07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nå, hur gick det @Amanda_F och @Jfrelin ? :D

Kl
Jag har ju iom ögat fått chansen att göra en "fuling". :o Dvs rida min häst med lite smärtstillande i kroppen. Hon har ju fått metacam också för ögat men jag tänkte nu när det är bra att jag ser om hon känns annorlunda i ridningen, har ju skrivit om knepigheterna i vänsterfattningarna tex. Resultatet? De är lika skit. :rofl: Slutsatsen är således att problemet nog sitter på hästen och inte i hästen. :eek: (för att ingen ska förfäras så har jag inte ridit stenhårt utan bara känt efter det jag ville ha svar på och inte mer.)

Har dock nu bokat equiterapeut nästa vecka för kan ju fortfarande vara något som nödvändigtvis inte gör ont men som hindrar.
 
Nå, hur gick det @Amanda_F och @Jfrelin ? :D

Kl
Jag har ju iom ögat fått chansen att göra en "fuling". :o Dvs rida min häst med lite smärtstillande i kroppen. Hon har ju fått metacam också för ögat men jag tänkte nu när det är bra att jag ser om hon känns annorlunda i ridningen, har ju skrivit om knepigheterna i vänsterfattningarna tex. Resultatet? De är lika skit. :rofl: Slutsatsen är således att problemet nog sitter på hästen och inte i hästen. :eek: (för att ingen ska förfäras så har jag inte ridit stenhårt utan bara känt efter det jag ville ha svar på och inte mer.)

Har dock nu bokat equiterapeut nästa vecka för kan ju fortfarande vara något som nödvändigtvis inte gör ont men som hindrar.
I morgon är det dags, kanske vid 19 behöver ni hålla tummarna. Har laddat med pasta och balansbräda i kväll :nailbiting:
 
Det ryktas om att det eventuellt är censur på sån film...

Tråk! :p

Nåt som inte kom med på film var vår säsongsavslutning i Udden, vi åkte själva igen. Och det var kanske lika bra att vi inte blev filmade. :o

Debut i 100 klass, jag hade jobbat massor och ridit lite mindre än vanligt. Och inte tränat terräng.
Dressyren inomhus, Rut var fin på framridningen men blev jättespänd inne på banan. Hon beslutade att hela kortsidan där domaren satt var läskig och jag kunde inte övertala henne om motsatsen. Red förbi typ 4 gånger innan starten, stannade och klappade. Hjälpte inte, varje gång hon gick förbi trängde hon inåt och försökte rymma. Tyvärr utspelar sig typ hela det programmet runt den kortsidan. :crazy: Domaren dömde det som "slarviga vägar" och drog av på alla momenten. Hon var fin i den förvända galoppen på bågen in från långsidan, men sen kom vi aldrig ut i hörnen och fick 5 och 5,5. Totalt 56,9%, inte så nöjd med det. :angel:

Till hoppningen gjorde jag en kort framhoppning, hon var fin på hinderna. Inne på banan kändes hinderna stora och breda (långa) och jag hittade inga avstånd. Kom in stort på flera av oxrarna och Rutan tog för kung och fosterland och vi var konstigt nog felfria. Snäll häst!

Jag var nervös inför terrängen. Jag kunde inte alls komma ihåg känslan av hur fin hon var i Tågarp, utan endast hur hon kändes innan vi höll på att krascha på träningen innan. :crazy: Hon var fin på framridningen även där, men sen när starten gick så vet jag inte riktigt vad vi gjorde? Hon ville springa fort fort och hade inte en tanke på att hoppa några hinder. Tog oss över ettan, inför tvåan duttade jag henne på halsen med spöet och då tittar hon ju upp och vi fick ett bra språng där. Sen stack hon över hela fältet bort till trean, tog oss över det och sen stack hon iväg igen och tänkte dra tillbaka till starten. Tyvärr skulle vi ju inte det utan skulle göra en 90-graders sväng till en kombination med ett litet räcke och sen ett galoppsprång till några stockar i framkant på ett nerhopp. Hade ju tänkt få en lång rak anridning där, ta tillbaka lite innan för att kunna rida framåt sista sprången. Så blev det ju inte alls när hästen knappt gick att styra, såg hinderna sent och tyckte att de såg väldigt konstiga ut. Kastade sig lite till vänster och till höger, stannade till och hoppade sedan och tappade mig över insprånget. :o:o

Konstigt nog stack hon inte iväg, utan gjorde en liten båge och travade sedan fram till en funktionär och var som: Hjälp mig, min matte är konstig! :eek:

Ytterst snöpligt och inte alls som jag hade tänkt mig! :mad:
 
@Marvin det är för @Jfrelin s skull. Att ingen ska tycka att hon är en djurplågare som sätter upp mig på hästen. Jag har ju inte ridit på dryga månaden och ridning är ju en färskvara :P Videoanalys som jag har ägnat mig mkt åt räkas ju inte tyvärr.
 
Och Chatsi ska till kliniken i morgon. Hon var ju äntligen på väg igång efter den mystiska hältan på höger bak i somras. För 1,5 vecka sedan blev hon halt på vänster bak och har tydligen varit rejält svullen på morgnarna, något bättre på kvällarna. De trodde först att det var en sårsvullnad, men den är fortfarande kvar och de vågar inte rida henne utan att kolla henne först.
Hon har börjat få en liten mage nu! :love:
 
Tråk! :p

Nåt som inte kom med på film var vår säsongsavslutning i Udden, vi åkte själva igen. Och det var kanske lika bra att vi inte blev filmade. :o

Debut i 100 klass, jag hade jobbat massor och ridit lite mindre än vanligt. Och inte tränat terräng.
Dressyren inomhus, Rut var fin på framridningen men blev jättespänd inne på banan. Hon beslutade att hela kortsidan där domaren satt var läskig och jag kunde inte övertala henne om motsatsen. Red förbi typ 4 gånger innan starten, stannade och klappade. Hjälpte inte, varje gång hon gick förbi trängde hon inåt och försökte rymma. Tyvärr utspelar sig typ hela det programmet runt den kortsidan. :crazy: Domaren dömde det som "slarviga vägar" och drog av på alla momenten. Hon var fin i den förvända galoppen på bågen in från långsidan, men sen kom vi aldrig ut i hörnen och fick 5 och 5,5. Totalt 56,9%, inte så nöjd med det. :angel:

Till hoppningen gjorde jag en kort framhoppning, hon var fin på hinderna. Inne på banan kändes hinderna stora och breda (långa) och jag hittade inga avstånd. Kom in stort på flera av oxrarna och Rutan tog för kung och fosterland och vi var konstigt nog felfria. Snäll häst!

Jag var nervös inför terrängen. Jag kunde inte alls komma ihåg känslan av hur fin hon var i Tågarp, utan endast hur hon kändes innan vi höll på att krascha på träningen innan. :crazy: Hon var fin på framridningen även där, men sen när starten gick så vet jag inte riktigt vad vi gjorde? Hon ville springa fort fort och hade inte en tanke på att hoppa några hinder. Tog oss över ettan, inför tvåan duttade jag henne på halsen med spöet och då tittar hon ju upp och vi fick ett bra språng där. Sen stack hon över hela fältet bort till trean, tog oss över det och sen stack hon iväg igen och tänkte dra tillbaka till starten. Tyvärr skulle vi ju inte det utan skulle göra en 90-graders sväng till en kombination med ett litet räcke och sen ett galoppsprång till några stockar i framkant på ett nerhopp. Hade ju tänkt få en lång rak anridning där, ta tillbaka lite innan för att kunna rida framåt sista sprången. Så blev det ju inte alls när hästen knappt gick att styra, såg hinderna sent och tyckte att de såg väldigt konstiga ut. Kastade sig lite till vänster och till höger, stannade till och hoppade sedan och tappade mig över insprånget. :o:o

Konstigt nog stack hon inte iväg, utan gjorde en liten båge och travade sedan fram till en funktionär och var som: Hjälp mig, min matte är konstig! :eek:

Ytterst snöpligt och inte alls som jag hade tänkt mig! :mad:
Det första man lär sig inom fälttävlan är att det ofta inte blir som man tänkt sig! Det du nu ska tänka på är att ni nollade hoppningen! Positiv förstärkning funkar utmärkt på den mänskliga hjärnan, tyvärr funkar negativ förstärkning likadant så därför lägger man det negativa bakom sig, du har redan dragit den lärdom du kan från det och fokusera på det som var positivt.
Ska hjälpa dig på traven:
1. Ridhuset på Udden ÄR scary, det tycker de flesta hästar och genom åren har jag hört många som varit besvikna på sitt resultat där inne pga hästar som skyggat.
2. Banhoppningen på Udden är nästan alltid maxad så ut o tävla 110 i vinter så blir den plätt lätt till våren.
3. Just det som hände dig i terrängen händer väldigt många just där. Jag har stått på banan o sett så många 100 ekipage försvinna på detta ganska enkla hinder. Svårigheten ligger just i anridningen och att hästarna drar till starten.

Slutsats: Efter en vinters träning kommer Rut vara mer lydig i dressyren oavsett plats ni är på, likaså om du tränar på i hoppningen o framförallt utmanar dig själv och tävlar hoppning i 110 klasser. Till våren gör du ett par starter i 90-klass och sen startar du 100 på pedagogisk bana. Är du intresserad av att veta vilken kan du höra av dig annars tar du beslutet alldeles själv! :D
 
I dag va de dax för träning för KG igen. Jag har haft lite problem i galoppen där han blir stor och stark och jag har svårt att samla honom. Han gör sig lång och bryter av eller faller utåt i volterna. Så jag bad KG att tömköra honom och känna på galoppen. Herregud va den mannen är duktig på tömkörning. :) Lite justering på tömsättnigen och användning av ett hörn som bromshjälp så gick de hur bra som helst att samla sig på lite volt. Hästen blev 0,5 meter kortare bak och uppe i fronten, som en ny häst. Så himla kul att se. Trots att hästen verkligen fick jobba och ta i så va de ingen protest och när jag sen själv fick tömköra så va de så mjukt och en fantastiskt känsla. KG tyckte att jag skulle använda mig av ett ungerskt bett ett tag, för att få honom mera "allert och lättsvängd". Någon som provat att rida med de?
 
Det första man lär sig inom fälttävlan är att det ofta inte blir som man tänkt sig! Det du nu ska tänka på är att ni nollade hoppningen! Positiv förstärkning funkar utmärkt på den mänskliga hjärnan, tyvärr funkar negativ förstärkning likadant så därför lägger man det negativa bakom sig, du har redan dragit den lärdom du kan från det och fokusera på det som var positivt.
Ska hjälpa dig på traven:
1. Ridhuset på Udden ÄR scary, det tycker de flesta hästar och genom åren har jag hört många som varit besvikna på sitt resultat där inne pga hästar som skyggat.
2. Banhoppningen på Udden är nästan alltid maxad så ut o tävla 110 i vinter så blir den plätt lätt till våren.
3. Just det som hände dig i terrängen händer väldigt många just där. Jag har stått på banan o sett så många 100 ekipage försvinna på detta ganska enkla hinder. Svårigheten ligger just i anridningen och att hästarna drar till starten.

Slutsats: Efter en vinters träning kommer Rut vara mer lydig i dressyren oavsett plats ni är på, likaså om du tränar på i hoppningen o framförallt utmanar dig själv och tävlar hoppning i 110 klasser. Till våren gör du ett par starter i 90-klass och sen startar du 100 på pedagogisk bana. Är du intresserad av att veta vilken kan du höra av dig annars tar du beslutet alldeles själv! :D

Awesome, tack! :D

Chatsi var på kliniken igen. De goda nyheterna är att hon fortfarande är dräktig!
De dåliga är att hon har en skada i vänster bak med ödem i gaffelbandsfästet och inflammation i kotleden. Ingen behandling pga att hon är dräktig, utan ska skrittas några månader nu. :( Sen lär hon vara för tung för att sättas igång efter det. Så himla tråkigt! Men Chatsi är lika glad för det. :p
 
I dag va de dax för träning för KG igen. Jag har haft lite problem i galoppen där han blir stor och stark och jag har svårt att samla honom. Han gör sig lång och bryter av eller faller utåt i volterna. Så jag bad KG att tömköra honom och känna på galoppen. Herregud va den mannen är duktig på tömkörning. :) Lite justering på tömsättnigen och användning av ett hörn som bromshjälp så gick de hur bra som helst att samla sig på lite volt. Hästen blev 0,5 meter kortare bak och uppe i fronten, som en ny häst. Så himla kul att se. Trots att hästen verkligen fick jobba och ta i så va de ingen protest och när jag sen själv fick tömköra så va de så mjukt och en fantastiskt känsla. KG tyckte att jag skulle använda mig av ett ungerskt bett ett tag, för att få honom mera "allert och lättsvängd". Någon som provat att rida med de?
Intressant! Hur var det bettet utformat?
 
Igår var @Amanda_F och red Divan. Alla överlevde :p
Som Amanda sa: hade hon varit till salu så hade hon inte köpt henne.
Det var alltså inte en match made in heaven :D Varken från ryttare eller häst. Alltså det var ju verkligen inte katastrof eller så men man såg att båda var obekväma :)
Nyttigt att se sin häst under en annan ryttare och jag måste verkligen göra henne mer lydig för andra ryttare som inte rider på samma sätt som jag gör.

Blev tyvärr ingen film för det var så himla mycket hästar i ridhuset plus träning.
 
@Charlotte1975 Jag va tvungen att googla och de låter ju rätt bra ändå! Du får gärna lämna en liten rapport sen när du testat!
@Novali01 Det va dubbla bettringar på bettet. Annars såg de väldigt normalt ut:D
Ett scourierbett alltså? Har ett sånt men har aldrig märkt att de svänger bättre med det. Funktionen på ett sånt ska väl vara att de inte kan bita sig fast. Är kanske inte ett sånt @Charlotte1975?
 
Barb ska in på kliniken på tisdag. Är bara årets vanliga vetcheck, men har ingen särskilt bra känsla. Sen hon började stå på stall igen sväller hon ganska mycket i frambenen om nätterna, hon ligger ner en hel del i hagen och jag tycker hon är lite kort fram och känns lite trött när jag rider. Men. Det kan bero på att hon fått ställa om sig från lösdrift till stall, det är massor av gräs i hagen, hon är tjock och hon är pälsig som tusan (ska klippa imorgon). Tycker egentligen inte hon känns så annorlunda i riktigt arbete, förutom att högergaloppen känns svag. Tror faktiskt att hon kommer behöva behandlas i både framkotor och bakknän.
 
Ja jag har alltså överlevt. Självförtroendet är det sämre med. Kärleken till min egen har dock växt. Varje gång jag sitter upp på en annan häst förstår jag ju varför jag köpte C, hur svårt det än är med våra gemensamma tillkortakommanden. Det fina med Caspian i förhållande till Divan är att han typ vänder ut och in på sig själv för att förstå, även om det ibland går långsamt och han inte orkar.

En annan sak: igår när jag pratade med veterinären berättade hon om en annan struppipningshäst hon observerat som också fått panikattacker. Och när jag tänker efter har jag också träffat en tredje som också blir som blockerad. C har ju varit lugnare och än mer mån om att invänta mina order sen operationen och jag hoppas att det fortsätter så.

Stygnen plockades i tisdags och nu är svullnaden verkligen på väg ner. Snart kommer det nog inte synas så mkt om man inte vet vad man ska titta efter. Känns skönt och han är väldigt duktig. Igår hade jag kvällsfodringen och då byter han plats från dagbox till nattbox. Behövdes ingen grimma för att flytta på honom, han visste exakt vart han skulle :love:
 
@sommarminne inga mer tävlingar. Träning nästa helg för Martin och Paulinda. Helgen efter åker hon på vattenträning i 2 veckor medans jag är i Miami och Costa Rica. Hon får vila sista veckan jag är borta.
Bytena går bättre och bättre. Nu måste jag byta ur mellangalopp enl Martin så hon verkligen inte kan backa av i bytesögonblicket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
862
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 158
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 123
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 934
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp