07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Du är verkligen galet tapper, som du kämpar på och så fint resultat det blivit!! Tycker gott du ska ut och tävla mer dressyr jag ;).

Jag och Barb har varit ute på tur i ösregnet, men ni vet-sol i sinnet och allt det där :p :D! Är ju rätt tråkig ridning men är till att traggla på så musklerna kommer tillbaka. Hon är galet vek nu och då viker hon in näsan nåt helt vansinnigt.
 
@Marvin Och jag var heller inte full när jag började filma dressyren men jag sprang över framridningen...trodde ju inte du hade börjat än...
Tur för dig att du har mig, vad skulle du göra utan mitt enorma stöd? Vem skulle då gapa ilsket på dig på framhoppningen? Vem skulle mäta avståndet åt dig mellan hinder i terrängen och lugnt konstatera att : här får jag 4 och du får säkert 5!:rofl:. (vilket också blev så...hahahahahah)
Skämt åsido, tycker det är så roligt att träffas ute och HERREGUD människa vad du har tagit dig??? KOLLA dina underskänklar på terrängfilmen från Udden! Så stilla o fina. Och titta på dressyren? Du sitter ju kanon! Du har kommit en låååååång väg och jobbat dig upp sakta men säkert med ett tålamod som är få förunnat. Well done, babe!:heartbump::banana::bump:
 
Vi fortsätter att spamma tråden... Var och tävlade igår igen och red LA:3 och MsvC:2. I LA:3 fick jag aldrig tag i honom. Lyckades inte på framridningen och inte i ridhuset. Han kröp bakom skänkeln och in med nosen. och sprang. Som en liten furie. Dessutom fick jag en felaktig felridning att jag hade startat uppridningen då jag gjort en volt innan jag red upp på medellinjen. Vi fick rida till någon sorts panflöjtsvariant i technotempo, helt fruktansvärt och tvärtemot vad det brukar vara på dressyrtävningar. Jag blev nästan än mer stressad av den. Härliga 59 % skrapade vi ihop.

i MsvC:2 kändes han lite matt (helt förståligt) så jag red lite försiktigt. Han var inte riktigt spänstig men det var bra att jag fick rida lite mot klassen innan då han inte svarade på några hjälper. 64,4 trots mediokra bakdelsvädningar och en fjärdeplacering. Det var vår andra placering i MsvC på alla försök och båda var också på den här anläggningen. De har två stora välskötta ridhus och korta avstånd mellan parkering och ridhus. Sånt gör mig på bra humör!
 
Fortsätter spamma jag med :p. I helgen var et ett år sen Barb fick fång. Ryser bara vid minner, var verkligen galet rädd att förlora henne. Med facit i hand satte jag nog igång alldeles för fort med tanke på att vi än igen är mitt i en igångsättning. Detta är fjärde igångsättningen efter vila på mer än två månader... Ordentliga luftvägsinfektioner x2, fången och nu hovbensinflammationerna. Tur hon är så snäll, annars hade det varit outhärdligt. Nu är vi inne på sjunde veckan i dena vändan och jag rider ca en halvtimme och travar/galopperar ca 5 minuter av det.

Det är även årsdag för Burb idag också :heart. Mycket har hänt på ett år och jag är faktiskt stolt över hur fint hon har utvecklats! Översta bilden är från mars nångång och nedersta sista september :).
22780713_10212696328355006_2556483842666883662_n.jpg
 
Kul att det verkar vända lite @Novali01. Bägge dina ser så fina ut. :love:
Och jag kan inte annat än att hålla med om @Marvin 's utveckling! :eek: Vill också!!

Vi var på kliniken igen med halt häst sist jag skrev i tråden. Det visade sig vara en vanlig vrickning. Jag frågade varför hon skadar sig hela tiden nu eftersom vi inte ändrat något i vardagen, hon går i samma hage, med samma lugna kompis, rids på samma underlag etc. etc. Vet tror att hon gör illa sig för att hon är för svag, och att hon är för svag för att hon gör illa sig. Med svag menar han på att hon är ostabil i bak-kärran.
Åtgärd: Behandling i det skadade benet, blister i bakknäna och pytte-dos metacam i 20 dagar för att komma igång och våga belasta allt korrekt.

Jag vill därför börja om från scratch! Har vattenträning på listan. Men allt annat då, allt arbete hemma? Klättring? Studsar? Cavaletti? Tömkörning? Hur hade ni gjort?

Jag joggade igår efter 10 dagar skritt och hon känns super - igen. Hon står på box veckan ut eftersom det är total lervälling i alla våra hagar :cry:.. Och jag kommer typ inte våga släppa ut henne igen - någonsin :nailbiting: Vill bara ha henne inne i boxen och plocka fram henne när jag skall rida. :idea:
 
@spinxx Equiband kanske? Det kommer väl lite från TTEAM som ska göra hästen mer kroppsmedveten. Tänker att det kanppast kan öra nåt sämre med ett band runt rumpan :D. Härligt att hon känns fräsch nu iaf!
 
@spinxx med Divan är ordern, rida varannan/tömköra longera varannan. Ingen galopp under longering eller töm och låg form. Uppvärmning till ridningen är galopp i fri form och lätt sits, bara rulla på utan mer press att hon ska galoppera och efter ett tag ökar jag på långsidorna och när hon svarar fint själv på det så skrittar vi sen rider vi trav under lättridning och sen lite skritt och sen rider vi som vanligt. Tänker mycket på formen, igenom och framme med nosen så mycket det går. Lite lägre form än tävlingsform.
 
@spinxx vi tömkör också. 2-3 gånger i veckan. Gärna över bommar på olika höjd. Alla gångarter. Varierar tömsättning och form. Vi försöker variera underlag och promenerar i skogen så han får öva på att lyfta på tassarna. Sen ser vi till att syresätta och lägga ner formen ordentligt även under passet för att hjälpa musklerna att orka.

Lucern och annat proteinfoder (lågt GI) för att kunna bygga, och i stort sett fri tillgång på mat 18-20 timmar om dygnet så han inte ligger på minus och får magåkommor av det.
 
Tränade igår igen. Nu börjar galoppen äntligen bli lite bättre. Mer stuns och självbärighet. Och vet ni vad, då kan han byta också! Ett av livets första helt rena byten till höger bland annat. Skillnaden för mig är att jag sitter mer över bakbenen med ett öppnare bäcken och så lite som möjligt i handen men desto mer i magen.

Sen var det jättebra, för han blev väldigt taggad av galopparbetet så jag kunde öva lite på att rida på honom när han var spänd och het. Det gick ganska bra så länge jag inte behövde göra någon specifik övning. Det är fortfarande svårare att hantera när jag måste rida enligt en plan.. :meh:
 
Vi har bestämt oss för att byta stall. Flytten går om 5 veckor. Jag är så himla peppad! :love:
När vi flyttade in för tre år sedan ingick inga stallpass, sedan har livsförhållandena ändrats för stallägaren och vi har under året gått till att nu ha ett morgonpass och ett e.m pass var i veckan (utan hyreskorrigering). Vi är dock det bästa gäng jag stått med hittills och ridhuset är underbart så jag har inte haft en tanke på att flytta faktiskt, tills min vän och f.d. stallkompis köpte gård 10 min bort och byggde nytt.

Så nu flyttar vi till större box i ljusare och nybyggt stall med mer förvaring, in/utsläpp, skrittmaskin och bättre storlek på hage (med sjöutsikt :D) MEN vi får inte ridhus förrän till hösten -18 och i värsta fall ingen ridbana förrän till våren. Så samtidigt som jag är superpeppad så är jag såklart lite orolig över hur vintern blir. Ridvägarna och klätterbackarna på nya stället är helt suveräna och vi kan ju alltid traila till ridhus men jag avanmälde oss från årets alla tävlingar och tänker helt enkelt mysa och grundrida hela vintern så får det lösa sig till våren, och C får gott om tid att komma igång helt utan stress och press :heart
 
@spinxx så himla bra det låter :)
Har ju tagit del av dina trådar ang stallupplägg, ditt läge med hästen osv.
Låter helt fantastiskt att flytta till det du gör och tror utifrån läget även att det kommer funka helt ok utan övriga bekvämligheter . Härligt att läsa att du fått möjligheten och själv känner att det känns jättebra :)
 
@Marvin Jag vill också rida Rut!!!! Jättefina. Kollade såklart hela dressyrfilmen och vilken utveckling. Heja er!

Kul att det ändå börjar bli lite fart på er i terrängen. Blir avundsjuk, blir nästan sugen på att rida terräng själv igen men kom sen på att man kan dö :p

Tack! :)
Hon är väldigt rolig att rida för det mesta. Not so much när hon har sina spända dagar och är rädd för allt inklusive sin egen skugga. :grin:

Trixet för terrängen är att inte tänka på att man kan dö. :angel:

@Marvin Du är verkligen galet tapper, som du kämpar på och så fint resultat det blivit!! Tycker gott du ska ut och tävla mer dressyr jag ;).

Tack!
Insåg (igen) i helgen att hon inte går att tävla inomhus. Vi hade klubbtävling på hemmaplan med dressyr + terräng och hon var tokspänd i ridhuset. Rädd för hela dressyrstaketet, alla bokstäverna, domaren och för mig (hon märkte att jag blev irriterad. :o) "Lite hastigt" står det ganska ofta i protokollet. :angel::angel: Speciellt efter jag dängt till henne med skänkeln när hon inte gick fram för den.

Rut har haft (eller har) ett återfall med spändhet och rädsla för hinder, men det verkar mest vara i ridhuset. Hon har ju fått magnesium sedan i våras och jag har tänkt på det som placebo. Sen tog den påsen jag hade hemma slut strax innan Flyinge och jag tänkte testa utan, och efter en vecka började hon stanna på hinder och fara omkring igen. Så nu har jag börjat med det igen och vågar inte sluta. :p

@Marvin Och jag var heller inte full när jag började filma dressyren men jag sprang över framridningen...trodde ju inte du hade börjat än...
Tur för dig att du har mig, vad skulle du göra utan mitt enorma stöd? Vem skulle då gapa ilsket på dig på framhoppningen? Vem skulle mäta avståndet åt dig mellan hinder i terrängen och lugnt konstatera att : här får jag 4 och du får säkert 5!:rofl:. (vilket också blev så...hahahahahah)
Skämt åsido, tycker det är så roligt att träffas ute och HERREGUD människa vad du har tagit dig??? KOLLA dina underskänklar på terrängfilmen från Udden! Så stilla o fina. Och titta på dressyren? Du sitter ju kanon! Du har kommit en låååååång väg och jobbat dig upp sakta men säkert med ett tålamod som är få förunnat. Well done, babe!:heartbump::banana::bump:

Tack! :love:
Eller hur! :eek: Och vad skulle jag göra utan någon som kommer med dryga kommentarer?? :D:p

Chatsi och fölet går kvar på betet, men vi planerar att ta hem dem till helgen. Hög tid, för hon tror att hon är en vildhäst och är väldigt ouppfostrad. Fölis är inte mycket hanterad men hon är inte alls rädd för människor, man får klappa, borsta och röra överallt och lyfta hovar, men hon är aldrig ledd i grimma och jag ser fram emot lastningen, not. :crazy:
 
Tack! :)
Hon är väldigt rolig att rida för det mesta. Not so much när hon har sina spända dagar och är rädd för allt inklusive sin egen skugga. :grin:

Trixet för terrängen är att inte tänka på att man kan dö. :angel:



Tack!
Insåg (igen) i helgen att hon inte går att tävla inomhus. Vi hade klubbtävling på hemmaplan med dressyr + terräng och hon var tokspänd i ridhuset. Rädd för hela dressyrstaketet, alla bokstäverna, domaren och för mig (hon märkte att jag blev irriterad. :o) "Lite hastigt" står det ganska ofta i protokollet. :angel::angel: Speciellt efter jag dängt till henne med skänkeln när hon inte gick fram för den.

Rut har haft (eller har) ett återfall med spändhet och rädsla för hinder, men det verkar mest vara i ridhuset. Hon har ju fått magnesium sedan i våras och jag har tänkt på det som placebo. Sen tog den påsen jag hade hemma slut strax innan Flyinge och jag tänkte testa utan, och efter en vecka började hon stanna på hinder och fara omkring igen. Så nu har jag börjat med det igen och vågar inte sluta. :p



Tack! :love:
Eller hur! :eek: Och vad skulle jag göra utan någon som kommer med dryga kommentarer?? :D:p

Chatsi och fölet går kvar på betet, men vi planerar att ta hem dem till helgen. Hög tid, för hon tror att hon är en vildhäst och är väldigt ouppfostrad. Fölis är inte mycket hanterad men hon är inte alls rädd för människor, man får klappa, borsta och röra överallt och lyfta hovar, men hon är aldrig ledd i grimma och jag ser fram emot lastningen, not. :crazy:
Du skulle såklart inte klara dig utan dryga kommentarer. Det är så man får veta att man lever. Fråga @fio . :rofl::rofl::rofl:

Ang lastning så kommer det gå jättebra om Chatsi inte dummar sig, fölet har ju inte några isusses med transport, de är ju oftast bara nyfikna på allt.
 
@Marvin jag gav Divan Finish Line Thia Cal en period för typ 2 år sen tror jag. Det tycker jag hjälpte jättemycket för då var hon också spänd och ganska tittig. Vet fler som fått bra resultat på det när de gett ston. Kanske värt att testa det med?
 
@Marvin Du kan ju nästan hoppa upp o sätta dig på att Rut aldrig varit i ett ridhus innan hon flyttade hit. Och du rider väl mest ute? Kan tänka mig att hon tycker det är skrämmande inomhus då. Håll dig till pay and ride och pay and jump så du kan lugnt korrigera henne, bli inte arg det hjälper ju inte! Och hoppa så lågt så du kan rida riktigt lugn o stilla o låta henne jobba med hindren själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 831
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp