Bukefalos 28 år!

Sv: 07:orna!

Man kanske inte ska klaga iaf. Bor iaf i samma kommun :)

Får man ett brev på posten när det är dags eller hur funkar det där igentligen
 
Sv: 07:orna!

Mig missade de. Så jag får vackert åka till halmstadtravet och frysmärka min (bor i hässleholm i Skåne). Kul att ta ledigt från jobbet och transportera sto och föl 14 mil i stället för att promenera 500 m.
Suck:mad:

appråpå det .. brukar ni ta stoet med er? Smidigast vore om man slapp..
 
Sv: 07:orna!

Jag har inget annat val för mamman har flyttat till sin fodervärd. Så han är avvand nu. Tack och lov
 
Sv: 07:orna!

Jag har inte vant av mitt föl än. Och det är jag väldigt tacksamt då jag inte skulle vilja transportera mitt föl ensamt 14 mil enkel tur. Kommer transportera de båda två, måsta ha fölet uppbundet för att han tycker inte om att åka lös
 
Sv: 07:orna!

ja just ja.. du skulle ju åka 14 mil.. då är det ju skillnad.. inge kul att ha det som första resa som avvand..

själv vet jag inte hur jag ska göra.. känns nästan lite pinsamt om man kommer dit och har morsan på släptåg även fast man inte egentligen bryr sig om vad andra tycker..

Min är ju född rätt sent.. men blir ändå 6 månader på julafton.. så det är väl dags.. dom står då i varsinna boxar och har gjort det i flera månader.. egentligen är det ju bara att flytta över fölis till hagen brevid (skiljer bara med trådar) till de andra hästarna.. men känns lite sentimentalt på nått sätt..
 
Sv: 07:orna!

Nyfiken... Vilket kraftfoder ger ni era fölisar hur mycket och hur gammla har dom blivit nu.
 
Sv: 07:orna!

det känns som att jag bara ger i blindo.. ingen aning om det är för mkt eller för lite.. allt jag vet är att hon har fint hull.. men man läser så mkt om att man ska utnyttja fölet växtkapacitet.. Men samtidigt är jag rädd att jag ska ge för mkt, vilket några som mina föräldrar gjorde till sin unghäst som de fick lov att avliva p.g.a. det..

aja till saken..

Jag ger:

Morgon: 1 liter krossad havre, 3-5 kilo hösilage
Lunch: 3-5 kilo hösilage
Eftermiddag: 3-5 kilo hösilage
Kväll: 1 liter krossad havre, 4 dl torr betfor (självklart blandat med vatten) 3-5 kilo hösilage

Vet inte exakt hur mkt hösilage de får eftersom vi har storbal som vi bara river av ifrån och slänger in i hagen 3 gånger om dagen och i boxen på kvällen.. men skulle gissa på att hon pillar i sig ungefär så där mkt..

Nu har jag iaf beställt en analys på hösilaget, vilket antagligen är helt onödigt eftersom jag inte är säker på att alla balar tagits på samma ställe.. Men jag känner att jag vill ha lite hum om hur de ser ut så jag kan tillsätta lite proteinfoder om det behövs..

Kan ju tillägga att mina föräldrar går runt och mummlar om hur onödig analysen är :D.. Dom verkar ta det personligt hehe..
- vi har minsann haft jätte många föl och vi har aldrig behövt lägga massa pengar på någon analys!

Min blir 6 månader på julafton och hon går fortfarande med mamma på dagarna så hon diar lite också..

vad ger du?
 
Sv: 07:orna!

Min är snart 8 månader och får fritillgång på häsilage ( äter ca 10 kg9 samt så delar han och mamman på 2 st krafftmått blötbetfor samt ett halvt kg mustang orginal, detta får de morgo och kväll. Hösilaget är analyserat och räcker egentligen gott och väl, men jag vill att hans mage ska vänja sig vid kraftfoder.
 
Sv: 07:orna!

Det där med att ge för mycket är jag oxå rädd för. Men jag tror att jag ska ge lite mera kraftfoder för era får mera.
Min är 7mån och några dar :) Han klämmer i ca 10-13kg hö under ett dygn. Och ca 0,75liter havrekross, ½ liter kli och ½liter kornkross. Men hullet är som det ska nästan början på lite tjock. Men jag kallar det för bebis hull än så länge.
 
Sv: 07:orna!

Nu jädrans börjar det på riktigt! Nu finns min Gnista på pappas träningslista :D i väntan på att jag ska skaffa egen licens nångång..

häftigt! :) Märks det på något vis att det är min första häst? Känns som att jag förstorar allt ganska mkt :D

och btw dom blir officellt ett år om 10 dagar! :banana:
 
Sv: 07:orna!

KL

jag va in och tittade på en av våra gamla uppfödningar här om dagen.. och hon hade fått föl i år som redan var färdig registrerat! :eek: Hur snabba är dom där uppe egentligen? (Skellefteå)
 
Sv: 07:orna!

Om man inte har tagit ut sin licens ännu kan man skicka in den och sätta upp sin ej färdigregistrerade unghäst på sin träningslista. Har fått för mig att man måste ha en hmm kan man säga en "riktig" travhäst som typ har nämn osv.. hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Sv: 07:orna!

:) jo om man har tagit B-licensen men inte tagit ut den ännu. För när jag gick kursen så var inte Leo född ännu. Och då sa dom att man måste ha en häst som kan tränas för travet på sin lista för att kunna ta ut licensen. Så då började jag fundera på om man kan sätta upp sin föla även fast han inte är färdigregistrerad ännu. För namn har han ju fått så det är klart. Men om han räknas som en häst som tränas till travet ännu vet jag inte..
Så det var det jag undra om man kan sätta upp honom som första häst osv.

Hmm hu tror jag att jag har babblat färdigt men om du blir klokare är nog inte säkert. Annars får jag ring stc och höra
 
Sv: 07:orna!

Jo men det tycker jag de borde gillas.. kan man ha hästen på träningslistan så är det ju en riktig häst.. men du kan ju höra för säkerhets skull
 
Sv: 07:orna!

*kl*

Här är en av mina 07or (e. Jeanbat du Vivier). Hon föddes under dramatiska omständigheter och både hon och hennes mamma var riktigt illa däran. Översta bilden är efter någon dag. Understa bilden är tagen 7 månader senare. Man kan knappt tro att det är samma häst. :D

Cleo.jpg


Cleo%2028%20dec%2007.JPG
 
Sv: 07:orna!

Wow! :love:

Hur hög är hon? Min skulle säkert kunna krypa under magen på henne :angel: är iof kallblod och en månad yngre men ändå :P
 
Sv: 07:orna!

Fick hem min skorva idag, hon har varit i Danmark. Totalt ohanterad och det var en mycket rädd tös vi hämtade, hon har på ett dygn tagits från mamma, blivit lastad, åkt båt + trp från gbg till alebäck.
skulle ha haft henne hos en vän men hon får stå på banan nån vecka för att bli handtam.

<annars var hon fin i hull osv, och att hon varit på ett stort stuteri märks ju på "hanteringen"
 
Sv: 07:orna!

ja då behöver jag kanske inte oroa sig så mkt för att min är mer vild än tam.. Hon kan man iallafall hantera hyfsat.. men hon har precis börjat fatta tycke för att sparka bakut.. Och gärna i boxen.. en annan favoritsyssla i boxen är att stegra sig mot väggarna..

Tror hon blir jäätte rolig att köra in sen.. slaggjord, resgjord.. ja hela köret blir det nog
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 391
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 694
Senast: Askur2017
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp