07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har bestämt oss för att byta stall. Flytten går om 5 veckor. Jag är så himla peppad! :love:
När vi flyttade in för tre år sedan ingick inga stallpass, sedan har livsförhållandena ändrats för stallägaren och vi har under året gått till att nu ha ett morgonpass och ett e.m pass var i veckan (utan hyreskorrigering). Vi är dock det bästa gäng jag stått med hittills och ridhuset är underbart så jag har inte haft en tanke på att flytta faktiskt, tills min vän och f.d. stallkompis köpte gård 10 min bort och byggde nytt.

Så nu flyttar vi till större box i ljusare och nybyggt stall med mer förvaring, in/utsläpp, skrittmaskin och bättre storlek på hage (med sjöutsikt :D) MEN vi får inte ridhus förrän till hösten -18 och i värsta fall ingen ridbana förrän till våren. Så samtidigt som jag är superpeppad så är jag såklart lite orolig över hur vintern blir. Ridvägarna och klätterbackarna på nya stället är helt suveräna och vi kan ju alltid traila till ridhus men jag avanmälde oss från årets alla tävlingar och tänker helt enkelt mysa och grundrida hela vintern så får det lösa sig till våren, och C får gott om tid att komma igång helt utan stress och press :heart

Vad bra! Jag tänkte på det då jag läste ditt förra inlägg, att det kanske var dags att fundera på att byta till ett stall med bättre hagar om skaderisken är så stor att du inte vågar ha din häst ute nu.... Och massor med uteritter genom vintern låter superbra för att bygga upp en stark häst!

Nästa vecka ska jag på et föredrag med veterinär Dr. Cecilia Lönell, ang. hur man ska träna sin häst för bättre hållbarhet och att förebygga skador. Hon har skrivit en bok om detta, "Träna hästen för framgång och hållbarhet"/"Sport horse soundness and performance". Kan återkomma med ett litet referat om någon är interesserade? :)
 
@sorbifolia ja gärna!

Jag och C har en spännande helg framför oss. På lördag ska en gammal kompis till mig provrida. Om hon gillar honom ska hon börja rida honom någon gång i veckan. Hon är hoppryttare och har haft egen häst fram till det att hon fick barn för ett halvår sedan så jag hoppas verkligen att han sköter sig.

På söndag ska vi vara med på någon sorts polisträning/miljöträning. Det är mest för att jag ska lära mig att lita på honom, och oss. Väldigt spännande.
 
@spinxx Hon som fixade in mig hade inte heller superstor koll mer än att hon visste vem tränaren var och att hon jobbar på polisrytteriet och brukar hålla i liknande träning. Igår när vi travade bommar så var det en häst som var superrädd för våra mjuka plastbommar så Caspian fick "gå före och visa vägen". Det gick jättebra. För det mesta är han ju orädd för saker som är stilla. Saker som rör sig är något helt annat.. :angel:
 
Fått lite bilder på min urfluffiga ponny idag. Är lite brydd över hur hon känns nu. Inte ojämn på något sätt, men inte så pigg och fräsch som hon var i början heller. Kan vara att hon satt så enormt mycket päls och även i vanliga fall i full kondition blir hon pälstrött. Tror ändå att jag ringer kliniken imorgon så jag får åka in och böja henne. Är onödigt att dra igång ännu mer om hon redan skulle vara oren :/.
22851929_10212742687593958_3810585356436898936_n.jpg


22815336_10212742683313851_2780233667321694671_n.jpg


22852225_10212742684953892_8112094215150702306_n.jpg

22885816_10212742684833889_9022658036047023787_n.jpg

22852932_10212742686633934_9084168721303916732_n.jpg
 
Provridningen igår gick bra. Hon gillade Casp trots att han busade en del. Han var fin i munnen, mjuk och välriden tyckte hon. Alltid kul att höra.

Idag var det miljöträning för hela slanten. En bra sak att göra när kroppen behöver vila men inte huvudet. Vi var tre dressyrekipage i vår grupp och det var som om hästarna var trygga med varandra, för trots att alla våra hästar är reaktiva på tävling så var de alla coola tillsammans.

Vi gick bredvid och på prasslande presenningar, genom högar av skräp (paradgrenen) och mellan och över ballonger. Sen flaxade jag med flaggor och paraply. Och så kastade vi kuddar mellan oss tre ekipage, tre i bredd i skritt och trav. Det känns verkligen som om han litar på mig. Vi pratade lite om uppföljning i vinter och då kör vi nog utan luvan. Det blev lite fusk, men det kan det vara värt, för jag har ju oftast den på tävling också.
22886078_10160004010080497_7726556652404643138_n.jpg
 
Bokat tid till Barb på kliniken, ska dit nästa tisdag. Om hon inte är ok vet jag inte vad jag ska ta mig till :(. Det har varit tydligt att hon inte trivs med att bara stå och gudarna vet om hon kommer gå att få dräktig, samt att jag inte vill avla alls för den delen. Inte så sugen på att låna ut till avel heller eftersom avelsston helt enkelt sällan tas om hand särskilt väl. Då står valet på att ta bort henne och det känns helt ofattbart att ens tänka på.
 
Bokat tid till Barb på kliniken, ska dit nästa tisdag. Om hon inte är ok vet jag inte vad jag ska ta mig till :(. Det har varit tydligt att hon inte trivs med att bara stå och gudarna vet om hon kommer gå att få dräktig, samt att jag inte vill avla alls för den delen. Inte så sugen på att låna ut till avel heller eftersom avelsston helt enkelt sällan tas om hand särskilt väl. Då står valet på att ta bort henne och det känns helt ofattbart att ens tänka på.
Så illa LÄR det inte vara. Det finns nästan alltid något att göra. Massa alternativa behandlingar, fodringsförslag och skoningar. Är helt säker på att ni kommer hitta ett bra alternativ för både dig och Barb :heart
 
@Fiorano förstår att det känns jättejobbigt. Och även fast det finns massa alternativ till behandling så kanske man inte alls orkar längre, och det är okej det med.

Nu hoppas jag ju såklart att det inte är något men ens magkänsla brukar ju vara rätt så frågan är väl om du verkligen tror det är något eller om du bara är nojig nu?
 
Nu hoppas jag ju såklart att det inte är något men ens magkänsla brukar ju vara rätt så frågan är väl om du verkligen tror det är något eller om du bara är nojig nu?

Ja, det är som den frågan jag inte heller kan svara på. Hon känns inte halt utan mer som hela hon är lite off. Ska vara lite ordentlig och tempa henne om morgnarna nu för det kan vara ett virus också. Ska köra på lite multi och b-vitamin också.
 
Ja, det är som den frågan jag inte heller kan svara på. Hon känns inte halt utan mer som hela hon är lite off. Ska vara lite ordentlig och tempa henne om morgnarna nu för det kan vara ett virus också. Ska köra på lite multi och b-vitamin också.

Men om hon inte är halt, och verkar trivas med att bli riden (du skrev att hon inte gillar att stå) så känns det ju lite "overkill" (förlåt för ordvalet) att ta bort henne...?!

Alltså det finns ju tusentals hästar som inte är helt 100 men har diverse mindre krampor, som hålls igång, rids och även tävlas - med vissa anpassningar för att dom ska fungera och må bra.
T.ex. min 02-a som har pålagringar i (minst) 3 leder, hon rids varannan dag på mjukt underlag, endast dressyr och uteritter. Hon måste äta ledtillskott och använda back on track el.l. efter träning, hon går definitivt inte genom ett böjprov u.a. men hon mår bra av att röra på sig och upskattar att komma ut särskilt på uterittarna. Och vi tränar/tävlar fortfarande dressyr på LA nivå med mål om MB. Men kännar av varje dag hur mkt jag kan begära i ridningen och tar det lugnare i perioder hon inte känns helt fräsch.

Vet av egen erfarenhet att det är lätt att leta fel om man haft något problem med hästarna, och ofta så kan man ju hitta nånting om man bara letar tillräckligt noga - men som min (mkt duktiga) veterinär sa: Även de flesta hästarna som går OS är inte helt 100% om man går verkligen noga igenom dom.... Det behöver inte betyda att de går och har ont eller inte mår bra av att tränas. :)
 
@sorbifolia Du har verkligen helt rätt! Jag är bara så himla uppgiven med det mesta just nu att allt månne känns lite svartare än vad det kanske är. Dock så berättade hon tydligt i samband med att detta började i maj att hon inte alls ville vara med. Så är som rädd att jag ska pressa henne att göra något hon egentligen inte är fräsch nog att göra. Hon är verkligen typen av häst som biter ihop och inte vill visa att hon har ont.

Har inhandlat en massa vitaminer och nån D-vitaminolja till henne idag-nu ska det boostas iaf :p.
 
@Jfrelin Gjorde det i samband med att vi behandlade kotorna under juni. Men eftersom hon dels inte svarade på de behandlingarna och dels för att av alla alternativ som kan vara fel på henne verkar inget vara ledrelaterat. Utan det är antingen hovbenet, ligament eller hovbroskförbeningen. Så jag fortsatte inte med det. Hon har fått BoneKare i snart tre månader däremot.
 
@spinxx Hon som fixade in mig hade inte heller superstor koll mer än att hon visste vem tränaren var och att hon jobbar på polisrytteriet och brukar hålla i liknande träning. Igår när vi travade bommar så var det en häst som var superrädd för våra mjuka plastbommar så Caspian fick "gå före och visa vägen". Det gick jättebra. För det mesta är han ju orädd för saker som är stilla. Saker som rör sig är något helt annat.. :angel:


Jag har varit på sån träning - den är jättebra!

(med min -07 till och med så det passar ju bra in i tråden även om jag inte har kvar hästen)
 
Nu finns det filmbevis på att min häst KAN byta till höger utan knussel. Det är verkligen inte varje gång. Men det är möjligt.
https://www.instagram.com/p/BbBtYgOBnZo/?taken-by=amandafog

Jag red ju för jäkla dåligt i tisdags på träningen, men nästa vecka är det nya programridningar och träningar. Så pass ofta kommer vår tränare att min nya medryttare ev ska ta ett pass... Hon är pepp i alla fall, alltid något.
 
Skulle klippa Divan idag för hon ser ut som en ponny på lösdrift. Börjar med framdelen och när jag klippt båda benen och ena sidan av halsen och halva andra så dör maskinen. Paniken. Fick låna en maskin av kompis så jag kunde klippa andra sidan färdigt men den klippte inte lika kort såååååååå
Lite randig nu :rofl:
Och bara klippt framben, hals och lite huvud. Tur att tävlingssäsongen är slut :D
 
@mackan Det går faktiskt jättebra! Var ju iväg på semester i 2 veckor och detta är tredje veckan jag är hemma. Jag försöker fortsätta köra varannan dag ridning på henne och varannan dag tömkörning. Tycker det funkar så fantastiskt bra. Vi har ju noll restriktioner från veterinären så jag får göra som jag vill men kände att efter behandlingen fick jag så himla bra resultat med detta så jag har fortsatt i den mån det går.
När jag tömkör så är det väldigt låg form som gäller, full stretch och det gör hon jättebra. Detta blandar jag med trampträning så kort, snabb, och vinklat bäcken till lång låg och stretch. Ingen galopp alls på töm förutom några få övergångar.
När jag rider så rider jag fram i galopp i fri form tills jag känner att hon är redo att börja jobba. Rider sen trav under lättridning i låg form på stora mjuka böjda spår och sen rider jag på som vanligt.
Rider mycket sidvärts och försöker jobba med kvickheten bak. Har gjort lite byten och de är mycket bättre. Förra onsdagen fick jag 2 helt rena utan spark när jag red för tränare men sparken är mycket mycket mindre nu hela tiden och hon byter rent på hjälpen 99,9% fast med lite efterrätt :p

Sparken är ju så befäst nu så kommer nog ta ett tag innan den är borta men det känns som om det kommer funka faktiskt :)
Det mest fantastiska av allt är att jag helt plötsligt blivit total orädd att rida utomhus igen. Rider fram i galopp på långa tyglar på vår stora utebana när det är kolsvart och lysen är på. Hade jag aldrig gjort för 4 månader sen.... Passar ju bra att jag blivit normal igen efter 9 år sen min förra galna häst när jag har Myran som jag måste rida på nästa år. Tror hon kommer vara snäll men att tro att det är en ny Divan som aldrig bockat och som jag aldrig ramlat av är nog för mycket att hoppas på :p

Nästa vecka har jag träning ons, fre och lördag så det kommer säkert någon film. Har inte filmat på ett tag för jag har varit rädd att det ser dåligt ut när det känns så bra :p

Medryttaren red pay & ride LA3 förra helgen som jag dömde. Stackars. Var stenhård mot dem, det var jättesvårt att döma sin egna häst. Hon skötte sig hur bra som helst och LA3 kan hon ju nästan baklänges.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 830
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp