07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx
Vilken tråkig sits du hamnat i.
Man vill ju rida, träna och tävla. Inte sitta med en häst som har konstiga symtom som "ingen" vet vad det är.
Det känns ju som om något måste vara fel men vad?
Första steget är ju ändå att du måste utreda henne och se vad som är orsaken. Röntga, scinta, ta alla prover som finns.
Sjukt konstig fråga men kan hon ha fång?

Om det varit fång borde det synts på någon av röntgenbilderna? Och även på magnetröntgen antar jag?

Vi har en tid på BM nästa vecka, något säger mig att hon kommer att vara ohalt när vi är där.
 
@spinxx Hade hon sulor när du behandlade i ryggen? Jag har blivit lite hovbesatt efter turerna med Barb i sommar plus att en elevs ponny som varit rejält halt (gammal hoppeponny som tävlat massor) blev som ny och fräsch efter bara två veckor med sulor och ringskor. Nu är det ju knappast nån mirakelmetod, men med en häst som din där allt är så diffust är så enkla åtgärder guld att bara testa-funkar det så funkar det, annars har en inte gjort nån större skada.
 
@spinxx Hade hon sulor när du behandlade i ryggen? Jag har blivit lite hovbesatt efter turerna med Barb i sommar plus att en elevs ponny som varit rejält halt (gammal hoppeponny som tävlat massor) blev som ny och fräsch efter bara två veckor med sulor och ringskor. Nu är det ju knappast nån mirakelmetod, men med en häst som din där allt är så diffust är så enkla åtgärder guld att bara testa-funkar det så funkar det, annars har en inte gjort nån större skada.

Ja, det hade hon. Hon gick med olika sorters flytsulor hela sommaren :)
Hon har också speciella överrullningsskor som hjälper henne att använda hovledens sidvärtsrörelser på rätt sätt.

Ja, alltså är det något positivt man skall hitta ur detta så är det ju verkligen kunskap och erfarenhet av olika skador.. :meh:
 
Ikväll har jag skrittat Barb uppsuttet i 20 minuter. Skulle egentligen promenerat ute vår vanliga runda, men det är väldigt mycket höst med ösregn... Så härligt att komma upp på henne, lite som en gammal sko som sitter så där perfekt, ingått och bekvämt. Men. Hon har tappat så otroligt mycket muskler! Hon har alltid haft ganska mycket nacke och inte känts liten att sitta på, men nu är hon rätt tunn över halsen :(. Det syntes också att rumpan är mycket mindre när sadeln kom på. Det kommer ta lång tid innan hon är tillbaka i gammal form :(.

Och så blev jag så ledsen över hennes skada när de hörde av sig från distriktet idag och meddelade att vi är klara för grenledarnas cup-final på Strömsholm. Hoppas verkligen vi kan kvala och rida den nästa år istället!
 
Ikväll har jag skrittat Barb uppsuttet i 20 minuter. Skulle egentligen promenerat ute vår vanliga runda, men det är väldigt mycket höst med ösregn... Så härligt att komma upp på henne, lite som en gammal sko som sitter så där perfekt, ingått och bekvämt. Men. Hon har tappat så otroligt mycket muskler! Hon har alltid haft ganska mycket nacke och inte känts liten att sitta på, men nu är hon rätt tunn över halsen :(. Det syntes också att rumpan är mycket mindre när sadeln kom på. Det kommer ta lång tid innan hon är tillbaka i gammal form :(.

Och så blev jag så ledsen över hennes skada när de hörde av sig från distriktet idag och meddelade att vi är klara för grenledarnas cup-final på Strömsholm. Hoppas verkligen vi kan kvala och rida den nästa år istället!

:heart
 
Så härligt att komma upp på henne, lite som en gammal sko som sitter så där perfekt, ingått och bekvämt.

Vilken precis och fin beskrivning, förstår exakt hur du menar! :bow:
Hoppas ni får komma igång ordentligt och bygga tillbaka alla fina muskler utan några återfall eller käppar i hjulet .
 
Grattis till kvalet ändå @Fiorano Det måste kännas skönt att veta att ni håller så pass hög nivå!

@spinxx hur har hon känts sen du red sist? Har hältan varit där nu också?

Vi har ridit programridning, glädjedomare som satte 68,2 i LA:3. Men riktigt så mkt blir det nog inte på lördag när vi ska tävla. Han är väldigt fin just nu, träningen i lördags var en sån där då allt funkar på första försöket. Även bytena även om vi vill ha bättre kvalitet till vänster nu när de sitter. Det är ganska kul att för en gångs skull slippa nöta. Utan bara checka av, och ja, det fungerar...
 
Grattis till kvalet ändå @Fiorano Det måste kännas skönt att veta att ni håller så pass hög nivå!

@spinxx hur har hon känts sen du red sist? Har hältan varit där nu också?
:heart

Hon fick vila tors-söndag och nu har jag ridit i 2 dagar. Första dagen i ridhuset p.g.a. skitväder, där fick vi till ett helt fantastiskt pass helt utan hälta, med tränare på marken som inte kunde annat än att hålla med om hon såg superfräsh ut.
Alla byten satt (de har aldrig gjort det tidigare, inte till 100%) och travökningarna, som brukar vara det avslöjande momentet när hon varit ofräsh, var istället bättre än på hela sommaren.

Hoppade några språng igår. Behöver jag säga att hon hoppade fint?
Jag tyckte att jag kände av en ojämnhet längst ena långsidan men då det inte harvat på ett tag och hon gärna går preciiis så långt ut det går mot staketet så tror jag att den ojämnheten jag kände orsakades av att hon helt enkelt travade på den vall som skapats i utkanten av spåret. I synnerhet eftersom detta försvann helt när jag valde att rida innanför spåret.
Hoppade flera fina språng och testade en del snävare svängar etc. - igen hälta.

Jag blir inte klok. :banghead:
 
@spinxx Kan det inte vara så enkelt att hon har lyckats trampa på nånting så hon har varit öm i sulan och så när du ridit har hon fått nått tryck i sulan som snabbt gått över? Det känns ju inte som om det är nåt fel när hon går så bra? Är ju bara att rida på och njuta så länge det varar :p. Typ den eviga känslan jag har nu-det gäller att passa på för en vet aldrig när det är slut på det roliga... Betalade Jeannaträning som är om två veckor, är så nervös att Burb ska hitta på nåt så jag än igen står utan häst och dessutom förlorar en massa pengar.
 
@spinxx Kan det inte vara så enkelt att hon har lyckats trampa på nånting så hon har varit öm i sulan och så när du ridit har hon fått nått tryck i sulan som snabbt gått över? Det känns ju inte som om det är nåt fel när hon går så bra? Är ju bara att rida på och njuta så länge det varar :p. Typ den eviga känslan jag har nu-det gäller att passa på för en vet aldrig när det är slut på det roliga... Betalade Jeannaträning som är om två veckor, är så nervös att Burb ska hitta på nåt så jag än igen står utan häst och dessutom förlorar en massa pengar.

Absolut! Visst kan det vara så. Det kan ju vara en stengalla eller hovböld som spökat, det får visa sig när hovis kommer nästa gång. Vi har ju träflis på banan så det skulle kunna varit en "stor sticka" också.

Syrran red igår, var så nervös hela kvällen och ungen skickade ingen avrapportering.. Till sist kunde jag inte hålla mig längre och var tvungen att be om en. Svaret man får från en tonåring: "verkade ohalt".
Jag hade föredragit en uppsats om känsla, intryck och fysiskt tillstånd. Men jag får se det som ett bra sätt för mig att öva på att *minska kontrollbehovet* *lita på andra* *det löser sig*. :D
 
Idag är det ett år sen C gjorde sista operationen i halsen. Det är verkligen som att jag fått en ny häst när jag tänker på det. Han kommer ju alltid vara reaktiv men han är positiv och lyssnar på mig nu (för det mesta). Igår var vi på vår utebana när det skymde och det fungerade ganska bra även om han blev lite upprörd ibland. Men sen kom han tillbaka till mig mentalt och "utbrotten" blir mildare med tiden.

Nästa vecka kommer belysning till banan, vi står verkligen i ett fantastiskt stall. Alla hästarna är lugna och snälla och lätta att hantera. Och de som har stallet gör sitt bästa för att ta hand om oss. Det är det första stallet där jag står där de behandlar oss som kunder och hyresgäster. I dagarna har vi stått där i två år. :love:
 
Jag skulle inte skrivit det där inlägget ovan om hur snäll han har blivit. För i lördags var det som bortblåst när vi var och tävlade. Han var visserligen snäll att hantera och gå med, men att rida var ingen barnlek direkt. Det kändes redan från att jag satt upp på framridningen till LA:3 att här var det studs i dojan. Skulle göra en liten liten ökning på en diagonal, lättade lite i handen och booom så flög han iväg i något större språng än vad jag väntat mig. Sen fortsatte det i samma stil till jag skulle gå in på banan. Jag fick verkligen bekänna färg, att jag var sadelfast... Hoppade av och väntade med att hoppa upp till precis när jag skulle in på banan. Red in och åkte runt programmet, utan större missöden. Eftersom jag inte riktigt vågade rida och inte heller fått någon optimal framridning så blev det lite lamt och stundtals hamnade nosen bakom lod. Men det räckte till 68,4 och seger. Vår första placering på nästan två år!

I MsvC:1 kunde jag rida fram bättre med mer övergångar och han blev lite mjukare. Vi fick åtta på första traven och sexa på andra trots liten taktmiss. Sen spelade han allan i galoppen och halterna som alltid varit bra var supervingliga med ostadigt huvud. Men hade vi inte fått totalt -1 på momentet med bock-stopp-bakutspark i galoppen så hade vi blivit placerad i den klassen också. Fall framåt, ÄNTLIGEN.

Så när jag har tittat på filmerna är jag nöjdare med MsvC än LA:3, så nästa tävling ska vi ta placering i båda klasserna :angel::idea:
 
@Amanda_F min Grå fick oxå fullkomligt spelet i helgen, vi har inte varit på tävling tack och lov men undrar om det inte beror på "höstluften"
Säkert lite av det och lite allt möjligt. C är ju snäll ofta så länge ingen annan är spänd i närheten. Då tar han deras energi och adderar sin egen knasighet... Och sen är det bara att hålla i sig.
 
igångsättning nr xxx :( av fuxen. jag vågar inte hoppas på det bästa, har avklarat två veckor skritt och börjat trava så smått. känns ok än så länge.. men hela tiden gnager tankarna - är hon kort i stegen? - är hon ojämn? snubblig? kortare steg i nedförslut? ... och så ibland kommer detdär f*bannade hoppet och viskar - men kanske denna gång .. kanske håller hon denna gång :crazy: veterinären sa (för andra gången) att blir hon halt igen - så blir hon utdömd. suck. hästar är kul eller hur.
 
@Smulan75 Har nog missat vad som varit fel på den? Är drygt med igångsättning och jag förstår precis din känsla. Är ju precis i början med Barb nu och går in i fjärde veckan.
 
Min har blivit helt nipprig av höstluften. Från att ha varit lugn och trevlig att rida ut på har han nu förvandlats till en tickande bomb. Idag för han iväg i luftsprång på banan när vi i godan ro galopperade på volten bara för att stallägaren kom runt hörnet.:banghead: utöver det är han riktigt rolig att rida nu :)
 
@Smulan75 Har nog missat vad som varit fel på den? Är drygt med igångsättning och jag förstår precis din känsla. Är ju precis i början med Barb nu och går in i fjärde veckan.
lång historia - det senaste är en skada i djupa böjsenan hf. :p har gått över sommaren - åb efter sommaren, förändringen kvar men hästen ohalt och nu igångsättning igen.
 
@Smulan75 Usch jag förstår precis.. Man måste verkligen försöka njuta av de gånger man kan sitta upp och rida, och försöka att njuta istället för att känna efter.:heart Är de halta "på riktigt" brukar det avbryta njutningen iallafall.
Känns konstigt att skriva det men jag önskar att jag satt i din sits, på det sättet hade jag haft ett slutligt och för mig vettigt alternativ för att ta sig ur skade-karusellen.

Intagspersonalen ringde igår, C var halt. Varm och svullen över h.f. kota. Åkte ut på kvällen och där stod hon, tydligt halt i skritt.
Och jag grät, och gjorde alla stallsysslor, och grät och kratsade hovarna och grät och åkte hem.
För första gången i mitt liv kände jag att jag vill inte längre, hästar är inte kul längre, inte alls. Jag vill bara hem till sambo och hund och ett liv utan hästar.
Och jag gråter i bilen hem för att jag för första gången i mitt liv känner så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 451
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp