Bukefalos 28 år!

Sv: 07:orna!

jo du har rätt.. inge kul när ett 500 kilos kallblod håller på så där..
 
Sv: 07:orna!

KL

hör går det för alla?
Min fungerar jätte bra att leda, är ute på korta promenader med henne och mamman. kan hålla upp alla fyra hovar om jag distraherar henne samtidigt.. Annars blir det för tråkigt :D
snart dags att skilja föl och sto åt på nätterna eftersom mamma häst är lite små elak i boxen..
 
Sv: 07:orna!

Här går det bra.:rofl: Det funkar att leda honom med och utan mamma, tills hon kommer på att vi inte är inne i stallet längre och ropar på honom. Då blir han lite hispig men inte hysterisk går iaf med mig (och inte i sin egen takt) tillbaka. Han kan stå upp bunden på gången ensam. Och jag kan göra rent hovarna i lungn och ro. Har blivit verkad en gång gick galant, tyckte dock det var lite tråkigt när han kom på att han hade mera än bara tre ben på kroppen.
Nu hoppas jag att det fortsätter i det hära spåret. Jag bara väntar på en bakslag.
 
Sv: 07:orna!

knapplån..

Min lille hingst som är född den 20 april har blivit verkad av hovslagare två gånger, kan gå i grimma med eller utan mamma., lyfta alla fötter utan problem, borstas överallt, lyfta svansen mm
Han är väldigt orädd om sig och tål det mesta (i dag "fastnade" lite balplast runt hans ena bakben, då tittade han på det och konstatrade att nu får man nog stå stilla och äta :rofl:)

Generellt har han varit rätt lätt att ha och göra med.
 
Sv: 07:orna!

jag har nu skiljt min snart 4 månader gamla föl från sin mamma på nätterna.. av lite olika skäl.. och det har gett väldigt bra resultat.. stoet är nu mkt snällare mot fölet och låter henne äta och så..

hon är även vuxit ur två grimmor och är nu inne på sin tredje :D dom växer så fort..
 
Sv: 07:orna!

Vad trevligt att man inte är själv med att ha skiljt på föl och mamma. Jag fick rådet att skilja på dom direkt efter betet och bara ta mamman därifrån helt enkelt. Så skulle han glömma henne på ett par dagar. Men jag tyckte att han var för liten vid 4mån att vara helt utan henne. Men nu är han 5½ och sover i egen box bredvid henne. Och det fungerar väldigt bra. Han bryr sig inte äter upp all sin mat och dricker vatten. Så jag tyckte det var ett bra sätt att göra så på. Och stoet har oxå här blivit snällare. Förut var det som om hon blev trött på honom. Ocg som du säger inte tilllåter honom att äta ordentligt.
 
Sv: 07:orna!

va skönt.. jag var lite beredd på att bli sågad ja..
 
Sv: 07:orna!

vi har skiljt av våran på nätterna också, han är född i maj. han har bara växt ut en grimma :D
 
Sv: 07:orna!

vad bra! men då måste jag fråga er.. vad ger ni dom morgon och kväll? jag ger hö så det är liite kvar på morgonen och en näve havre och en näve uppblött betfor och äpplen och morötter.. på morgonen bara äpplen och morötter.. är alldeles för rastlös för att äta mer på morgonen..
 
Sv: 07:orna!

KL

jag är otroligt partisk men..

min gnista är så duuktig! :banana:

har börjat gå promenader med henne själv nu.. fast bara högst hundra meter från mamma i hagen men ändå.. tar in henne i stallgången först och sätter på reflexer på alla fyra ben (sånna där som man kan slå fast på armen, har snott från jobbet :)) och en elastisk gjord runt magen (första steget mot sele). Sen bär det iväg..

Vi nosar på soptunnor, skyltar, elskåp, cyklar och allt möjligt. Går genom vattenpölar och äter löv som är jätte gott :)

har även haft henne själv inne i stallet i sin box också, va väl lite upprört men hon åt upp sitt hö så allt var bra :)

Jag är så stolt :)

Hur går det för er?
 
Sv: 07:orna!

Idag har jag haft både sele och huvudlag på min :D selen har jag haft på förut så det var lugnt.. va lite upprörd över huvudlaget men annars gick det jätte bra att sätta på det.. :)

Tänk.. snart blir de officellt ett år.. sjukt.. tyckte de var nyss jag såg caksa föda henne..
 
Sv: 07:orna!

vad duktig hon är! :D var stolt!

våran är också otroligt duktig. skulle borsta han lite häromdagen och satte helt enkelt bara fast honom i gången.. han har aldrig stått där själv. han bara stog där och gillade läget :cool: gick fram så långt han kunde och kände att han satt fast, sen backade han bara och stog stilla igen. han är otroligt lättlärd och tuff den här killen! behövde visa honom EN gång hur det gick till när vi skulle leda honom, sen har det inte varit några problem :p
 
Sv: 07:orna!

låter ju bra :) är det någon som fått sina frysmärkta föresten?
 
Sv: 07:orna!

Jag väntar oxå på frysmärkningen. :) Önskar bara jag slapp åka ner till banan med honom.
 
Sv: 07:orna!

måste ni det? här brukar man få åka till den gård i området som har flest åringar.. håller tummarna för att ingen har mer än en och det blir hemma hos oss..
 
Sv: 07:orna!

Jag har sån otur att jag bor ute i skogen så det finns inte så många åringar här omgring. Mikael Lindmark bor en liten bit här i från men han hade ingen som skulle frysmärkas nu. Så jag får nog vackert ta mig ner till Romme skulle jag tro :cry:
 
Sv: 07:orna!

Mig missade de. Så jag får vackert åka till halmstadtravet och frysmärka min (bor i hässleholm i Skåne). Kul att ta ledigt från jobbet och transportera sto och föl 14 mil i stället för att promenera 500 m.
Suck:mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 544
Senast: Askur2017
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Linn-Nora
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp