07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla för omtanken.

@mackan jag är faktiskt ganska bra på att tömköra. Veterinären är nöjd med mitt jobb, AE var och instruerade oss förra året och tyckte också att jag gjorde ett bra jobb med honom. Jag har tömkört sen jag var yngre och också kört en del med vagn, så jag vet vad jag håller på med, på en nivå som räcker för oss i alla fall. Jag har också haft "proffs" som jobbat med honom, och ingen av dem har gjort det påtagligt mycket bättre.

Sen tänker jag på en grej: Kan det inte bara få vara ok att tycka lite synd om sig själv ibland. Varför ska vi alltid komma med 17 lösningar? Är hästfolk alltid så?

Varför är det så svårt att säga: Jag förstår att det suger. Kram. Det var nog mer det jag ville ha. Lite empati, men jag är ju lika dan. Försöker bättra mig dock. Och vara lite mjukare..

Jag förstår att det suger, kram :heart

(:o:))
 
@Amanda_F självklart får man tycka synd om sig själv!
Men de flesta här är ju lösningsorienterade och vill då hjälpa till. Ingen menar ju något illa.
Speciellt när man tycker man ser en "enkel" lösning på problemet.

Ber om ursäkt om du tog illa upp.
 
@Amanda_F självklart får man tycka synd om sig själv!
Men de flesta här är ju lösningsorienterade och vill då hjälpa till. Ingen menar ju något illa.
Speciellt när man tycker man ser en "enkel" lösning på problemet.

Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Nä det är ingen fara. Jag har bara funderat en del över ryggmärgsreflexen som verkar finnas. Att alltid hjälpa till, fast det kanske inte är rätt timing..
 
Nä det är ingen fara. Jag har bara funderat en del över ryggmärgsreflexen som verkar finnas. Att alltid hjälpa till, fast det kanske inte är rätt timing..
Jag förstår faktiskt hur du menar. Det blir ju också lite som att trots att man gör allt man kan och har tagit hjälp av duktiga veterinärer och et så är det nog fel och allt möjligt löst folk (inkl mig) kommer galopperande med "bättre" lösningar. Alla vet typ bättre än veterinär, et o dig..:wtf: Jag hade reagerat likadant tror jag. Som dig alltså.
Och jag förstår till 100% att det verkligen suger i perioder.:( Men vad fan..han kanske går St Georg när han är 14-15. Min är 15 nu och jag rider msvb2 igen..bara för jag blev så less på den där jävla hetsen att man måste upp i klasserna annars är man kass.:crazy:
 
@Amanda_F jag känner verkligen igen mig i den känslan du beskriver... Då jag köpte Skrullan - ungefär på samma tid som du köpte C - skulle hun enligt säljaren vara redo för 1,20 hoppning. Men det visade sig rätt snabbt att vi måtte börja om helt från början pga att hon var så fel/dåligt riden, sedan var hon skadad ett tag i fjol och blev rädd förr att hoppa ett tag efteråt, så vi har fortfarande inte kommit dit att hon känns redo för att gå 1,20... :(

Förr inte att tala om min 02-a, som har varit sjuk eller skadad minst två gånger i året dom sista 10 åren.... :arghh: Har fått ge helt upp att hoppa henne, men hoppades iaf få rida msvA dressyr innan hon blev pensionär... känns dock inte alls sannolikt längre. :cry: Varför kan dom inte bara få vara hela och fräscha?!
 
Varför kan dom inte bara få vara hela och fräscha?

Åh detta är väl den eviga frågan.. Att som jag nu stå med två halta hästar känns så jla shitty att det knappt går att beskriva. Jag försöker verkligen tänka positivt men det är typ omöjligt. Blev glad idag eftersom jag dressyrat med ponnybarnets ponny och den har verkligen utvecklats så himla mycket sen förra året när jag red den rätt mycket. En får helt enkelt ta tillvara på de små sakerna ibland haha.
 
På torsdag hämtar jag hem min lilla böna! Hon vill inte alls brunsta så det blir inget föl för oss nästa år :(. Är väl troligen nån mening med det så siktar på en superb tävlingssäsong 2018 istället :D. Vi ser ut att vara kvalade till MsvC-cupfinalen redan i år och det känns himla tråkigt att missa den, men vi gör nog ett nytt försök nästa säsong istället och hoppas både på fräsch ponny och en kür till finalen :p!
 
På torsdag hämtar jag hem min lilla böna! Hon vill inte alls brunsta så det blir inget föl för oss nästa år :(. Är väl troligen nån mening med det så siktar på en superb tävlingssäsong 2018 istället :D. Vi ser ut att vara kvalade till MsvC-cupfinalen redan i år och det känns himla tråkigt att missa den, men vi gör nog ett nytt försök nästa säsong istället och hoppas både på fräsch ponny och en kür till finalen :p!
Är nästan lite glad för utebliven brunst. Vill ha er på tävlingsbanorna!
Hoppas hon läker fint nu!
 
Igår hämtades Barb och det är helt underbart att ha henne hemma igen! Min vanligen mycket välvårdade ponny är inte längre så välvårdad och direkt vi kom hem sanerade jag henne från styngflugeägg. Ikväll kommer förhoppningsvis hovis och så ska pinny få ett välbehövligt bad. Barb var verkligen så lycklig nu på morgonen och drog tom en brallrepa i hagen innan hon ställde sig och åt :D! Känns som ett väldigt gott tecken eftersom hon i samband med inflammationerna varit högst ovillig att röra sig. Tror jag tar med henne in på Burbs åb och kollar status. Är hon fräsch kan jag förhoppningsvis börja handpromenera så inte kalaskulan växer mer (på oss båda...). Och sen checka igen efter ett tag och då sätta igång på riktigt, gillar bara inte att omfånget växer på henne.
 
Gissa vem som grät glädjetårar efter en godkänd MsvB:2 igår? Det var inte C i alla fall. Gustaf Svalling dömde, och slutkommentaren var typ att vi var prydliga men missade i galoppen. Det var bytena såklart. Men nu byter han på hjälpen, även om de inte är 100 alla gånger så blir de bättre och bättre. Så jävla glad var jag!
 
Divan känns fräsch och väldigt fin just nu. Tycker vi utvecklats mycket senaste tiden men det är bara en känsla eftersom jag inte sett det själv :p
Har tagit bort achenremmen sen en vecka tillbaks och det känns faktiskt som om hon går bättre utan. Ärligare kontakt med bettet. Visst gapar hon när hon blir spänd och blir lite stark då men det är bara att rida bättre och få henne mer lösgjord så försvinner det med.

Har planerat tävlingshösten och det blir bara en B2, vi har ett Div 1 lag som jag måste rida i, och sen rider jag C1 resten av året. Har ridit 3 B2 i våras, som bäst 61,8%, så känns inte som om jag behöver rida fler förrän bytena sitter. Vi har allt på plats för resten vilket är anledningen till att jag ridit B2 i vår, ville se att resten var tillräckligt bra.
Blir 4 starter i höst tror jag.

Bytena då.... de blir bättre. Har fler bra än dåliga nu när jag rider men det är alldeles för instabilt ännu och bra blandas med katastrof :p
 
Nova känns fortfarande helt ok, har ju varit lite orolig att hältan skulle komma tillbaka när hon var igång ordentligt igen. Rids nu 5-6 ggr i veckan, varierad träning, 1dressyrpass, 1 hoppning och 2pass i skogen med krav på formen, samt 1-2 pass där hon får släppa loss.:p
Verkar passa henne bra för hon har aldrig varit så pigg som hon är nu.
Kort på henne och hennes "bebis" som nu är högre än mamma!:D
20622238_1812235415460234_179822483973874720_n.jpg
 
Jag njuter så av att ha Barb hemma igen! Nu är hon tvättad och pysslad med igen och ser ut som den Drottning hon är :love:! Har dock inte friserat manen alls sen jag slutade rida henne :D. Tänkte se om jag klarar av av låta henne få en riktig connemarafrisyr med lång man :p. Hon verkar faktiskt fräschare i benen också för hon är mycket mer aktiv i hagen och när jag sprang med henne i samband med skoningen (hovis kollar alltid rörelse) travade hon glatt. Vid alla utredningingar vi gjort har jag fått släpa med henne och jaga i longeringen. Så på bättringsvägen är hon onekligen vilket känns otroligt skönt!

Burb är också så gott som fräsch. Har börjat handpromenera henne från igår, kunde enligt vet göra det direkt men jag lät henne vara några dagar längre. Hon är också piggare och ikväll kollade jag henne lite på linan efter ca 45 minuters skritt. Är möjligen liten tveksamhet kvar i höger varv annars ser hon fräsch och fin ut. Svårt att tro att hon var tre grader halt för bara en dryg vecka sen! Hon får promenera nästa vecka och sen skrittas uppsuttet ytterligare en vecka innan vi åker in på åb och då får Barb följa med för koll.
 
Min häst är en sån dröm just nu. Igår var vi ute och galopperade på fälten helt lugnt och snällt i solnedgången. Inga bromsar ute och nästan inga flugor heller. En sann flickdröm kändes det som. Bytte rent gjorde han också, utan knussel och jämfotahopp. (Har vittnen på det)

Planerar att göra om det i kväll. Har ingen dressyrsadel just nu, för den är såld till Norge. Jag sitter ju inte bra i den. Hade sadelmakare ute igår igen och han tyckte inte jag skulle satsa på Passieren utan prova annat. Tipset var nyare Albion om jag ville komma nära hästen. Råkar ju vara det märket tränaren har så jag ska få prova hans...
 
Jag har hopptränat igen och det var nära att jag fick se gruset i närbild så som han for iväg och bockade. Vi hopppade bara små hinder, men det var nog bra för så som han höll på en stund kände jag mig inte så kaxig:nailbiting: fast det är ju riktigt kul också:D nu ska jag ha små hinder framme varje pass så att han taggar ner lite. Jag är för gammal för att ramla av:angel:
 
Ni som rider med en hand @Jfrelin mfl., hur håller ni i tygeln då? jag försökte lite igår men var inte tillräckligt konsekvent och vi hade varit ute och busat igen (men fick gå in pga insekterna) i hoppsadeln så jag var inte 100 % på hur jag skulle lösa det bra.
 
@oxo :rofl: Jag är också för gammal för att ramla av. Känns som om man kommer bryta typ allt. Har inte ramlat av Divan en enda gång så det är typ 8 år sen jag ramlade av nu.

@Amanda_F Jag håller samma fattning som vanlig fast både i en hand liksom, man skulle ju kunna hålla andra tygeln med kandarfattning också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 519
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp