Bukefalos 28 år!

07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red ut idag på en tokpigg Ruta. Nu utan pälsen så känner hon alla älglössen när de landar på henne, ibland tvärnitar hon och kräver att jag ska ta bort dem! Tog en hel del på henne under ridturen (och några i mina egna öron), och sen när vi kom hem så tog jag 51 stycken i manen och 139 stycken i svansroten, plus några på rumpan som var helt prickig när vi kom hem. Fy faaan! :eek::crazy:
 
Red ut idag på en tokpigg Ruta. Nu utan pälsen så känner hon alla älglössen när de landar på henne, ibland tvärnitar hon och kräver att jag ska ta bort dem! Tog en hel del på henne under ridturen (och några i mina egna öron), och sen när vi kom hem så tog jag 51 stycken i manen och 139 stycken i svansroten, plus några på rumpan som var helt prickig när vi kom hem. Fy faaan! :eek::crazy:

Fy fan vad vidrigt! Har aldrig upplevt dessa älglöss, känner mindre sug efter ny häst efter alla era skräckbeskrivningar! :yuck::D
 
Red ut idag på en tokpigg Ruta. Nu utan pälsen så känner hon alla älglössen när de landar på henne, ibland tvärnitar hon och kräver att jag ska ta bort dem! Tog en hel del på henne under ridturen (och några i mina egna öron), och sen när vi kom hem så tog jag 51 stycken i manen och 139 stycken i svansroten, plus några på rumpan som var helt prickig när vi kom hem. Fy faaan! :eek::crazy:

:eek::eek::eek::eek:
 
@Marvin alltså fy fan va äckligt. Tur att Rutan inte verkar bry sig. Har hört om hästar som blivit helt bananas och sparkat sönder boxar.


Red för M idag. Vilket drömpass. ALLT funkade. Vi red i vårt lilla ridhus med framhoppningshinder framme så blev mest skolor och tempoväxlingar på fyrkanten men hon gick så himla bra. Är som på moln. Fick massa beröm för hur fint jag ridit sen senast jag tränade för honom vilket var typ 1 månad sen eller så. Hoppas hon håller formen till hoppningen imorgon. Hon känns så himla fin nu.
 
Dessi är i Flyinge och tävlar, hon hoppade 1.45 i fredags. Var bedömning A/A:0, blev 0+4 fel för henne. Slutade på en 16.e plats av 43 startande, 11 blev placerade. Helt ok resultat. Var första gången hon gick in en så stor klass med en gång. Idag var det dags för 1.50, bed. A:0 Volkswagen Grand Prix. Hon hoppade helt fantastiskt, är overkligt att jag äger en så fin häst! Rev b-hindret i trekombinationen, annars felfri. Hyfsad snabb tid, slutade på en 13:e plats av 62 startande, 16 blev placerade. Så det blev ännu en placering i 1.50!! Hon har gjort två starter i 1.50 och har två placeringar! Så himla coolt!!!! Jörgen var jättenöjd med henne, det kändes enkelt att hoppa de höjderna.
Nästa tävling är i Billdal, då blir det 1.45 och 1.50 för henne.
 
fotograf: Fredrik Jonsving
14520592_10153952123704071_1285334956985254233_n.jpg
 
@myfairlady91 Så häftigt!! :banana::love:

Vi kämpar vidare på våran nivå. :p
Hade ganska dålig känsla inför starten i helgen, och fortfarande ganska ont. Hematomet på insidan har väl sjunkit neråt så smärtan sitter längre ner nu, typ bakom svanskotan. Körde ner till Skåne kvällen innan och red när vi kom fram, inga älglöss, superskönt!!

Tävlingsdagen var hon rätt fin. Framridningen var väldigt djup och det var ponnysar överallt, så lite stressad, men mycket mer hanterbar än i Vinslöv. Jag var orolig för domaren som dömt mig och Chatsi tidigare och gett oss typ 40%. (88 straff) :p
Inne banan var Rutan fin, inga större missar. Domaren använde hela skalan, 7 på inridning, lite 5or på galoppen, men även 7or. 4a på den nedrans halten precis vid utgången (men den här gången försökte inte Rutan rymma ut ens!) 8 på avslutande halten, då hade tyvärr minnet i kameran tagit slut, så den får jag aldrig se! :arghh: Blev totalt 61,4% och hamnade nånstans mitt i startfältet.

Var lite nervös inför hoppingen med tanke på hur det blev i veckan, hade inte hoppat sen dess. Jättedjupt på framhoppningen också och hon var pigg, men inte alls spänd. JÄTTEFIN inne på banan och vi var felfria!

Sen drog mitt kameraskötare/hästskötare/mentala coach hem för att gå på stan ("Det är du som ska tävla, inte jag") och jag hade 6 timmar kvar till terrängstarten, så jag letade upp @Novali01 och trängde mig glatt på henne och hennes sällskap. :devil:

Jättenervös inför terrängen, men hon var inte spänd på den framhoppningen heller! Två första hinderna på banan var svåra, jag trodde hon tänkte sticka vid sidan på första, men hon svarade på korrigeringen. Stod emot lite på 2an, men sen gick hon som tåget! Många riktigt fina språng, och hon tänkte lite själv inför hinderna istället för att springa utan tanke. Sista hindret var en kritvit låda, den funderade hon på att skippa, men jag sa att det gör vi inte! Felfria och kom in precis på tiden!
Tyvärr räckte inte dressyrpoängen till placering, vi blev 2a utanför, men jag är jättenöjd ändå! Kanske mest med att jag vågade! :banana:

Film från hoppmomentet:

En snutt från terrängen, en klubbkompis stod ute på fältet och filmade utan att jag visste om det, jättesnällt! :)
 
@Marvin Herregud va ni har utvecklats! Jätteduktiga:up:

Jag va som många andra på Carl Hesters clinic i lördags och fylldes verkligen av inspiration och motivation. Glad i hågen satte jag mig och red ett pass igår och jobbade lite med att samla galoppen. Han blir ju gärna lite stor och långsam så jag brukar hjälpa honom med takten med underskänleln och ville lite mer än Knatte och råkade peta till honom lite väl mycket med sporren vid ett tillfälle:angel:. Uppfostrade som han är skickade han av mig utan dess like:angel::meh::o:nailbiting:. Som tur va så va galoppen väldigt kort så jag gjorde mest en frivolt. Skrattade väldigt gott åt honom när han stod och illglodde på mig:confused::D vad hände?
Så klumpigt av mig så jag fick skylla mig själv haha. Tur han säger till mig när jag inte sköter mig:angel:. Första avsittningen på honom och jag har haft honom i 5 år så de va dags:sneaky:.
 
Jag anade att du skulle uppskatta det! :D
Måste ju släppa fram den yngre generationen ibland, annars kan de tappa modet fullständigt....:D

@Marvin Gjorde en kanonfin ritt i hoppningen, dock måste man anse att @fio och jag lyckas rätt bra med att uppfostra henne då hon väser, JA vi ska ÖVA galoppombyte, när hon fräser förbi i korsgalopp på väg mot kombinationen!:laugh:
:laugh::laugh:
I terrängen sen var lilla Rutan som ett räser-streck, såååå himla fin och bra gjort av dig @Marvin att inte fega ur när du nu hade sån otur på träningen innan!:banana:
 
idag har vi plockat av skorna. Det händer alltså inte så mkt i väntan på operation. Bara att hålla tummarna att den blir av..
 
@sommarminne vad charmig och personlig Knatte verkar vara allmänt :heart
Hur har det gått med sadelproblemet ?

@Amanda_F alltså fy sjutton ang alla problem.. Du har inte direkt haft så kul med din (första? ) egna häst ? :( (Fått för mig att du skrivit att du inte ägt tidigare så du får rätta mig om det är galet ? )

Oavsett : Så himla jobbigt och ledsamt :(
 
Senast ändrad:
@mackan Han är superhärlig. Väldigt egen och lite rädd om sig. Typ Nasse i Nalle Puh. :angel::D
Vi har lagt på Amerigo cervia idag på gången och de ser lovande ut! Ska provrida i morgon så jag återkommer med en liten rapport;)
 
@sommarminne vad charmig och personlig Knatte verkar vara allmänt :heart
Hur har det gått med sadelproblemet ?

@Amanda_F alltså fy sjutton ang alla problem.. Du har inte direkt haft så kul med din (första? ) egna häst ? :( (Fått för mig att du skrivit att du inte ägt tidigare så du får rätta mig om det är galet ? )

Oavsett : Så himla jobbigt och ledsamt :(
Han är min första dressyrhäst, men innan dess har jag haft två hopphästar på foder som junior och sen köpte jag den ponnyn jag hade på ridskolan när hon skulle bli pensionär och så hade jag henne i tre år drygt så första häst är det inte. Men det är den första med så här mkt skador. I alla fall skador av olika sort. Till och med hovslagaren såg lite bekymrad ut idag. Han tycker också att det får räcka nu. Han lovade att hjälpa mig att leta efter någon häst som jag kunde ha på utbildning de sista månaderna som C är borta, då jag ändå får betala full stallhyra. Jag vill hitta någon som kan tänka sig att betala stallhyran mot att jag utbildar deras häst/ponny. Det borde inte vara helt omöjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 535
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp