07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så glad för din skull att C äntligen är fräsch och ni är ute och tävlar igen, @spinxx ! :love: Ni ser som vanligt superfina ut!


Skrullan har faktiskt kännts mycket bättre i ridningen de senaste dagarna, nästan så det känns lite fel att åka in på kliniken i dag... Men mest sannolikt hittar dom något, dock om vi kommer till grundproblemet återstår att se. :cautious: Har tid kl 13, håll tummarna!

:heart Hoppas det gått bra!
 
Det blev behandling av båda haserna bak samt ett bakknä. Vet ordinerade även 14 dagar på metacam och sedan testa att rida efter 12-14 dagar för att se om symptomene kvarstår.

Hon fick flytta in i lilla sjuk-lösdriften några dar, innan det blir lite större sjukhage ihop med bästisen.
39A7A0CA-4494-4639-A4CB-441C8E1D1BE0.jpeg
 
Lugnt i den här tråden just nu.....
Jag är så glad när det nu går att rida ute. Min häst är som ny. Inser att jag i flera månader i ridhuset inte gjort annat än att sitta och bromsa och vänta på att han ska hitta på bus. Nu känns det som att hästen andas och jag kan komma till riktig ridning. Har till och me ökat på kraftfodret. Vaknade tyvärr förkyld i morse, och har legat och frusit under en filt i dag trots de fina vädret.
 
Ikväll gjorde vi årspremiär på utebanan som tinat fram under snön! Vi har haft riktigt varmt idag med upp till +18 så hästarna har förstås gått nakna ute och tackade genom att rulla sig grundligt. Har nog aldrig ridit en så skitig häst i modern tid som jag gjorde idag... Svansen tittade jag knappt på ens. Tack och lov har även avloppet på spolspiltan i andra stallet tinat upp så den går att använda. För nästa helg är det säsongspremiär på tävlingsbanan. Märkligt det alltså, för jag har varit så himla pepp på att komma ut och tävla igen men just nu är känslan snarare tvärtom. Inte alls pepp och ridkänslan idag var bara bajs. Burb har inte gått ett riktigt pass sen på töm i lördags, och dressyrade lite förra onsdagen, men hon har känts fin och tant kan förtjäna lite lugn. I helgen ska jag skriva på en nationell ponnytävling och får väl hoppas att den drar igång tävlingssuget igen :).
 
Här går det långsamt framåt med rehab. Sjukhage är inte damens cup of tea och hon har faktiskt mopsat sig ett par gånger. Hon har dragit i grimman när vi går, brukar hon aldrig göra. Jag har dock tyckt att det känts som ett bra tecken på att hon är pigg och glad så jag har mest bara ökat tempot och hängt med. Men så gick hon över gränsen i förrgår. Hon som är det snällaste på fyra ben tryckte upp mig i boxväggen när hon stod på gången och jag borstade under virveln där hon är kittlig. :mad: Det gör hon nog inte om i första taget. Den minen hon gjorde när jag röt ifrån var rätt oslagbar! "Oj vänta va, nä jag skulle aldrig, eller alltså jag vet inte, öh, vad hände matte...?" :D Och sen har hon varit sitt vanliga jättesnälla jag igen. :grin:

Vi är nu uppe i dryga 20 minuters promenader. Hon går ute på dagarna och är då lindad om de opererade benen, mest för att skydda. Vet inte hur mycket det egentligen behövs nu när stygnen är tagna och så, men det är fortfarande små sårskorpor kvar så väntar väl kanske på att de ska trilla av innan jag låter henne vara barbent helt och hållet. Inne är hon naken på nätterna.

Nu när det varit så varmt här ett par dagar har hon varit himla trött och tråkig på promenad. Jag har tillåme känt mig tvungen att tempa för att hon varit så seg men tempen är normal så det måste bero på värmen... Hon har fortfarande så mycket päls så hon hinner bli fuktig av våra korta små turer... Funderar på att klippa lite men har inte bestämt mig riktigt. Rätt vad det är slår det väl om och är 10 minus igen. :meh:
 
Det blev behandling av båda haserna bak samt ett bakknä. Vet ordinerade även 14 dagar på metacam och sedan testa att rida efter 12-14 dagar för att se om symptomene kvarstår.
Ok för inflammationer i haserna och knäet? Och varför? Dvs fick du nån teori om varför hon reagerar där? Är ju så svårt om man behandlar och sen inte vet varför det hände för hur ska man då kunna ändra nåt?
 
@Novali
Nej, fick ingen teori tyvärr, just den här veterinären brukar inte komma med så mycket teorier. Men just nu försöker vi ta reda på hurvida knä/has är det primära problemet eller bara sekundärt.

Skulle ju börjat rida igång igen i dag, men så har Skrullan gått och blivit förkyld av alla ting, snorig och lite förhöjd temp. :down: Så avvaktar och pratar med vet imorgon om hur vi gör.
 
@Amanda_F jag såg ditt senaste filmklipp på din öppna instagram - jäklar nu händer det grejer - så fina och duktiga ni blivit ! :) Grymt jobbat !
Tack! Det känns fantastiskt att äntligen ha hittat en tränare som förstår mig och kan förklara så jag släpper lite hjärnspöken och fokuserar på vad som är viktigt. Back to basic.

Igår tränade vi på hennes utebana. Normalt sett brukar jag aldrig rida ute utan säkerhetsväst. Inte ens på banor. Mest för att han är reaktiv och har lätt att tappa fokus på mig. Så det var toppenbra att öva på att så länge jag har honom framme för skänkeln och fokuserar själv så gör han inget dumt. Vi hade en islandshäst som töltade förbi oss, två lekande katter och en taktor. Men det var ok ändå.

Övade på att ha en "skrittkropp" (dvs även avslappnad i bröstrygg och axlar) och att ha axlarna i position och inte svänga för tygeln så mkt. Han behöver inte det.

Det blir faktiskt träning i kväll igen. Fanns en plats över på ett ställe lite närmare oss (det tar 1,5 timme för mig att åka till henne). Så då ska jag jobba på att sätta detta mer i min kropp. Sen har vi några dagar med mys i skogen och tömkörning innan det är tävling på lördag. Länk till filmen på min insta :)
 
Det blir faktiskt träning i kväll igen. Fanns en plats över på ett ställe lite närmare oss (det tar 1,5 timme för mig att åka till henne). Så då ska jag jobba på att sätta detta mer i min kropp. Sen har vi några dagar med mys i skogen och tömkörning innan det är tävling på lördag. Länk till filmen på min insta :)

Wow vilken skillnad! Och det på tja, knappt några månader? Det känns som att ni tagit ett så stort kliv framåt här. På de tidigare tävlingsfilmerna blir han ju spänd och hög och rätt så ihopkrupen, men här är ni ju bara MUMS! :love: Båda ser så mycket mer nöjda ut, skitbra jobbat. :up:
 
@Amanda_F Det är verkligen så himla härligt att se er utveckling och vilken skillnad rätt tränare kan göra!

Ikväll är jag glad att mina damer (hund inkluderad) är så himla coola! Kom travandes på en grusväg med hund före, red Burb och hade Barb som handhäst. På ängen till höger om oss kommer ett rådjur i full fart-den ser oss, stoppar upp men väljer att satsa järnet för att korsa vägen före oss. Det gör den också, ca 10 meter framför näsan på hund och ponnier :D! Alla tre konstaterar att det just sprang ett rådjur över vägen men travar snällt vidare utan ens ett avbrott :love:.
 
Wow vilken skillnad! Och det på tja, knappt några månader? Det känns som att ni tagit ett så stort kliv framåt här. På de tidigare tävlingsfilmerna blir han ju spänd och hög och rätt så ihopkrupen, men här är ni ju bara MUMS! :love: Båda ser så mycket mer nöjda ut, skitbra jobbat. :up:
Första träningen för henne var faktiskt för tre år sen men sen kom annat emellan till i höstas då jag hade en liten kris och började ifrågasätta vad jag höll på med. Sen hann vi med tre träningar till innan operationen och sen början av mars (tror jag det var?) har jag ridit ungefär varannan vecka. Totalt 10-15 träningar och den här skillnaden. De i mitt stall tycker hon är dyr. Jag tycker hon är värd vartenda öre!
 
@Mirabilis kom på en grej till. Det har alltid varit svårt för mig att få upp ryggen på honom. Nu tänker jag magen i stället, och det är mycket bättre. Så aktar jag mig för att sitta för hårt och trycka bort ryggen, det ska till ett bättre tramp i stigbyglarna, och en mer avslappnad kropp som är med i rörelserna. Skänkeln ska vara sluten, det tränaren kallar core-aktiverande skänkel. Det har jag haft svårt med tidigare, men nu börjar det komma. Sen ser jag till att sysselsätta honom, han ska trampa på och bjuda in i handen med ”sin finaste trav och galopp” för att få honom att jobba så pass att han inte har tid eller möjlighet att titta och lyssna efter störningsmoment.
 
@Fiorano Jag och Rut höll också på att springa på ett rådjur för några veckor sedan. Kommer i snabb galopp i korta läder i lite nerförslut på taggad häst, rådjur flyger upp några meter framför och studsar över vägen! Haha, Rutans min :eek:! Men när hon började bromsa så var ju rådjuret redan borta, så då fortsatte hon istället. :D

Vi har varit på terrängträning ikväll, första gången på stora hemmabanan för i år, och till min stora glädje verkar Rut ha glömt bort att hon var livrädd där förra året. :banana: Hon var pigg och glad, men inte spänd. Vi hoppade lite nya enstjärniga hinder och linjer och hon var superfin!
 
Första träningen för henne var faktiskt för tre år sen men sen kom annat emellan till i höstas då jag hade en liten kris och började ifrågasätta vad jag höll på med. Sen hann vi med tre träningar till innan operationen och sen början av mars (tror jag det var?) har jag ridit ungefär varannan vecka. Totalt 10-15 träningar och den här skillnaden.
De i mitt stall tycker hon är dyr. Jag tycker hon är värd vartenda öre!

Håller med dig. Värd varenda krona.
 
@Marvin själv har jag krockat med rådjur till häst :p

Galopperade på vall och rådjuret låg som de brukar ofta kvar och tryckte in i det sista. Så bocken nixade bogen på min häst när den gick iväg ur legan där vi låg och cantrade.
Hände inget heller - min häst är van vid allt från långtradare till vilt - han responderade knappt ens mer än någon sekund med lite förvåning, och vi cantrade vidare :laugh:

De enda som ”pratade” om det långt efter var vi ryttare . (Du ser att jag själv kommer ihåg det än - är nog 5 år sen nu :p:D)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 123
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp