07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Vad modig du är! Ser ju svinläskigt ut när han håller på och busar :p
Vad duktig han är som hoppar det mesta även fast han är så tveksam första gångerna och kommer så nära hela tiden.
Sista kombinationen var ju jättefin!
 
Hur går det för @sassiball ? Och vart i världen är @Hunter ?
Jag är lite trött på ridning just nu....tycker det räcker utmärkt med skötsel o pyssel av pållarna. Har funderat lite på hur jag ska ha det med hästarna framöver men jag kommer liksom inte riktigt fram till något. Så därför skriver jag inte något här för tillfället, känner liksom inte för det.
Men det är roligt att läsa om er andra.
 
Jag va tvungen att trotsa regnet idag för att testa på att rida nyskodda pollen. Dyngsura!:yuck: Hovis blev sjuk förra veckan så han kom igår och då va det dags för helsulor runt och vilken skillnad! Ska bli väldigt kul att se hur jobbet fungerar lite mer seriöst på banan när den slutar vara en pool. Kändes väldigt bra med nya hovslagaren som hade mycket bra ideer kring tappskor och pollens fötter överlag så det känns lovande.
Någon som vet hur man gör när snön kommer när man har helsulor? Jag har för mig att det fastnar en hel del även på dom.
 
@Jfrelin Det finns en anledning till att jag har dragit mig för att ge mig ut med honom ;), men är det inte värre än på filmen är det ju inga problem :p
Men det är svårt när han är så taggad i början att veta hur man ska lägga upp galoppen, då blir det att vi kommer lite nära, jag vågar inte riktigt lita på honom innan han kommit ner på jorden :angel:, men när han väl gör det så gör han det ju bra...
 
@Gabby_Ossi Jag förstår dig fullt ut :p Skulle inte heller våga lägga upp galoppen även fast man vet att hästen egentligen blir bättre och mindre busig av att gå framåt. Man har ju liksom någon självbevarelsedrift :p
 
Glädjer mig att läsa att några av er som helt varit emot barn, börjar tänka i andra banor. Jag va skeptisk länge men kan nu inte förstå att jag väntade så länge. Nu kan jag dessutom titulera mig som ponnymamma. :) Hon har börjat på samma ridskola där jag lärde mig rida.

I helgen hade vi hästloppis i stallet så jag har rensat och sålt av massor. Elle har växt ur allt som är 145 cm. Lyckades sälja rätt mkt, så nu har jag uppdaterat garderoben med nya täcken. Mkt passande då hösten kom med stormsteg i söndags. Har köpt nytt 100 gr inne Amigo, 200 gr inne Amigo och 100 gr ute amigo med hals.
Hästen har sköt sig trots storm. I dag vräkte regnet ner och jag blev tvungen att gå in i ridhuset. Har inte ridit där sen i vintras då jag tycker hon blir spänd därinne, men hon kändes kalasfin i traven.
 
@Gabby_Ossi Gud så bra du håller ihop det! Sådär fint hade jag inte orkat sitta emot och lösa problemet, jag har ju en häst med liknande drag i trots att vi (läs: jag) inte vågar ställa ut hinder framför ;) Jag har fullt sjå med att hålla upp huvudet och rida framåt när hon sätter igång, utan att ha hinder att planera för. Eloge till dig :)

*kl

Skrittade ut två långturer igår och idag. Verkligen höstblåst som kommit igång nu så försökte hålla mig i skogen och gå på stigar och annat så hon hade saker att tänka på. Det funkade i 30-40 minuter idag, sedan blir hon uttråkad och börjar ruska på huvudet vilket betyder att vi ska växla upp ;) Det har gått bra hela turerna utom sista 10 minuterna då det kokat över, men jag tycker att det är positivt att det går bra så pass länge, det var ju otänkbart för bara någon månad sedan :)
Idag tyckte jag att hostan börjat ge med sig, hon hostade ingenting i skritt och första delen av traven, men sedan var det samma igen. Tyvärr var vi tvungna att trava lite forcerat en bit då vi hade en jagande travare bakom oss och jag inte ville komma för nära, så där hostade hon ganska mkt innan jag kunde sakta av och gå undan från travslingan. Då var hon rejält i gasen dessutom och ganska besvärlig, men när vi sista biten hem passerade en stor grävmaskin i fullt arbete så blinkade hon inte ens åt den trots överladdning och rejäl blåst. Så jag kan förlåta henne för de besvärliga stunderna när jag tänker på hästar som inte är ridbara utanför ridhusväggarna under liknande omständigheter...
 
@Charlotte1975 Roligt med en ridande dotter. Snart får du kanske anledning att köpa ponnyn också? ;)

Ang att växa ur täcken... Min har ju breddat sig rätt mkt i bogen, upptäckte jag när jag skulle köpa mitt nya Bucas i våras. Hon har ju Bucas Irish sedan innan men nu fick jag gå upp till Big Neck i Bucas Smartex. Tycker det sitter väldigt bra överlag men man ser nu när hon har det dygnet runt att det är märken på undersidan av halsen. Vet inte om man kan få det att sitta nåt annorlunda heller, alla täcken tar väl i där när de äter hela dagarna... får se om det bli skillnad i vinter när hon får på sig HW Amigo wug.
Ska hålla utkik om det blir nåt hästloppis härikring, hade varit super att slippa köpa nytt men ändå inte behöva gå via tradera och liknande :)
 
@Charlotte1975 Roligt med en ridande dotter. Snart får du kanske anledning att köpa ponnyn också? ;)

Ang att växa ur täcken... Min har ju breddat sig rätt mkt i bogen, upptäckte jag när jag skulle köpa mitt nya Bucas i våras. Hon har ju Bucas Irish sedan innan men nu fick jag gå upp till Big Neck i Bucas Smartex. Tycker det sitter väldigt bra överlag men man ser nu när hon har det dygnet runt att det är märken på undersidan av halsen. Vet inte om man kan få det att sitta nåt annorlunda heller, alla täcken tar väl i där när de äter hela dagarna... får se om det bli skillnad i vinter när hon får på sig HW Amigo wug.
Hoppas verkligen att hon vill fortsätta med ridning så vi kan ha en pinne framöver. Tyvärr känns inte Elle som någon barnhäst. Min förra häst va en klippa med alla.

Buccas täcken funkar inte alls på min, hon blir typ strypt. Har gjort mig av med allt annat än horseware nu, när de gäller stall och utetäcken. De enda är att jag tycker kvalitén blivit sämre, för hon sliter ut dem i fodret i bogen.
 
@Charlotte1075 Det ska som sagt bli intressant att se om det blir nån skillnad när HW åker på, men det är för tjockt för nu. Tycker att Bucas ligger mkt bra på så vis att det inte åker bak och trycker på manken, håller tätt i bogen mot regn osv. Mitt Amigo MIO stalltäcke har en tendens att åka bak och trycka på manken, så därför fick jag tipset att prova Bucas istället. Då hade jag dock redan köpt Amigo wug så jag hoppas att det går bättre med wug än stalltäcket.
 
@Gabby_Ossi Håller med de andra att du både är modig och håller ihop det riktigt bra! Och vilket hår du har!

Saknar fö också @Hunter och undrar hur det går med Beckahästen.

I veckan gjorde jag nåt som jag aldrig brukar. Jag dressyrade två dagar i rad:D. Kändes bättre andra dagen faktiskt och fick till genomsläppligheten bättre. Har jobbat på att hitta en bra rytm och samling i galoppen men iband kräver jag lite för mycket och då spricker det och vi får ett avbrott. det är förstås inte bra, men vilken trav hon ha då! Är så att hela jag är ett leende och vill kasta mig runt halsen och pussa på henne:D. När jag lyckas kunna rida i den traven i ett helt dressyrprogram, då minsann kommer det bli jättebra!

Idag sitter jag i soffan och tittar på regnet utanför fönstret och låter hästarna vila en extra dag:o. Som sagt, det är skönt att vara hobbyryttare:p.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Gabby_Ossi Gaaaah! Jag blir helt förskräckt bara av att se videon med din dåre!:eek: Det är ju tyvärr så min gör också o därför vill jag inte träna terräng...tack o lov verkar det ju funka utan träning för oftast hoppar hon allt ändå!:) Det är iaf väldigt modigt av dig tycker jag för det är INTE kul när de gör så i landningen.
 
@Fiorano Vi har skitväder här också så jag rider inte heller idag. Men på vinst och förlust så skickade ett sms till tjejen som har ridit honom några gånger och nu fick jag svar om att hon hade ridit. Det trodde jag aldrig! Men jag är glad att hon satt kvar för han hade varit lite vild. ;)

Måste även knö mig in i skaran som är imponerad av @Gabby_Ossi ! Jag hade aldrig gett mig in på det där med en häst som gör så.
 
Jag red till ridhuset idag, spöregn och halv storm. Men imorgon ska jag till släktingar så jag ville inte att min halvvilda häst skulle vila två dagar i rad. Innan ridpasset hade jag hunnit med att bilen visade sig stendöd, cykelkedjan gick av på väg till stallet och efter att ha gått hem och lagat den osv var jag sjöblöt genom kläderna då jag väl kom fram till stallet. Humöret minst sagt i botten.
Min häst hade vuxit sig över 170 i manke och gick och steppade och blåste runt i stel passgång hela vägen till ridhuset. Men ja, vi behöver ridhuset oftare känner jag, så skönt nu när hon hostar att jag kunde ta mig dit när det var tomt.
Hon blev riktigt trevlig efter en hel del lösgörande, och jag kände att hon inte alls skjuter ut vänsterbogen lika mkt, är mkt lättare att rama in och inte alls visar lika stora taktfel när man byter varv. Kändes mkt positivt trots den lilla ridning jag kunnat ägna mig åt :)
 
Ehh, ja jag sällar mig till skaran, hur i hela friden vågar du @Gabby_Ossi!? :eek: Jag hade aldrig tordats!


Kl
Jag hade en mycket bra tur med ponnyfröken idag. :) Har jobbat 05-18 mån-tors så jag har faktiskt inte varken hunnit eller orkat med hästarna i veckan. :o Red henne i måndags eller tisdags kväll och bara lullade runt typ. Hon kändes jättefin, bara skritt och trav med fokus på låg och rund form. Idag var jag ut på dagen, började i solsken och avslutade i ösregn. :p Hon var supertaggad och glad och sprallig. Lade upp passet lite därefter, vet ju hur hon funkar. Hon har börjat söka stöd i bettet på rätt sätt direkt jag börjar korta tyglarna från start, så skönt! Vi joggade och skrittade länge bara för att komma igång, hon letade spöken överallt. Men det släppte rätt bra och sen tog jag även en del galopp, och hon kändes helt fantastisk! Så fort man fattar galopp är hon uppe i det blå, allt blir livsfarligt och hon tar alla chanser att få rusa iväg. Först lät jag henne springa på lite men sen satte jag tillbaka ordentligt. Då blir hon stark och knackig istället... Tog ner till trav, jobbade lite sidvärts, ny galopp och då var jag noga med att verkligen hålla på yttertygeln och bromsa direkt från första språnget, och ooooh myyy! :love: Plötsligt insåg hon att man kunde jobba även i roligaste gångarten, och herregud vilken känsla! Den galoppen har jag aldrig fått känna förut! När hon äntligen tog förhållningen kunde jag lägga om skänklarna och rida som i skritt och trav. Jisses vad fin hon var! :love: Med lätt stöd i handen, rund i formen i väldigt häftig uppförsbacke. Det kändes som att vi galopperade i en backe, så luftig och häftig så jag bara gapade! Så vi tappade det såklart för jag glömde rida vidare. :angel: Men det roliga var att vi hittade tillbaka till samma galopp igen och igen, så underbart! Hon har aldrig känts så mäktig att sitta på! :love:

Sen när man väl har galopperat kan man knappt ta ner i skrittt igen och kortar man tyglarna är det bara takta och takta. Kul att hon har roligt men lugn och fin liksom. :p
 
Idag har Nova och jag varit på WE träning igen! Det är så kul!!!
Allt blir ju så mycket roligare när man har en häst som är lugn och sansad!
Kan jag behöva efter mina tidigare hästar som har varit problemhästar av olika anledningar!:meh:
Han med lite olika hinder, gå över bro, öppna grind, flytta mugg, 3 tunnor, lans ock lite annat.
Jag bara ÄLSKAR min häst!:love: Fixar allt utan minsta stök, gör det man ber henne om och försöker alltid göra sitt bästa.
Kan stå helt still på långa tyglar när det är de andras tur.:banana:
Hon är helt enkelt en jättesmidig häst att ha med sig . Inga problem med lastning och står som ett ljus i transporten.
På tisdag blir det dressyr träning igen, kan behövas eftersom det är det vi har svårast med båda två! Ska bli kul men måste ta mig i kragen och försöka köpa en dressyrsadel.
Väntar på att få 2 sadlar sålda efter hästen jag sålde och har tänkt använda de pengarna till en ny till Nova.
Någon som har sadeltips till en häst med rak rygg och liten manke? Gärna med bra stöd för ryttaren och max ca 7000.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 266
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp