07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@oxo
Det där är en liten mardröm för mig också... Jag har också alltid sagt "nej aldrig", men på sista tiden har jag blivit mer inställd på att "kanske". Har ju tillochmed planerat att omifallatt så ska hästen betäckas samtidigt så får vi vara lediga båda två. Men min skräck är lite att aldrig komma igång igen...


Kl
Idag hade jag faktiskt en riktigt bra tur! :) Fokuserade bara på att få till lugn och mjuk skritt och trav och att få till ställningen åt båda håll. Tackar @Jfrelin för tipset om vänstervarvet. Ställde vänster, klappade och rakriktade. För varje gång släppte hon till mer och mer och på slutet var hon riktigt fin och låg kvar i bra ställning på yttertygeln trots att jag klappade med inner, duktig! Dock är det som vanligt ett aber att rida ut, hon är så satans tittig och ska hoppa och spänna sig så fort hon får chansen. :meh: Men det funkade bättre än vanligt, för så fort hon började spänna sig och leta spöken tog jag ner till skritt och började om från scratch med övergångar. Jag kunde tillochmed lägga henne i mycket trevlig form i galopp utan att hon flög iväg och skulle dryga sig. :) Verkar vara ett vinnande koncept att ta det väldigt lugnt och grundligt från start. :)

Sen ska jag avslöja en hemlighet, att ställa vänster går mycket bättre om man kortar den tygeln två dm. Då slipper man plötsligt ha handen i magen! Bra tips från skogstrollen.
 
@Maja_Kandi Ja så hade jag gjort om jag hade haft ett sto :)
Jag är iofs väldigt glad över att det blev barn men jag är ingen som kommer att skaffa fem stycken om man säger så ;)


Slängde ju iväg ett sms till min tränare och nu svarade hon att hon kan komma förbi här och träna mig:bump::bump::banana: Behöver jag säga att jag blev glad? :D Visst det blir inte samma sak som att komma iväg men det här ger mig iaf lite motivation!

Red ett pass på banan idag. Spänd som en fiolsträng i början men blev riktigt trevlig i slutet. Men jag måste verkligen tänka på hur jag sitter i skänkelvikningarna, åt höger blir dom jättefina men åt vänster böjer sig både jag och plutten som en klase bananer. Inte okej!
 
Jag har ju beslutat att inte skaffa några barn, det skulle aldrig gå ihop med mitt jobb och egen häst. Kommer säkert att ångra det beslutet någon dag, men det få jag ta då.

Vi struntade i ET-behandlingen i fredags, kändes ovärt i nuläget. Istället red vi ut tillsammans med ET och hennes fuxfia och busade i skogen, alla 4 hade jätteroligt! Till och med dressyrhästen fick hoppa lite diken. :D

Jag har haft sjuk ångest över att behöva åka själv till kliniken nästa vecka, det är ju 20 mil dit. Vidrigt att åka själv hela vägen dit, vänta massor där, ev få tråkiga besked och sen köra hela vägen hem igen. :crazy::crazy: Jag har frågat ALLA, men folk jobbar ju.
Nu blir det nog min kära pappa som får hänga med, mamma fick inte, för vi kommer bara att bråka, hon kan inte låta bli att trigga igång gräl när jag är stressad. Pappa och jag kanske kan hålla oss i skinnet. :angel:

Filmsnutt från hoppträningen i måndags, inte ofta jag har fått nåt sånt från träning. Jag håller skänkeln mer stilla än på tävling iaf.
 
Ang diskussionen om barn så säger jag bara att min biologiska klocka går nog baklänges. Ju fler som får och berättar om det, och det jag även ser om hur deras liv (i mina ögon) inskränkts så blir det Big No-No. Nu kan jag ju iofs skylla på att jag 1. aldrig träffat nån jag velat ha barn med 2. aldrig velat ha barn med mig själv 3. sjukliga gener jag inte vill föra vidare 4. noll intresse för familjelivet... så jag slipper iaf oroa mig för att det är anledningen till att hästeriet inte blir vad jag vill :angel:

Min häst var galen idag. Fick nåt ryck att hon inte tänkte komma in utan drog iväg och fick hela flocken med sig i vansinnet. Dessutom även alla andra hästar i grannhagarna. Efter 20 min bedömde jag att det eventuellt var någon ide att visa sig igen. Då hade de sprungit så svetten rann i pannan på min och en av avelsstona gott omkull och slagit i hasen. Så det var bara att ta in min på upptorkning och ställa den skadade i kylslangen i en kvart för säkerhetens skull - ägaren är bortrest och jag kan ju tro att hasen kommer se ut som en fotboll i vilket fall så jag kylde för säkerhets skull.

From idag blir det ute dygnet runt igen. Imorgon börjar jag rida henne och då är jag ju glad om hon har varit ute ett dygn innan jag sätter mig på henne. Dagens utbrott brukar vara sådant hon tar till när hon anser sig ha vilat klart... och kan hon galoppera i 20 min utan att hosta så borde jag kunna motionera henne också.
 
Bra @Maja_Kandi !

Idag har jag gjort något för första gången i mitt liv. Jag har utgått på en dressyrtävling.
Startade sist idag och det var fint väder fram till 16 och sen kom hällregnet och åskan. Min starttid var 18.19. Lagom till vi kom till tävling öppnade sig himlen ännu mer. Hon var klart spänd på framridningen men fick igenom det.
Sen in på banan. Den var en SJÖ. När jag fått startsignal fick jag knappt henne i galopp lyckades få galopp ett steg innan jag red in. Travprogrammet var okej. Lite trevande men jag låg på 68%. Sen kom galoppen och där tog det stopp. Hon ville helt enkelt inte galoppera på underlaget och jag tänker inte tvinga henne. Så jag utgick. Banan var ett skämt. Film finns på tuben Jfrelin1
 
Jag har ju beslutat att inte skaffa några barn, det skulle aldrig gå ihop med mitt jobb och egen häst. Kommer säkert att ångra det beslutet någon dag, men det få jag ta då.

Vi struntade i ET-behandlingen i fredags, kändes ovärt i nuläget. Istället red vi ut tillsammans med ET och hennes fuxfia och busade i skogen, alla 4 hade jätteroligt! Till och med dressyrhästen fick hoppa lite diken. :D

Jag har haft sjuk ångest över att behöva åka själv till kliniken nästa vecka, det är ju 20 mil dit. Vidrigt att åka själv hela vägen dit, vänta massor där, ev få tråkiga besked och sen köra hela vägen hem igen. :crazy::crazy: Jag har frågat ALLA, men folk jobbar ju.
Nu blir det nog min kära pappa som får hänga med, mamma fick inte, för vi kommer bara att bråka, hon kan inte låta bli att trigga igång gräl när jag är stressad. Pappa och jag kanske kan hålla oss i skinnet. :angel:

Filmsnutt från hoppträningen i måndags, inte ofta jag har fått nåt sånt från träning. Jag håller skänkeln mer stilla än på tävling iaf.

Kanonbra där när du fick ordentligt fart och tryck i henne på sista där! :up::love:
Har alltid gillat er som ekipage, du behöver bara vara mer bestämd och inte hamna i "lunkläget" :p
 
@Jfrelin Har all förståelse för att du utgick! Traven så som sagt ut som en mijon så även om ni inte kunde fullfölja var det väl ändå ingen tokig start:p.

@Maja_Kandi OM vi nu skulle få barn får vi försöka fortsätta peppa och stötta varandra i att fortätta satsa på våra ponnisar:p. Det jag ser som fördel med att ha ponny är att jag gärna hade hittat nån annan barn och gjort en tävlingssatsning med det barnet och ponnyn.

@stjarnfrugt och @Marvin Jag tror att man egentligen kan leva ett "fullare" liv som barnlös. Just därför är jag kluven inför barn och själv alltid har sagt att jag inte ska ha barn. Jag blir lite illamående av dessa människor som får sitt självförverkligande genom reproducering. Det är att lägga ett vansinnigt ansvar på de stackars barnen.
 
Inga barn här heller. Ingen att vilja ha det med heller och skulle aldrig vilja ha det på egen hand. Som Pia Sundhage sa någon gång, jag är för självisk för barn. :p

Träffade dock idag det närmaste barn jag nog kommer att få, två av mina stallbarn från när jag jobbade på Irland. Nu är de två 24-åriga stiliga grabbar. :love:

@Marvin Vet ju inte vad din tränare säger men i mina ögon behövs det lite action. Det är ju först på sista linjen när du raceat igång på andra långsidan först som det blir bra och du får dit sex språng emellan. Övriga språng är ju mer eller mindre på trekvarten och halvhasande över. Hon är ju duktig och tar det ju lätt ändå. Hur känns bjudningen inför hindren? Tar hon framåt om du ber om det?
Hur ser era uppvärmningar ut?
 
Har en liten fundering ang avmaskning och träckprov i höst. Jag hade sagt till att jag ville vara med på träckprovet nu i oktober, men nu har alla andra i stallet avböjt eftersom det ändå är bestämt att det ska avmaskas med Ivermektin då man sett hela 7 st(!!!) styngflugeägg på min häst. Nåväl, kliniken här har rekommenderat avmaskning så då är det väl så. Och det är väl lika bra, för jag tror inte att min häst är ensam om att ha haft ägg, snarare så tror jag att övriga hästägare inte är lika noggranna att leta samt ens vet hur de ska se ut.

Frågan är om det är nån ide för mig att göra träckprovet öht? Ingen annan kommer att göra det och alla ska ändå avmaskas med Ivermektin. Jag är i grunden avig mot avmaksning i blindo utan tycker man ska ta prov, men under dessa rådande omständigheter kanske det är lika väl att strunta i det också. Hur tänker ni?
 
@stjarnfrugt Jag tog träckprov idag och skickade in. Divan hade både lilla och stora :eek: blodmasken i våras. Avmaskade då med Cydectin.
Ivermectin verkar ju ta allt så då skulle jag strunta i träckprov.
 
@Jfrelin Min hade också mask i våras så hon avmaskades då för första gången sedan jag köpte henne vill jag minnas. Lär ju ha varit blodmask då eftersom jag inte gjorde ett utökat prov då jag inte hann anmäla intresse för det innan provet var skickat :( Tidigare träckprov har varit väldigt lågt utslag.

Har läst på nu och det verkar som att Ivermektin tar allt utom bandmask, som man ändå avmaskar mot på våren. Jag tar ett utökat bandmaskprov då istället.
Dock rekommenderar inte SVA rutinmässig avmaskning mot styngflugan, vilket nu kommer ske i vårt stall pga Evidensias råd. Tror iofs inte att de bygger det rådet på att min häst haft 7 st ägg, utan snarare på det faktum att det sätts flugägg på hästar runtom i området nu till skillnad från tidigare år. Hoppas det iaf, annars finns ju inga gränser på hysterin...
 
Har dressyrat idag och eftersom de fyllt på med en massa underlag på min favoritbana så den blivit som kvicksand är jag nu förpassad att rida på den stora banan. Den är 60x60 är det är inte så himla lätt att rida bra dressyrpass utan ordentliga mått. När det är stort så flyter man så lätt iväg hit och dit och linjerna blir väldigt oexakta. Men jag hade lite tur idag för det var nyharvat och torrt uppepå och blött under. Så jag kunde rida dit en linje på ena sidan och därmed få en perfekt 20x60-bana att rida på:).

Tog mig dessutom i kragen och jobbade på öppnorna. Har fått lite bättre fart på henne och vilken skillnad det blir att rida då! Är rätt nöjd med passet och även om jag känner att jag kanske borde träna mer är det i perioder rätt nyttigt att faktiskt få lösa problemen själv.

10675805_10203944147475954_3393635895915922923_n.jpg
 
@Fiorano snyggt schabrak! Vad är det för märke?

Blev lite arbete från marken idag innan han fick nya skor. Hans "dumma" hov ser mycket bättre ut nu och det känns väldigt skönt.
 
@oxo Det är ett Lamicell, köpte det på senaste tävlingen för 300:-. Gillar verkligen undersidan på Lamicells schabrak, dom blir inte hårda och äckliga av svett och smuts.

10685367_10203894422992873_8743553993691574205_n.jpg
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Började som sagt rida igår igen. Min häst var skapligt pigg, skuttade runt och letade spöken i dikena både igår och idag så man får verkligen vara med och aktivera henne så gott det nu går. Jag är mkt glad att hon går ute dygnet runt för det är nog det som tar udden av det värsta och gör att hon inte är överjävlig. Vila i kombo med höstblåsandet och kylan brukar inte vara roligt. Joggade och skrittade 35-45 min igår och idag, lite mer skritt idag då jag red på skogstigar och enklare klättring. Ville hålla hjärnan sysselsatt utan att behöva trava för mkt.
Dock börjar hon hosta så fort man joggar, även emellanåt i skritt men inte alls lika frekvent. Inget rosslande längre men tillräckligt för att det ska störa. Kan tex inte rida på kort tygel när hon börjar hosta utan måste direkt släppa ut på halvlång för att inte dra i munnen. Lite gulvitt snor i näsan när vi kom tillbaka, men fortfarande ingen temp och energin går inte att ta miste på...

Hur fasen ska man göra? Bara vänta ut och fortsätta i samma spår? Jag har inte ridit henne svettig nu dessa dagar utan mer bara för att hon ska få göra nånting och inte bli förjäklig för mig den dagen jag väl ska upp på henne. Vågar ju heller inte rida iväg till ridhuset eftersom jag tycker att det är pinsamt att ha en häst som hostar såhär mkt, folk tänker en hel del om man kommer dit så jag undviker det och håller mig i skogen där ingen ser eller hör.

Jag reser bort nästa vecka så hon får i vilket fall vila tis-fre. Jag har ingen jag vågar låta rida henne här så lika bra att hon bara får skrota på lösdriften. Jobbar sedan mastodonthelg när jag kommer tillbaka så ev får hon vila lör-sön också för jag är inte jättesugen på att rida en galen häst i mörkret efter jobbet.
 
Visst hade någon här köpt klippmaskin på Jula? Är det den för 699kr? Jag funderar på att köpa en egen i år, jag kommer ju att behöva klippa minst 2-3 ggr och jag vet ingen som jag kan hyra av. Och jag känner dom inte så väl i stallet heller att jag vill låna. Vill heller inte köpa en värstingdyr maskin så länge jag bara har en häst som jag dessutom bara lufsar i skogen med...

Hur är skären på denna, måste man köpa nya för jämnan? Vart lämnar man in på slipning?
 
@stjarnfrugt Jag har den större som kostar typ 1200kr. Den klipper riktigt bra för att vara så billig. Har inte hunnit slipa skären än och då har jag nog haft den i tre år minst och klippt ett gäng hästar per år. Nu är det visserligen dags att byta skär men då köper jag nya istället för det blir nästan samma summa som att slipa dom gamla.
 
@oxo Ok. Jag hittade bara en för 699 kr på nätet. Blev skeptisk på priset, tänkte att visst har jag hört att det är billigt på Jula men kanske inte så lågt... Kanske var det den enda som fanns här lokalt, sökte på närmaste butik. Tyvärr är det ju lite längre mellan gårdarna här uppe än söderöver :o

Edit: Hittade nu. Det gick tydligen inte att söka på klippmaskin, för när det gäller hästar och kor så heter det tydligen sax ;) Hoppas att jag hinner köpa innan de tar slut, var bara fåtalet kvar.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Jag har också den klippmaskinen från Jula. Köpte den förra hösten och har klippt 5-6 gånger med den. Tycker den har klippt alldeles utmärkt för priset men senaste klippningen gjorde min sambo (jepp, ni läste rätt:D) och han fick till den betydligt bättre än mig. Så nu klipper den precis lika bra som min gamla DeLaval gjorde när den var hel:). Är mao mycket nöjd! Nya skär finns att köpa på Hööks för 179:-.

Vad det gäller hostan hade jag fortsatt som du gör nu. Dvs lätt arbete. När Barbie hade sin luftvägsinfektion var hon iofs betydligt mer allmänpåverkad än din, men det enda som hjälpte var att vila ut det.
 
@Marvin Vet ju inte vad din tränare säger men i mina ögon behövs det lite action. Det är ju först på sista linjen när du raceat igång på andra långsidan först som det blir bra och du får dit sex språng emellan. Övriga språng är ju mer eller mindre på trekvarten och halvhasande över. Hon är ju duktig och tar det ju lätt ändå. Hur känns bjudningen inför hindren? Tar hon framåt om du ber om det?
Hur ser era uppvärmningar ut?

Det är det där jag menar med att det känns som att hon går och dagdrömmer om att hon är nån annanstans. Jag tycker ändå att hon är rätt ok här, vissa träningar har hon hoppat som den sista linjen första gången hela träningar. Jag galopperar på, jag gör övergångar, galoppfattningar osv i alla oändlighet, men hon hasar omkring. Sen blir jag rejält förbannad på slutet och dänger till henne, och då är det som att hon vaknar. Jag lyckas inte väcka henne innan jag blir riktigt arg, vilket ju är jättetråkigt.

Vi har aktiva uppvärmingar med denna tränaren, just denna träningen travade vi på en stor åttvolt över bommar, lite öppnatänk efter bommarna, och jag passade på att lägga in övergångar till skritt och galoppfattningar på de andra sidan av volterna.

Sen är det här sista rundan, jag har jobbat hela dagen och klockan är typ 21.15. Jag är dödstrött då. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 269
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp