07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@oxo :rofl: Jag är också för gammal för att ramla av. Känns som om man kommer bryta typ allt. Har inte ramlat av Divan en enda gång så det är typ 8 år sen jag ramlade av nu.

@Amanda_F Jag håller samma fattning som vanlig fast både i en hand liksom, man skulle ju kunna hålla andra tygeln med kandarfattning också.
Jag försökte ha tygeln som när man kör spann (har jag för mig) så att ena tygeln kommer från hästens mun in i handen uppifrån och andra tygeln kommer "nedifrån". Då blir handen omkull-lagd och det är inte heller optimalt... men jag tänker att det är kanske lättare att göra finjusteringar än om de kommer in från samma sida av handen.

Jag är också för gammal för att ramla av. Nu är det ett år sen på C men det är väl dags snart igen misstänker jag. Har hänt tre gånger totalt. Två gånger ute när han tvärvänt. och en gång på en tävling när han blev mötesskygg. Men numera känns det som om jag har blivit lite bättre på att följa med i svängarna. Det har inte hänt (ännu) att jag trillat av när han bockat, däremot har jag insett att jag har utvecklat en fobi mot diken efter Z, och det ställer till det lite.
 
@Amanda_F ska se hur jag gör nästa gång jag rider med en hand. Gör det mest för att kontrollera att jag inte sitter och drar i innertygeln så håller alltid tygeln i ytterhanden.
 
Ni som rider med en hand @Jfrelin mfl., hur håller ni i tygeln då? jag försökte lite igår men var inte tillräckligt konsekvent och vi hade varit ute och busat igen (men fick gå in pga insekterna) i hoppsadeln så jag var inte 100 % på hur jag skulle lösa det bra.

Det finns olika fattningar.
Jag har ridit enhändigt mycket på träns och kandar.
Enligt skolan och tradition "ska" man hålla i vänster hand.
När man gör det i utbildningssyfte av ryttaren växlar jag hand på olika vis.

Men tyglarna håller jag i träns så det blir likt kandarfattning sas. En i tränsrygelposition och en ett snäpp upp och tygeländarna uppåt för att lätt kunna korrigera tugellängd med andra handen vid tex varvbyte etc.
 
Hm, jag ramlade av Skrullan stup i kvarten förra året.... (kändes det som iaf) slog mig rejält ett par ggr men bröt inget... @oxo @Jfrelin @Amanda_F ni är väl yngre än mig? :o Har dock bestämd mig för att inte ramla av i år, har gått bra hittils *peppar peppar*.

Håller på att sätta igång alla hästarna efter sommarvilan, Skrullan känns hiskeligt pigg medans de andra är mer "lagom". Tror hon behöver gå lite mera dressyr i stället för att rida ut nästan varje dag... :angel:
 
Hm, jag ramlade av Skrullan stup i kvarten förra året.... (kändes det som iaf) slog mig rejält ett par ggr men bröt inget... @oxo @Jfrelin @Amanda_F ni är väl yngre än mig? :o Har dock bestämd mig för att inte ramla av i år, har gått bra hittils *peppar peppar*.

Håller på att sätta igång alla hästarna efter sommarvilan, Skrullan känns hiskeligt pigg medans de andra är mer "lagom". Tror hon behöver gå lite mera dressyr i stället för att rida ut nästan varje dag... :angel:
Jag vet inte om jag är yngre än dig. Jag och Jenny är i stort sett jämngamla, och jag har fyllt 36.
 
@Jfrelin Jag har ramlat honom en gång för fem år sedan i djup snö:p dessvärre har han ju lyckats hysta av min medryttaren några gånger. Men det är ju rädslan över att slå sig halvt fördärvad som gör att jag inte vill åka av så jag klamrar mig fast för kung och fosterland :angel:

@sorbifolia Jag kanske är yngst här ändå men mina 32 år :D
 
HAHAHA rena ungdomen ju... Ramlade ju av en del förra året, mest på hoppträningarna men även på en fälttävlan.. Jag är 50 i år!

Och jag är inte ens 30 än, men är värsta tanten ändå. Det märkte jag ju i vintras när ponnyjäkeln slängde av mig......:cautious:O_o folk från det stallet pratar fortfarande om den vurpan....
 
Och jag är inte ens 30 än, men är värsta tanten ändå. Det märkte jag ju i vintras när ponnyjäkeln slängde av mig......:cautious:O_o folk från det stallet pratar fortfarande om den vurpan....

30 :eek: , sluta tanta dig nu :D

Fast det är väl så att rider man dressyr så är det ju mindre risk att ramla av så det är klart att är det jättelängesedan man ramlade av så blir det såklart mkt värre att ramla av än när man ramlar av emellanåt , tror jag!

Jag ramlade ju av Hille 25 bast i skogen i vintras i en galopp , det var inte riktigt väntat kan jag säga :rofl:
 
Jag har ju aldrig varit rädd för att åka av. Men jag började bygga upp iaf ett litet obehag inför det. Hade inte ramlat av på 10 år och funderade på att kasta mig av för att inte bli rädd.
Det löste sig med att sadelgjorden gick av och hästen blev livrädd. Jag åkte rakt ner i leran.
Men det var bra! Slog mig inte och är inte rädd att åka av.
Nu har de ju byggt in säkerhetsbälte i de gjordarna. ;)
Så det verkar ha hänt fler.
 
30 :eek: , sluta tanta dig nu :D

Fast det är väl så att rider man dressyr så är det ju mindre risk att ramla av så det är klart att är det jättelängesedan man ramlade av så blir det såklart mkt värre att ramla av än när man ramlar av emellanåt , tror jag!

Jag ramlade ju av Hille 25 bast i skogen i vintras i en galopp , det var inte riktigt väntat kan jag säga :rofl:

Jag är en tant, så är det bara :D Mina djur brukar bli snälla tantdjur med, det är när jag rider på andras ohyfsade bestar som jag åker av -sådetså! :mad::angel: Sist jag åkte av en egen var sommaren 2015 när Ida blev rädd och fällde sig själv i en nedförsbacke så hon nästan gjorde en kullerbytta....

haha! kan tänka det.
 
Jag har varit iväg idag och tränat igen och det känns som att lite vila och ridningen i sommar har gjort gött för oss båda. Känns som att vi är på väg att kliva upp ett trappsteg till men vi är inte riktigt där än.
Jobbade en del med linjerna från msvb2 idag då det blir debut i de i september:o. Är kanske lite tidigt men jag vill testa innan vi går in i mer träning framåt vintern. Jag ska börja plugga 50% utöver jobbet så det kommer bli fullt upp så jag kommer lägga fokus på träningen och lägga tävling lite åt sidan:).
Vi har kaos hemma så jag är så himla glad över att jag har Knatte. Hade inte klarat mig utan honom och få rensa tankarna lite:love:
 
är det jättelängesedan man ramlade av så blir det såklart mkt värre att ramla av än när man ramlar av emellanåt , tror jag!

Jag håller med, jag ramlade av flera gånger per pass ett tag i våras och slog mig ingenting (förutom blåmärken, men det får jag av att bära en flyttkartong också liksom).

Är ändå lite rädd för att ramla av, men inte för att slå mig, utan för att Rut ska bli rädd igen och vi får backa tillbaks till ruta 1 igen.

Hon verkar ha stabiliserat sig igen nu. Senaste tävlingen tittade hon inte ens på krysset på framridningen! :eek: Hon bjöd på det och bara hoppade! Utan att glo, skruva sig, överhoppa sig eller dra iväg.
Halleluja moment liksom. :grin:
 
Jag vet inte om jag är yngre än dig. Jag och Jenny är i stort sett jämngamla, och jag har fyllt 36.

Åh, då är vi typ jämngamla med, jag fyller 37 om några månader. :)

Har dock blivit lite feg med åldern får jag väl erkänna - har börjat rida bettlöst med endast en remontnosgrimma (@Novali01, om du fortfarande undrar så är det det suveränt bästa bettlösa alternativ jag testat hittils) - men i dag åkte hacken på ovanpå som "nödbroms" då jag skulle galoppera i skogen och hoppa lite. Behövde aldrig använda den iofs, så nästa gång kanske jag skippar nödbromsen.

Undrar vad min hopptränare säger om jag dyker upp på träning såhär, med min galenpanna...?

20731227_845868328898253_1981906411_n.jpg
 
HAHAHA rena ungdomen ju... Ramlade ju av en del förra året, mest på hoppträningarna men även på en fälttävlan.. Jag är 50 i år!

Huuuuuuur kan du vara 50? Tänkte mig väl 30-35 möjligtvis! :confused::o:D:D:D

(I positiv bemärkelse för att du är en sån cool ryttare)
 
Är tacksam att jag ännu får lov att vara kvar i tråden, livet känns lättare och lättare utan Amazing och tack vare fina minnestavlor vid sängen som sambon fixat så har jag henne med mig i bild och text varje kväll innan jag somnar! :love:

Känns helt galet att det är 3 år sedan vi fick ta bort henne i år, hallå eller, jag hade väl henne i typ 15 år? Den tiden känns så lång men samtidigt vet jag ju att det blev så väldigt kort på samma gång.. :heart :heart :heart

Men hoppas att jag en dag om några år får chansen att återigen ha häst, för man är banne mig hästmänniska i hjärtat vare sig man vill eller inte! Men eftersom att jag skall studera osv och sambon är med på tåget (igen en stor :love: till honom) så kommer jag att vänta tills vi har vårt slutgiltiga boende och ha dom hemma, det är min stora dröm sen många år och jag vill ändå inte ha häst inackorderad igen)

Annropar också alla de gamla godingarna här, vad händer med:

Gandalf?
Pix?
Lancelot?

Luxus vår stjärna :heart går det bra för, någon som vet hur det går för det snygga svarta hoppstoet? Och vad heter hon nu, hon med det enorma skimmelstoet som hoppar hus från Irland?! Nelly? Gud älskar den hästen! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 683
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 947
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp