07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Goda nyheter från sjuklingen i alla fall! Han kvicknar till just nu och allt som kunde gå bra har gått bra! Vätskan beror inte på att någon senskida var trasig och den djupa fickan går inte inåt i benet utan ligger precis under huden. Svullnaden har dessutom gått ner fram till idag. De rensade ut såret (var en del päls och smuts i det) och har nitat ihop det, nu har han ett litet drän i ett par dagar och står kvar tills på måndag (då är antibiotikakuren slut). Då tas beslut beroende på hur det har artat sig under helgen.
 
@Undret Gud så roligt! Hoppas nu att allting går åt rätt håll. Tur att du har nåt att rida under tiden.

Idag skulle min ET komma hit och titta på min häst, och bedöma lite när vi ska på återbesök. Men det blev inställt. Suck. Kom iaf fram till, över tfn, att jag kan börja trava henne lite på rakt spår och fast underlag. Det är skitsamma för benets del med tanke på hur hon lever om i hagen, syftet är att jag ska kunna känna hur det känns och bilda mig en uppfattning. Nytt UL tidigast i slutet på maj.
 
@stjarnfrugt
Jag ska bli bonde! :D Eller ja, kanske inte riktigt, men jag ska jobba på en bondgård! Mest vara i lagårn med mjölkkorna men även jobba med det övriga arbetet på gården. Det blir så himla många fördelar kring detta, för det första så är det hos grannen, det tar hela två minuter att ta sig till jobbet! :p Plus att jag kommer kunna ha hand om hästarna helt själv, sambon kommer slippa allt det ansvaret. Skönt med tanke på att man ändå har bäst koll själv, jag själv ser ju de små detaljerna på mina hästar som någon utomstående kanske skulle missa. Han gör ju det jag ber honom om men det är ändå skönt att ha kollen själv. Sen kommer jag få sova hemma varje natt, i nuvarande jobb börjar man alltid på kvällen, jobbar natten (får visserligen sova) och sen en bit in på dagen. Nu har jag tre mil till jobbet, jag och sambon jobbar bara en km ifrån varandra men pga arbetstiderna kan vi aldrig samåka = vi kommer spara in enormt på bensin. Hundarna kommer aldrig mer behöva sitta i en bil och vänta bara för att vi jobbar båda två, sen har man ju alltid fördel av att jobba på orten ifråga om kontakter osv... Plus att jag verkligen vill jobba med djur! Det kommer bli så kul! :bump:
 
@Maja_Kandi
Grattis till nya jobbet:)

kl
Här känns det som att jag har ett lite hästuppehåll. Ska ner till skåne och ha lite minisemester så hästen får några dagars vila om inte kompisen vågar sig på att rida. ;)
 
@Undret: Härligt att det inte såg så illa ut!

Min häst förvånade mig igår genom att plötsligt göra skänkelvikningar på diagonalerna. I trav. I form. :confused:
Innan kunde vi inte ens försöka för vänster skänkel utan att hon stod på bakbenen. Det har hon slutat med, men vi har inte fått till det i trav. Hon har slagit sig fri, och jag har tappat ytterbogen och hon har ålat iväg. Vi har provat lite då och då under några ridpass, men inte tränat det särskilt mycket (erkänner: jag har gett upp när det har gått dåligt! :o). Igår kunde vi göra övergångar i skänkelvikningen, från skritt till trav och tillbaka till skritt igen. Yey! :D
 
@Undret Men så skönt!

@Maja_Kandi Kul med nytt jobb och allt lät ju bara till det bättre. :)

Jag var och hämtade dressyrsadeln idag pch provred nu ikväll. Först, jag och dressyrsadlar är nog inte helt kompatibla. :angel: Antingen känns lädren på tok för korta eller så känns det som att jag står på tå.
Hur som så kändes denna bättre i sitsen iaf, jag fick plats och stöd men kände mig inte fastlåst. Mot slutet fick jag lite kläm på benen oxå som från början mest fladdrade. :o
Om den uppskattas av den fyrbenta velar jag lite om fortfarande och måste känna ett par gånger till. Fick riktigt trevlig känsla i galoppfattningarna iaf, att de kom fint bakifrån i balans. :)
 
Kl

Har bytt till smalgjorden på tjockisen. :D
Det går framåt med träningen även här. Skritt och trav funkar hyfsat att gå i form. Galoppen börjar bli fin även den. Vid sidvertsrörelser ålar han sig lite, men vi rör oss i rätt riktning och stundtals är han riktigt fin. Behöver en dressyrsadel så att jag kan rama in bättre med mina omusklade ben, men tyvärr säger bankkontot nej till dylika inköp.:cry:

Idag fick ponnyn följa med som handhäst. Ponnyn gillar att följa med. Ponnyn gillar att gå först. Lanzelot gillar också att gå först. Jag gillar hästar som snällt går bredvid varandra. :rage:
 
Har dressyrat i värmen idag med lilla ponny. Det är visserligen skönt att det börjar bli så här varmt, men det märks att hon blir lite medtagen av det. Dessutom är hennes sommarpäls tjockare än den klippta pälsen så nu svettas hon mer. Går lite i tanken att faktiskt klippa även under sommaren, men vet inte om det kanske blir fult? Nån som gör det? Antar att man kanske måste ha flugtäcke då också. Hmm, får fundera vidare.

En annan nackdel med det varma och torra vädret är att ridbanan blir stum, torr och dammig. Barbie är inte alls förtjust i så stumt underlag. Red iaf ett kort pass på samma upplägg som träningen. Vänstra galoppen som har varit vårt svåra varv satt som ett smäck! Inte antydan till omslag och jag kunde påverka henne bra. Men högergaloppen... Massa omslag. Redan i vändning in på böjt spår slog hon om:/. Men men, är kanske en bra sak att hon bytt svårt varv eller nåt.
 
Men jag är ju inte direkt nån dundertävlingsryttare. Vet inte om det kanske är overkill att klippa för oss. Samtidigt så blir hon som, sagt medtagen nu. Tänkte även på detta förra sommaren, men fick aldrig tummen loss då heller.

Vet du hur det blir med pälsen om man bara klipper som en gång här ibörjan av sommaren? Blir utväxten ful då om man inte underhåller klippningen?
 
Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig behövt klippa sommartid men jag tycker dom som gör det ser fullt normala ut i pälsen. Dock kan jag nog tänka mig att flugtäcke är ett måste då.
 
Idag blev det ett tydligt blä från hästen om sadeln så den lämnas tillbaks imorgon.

Någon som vet något annat märke som har lite längre sittplats utan att man behöver gå upp på 18" då de brukar bli för stora överallt. Det är alltså en Leopold jag testat så jag antar childeric har liknande sits, men det har jag inte råd med. :( Tips?
 
Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig behövt klippa sommartid men jag tycker dom som gör det ser fullt normala ut i pälsen. Dock kan jag nog tänka mig att flugtäcke är ett måste då.

@Fiorano jag håller helt med Fio. Självklart kan du klippa även sommartid det gör väldigt många. Däremot måste du ju som sagt då behandla hästen utifrån det, den kommer vara känslig mot flugor/insekter/väder och vind på ett helt annat sätt än annars.
Personligen som hobbyryttare om man inte tävlar extremt mkt och håller hästar på stall som extremt mkt tävlande ibland innebär om vi ska uttrycka oss enkelt, så hade jag inte bemödat mig, det är tillräckligt mkt jox ändå med lite känsliga hästar även oklippta sommartid om det är dåligt väder en dålig sommar eller insektsinvansion osv.
Om de dessutom hålls som hobbyhästar bortsett från tävlandet dvs går ute väldigt mkt osv, så blir det jobbigt för en själv att se till att kompensera för det man klippt bort på många sätt. Särskilt om man tränar/tävlar för då funkar det inte om hästen som klippt sommartid stått i spöregn eller det varit invasion av insekter osv om den går ute större delen av halva dygnet eller mer.
 
@Fiorano Min häst är alltid medtagen av första värmen. Sedan acklimatiserar hon sig. Hon har ju inte ens hunnit fälla av ordentligt ännu, så det är klart att hon känner av att det nu är 17 grader varmt vissa dagar jämfört med för ett par veckor sedan då hon hade täcke dag och natt...

Jag hade väntat ut det och inte gjort besväret att klippa.

*Kl

Jag flyttar till lösdriften imorgon. Jag var där idag med en hög saker.
Jag är faktiskt nervös inför släppet. Det är mkt mer gräs i hagen där än den vi har hemma som betas ner varje dag. Där är hagen 4ha och 3 hästar hinner inte hålla ner den på samma sätt som min gör där hon gått nu på en femtedel av ytan.

Hon har förvisso ätit gräset i den takt det vuxit upp och går ute 10-12 tim/dag. Hur orolig bör jag vara inför släppet? Jag har gett henne Krafft Mag- och Tarmbalans sedan onsdag för att säkra upp, samt vanlig jäst. Hon är inte en känslig häst men jag tycker att det känns olustigt ändå... hur ska man göra? :crazy:
 
@Fiorano Min häst är alltid medtagen av första värmen. Sedan acklimatiserar hon sig. Hon har ju inte ens hunnit fälla av ordentligt ännu, så det är klart att hon känner av att det nu är 17 grader varmt vissa dagar jämfört med för ett par veckor sedan då hon hade täcke dag och natt...

Jag hade väntat ut det och inte gjort besväret att klippa.

*Kl

Jag flyttar till lösdriften imorgon. Jag var där idag med en hög saker.
Jag är faktiskt nervös inför släppet. Det är mkt mer gräs i hagen där än den vi har hemma som betas ner varje dag. Där är hagen 4ha och 3 hästar hinner inte hålla ner den på samma sätt som min gör där hon gått nu på en femtedel av ytan.

Hon har förvisso ätit gräset i den takt det vuxit upp och går ute 10-12 tim/dag. Hur orolig bör jag vara inför släppet? Jag har gett henne Krafft Mag- och Tarmbalans sedan onsdag för att säkra upp, samt vanlig jäst. Hon är inte en känslig häst men jag tycker att det känns olustigt ändå... hur ska man göra? :crazy:

jag hade inte oroat mig för gräset enligt du beskriver öht utan isåfall att släppa ihop med nya hästar och ny hage osv eftersom hon faktiskt inte är helt frisk. det lär väl vara det enda som finns oro runt enligt mig, inte gräset eller hagen i sig.
 
@mackan Jag är ändå mest nojjig över gräset :o Det har aldrig varit några problem att släppa min häst med andra, och vad gäller benet så har hon ju sprungit duktigt på det i två månader i vilket fall. Inte på samma ytor förvisso men dock. Håller det så håller det, jag kan inte göra mkt åt saken. Ska hon gå på lösdriften måste ihopsläppet fungera förr eller senare.
Min häst är ju ganska sansad när det gäller kontakten med andra hästar, och den här gruppen innehåller inga tydliga ledare tydligen.

Men visst är det som du säger, att jag borde oroa mig mer för benet. På nåt vis känner jag mig ganska neutral kring det, för det är inget jag kan påverka. Betesplanering däremot kan jag påverka, så det gör mig nervös.
Hon har levt djävul vissa dagar i hagen nu med, och det har inte blivit sämre. Jag känner mig likgiltig och bitter inför livet i stort, inte minst vad gäller min skadade häst, så det känns som att skiter det sig mer så gör det det i vilket fall. Jag vet inte hur jag skulle kunna göra det annorlunda. Jag har försökt göra allt för att hästen ska hålla och må bra, det har inte lyckats ändå bevisligen. Om jag aldrig kan tänka mig att släppa in henne i en flock hästar, då måste jag ju stå kvar där jag är idag och det har ju heller inte gjort henne lycklig... :(
 
@mackan Jag är ändå mest nojjig över gräset :o Det har aldrig varit några problem att släppa min häst med andra, och vad gäller benet så har hon ju sprungit duktigt på det i två månader i vilket fall. Inte på samma ytor förvisso men dock. Håller det så håller det, jag kan inte göra mkt åt saken. Ska hon gå på lösdriften måste ihopsläppet fungera förr eller senare.
Min häst är ju ganska sansad när det gäller kontakten med andra hästar, och den här gruppen innehåller inga tydliga ledare tydligen.

Men visst är det som du säger, att jag borde oroa mig mer för benet. På nåt vis känner jag mig ganska neutral kring det, för det är inget jag kan påverka. Betesplanering däremot kan jag påverka, så det gör mig nervös.
Hon har levt djävul vissa dagar i hagen nu med, och det har inte blivit sämre. Jag känner mig likgiltig och bitter inför livet i stort, inte minst vad gäller min skadade häst, så det känns som att skiter det sig mer så gör det det i vilket fall. Jag vet inte hur jag skulle kunna göra det annorlunda. Jag har försökt göra allt för att hästen ska hålla och må bra, det har inte lyckats ändå bevisligen. Om jag aldrig kan tänka mig att släppa in henne i en flock hästar, då måste jag ju stå kvar där jag är idag och det har ju heller inte gjort henne lycklig... :(

jag hade som sagt inte oroat mig för gräset öht i sammanhanget. Så tänker jag. Men det är ju jättebra att du själv känner dig trygg i vad du landat i osv i övrigt, det går säkert bra! Jag tänker inte riktigt lika som du men det är ju som det är för de flesta, de flesta av oss tänker inte exakt samma som ngn annan, så det viktiga är ju att du själv känner att det är rätt i sammanhanget!
 
@stjarnfrugt Håller tummen för att ihopsläppet går bra.

Min häst är lite konstig just nu. Tippar på att de hör ihop med kraftig brunt, som jag egentligen inte tycker påverkat henne i ridningen tidigare. Förra veckan va hon tickande bomb av pigghet och denna veckan har hon slagit på ett par tvärnitar och vägrat gå fram. Märkbart irriterad när man går på henne. Så hon få gå lite på halvfart nu, orkar inte med något bråk. I dag skrittade vi ut i solen. Hon va snäll men inte avspänd som hon normalt är ute. Går och halvknipper lite hela tiden. Hon har även fått lite panik 3 sista dagarna när jag hoppat av, och kastat sig åt sidan från mig. Mkt märkligt beteende....Ska ringa ET så hon får klämma igenom henne.
 
Det är väl så att fång är det absolut värsta jag kan tänka mig att ha på en häst. Därför är jag mer orolig för gräset.

Jag tror att benet gynnas på sikt av lösdriften. Även om det såklart alltid innebär en risk att släppa ihop i ny flock, så tror jag det är värre på sikt att ha henne installad och överenergisk. Jag tror helt enkelt att hon kommer att explodera mindre på det här viset. Hon ska ju börja sättas igång i trav nu efter kontakt med ET, och då får hon gärna vara lite trött av dygnet runt-vistelsen ute :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 705
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp