07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon blir helt klart bättre ju mer jag tävlar. Var ju inte riktigt planerat att vi skulle starta 18/4 och sen nu.... Det är för långt emellan. När jag red här förra våren på utebanan tittade hon inte alls men då hade jag startat där 2 ggr innan då framridning var ute. När vi sen kom tillbaks i augusti så hade de ställt fram staketen och då tittade hon. I ridhus tittar hon mycket sällan så måste helt klart tävla mer ute och få henne undan höger skänkel.

Det sjuka är när du rider henne så har hon så sjukt bra ridbarhet och arbetsmoralen är kanon men så fort hon blir ofokuserad eller sur är det som bortblåst. Hon måste bli mycket mycket lydigare. 2 GP ryttare har ju ändå ridit henne och säger att ridbarheten är så hög och att hon är så arbetsam men de är ju så mycket snabbare än mig så då hinner hon inte hitta på grejer men nej det är verkligen ingen nybörjarhäst, eller alltså hon kastar ju inte av någon och går snällt i form.


Jag förstår precis känslan!

Min svarta som jag rider är precis lika som din (fast inte lika fin). När hon går och är med en är hon magisk! Det finns inga stopp och man kan göra precis vad som helst! Av alla fina hästar jag ridit är hon en av de som ger bäst känsla!

Men... Så är det de där dagarna som är sur och inte vill och det knappt går att trava rakt fram utan sursparkar. Samma med galoppfattningar, en dålig dag är det grisnitar och kosparkar. Jag har gett upp att tävla eftersom hon mest surar ihop på banan.
 
@Mirtai Tur att jag har bra känsla 95% av tiden. Hon tjurar aldrig ur helt. Om jag kräver jättemycket kan hon stanna och backa och sparka men sen går hon och så utför hon det jag vill att hon ska göra.
Igår var hon ju tittig och inte sur. Hon var "rädd" för en låda i ena hörnet. Hon ska ju dock helt klart vara så lydig att hon ändå går förbi utan att stanna eller kasta sig.


*kl*
Räknade hur mycket tävlingar vi gjort sen hon var 4 år och detta var vår 42 start på totalt 6 år vilket ger i snitt 7 starter om året..... det är inte mycket det.
Av dessa starter är 10 placeringar vilket ger rosett var fjärde start ungefär så så dålig är hon inte som tävlingshäst :p
Idag har jag ägt henne i 7 år också. Hurra för oss!
 
@Jfrelin Vår utebana är klar nu, det ska bara regna lite så får du komma på programträningen vi ska ha inför Överby. Skickar PM om det.

Förra veckan fick vi ju äntligen vår hoppsadel så jag har mest ridit ut sista veckan. C har varit snäll men börjar bli väldigt stark så han får ett väldigt tryck i galoppen utomhus. Kul men lite ovant faktiskt.
Red inne igår kväll, vill inte rida ute när jag inte vet om det är någon kvar på gården. Bytena till vänster satt på hjälpen, till höger gick det först bra, sen inte alls och sen gick det när han fick gå på fart. För mig är det bättre att bytet till vänster funkar bättre än det till höger eftersom det vänstra är det som kommer först i MsvB:2. Det är dock ganska konstaterat att jag är bättre på att rida hästar som inte är så heta. Det där med att lägga på benen när han springer är svårt att få in i mitt huvud.

Hade tänkt att ha tävlingsuppehåll till 18/6 då vi ska debutera MsvB men troligen klämmer jag in en C:2 innan dess. Får abstinens av att se alla vara ute och tävla.
 
Nu har Chatsi fått sitt föl!
Tog ett hastigt beslut att ta hem henne från betet sent igår kväll, för att underlätta vakandet. Osäker på om hon skulle föla när vi hade flyttat henne. Kollade henne vid 24, då stod hon och spanade ut genom fönstren. Gick och la mig i rummet ovanpå stallet (där man enligt stallägaren ska höra om de stökar omkring) och halvsov.
När jag tittade ut vid 01 låg den här lilla krabaten där:
52934B3F-6533-4DA6-B1CB-BD2F46D2D190.jpg

Chatsi verkar vara en supermamma! :love:
Vi trodde först att det var en hingstunge, men jag såg senare att det är ett sto. Stod och slickade på väggarna och fattade ingenting när vi försökte presentera mjölkbaren, så vi fick mjölka ur lite och ge henne. Underbara Chatsi stod blickstilla när vi kröp under magen och mjölkade. Fölet tappade balansen vid ett tillfälle och föll ner under Chatsi med halsen mellan hennes bakben och huvudet fast på andra sidan. Hjärtat i halsgropen, men Chatsi bara tittade och hummade medan vi trasslade loss den lilla.

Hon verkar vara lite trög, har kollat henne varje timme hela natten och då har hon stått och suttat på Chatsis framknän, mage, bakknä, på juvret bredvid spenen... :d
Har fått hjälpa henne lite att komma rätt.

Nu på morgonen verkar hon hitta rätt oftare. Tänkte att de skulle få komma ut en sväng lite senare idag.

Nu bara äter och sover de.
3D4BA463-91ED-47CE-9CD7-B3F37789EFB6.jpg

80385F09-3F7A-4FDB-B420-702681CB1AA7.jpg


Men i natt vid typ halv fyra och jag var dödstrött och ville se att hon kunde dia, då skulle hon minsann inte äta, då skulle hon skutta omkring! :mad:

:love::love:
 
@fio @Fiorano nä ni har rätt. Hon har inte inte så bra ridbarhet. Tänkte mer på ridkänslan och blandade ihop det.
Måste få henne mer framför skänkeln och lydig helt enkelt. Svårt att träna på tävling utomhus när det är så få i Stockholm som har det. Har bara tävlat ute på detta ställe och ett annat. I ridhus på tävling får vi ju inte samma problem. Inte heller hemma på våra två utebanor.

Ni har tävling inne på sommaren alltså?
 
@fio ja tyvärr är det få som kör tävling ute, kanske några fler om man ska rida typ LC LB men det kan vi ju inte starta. Kom precis på att jag faktiskt vunnit en LA:1 på utebana med både kor och shettisar bredvid och ett domarbord på en bank mitt på banan med tält över :p
 
Grattis @Marvin ! Låter som ett klassiskt "dummy foal" och de brukar bli helt ok. :)

Nu smaskar hon som bara den och bockar små rundor i boxen till Chatsis förfäran! :D

@Fiorano Ja, fölet är tänkt till mig, så jag blev väldigt glad när jag upptäckte att vi hade haft fel om könet först. :o
:angel:

Har inte nån vidare plan, kommer inte att kunna ha kvar Chatsi framöver, så behöver hitta nån som vill ha henne. Min tränare som hade henne på foder innan är kanske sugen på ett föl, vi får se vad som händer.
 
Jag blev så avundsjuk när jag såg alla som tävlade den här helgen att jag har letat upp en MsvC:1 till oss. Enda kruxet blir att han inte ska byta i förvända. För han är jätteduktig på att byta helt plötsligt. idag gjorde vi skänkelvikning in på långsidan i galopp, fyra språng, och bytte till förvänd. Sen fyra språng ut till spåret, och sen nytt byte till rättvänd. Alla byten var inte helt rena men de allra flesta är det till vänster. Och han var superpeppad. Kanske för att vi varit ute och galopperat med hans BFF längs med fälten och träffat alla möjliga sorters djur, vildsvin (LÄSKIGT) 5 st rådjur (bara ganska läskigt), blivit jagade av fåglar (också hyfsat läskigt) så han hade bakbenen på plats under sig. I morgon åker vi till MÅ och tränar. Är superpepp!
 
Även vi har varit ute och dressyrat lite! Egentligen var det 02-an jag skulle tävla, så tänkte jag att Skrullan skulle få följa med för miljöträningens skull. Men den förb... :rage: hästen (02-an) lyckades dra av sig en framsko för 4de gången på 4 veckor samt trampa in sidokappen genom sulan, så blev inget tävlande på hon. :(

Åkte iväg med Skrullan ändå, bara på kul - hon har aldrig varit på en ren dressyrtävling så kändes som att det var dags. :angel: Aja, hon tyckte det var jääätteläskigt! Spänd och tittig men höll sig någorlunda i skinnet i trav- och skrittdelen, vid galoppfattningarna blev det däremot lite eksplotionsartad och rodeotakter. :o Jag lyckades även snurra till det och rida åt fel håll ut från mittenvolten - tog ett tag innan domaren upptäckte det så hela galoppdelen blev lite rörig.

Vi hamnade typ i botten på resultatlistan, men fick rätt trevliga kommentarer av domaren om att det var et ekipage med kvaliteer och att jag red bra igjenom "utmaningarna". Hon skrev även till mig på fb efteråt att jag måste tävla mer dressyr med Skrullan - nuväl, vi får se. :D

Här kommer lite bildbevis:
18699766_807028756115544_77212343260818310_n.jpg


18767681_807028772782209_3916878612526811462_n.jpg

18740411_807028802782206_352136382121021884_n.jpg
 
Imorgon ska Barb in till kiniken. Handpromenerade i skogen igår och hon känns som "off". Nånting stämmer inte, sen vad som inte stämmer kan vara rätt många olika grejer. Mina tre främsta misstänkar är trötta bakknän som behöver behandlas, att gräset spökar och hon har känning av sockret, att luftvägarna är ansträngda av allt damm (det är sjukt torrt) och de väldigt höga pollenhalterna. Ska bli skönt att förhoppningsvis få nån form av svar iaf. Om det skulle vara gräset får jag väl bygga mindra hage i hagen till henne så gräset begränsas ännu mer.
 
@Fiorano Jag håller tummarna att det inte är något allvarligt men litar 110% på din magkänsla. När man känner på sig något är det alltid det. Tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 407
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp