07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jag tror de flesta hästmänniskor varit där, det tär så mentalt på en när hästarna är sjuka. och ännu värre när man inte riktigt vet varför. det är ju alltid bättre att ha facit i handen och kunna ha en prognos. Det är sorgligt men jag har lite gett upp med fuxen, det har liksom varit för mycket problem med henne - och det känns mer som jag sitter och ska rida sönder än att jag ska stärka henne. man känner sig grym i sina tankar men till viss del känns det som man kommer känna en oerhörd lättnad om man kunde få ett besked svart på vitt att hon inte håller.
 
Det känns inte alls helt rätt att säga det nu, för jag vet hur jobbigt flera av er andra har det men det är så kul med min häst just nu. Att två små månader kan göra så himla stor skillnad trodde jag aldrig efter 2,5 år av slit och gråt. Men nu känns det så härligt med min Casp :love:

I måndags red jag för KÖ för första gången på två år. Hon kom ihåg oss sen sist, det trodde jag aldrig. Igår joggade vi bara och till och med min vanliga tränare såg skillnaden. Jag vill verkligen fortsätta träna för KÖ någon gång ibland. Hon, MÅ och PF kompletterar varandra bra! Jag undrar bara var jag ska få pengarna ifrån till alla träningarna. Skrev ihop en kort sammanfattning av vad KÖ sa till mig, och vad jag ska jobba vidare med. Det är inte sience fiction men det är bra att påminna mig om detta:

1. Takten. Grunden i utbildningsskalan och alltings moder. Utan takt fungerar inte bärighet och lösgjordhet osv. Utgå från en takt och läng och korta stegen i den.
2. Sitt på sittbenen, över bakbenen och rid takten.
3. Avslappnad öppen höft som lämnar plats för manken att komma upp. Kläm inte med överskänkeln för då strypes takten och rörligheten.
4. Sittbenen driver inte, den kan påverka vinkeln, men verkar inte drivande.
5. Lagom stöd på fotplattan, underskänkeln ger hästen drivningen och ändrar tempot (i samma takt).
6. Mina höfter så som hästens höfter och mina skuldror så som hästens skuldror. Vilket också (så klart) betyder att jag ska vända med axlarna först eftersom och rida med axlarna vridna i samma vinkel som jag vill att bogarna ska vara i volter, skolor osc. Jag får inte hålla på och vända med tygeln hela tiden för då stör jag rörligheten.
7. Galoppen måste också drivas kvickt i takten.

Avslutningsvis, den nosgrimma jag beställde från @sommarminne
22339004_10159925888825497_4153984991088663332_o.jpg
 
@Amanda_F Detta med höfter och skuldror minns jag från nån artikel om KÖ. Det är alltså att om en rider en öppna så ska ens axlar vara i böjningen sas och höfterna i rörelseriktningen? Eller förstår jag fel då :o?
 
@Amanda_F Detta med höfter och skuldror minns jag från nån artikel om KÖ. Det är alltså att om en rider en öppna så ska ens axlar vara i böjningen sas och höfterna i rörelseriktningen? Eller förstår jag fel då :o?
Precis. Så det är inte så konstigt att jag haft svårt att få in bogen för jag har suttit med hela överkroppen i rörelseriktningen... Men nu klickar det helt plötsligt, Och när jag vänder in på diagonalen har jag haft lätt att få taktfel och spänning i ryggen i inledningen för att jag vänt med innertygeln. Nu vänder jag axlarna dit jag ska och puttar på lite med ytterskänkeln. Inte en miss sen jag började tänka så!
 
@Amanda_F Ja det känns ju helt logiskt! Är som alltid bara svårt att få in sånt i kroppen.. Nu när jag sitter och skrittar Barb en massa så rider jag mycket skolor och då har jag bra läge just att jobba med min egen kropp :).
 
Det känns inte alls helt rätt att säga det nu, för jag vet hur jobbigt flera av er andra har det men det är så kul med min häst just nu. Att två små månader kan göra så himla stor skillnad trodde jag aldrig efter 2,5 år av slit och gråt. Men nu känns det så härligt med min Casp :love:

I måndags red jag för KÖ för första gången på två år. Hon kom ihåg oss sen sist, det trodde jag aldrig. Igår joggade vi bara och till och med min vanliga tränare såg skillnaden. Jag vill verkligen fortsätta träna för KÖ någon gång ibland. Hon, MÅ och PF kompletterar varandra bra! Jag undrar bara var jag ska få pengarna ifrån till alla träningarna. Skrev ihop en kort sammanfattning av vad KÖ sa till mig, och vad jag ska jobba vidare med. Det är inte sience fiction men det är bra att påminna mig om detta:

1. Takten. Grunden i utbildningsskalan och alltings moder. Utan takt fungerar inte bärighet och lösgjordhet osv. Utgå från en takt och läng och korta stegen i den.
2. Sitt på sittbenen, över bakbenen och rid takten.
3. Avslappnad öppen höft som lämnar plats för manken att komma upp. Kläm inte med överskänkeln för då strypes takten och rörligheten.
4. Sittbenen driver inte, den kan påverka vinkeln, men verkar inte drivande.
5. Lagom stöd på fotplattan, underskänkeln ger hästen drivningen och ändrar tempot (i samma takt).
6. Mina höfter så som hästens höfter och mina skuldror så som hästens skuldror. Vilket också (så klart) betyder att jag ska vända med axlarna först eftersom och rida med axlarna vridna i samma vinkel som jag vill att bogarna ska vara i volter, skolor osc. Jag får inte hålla på och vända med tygeln hela tiden för då stör jag rörligheten.
7. Galoppen måste också drivas kvickt i takten.

Avslutningsvis, den nosgrimma jag beställde från @sommarminne
22339004_10159925888825497_4153984991088663332_o.jpg
Men så ska du ju inte känna!! Det är så skönt att läsa om någon det går bra för. jättebra punkter!
 
Vem tror ni har haft sönder båda bakskorna? Jo min lilla häst så klart. Det är lödningen som sitter över strålen (på ringskorna) som lossnat från skänklarna på skorna. Och hovslagaren hinner inte komma och hjälpa oss tidigare än ordinarie tid på tis. :( han verkade faktiskt lite öm i ena strålen idag när jag kratsade hovarna. Haltar gör han inte men vi håller oss på mjukt och promenader ute i lägre tempo.. Alltid är det något!
 
Vem tror ni har haft sönder båda bakskorna? Jo min lilla häst så klart. Det är lödningen som sitter över strålen (på ringskorna) som lossnat från skänklarna på skorna. Och hovslagaren hinner inte komma och hjälpa oss tidigare än ordinarie tid på tis. :( han verkade faktiskt lite öm i ena strålen idag när jag kratsade hovarna. Haltar gör han inte men vi håller oss på mjukt och promenader ute i lägre tempo.. Alltid är det något!

typiskt igår skulle jag rida gamlingen - inte 07an och han hade trampat på ena framskon så den var böjd - tillräckligt mycket för att jag får avvakta hovslagaren :p

så red 07an istället - har börjat trava lite smått. igår när vi skulle trava så blev det fyrfotasprång i galopp på stället, försökte rida lätt men hon lät sig inte övertygas :p lite taggad ... men fick till bättre trav på en annan sträcka. men på hemvägen kändes hon inte halt men tyckte att hon kändes "ovillig" :(
 
Mycket med skor nu verkar det. Min sprang ur sin sko igår när jag longerade. Hörde ett klonkande men såg inget. När vi kom in upptäckte jag ju naturligtvis att det inte fanns någon sko kvar. Men jag hade tur och fick tag i hovslagaren så han kom idag och slog på den så att jag kunde rida.
 
Precis hemkommen från Florida. Längtar till att åka till stallet imorgon och träffa Divan.
Hon har skött sig kanon när jag varit borta så det är skönt men idag messade min medryttare att hon var tjock i ett bakben. Suck. Sa åt henne och rida och sen göra ett stallbandage med spritade padd så hoppas jag att det lägger sig till imorgon och inte blir full lymfangit.
Svullnaden hade gått ner mycket efter hon ridit iallafall.
 
]ag och Rut har avslutat fälttävlanssäsongen nu med en start i H100 i Flyinge. Stenhård konkurrens och med 2 nerslag i hoppningen finns det ingen chans till placering. Snälla @Novali01 filmade både det mesta av dressyren och hoppningen, vilket var jättekul eftersom jag åkt själv på alla tävlingar hela säsongen och inte haft nån filmhjälp (utom när Novali01 eller hennes slav har filmat terrängen vid nåt tillfälle :angel::D).

Lilla Rut är så rolig att rida! Hoppas jag kan få någon att filma framridningen till dressyren nån gång, för där ger hon som bäst känsla oftast. Hon blir ju ofta spänd på hemmaplan fortfarande, men på tävlingsframridningar är hon mjuk och fin och fokuserad. Sen tappar vi en del av det inne på banan, vilket nog är mitt fel.

Denna gången fick vi en dum felridning när jag tyckte att det kändes så himla lämpligt med galoppfattningen där jag skulle gjort en skänkelvikning längs hörnlinjen. Sen tappade vi (jag) lite fokus och sen kom plötsligt högerbogen from Hell flygandes och trängde ut! (När jag tänkt på det så var det kanske inte så plötsligt, utan den hade nog stuckit ut av och till de senaste 2 veckorna. :angel:) Red ihop 66,19% trots felridning och bog på rymmen i hela högergaloppen. 8:a på halten!! :eek:

Liten snutt från avslutningen: (betyg 7,5)

Hela dressyrfilmen för den som orkar.

Två korta snuttar från terrängen: (Nej, pappa som filmar är inte full, även om det verkar så. :D:angel:)

Hela terrängfilmen : https://youtu.be/XtMC9WQZPDc

Vi jobbar med att få upp tempot, jag litar fortfarande inte på henne (vilket är klokt för häromdagen ramlade jag av igen när hon plötsligt tvärvägrade och vände helt om i sista sekunden på en helt vanlig oxer. Kossa!) och jag tycker det är läskigt att hoppa i hög fart.
Filmsnutt från pay and cross i Udden förra månaden, där kom vi igång ordentligt, men då hade vi redan hoppat banan en gång.
[/URL]
 
]ag och Rut har avslutat fälttävlanssäsongen nu med en start i H100 i Flyinge. Stenhård konkurrens och med 2 nerslag i hoppningen finns det ingen chans till placering. Snälla @Novali01 filmade både det mesta av dressyren och hoppningen, vilket var jättekul eftersom jag åkt själv på alla tävlingar hela säsongen och inte haft nån filmhjälp (utom när Novali01 eller hennes slav har filmat terrängen vid nåt tillfälle :angel::D).

Lilla Rut är så rolig att rida! Hoppas jag kan få någon att filma framridningen till dressyren nån gång, för där ger hon som bäst känsla oftast. Hon blir ju ofta spänd på hemmaplan fortfarande, men på tävlingsframridningar är hon mjuk och fin och fokuserad. Sen tappar vi en del av det inne på banan, vilket nog är mitt fel.

Denna gången fick vi en dum felridning när jag tyckte att det kändes så himla lämpligt med galoppfattningen där jag skulle gjort en skänkelvikning längs hörnlinjen. Sen tappade vi (jag) lite fokus och sen kom plötsligt högerbogen from Hell flygandes och trängde ut! (När jag tänkt på det så var det kanske inte så plötsligt, utan den hade nog stuckit ut av och till de senaste 2 veckorna. :angel:) Red ihop 66,19% trots felridning och bog på rymmen i hela högergaloppen. 8:a på halten!! :eek:

Liten snutt från avslutningen: (betyg 7,5)

Hela dressyrfilmen för den som orkar.

Två korta snuttar från terrängen: (Nej, pappa som filmar är inte full, även om det verkar så. :D:angel:)

Hela terrängfilmen : https://youtu.be/XtMC9WQZPDc

Vi jobbar med att få upp tempot, jag litar fortfarande inte på henne (vilket är klokt för häromdagen ramlade jag av igen när hon plötsligt tvärvägrade och vände helt om i sista sekunden på en helt vanlig oxer. Kossa!) och jag tycker det är läskigt att hoppa i hög fart.
Filmsnutt från pay and cross i Udden förra månaden, där kom vi igång ordentligt, men då hade vi redan hoppat banan en gång.
[/URL]
Vad ni är duktiga! Jättefina som ekipage, håller med mackan :)
 
]ag och Rut har avslutat fälttävlanssäsongen nu med en start i H100 i Flyinge. Stenhård konkurrens och med 2 nerslag i hoppningen finns det ingen chans till placering. Snälla @Novali01 filmade både det mesta av dressyren och hoppningen, vilket var jättekul eftersom jag åkt själv på alla tävlingar hela säsongen och inte haft nån filmhjälp (utom när Novali01 eller hennes slav har filmat terrängen vid nåt tillfälle :angel::D).

Lilla Rut är så rolig att rida! Hoppas jag kan få någon att filma framridningen till dressyren nån gång, för där ger hon som bäst känsla oftast. Hon blir ju ofta spänd på hemmaplan fortfarande, men på tävlingsframridningar är hon mjuk och fin och fokuserad. Sen tappar vi en del av det inne på banan, vilket nog är mitt fel.

Denna gången fick vi en dum felridning när jag tyckte att det kändes så himla lämpligt med galoppfattningen där jag skulle gjort en skänkelvikning längs hörnlinjen. Sen tappade vi (jag) lite fokus och sen kom plötsligt högerbogen from Hell flygandes och trängde ut! (När jag tänkt på det så var det kanske inte så plötsligt, utan den hade nog stuckit ut av och till de senaste 2 veckorna. :angel:) Red ihop 66,19% trots felridning och bog på rymmen i hela högergaloppen. 8:a på halten!! :eek:

Liten snutt från avslutningen: (betyg 7,5)

Hela dressyrfilmen för den som orkar.

Två korta snuttar från terrängen: (Nej, pappa som filmar är inte full, även om det verkar så. :D:angel:)

Hela terrängfilmen : https://youtu.be/XtMC9WQZPDc

Vi jobbar med att få upp tempot, jag litar fortfarande inte på henne (vilket är klokt för häromdagen ramlade jag av igen när hon plötsligt tvärvägrade och vände helt om i sista sekunden på en helt vanlig oxer. Kossa!) och jag tycker det är läskigt att hoppa i hög fart.
Filmsnutt från pay and cross i Udden förra månaden, där kom vi igång ordentligt, men då hade vi redan hoppat banan en gång.
[/URL]
Heja vad snyggt! Trevligt ridet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
63 266
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 767
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp