Bukefalos 28 år!

Sv: 07:orna!

Min lilla envisa herre som är född i maj Har grimma utan problem nu efter lite övertalning, då han tycker allt är jätte läskigt..
Lyfta hovar å verka inga problem, verkad två gånger nu.
Man får ta på han vart man vill utan problem, nu även hålla i grimman utan att han tror sig dö. Börja leda han lite smått i grimman med viss övertalning = stort framsteg :bump:
Mesta dels ska han bara stegra & dra sin kos. :confused: Vad gör man, allt måste man överbesvisa... Han har rest sig så pass att han ha satt sig på rumpan, men efter de så va han så snäll, ett tag. Nu har han börja resa sig igen, vill gärna klättra, tyvärr så har han ej något annat sällskap än sin mor just nu. Å hon är så snäll att han får göra som man vill.. mesta dels:angel:
Hur fick ni era å inte stegra? Min är riktigt stor tycker jag för att bara va 3 månader.. i allafall mot alla andra man sett..
4e60e81d8e0cc9829526414172212165_640_480.jpg
2 månader på kortet..
 
Sv: 07:orna!

du kanske kan pröva att ha en longerlina när du leder honom. Ha den runt baken på honom och sedan genom grimman. Då när han reser sig så blir det obehagligt tryck i baken och då brukar de sluta. Gör då så när jag ska lastträna :)
 
Sv: 07:orna!

Delvis KL

jag ska väl iof inte säga nått.. jag kan inte ens få min att acceptera grimskaft de minsta. Va ut och försökte nu.. så fort hon känner att hon sitter fast får hon panik och slänger sig bakåt, flyr så fort hon kan.. helt normalt iof.. Hade longerlina så jag skulle ha lite större chans.. Men inte hjälpte det fick lov att hålla i så pass att hon gick omkull.. då släppte jag.. stackarn..
fick muta med lite äpplen sen så hon lät mig ta av linan..
hon är två månader
 
Sv: 07:orna!

Att föl strävar emot av tryck i grimma eller grimskaft i början är ju inget konstigt då de inte vet vad det innebär. Bästa sättet är att med ett lätt tryck på baken fösa dem framåt samtidigt som man drar framåt lite lätt i grimskaftet för att släppa efter direkt fölet går. Drar man bara så blir det ju motsträvigt.
Jag hade för en massa år sedan ett föl som bara vägrade låta sig ledas trots att vi var ett par personer varje gång. Till slut satte jag en gjord runt magen på stoet och knöt fast fölet i den då han bara protesterade. När stoet gick iväg drog det lätt i grimman på fölungen som protesterade till en början. Men när de blir rädda så brukar de ju vilja komma till mamma... så han fick ju tröst och trygghet när han gav efter. På just det fölet funkade det jättebra och han lärde sig snabbt sedan.
Å andra sidan kan man ju se det som så att om man väntar ett tag tills de blir lite större så kan de ju ha lite lättare för att lära (även om de hunnit bli större och starkare).
 
Sv: 07:orna!

du kanske kan pröva att ha en longerlina när du leder honom. Ha den runt baken på honom och sedan genom grimman. Då när han reser sig så blir det obehagligt tryck i baken och då brukar de sluta. Gör då så när jag ska lastträna :)

Lina runt rumpan provat.. Funkar ej... Då reser han, men får prova igen..
Sen har jag även prova binda han vid sin mor.. funkar bra förutom att hon är så snäll så han får gå med henne å inte tvärt om.. hehe.. :smirk:
 
Sv: 07:orna!

KL

idag har lett min i grimskaft :banana::banana:
i boxen iof.. utan mamma.. Vi har en box som sitter ihop med hagen eller vad man ska säga och mamma var för upptagen att äta gräs så hon brydde sig inte om vad jag gjorde för hemskheter med hennes dotter :devil:

Det gick jätte bra när jag hade ett äpple framför henne hela tiden.. haha.. hon blir väl en sån där som man måste ha ett metspö med en morot på för att hon ska springa :rofl::rofl:
 
Sv: 07:orna!

Om 2 veckor är min lille hingstunge 4 månader gammal.

Han står uppbunden i ryktspiltan och jag kan borsta o ta på han överallt. Tvättar han på benen med vatten utan att han rörde sig (gjorde iom att vi skulle på fölvisning o ville att hans vita ben skulle va vita..) Lyfter alla hans ben utan protest, verkad eller tilljämnad utan problem. Gå i grimma kan han utan problem. Är van att ha täcke på sig, reagerar ej på det.
 
Sv: 07:orna!

Ja men min har precis blivit 2 månader! Så jag tycker hon är duktig.. bara de lär sig grimskaften så bör resterande vägen till kriteriet gå som en dans :angel:
 
Sv: 07:orna!

jo men du skrev inge knapplån.. men jag borde väl ha fattat
 
Sv: 07:orna!

Oki, jag är inte så haj på detta så jag vet ej när man skriver KL.

I ditt första inlägg undrade du hur långt vi kommit med våra o då tog jag för givet att man bara kunde trycka på svara o skriva o skicka, men jag ber om ursäkt.
 
Sv: 07:orna!

Nej nej det är lugnt! du vet ju hur det är man försvarar ju sina små skyddslingar med näbbar och klor :D

KL skriver du om ditt inlägg inte är riktat till någon. Och om det är riktat till någon som skrivit ett inlägg tidigt i tråden så kan det vara en bra ide att citera det så man vet VILKET inlägg du svarar på.
Jag trodde du svarade på mitt senaste..

Men ingen skada skedd ;)
 
Sv: 07:orna!

OK. Tack! Då vet ja hur det funkar. Ha la inte "vågat" fråga nån innan när/varför man skriver KL, jag ha tänkt att det kan jag nog lista ut själv, men icke att jag ha lyckats.. Haha!! Ja e la trög..
 
Sv: 07:orna!

nej då.. jag gick igenom samma sak förut.. det är inte så himla lätt och vet allt direkt.
 
Sv: 07:orna!

KL

Idag var jag ute och gick med min på vägen :D fast det slutade med en trasig grimma.. fast det är inte så illa som det låter.. gick bra, va lite orolig bara.. mamma däremot brydde sig bara om maten i diket :D struntade helt i att hennes bäbis var upprörd.

Men efter att hon vant sig gick vi in på gräsmattan och lät de beta lite och då gick det jätte bra för där har de vart förut fast då hade vi inhägnat och de gick lösa.. hon körde sin specialare på mig nåra gånger.. springer ifrån mig och kickar åt mig.. hehe och stopipande så klart :D haha är det inte underbart med ston
 
Sv: 07:orna!

KL

min sötnos är lite överkelig.. hon tycker om att blir kliad... ibland till och med kliar hon mig på ryggen med överläppen först för att få mig att klia henne.. är detta nått jag ska tilllåta.. hon använder ju inte tänder..jag tycker ju bara hon är söt.. ge mig en objektiv syn..
 
Sv: 07:orna!

Är det något du tycker att det är ok att hon gör när hon är vuxen?
Om inte, fös bort henne när hon gör så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 549
Senast: Askur2017
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 818
Senast: Linn-Nora
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 406
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp