07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får nog hålla med Vouge lite...tycker rut verkar vara väldigt oförutsägbar. Grå är ju oxå himla spooky emellanåt men aldrig att han skulle landa i något hinder. Var rädd om dig @Marvin

Hur vet du det? Rut har aldrig gjort det heller (nära nån gång när jag tryckt av henne långt ut). Penntrollet har aldrig satt en hov fel med tjejen som köpte henne istället för mig, de debuterade internationell 2* i helgen. Det kanske inte är hästarna det är fel på? :banghead:
 
Jag menade verkligen inget illa :heart Men som @fio skriver så menade jag också att hon är oförutsägbar och verkar väldigt mycket på hennes villkor. Jag skulle aldrig orka med en sån häst utan antingen har man en explosiv häst som alltid kan hitta på bus och ”så vet man det” eller så har man en trygg som har personligheten att den alltid rullar på och bara stoppar om det blir helt galet. Rut verkar vara en nyckfull blandning (utefter vad du skriver) och det hade jag aldrig vågat ha, framförallt inte med ditt yrke som du förmodligen har lagt många år av studier och sen praktik på så att säga :heart Och du som gillar att tävla och vara igång borde ju ha en käck häst som både kan vara explosiv som terränghäst med samtidigt klippan som alltid går att lita på. Ungefär som min gamla hästbästis, han kunde hoppa banor på 140cm och behövde då ett pelham för att kunna tyglas (dock inga dumheter eller så utan sökte bara hinder på ett positivt sätt) men dagen efter kunde du skritta ut barbacka i tränsbett och bara mysa och hittade du någon rolig trästock eller galoppbacke kunde du lugnt rulla på i galopp, totalt trafiksäker :love:
 
@Marvin men aj. Hoppas du slipper operation och blir bra snabbt. Jag fick ju bara en redig vrikning när jag tillade av i januari, men känner ju fortfarande av det. Att fotknölen flyttat sig låter :nailbiting::arghh:.

I torsdags var jag och Harry på vår första bortaträning sen jag trillade av. Han var hyfsat laddad till en början. Bara att få på sadel och leda honom i början är en pärs. Men han sansade sig och jobbade på riktigt bra. Väldigt nöjd med hästen.
 
Barb och jag startade en MsvB2 igår och fick ihop 62.9%. 62% var mitt mål för nu får vi starta nationell MsvB :). Programmet kändes ganska stadigt och bra, småmissar här och var och ponny började frusta i upptaget från skritten. Hade inte samma tryck i henne som när vi red PnR i februari och hon var nog lite missnöjd med underlaget. Bytena funkade inte och jag blir lite knäpp på dom. Hon KAN ju byta rent nu, men det är som om hon bara inte ids lyfta upp från backen och skiter i det. Ja ja, får klura mer på det för att hitta den sista nyckeln, det är som att ha ett ord på tungan men en kan inte komma på vilket-så nära känns det att bytena ska sitta ordentligt.

Nästa start är nästa onsdag och då blir det FEI lagtävlan. Ingen koeff på bytena där och galoppslutor! Ska bli roligt att prova :).

Barb MsvB2
 
@Fiorano Duktiga! Lösgjordheten ser lite sämre ut på kandaret tror det gör att hon inte galopperar igenom tillräckligt för att få stampet i bytet. Men det har ni snart på plats!
Jättefina!
 
@Jfrelin Ja lösgjordheten var inte på topp igår. Kan inte helt skylla på kandaret i sig utan det är jag som är ovan på det. Hon har verkligen varit bättre hemma på det! Nu antingen fastnade jag lite här och var eller släppte istället och då blev det mycket huvud på sned och dålig böjning i slutorna. Jag hade räknat med att få mer tryck i henne inne på banan också och blev nog lite passiv också.
 
Det är så tradigt med Caspians usla immunförsvar. Han hade mask igen fast jag knappt gör något annat än mockar hage. Låter aldrig det gå fler än 2 dagar på sommarhalvåret om jag är hemma och jag mockar alltid på vintern om det inte är fastfruset. Trots detta har jag avmaskat i helgen mot både spolmask och liten blodmask (efter odling självklart) igen. Han nollade förra sommaren men sen var de tillbaka på hösten igen. Igår var han pigg som en mört. Kanske har han varit lugnare för att masken tagit lite energi ifrån honom, eller så hade han bara en superpigg dag. Jag hoppas på det sistnämnda för jag gillade hans nya, lugna jag. Även om jag gillar den glada också...
 
Det är så tradigt med Caspians usla immunförsvar. Han hade mask igen fast jag knappt gör något annat än mockar hage. Låter aldrig det gå fler än 2 dagar på sommarhalvåret om jag är hemma och jag mockar alltid på vintern om det inte är fastfruset. Trots detta har jag avmaskat i helgen mot både spolmask och liten blodmask (efter odling självklart) igen. Han nollade förra sommaren men sen var de tillbaka på hösten igen. Igår var han pigg som en mört. Kanske har han varit lugnare för att masken tagit lite energi ifrån honom, eller så hade han bara en superpigg dag. Jag hoppas på det sistnämnda för jag gillade hans nya, lugna jag. Även om jag gillar den glada också...
Spolmask? Är ju väldigt ovanligt på vuxna hästar. Vad låg epgn på på resp? Har han sällskap i hagen?
Tänker att om du mockar så flitigt och gjort flera säsonger så är ju frågan var smittan kommer ifrån?
 
Spolmask? Är ju väldigt ovanligt på vuxna hästar. Vad låg epgn på på resp? Har han sällskap i hagen?
Tänker att om du mockar så flitigt och gjort flera säsonger så är ju frågan var smittan kommer ifrån?
Ja du, han går ensam numera och ingen av de hästarna han gått med de senaste 3 åren har testat positivt för det. Så det är lite mystiskt. Han har haft 100 förra våren (första gången), sen 0 i somras, 100 igen i höstas och 100 nu. Den här gången avmaskade vi med något på N (som tar lilla blodmasken också som han hade 400 av trots mockningen och avmaskning i höstas..) och nu kom det ut 5 döda spolmaskar och 2 blodmaskar. Höll på att dö av äckel, men det är väl bra att de kommer ut antar jag. I höstas har jag för mig att vi avmaskade med Alixur.

Hade ett långt samtal med tjejen som analyserade hans prov och vi tror att han drabbas pga störd tarmflora, dåligt immunförsvar och att han inte haft spolmask som föl (bodde bara med andra vuxna hästar till 6 års ålder på en liten gård). Dessutom är han lättstressad, och har en tarm som är känslig vilket gör att parasiterna fastnar lättare hos honom. Jag kan inte göra så mkt mer än det jag gör. Men jag gör så gott jag kan, och han visar inga av de andra tecknen som maskhästar brukar uppvisa. Det enda hon skulle vilja att jag ändrar är att det vore bra om han fick gå med kompisar, för att minska hans stress, och det vill jag också, men det är ingen som vill ha honom som kompis där vi står så då är han själv tills vidare. Han har gått med andra och INGEN av dem har drabbats.

Vi ska göra uppföljning och 7 veckor igen, för medlet är aktivt i tarmen i 6 veckor så innan dess spelar inte uppföljning någon roll. Och jag fortsätter mocka. Har börjat sopa upp alla små rester som jag hittar i hagen, på den nivån är jag. Pincettmockning kallas det tydligen. :meh:

Har fö en gissning varifrån det kommer, men jag ska inte svära på det. Men jag har mockat hage som en galning sen han flyttade till gården han står på nu. 2,5 år drygt. Han hade ju en sväng Grovtarmsinflammation innan det och då är det inte bra att ha mask också, så det är viktigt att hålla så rent det går.
 
@Amanda_F Men det var väl inte speciellt höga värden? Det där är de värden de flera hästar hos oss har trots mockning osv. Skulle absolut inte dra så höga växlar på de värdena.
 
@Amanda_F Men det var väl inte speciellt höga värden? Det där är de värden de flera hästar hos oss har trots mockning osv. Skulle absolut inte dra så höga växlar på de värdena.
Det är mest störigt att vi inte blir av med masken, trots att jag är så noga. Vissa hästar verkar ju få problem med allt...
 
Klikinbesöket idag visade en tydlig spricka i griffelbenet, orsakat av trauma.
Hon är ohalt, men som man ser på bilden är omkringliggande ligament påverkade, och det finns en tydlig lokal svullnad.
Zinkaband var tydligen helt perfekt agerat, vilket känns skönt. Det kortar nämligen ned läkningen något - eftersom den redan kunnat börja läka rätt från dag 1.

Prognosen är god, 4 veckors skritt 2x30 min och 10 dagars metacam. Vi fortsätter med zinkbandage vartannat dygn, benet måste alltid vara skyddat med antingen linda eller skydd för att minimera risken för islag på samma ställe. Hon får gå i sin vanliga rasthage.

Om det läker som det skall får vi jogga om 4 veckor igen.
Kontentan: Tur i oturen! ;)
Cansina L_Griffelben_2.jpg
 
Klikinbesöket idag visade en tydlig spricka i griffelbenet, orsakat av trauma.
Hon är ohalt, men som man ser på bilden är omkringliggande ligament påverkade, och det finns en tydlig lokal svullnad.
Zinkaband var tydligen helt perfekt agerat, vilket känns skönt. Det kortar nämligen ned läkningen något - eftersom den redan kunnat börja läka rätt från dag 1.

Prognosen är god, 4 veckors skritt 2x30 min och 10 dagars metacam. Vi fortsätter med zinkbandage vartannat dygn, benet måste alltid vara skyddat med antingen linda eller skydd för att minimera risken för islag på samma ställe. Hon får gå i sin vanliga rasthage.

Om det läker som det skall får vi jogga om 4 veckor igen.
Kontentan: Tur i oturen! ;)Visa bifogad fil 14310

Hoppast det läker ihop snabbt och bra! Creds till dig som tagit hand om henne så bra.

Jag är på väg för att hämta upp Skrullan och åka in till kliniken igen. Hoppast att vi kan få några svar den här gången....
 
Stackare @spinxx, tur i oturen att prognosen är så bra. Även om ni har fyllt er kvot nu.

Hur gick det för er @sorbifolia ?

Själv har jag ont i hela kroppen, Caspian dängde mig med full kraft när vi var ute. Han hade varit så lugn att jag vågade fatta galopp (vi hade galopperat tidigare utan bus). Kändes som om jag hade honom med mig för han hade tagit förhållningar även efter en travökning med häng men så smällde det bara och han vände 180 grader i ett galoppsprång/bockning. Satt kvar några bockningar sen stannade han upp och jag trodde att han var klar och jag skulle ta stigbyglarna igen men då drog han en repa till som jag var chanslös på. Fy faaaaaan vad arg jag var. Men samtidigt glad att min säkerhetsväst var på och hjälmen aldrig var avramlad med förr. Min stallkompis höll i honom så jag kunde sitta upp igen. Sen red jag vidare (inkl 3 galoppsprång) och avslutade i ridhuset. Hade ju precis börjat lita på honom igen.

Rätt mör nu, men jag har 80 ritter att döma i helgen så det är bara att bita ihop.
 
@spinxx vad trist med skadan men precis som du redovisar är det ju en väldigt god prognos på den och brukar räcka med precis det du fått ordinerat, några lugna veckor och utan slag mot benet osv.

Bra att du var så försiktig utifrån symptomen som uppstod osv. Det blir ju väldigt mycket besvärligare prognos och behandling av ett griffelben med fraktur om det är annorlunda än en spricka eller om en spricka pga yttre aktivitet förvärrats osv .
Skönt att det ser så bra ut och att du som sagt utifrån hur det såg ut var försiktig innan ni åkte och kollade upp det :)
 
Blev tyvärr inte särskilt mycket klokare, vet tyckte hon såg mycket bättre ut och enda böjprovsreaktionen som kvarstod var h. kota bak, så den behandlades. Men dom kunde inte röntga eller ULa ryggen utan ville skicka iväg oss för det om hon inte blev bättre på 2-3 veckor till med NSAIDs. Vilket jag vägrade ge iom magsårsproblematik, så fick kortison i pulverform istället. Känns typ meh. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 947
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 542
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp