram och tittar på ..

fence15a_badminton14pn_12100.jpg
 
Senast ändrad:
The V är ju det ultimata kvittot på allt. Finns nog inget terränghinder i hela världen som innefattar fälttävlan så som det hindret. Den precisionen som krävs för det hindret skulle få vilken dressyrryttare som helst att baxna..

Ja med tanke på @Novali01 s kommentar ovan om dressyrryttare då ;)
 
@fio Är det du på bilderna?
Man måste nog vara lite mer dum i huvudet för att rida terräng än dressyr. Kan inte fatta att jag själv red hinder i MSV klass, det hette väl det på den gamla goda tiden. Fast jag skulle fortfarande hellre hoppa ett terränghinder på 1m än ett vanligt banhoppningshinder.
 
  • Gilla
Reactions: fio
@fio Är det du på bilderna?
Man måste nog vara lite mer dum i huvudet för att rida terräng än dressyr. Kan inte fatta att jag själv red hinder i MSV klass, det hette väl det på den gamla goda tiden. Fast jag skulle fortfarande hellre hoppa ett terränghinder på 1m än ett vanligt banhoppningshinder.

Haha Nej det är inte jag! Men visst är det så att man måste vara lite dum i huvudet för att rida terräng... Känns dock som jag blir smartare och smartare på äldre dar ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
879
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 393
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp