07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har min häst fått gå ut på lösdriften igen. Hon var tillräckligt rörlig tycker jag, kunde äta från marken nästan lika bra som vanligt. Men framförallt rörligheten i sidled är bättre, eftersom hon självmant böjde på halsen när jag kom :)

Väldigt skönt att ha henne ute igen. Inte minst så slipper jag problemen med att fixa mat som räcker hela dagen och vatten. Nu har hon allt på plats dygnet runt. Dessutom i perfekt höjd :)
 
Idag har min häst fått gå ut på lösdriften igen. Hon var tillräckligt rörlig tycker jag, kunde äta från marken nästan lika bra som vanligt. Men framförallt rörligheten i sidled är bättre, eftersom hon självmant böjde på halsen när jag kom :)

Väldigt skönt att ha henne ute igen. Inte minst så slipper jag problemen med att fixa mat som räcker hela dagen och vatten. Nu har hon allt på plats dygnet runt. Dessutom i perfekt höjd :)

vad skönt!
Hur funkar hon i flocken osv är det ngn faktor att hon varit i från den som gör att de reagerar osv eller är det som i de flesta flockar att de inte bryr sig att ngn medlem inkl hon själv, varit borta några dagar osv utan allt är som vanligt direkt? :)
 
Jag tyckte att det var som vanligt direkt :) Det är överlag en ganska städad grupp ston. Det är en som varit lägst i rang tills min kom, men efter det börjat ta plats och mopsa sig. Men jag får känslan av att de andra låter henne hållas, för att hon liksom inte vet bättre... Det är inget gap och skrik och större tjafs, mkt av det beror nog på att de har bra med plats och bra med mat så det finns väldigt lite att bråka om. Jag trodde dom skulle busa mer när min kom in igen efter tre veckor, men det var inget sånt alls så länge jag var kvar.
 
Jag har dressyrtränat! :D
Kändes bra med tränaren, inga konstigheter utan jag kände att jag tänkt och försökt göra som jag ska men inte varit ihärdig tillräckligt. Fick till det riktigt bra med en fin känsla att hon var där hon skulle med bra sug. Det är ju väldigt skört men på rätt väg. Som det sista fick vi en riktigt go galopp med hö bak väl inne och vilken skillnad det blev i balansen!

Ska fortsätta med denne tränaren några gånger till och se vart vi tar vägen.
 
Var på terrängträning igår, tränarens utlåtande: väldigt fin häst, jäkla kapacitet, men... speciell... :cautious: Jag: Nähä? :angel:

Trodde han skulle ta det lite coolare nu när han varit ute ett par gånger, men njaa :o. Men jag satt i alla fall kvar denna gången!

Vägen var lite äcklig med all trafik som susade rakt mot oss när vi skulle hoppa, men tyckte han var jätteduktig vid vattnet denna gången, förra kunde vi ju inte ens komma i galopp för då bara han tjurade...

 
Happ, då är man förvisad till sjukhusvistelse ett par veckor. Kämpar mot en jobbig sjukdom som dök upp en månad efter jag köpt Billy. Så nu har medryttaren Billy och jag lider! Ja inte för att hon har honom utan för att jag inte kan vara ute hos honom :( saknar han!
 
@Magica, usch vad jobbigt för dig! Hoppas du kryar på dig.


Red ut och travade och galopperade i regnet idag. Lite blött och trist men underlaget på vägarna är iaf bra :)
 
Som sagt @Gabby_Ossi , jag gillar Bruce. Kan vara för att han påminner väldans mycket om den där som jag har i stallet.

----------

Här tar vi det rätt lugnt just nu, rider men sliter inte alltför hårt på banan. Jag har under de senaste veckorna lyckats dra i ett knä mot en ridhusvägg så att det är blått och krånglar lite, parkerat 177 cm häst på min ena fot så att tårna är blåa och svullna och också krånglar lite, sträckt en ljumske så att ridningen är långt ifrån smärtfri, smällt i huvudet så jag undrar om det inte blev lite väl omskakat och dessutom dragit på mig en förkylning. Att ha den där hästen är lite utav ett självskadebeteende just nu. Brukar hålla mig ganska hel och inte slå mig särskilt annars, men nu kom allt tydligen på en gång. Annan träning är inte heller helt enkel att ägna sig åt just nu.

Men när jag läser om @Magica så känns det ganska sekundärt, jag ska vara glad att jag kan åka ut och snosa häst och i alla fall rida lite lätt. Hoppas att du kryar på dig!
 
@Magica Usch det lät inget vidare alls:(.

_____________

Här vet jag inte riktigt vad som kommer att hända. Barbies ägare börjar tycka att det är dags att betäcka och har ställt frågan om jag vill göra et nästa år. Fölet blir förstås mitt och jag väljer hingst. Är ganska sugen men allt beror på om vi hittar en gård. Hoppas så innerligt att vi kommer göra det hursomhelst! Som det ser ut nu kommer jag att rida igång här i vinter och tävla första delen av säsongen. Sen betäcker antingen jag eller så kanske möjligtvis skickar jag hem henne till ägaren och de betäcker. Hursom blir våre mest troligt min och Barbs sista tid på tävlingsbanan tillsammans. Känns ganska sorgligt faktiskt:(.
 
@Fiorano Varför innebär det att det är sista tiden på tävlingsbanan? Hon är ju bara 7 år, 9 när fölet kommer. Ska hon få föl varje år efter det eller varför hindrar det att du har kvar och rider henne? :(

*kl

Jag har själv varit krasslig i flera veckor, ett mer eller mindre normaltillstånd för mig så jag tänkte inte så mkt på det. Men nu har jag varit förkyld i 2 veckor och senaste 1,5 veckan dessutom lock i öronen och bihålorna antagligen fulla. Så andra läkarbesöket denna vecka idag och resultatet en penicillinkur och nåt annat piller utöver det och sjukskriven resten av veckan. Men det är ju bra för jag har ju inte tid att jobba när jag äger den här hästen...
När jag kom till stallet runt lunch hade min häst 38,8 i temp. Jag blev vansinnig. Tempade 4 ggr varav det sista med en annan termometer och fick ner det till 38,7. Hon ser inte alls hängig ut, inte mer hängig än vad som är normalt efter en natt ute när hon vant sig att stå på stall... Jag klädde på henne 200g täcke igår så jag hoppas ju givetvis att hon bara var varm. Lät henne gå ut med 50g och ska tillbaka igen i em och tempa för att se om det är normalt. Igår hade hon 37,7 innan jag satte ut henne.

Om tempen inte är normal nu när jag åker ut vet jag inte vad jag gör. Mer än att konstatera att jag och min häst för första gången på länge är ett välmatchat ekipage :meh:
 
@stjarnfrugt Tror att tanken från ägaren är att hon ska bli avelssto på heltid sen. Men hon har även funderat på att låna ut henne till ponnyryttare istället vilket gör mig lite ledsen.
 
@Fiorano Nackdelen med att ha hästen på foder, allt arbete man lagt ner får man inte behålla resultatet för :( Du kan inte köpa loss henne då?
Avelsstogrejen kan jag iofs förstå om hon vill ha henne för eget bruk. Hon har ändå väldigt bra meriter nu. Men att låna ut till ponnyryttare vet jag inte riktigt vad som skulle bli bättre av det? Möjligen då att hästen får meriter i ponnyklasser men ja... det kan ju lika gärna bli kattskit. Ja, jag är skeptisk och har tråkig inställning mot många ponnybarn ><
 
@Fiorano

Usch vad tråkigt! Tycker ni passar så himla bra ihop!

@Undret

Alla har vi rätt att tycka synd om oss själva och det du var med om är jobbigt för dig. Och det är så det ska vara, man ska inte jämföra sig med andra. Jag har mitt helvete och du och alla andra sitt :)

Om ca 2 veckor, hoppas jag, ska jag få snusa häst igen och det får mig att orka kämpa vidare. Har även gett medryttaren i uppdrag att göra triljoners galoppfattningar, byta till vissa specifika täcken när det behövs pga vädret, köpa ny linfröolja, tömköra mkt mm :angel: jag är nog lite jobbig ;) :o
 
@Magica Tack! Jätteroligt är det, sen om vi är så duktiga vet jag inte egentligen :angel: Tråkigt med din sjukdom :(, hoppas det blir bättre snart!

@Undret om det är den som är 177 som påminner om Bruce så avundas jag dig inte ;)
 
@Magica , inte kul att vara sjuk. Vet ju inte vad det är för sjukdom men kan ana hur det känns att inte kunna vara hos din häst.
Har ju själv problem med mina leder och de blir ju alltid värre på hösten/ vintern. Nu har jag förmodligen fått en inflammation i ryggen också men drar mig för att åka till sjukan! Lider några dagar till!:angel:

På lördag ska jag och Nova iväg och rida hubertusjakt. Ska bli kul att göra något annat. Och på tisdag är det dressyrträning igen.
Kul med dressyr också men det är ju så himla SVÅRT!!!! Känns som man gör allt fel, men de små korta stunder när det funkar gör ju att man ändå fortsätter. Nova har ju inte så lätt för dressyr, vill gärna bli lite lång och har svårt att gå i form. Beror säkert på människan på ryggen som inte kan rida ordentligt!:o
 
Nej är inte lätt när man inte mår bra. Men tack och lov för hästarna! Hade jag fått min diagnos en månad tidigare hade jag aldrig köpt ny häst. Men är tacksam för att jag gjorde det, att ödet blev som det blev.

Måste fråga er alla, hur blev det just den 07 an ni har?
Jag fick avliva min 18 åriga halvblodsvalack för 1 år och 7 månader sedan. En vecka senare stod det en islänning, född 07, i stallet som jag skulle ha på foder. 3 månader hade jag henne och vantrivdes nåt så enormt med henne :cry: men hade inte ekonomi att köpa ny häst. Hittade ingen annan på foder. Utöver sjukdommen jag har nu mår jag även mkt dåligt psykiskt. Så jag blev lovad en häst i födelsedagspresent av mina föräldrar då de visste att jag mår bäst av att ha häst. :banana: inom en viss budget.
Jag sa dock att jag skulle ha en valack, äldre häst, halvblod el fullblod. Gärna fux och över 1,65.
Ja, Billy är valack iaf. Ett rätt :angel: han är ung, travare, brun och 163,5 cm.
Provred och tänkte; usch! Vill inte ha en travare! Men kunde inte sluta att tänka på han. Provred sen 6 gånger till. Han gick igenom besiktningen och var min.
Men ibland undrar jag vad jag gett mig in på :cautious: men han är världens snällaste :love:
 
Bruce är ju inte min egen utan jag har honom på foder. Började med att han kom på inridning till stallet där jag jobbade, sedan började jag tävla honom när chefen var gravid och sedan tog jag honom på foder! Han är till salu men som tur är går det ganska trögt på den fronten :angel:
 
@Novalisa Det är sjukt svårt med dressyr men tycker inte du ska skylla på dig själv för mycket. Alla hästar har inte jättelätt att gå i form och det kommer inte naturligt för dem och då får man kämpa extra mycket och det betyder inte att du inte skulle kunna rida en annan lättare häst i fin form. Typ en 10-åring kan rida Divan i form och det var därför jag köpte henne. Hon är byggd för att gå på tygeln och det är ju en bra förutsättning om man ska rida dressyr :p
 
@Magica Jag köpte Divan på våren 2010 efter ett litet uppehåll med egen häst. Hade varit och kollat på henne redan i oktober men ville ha en häst jag kunde rida på. Hade en annan häst på prov men han gick inte igenom besiktningen, dragit ett korsband, och då kom jag och tänka på det fina stoet med de fina ögonen och ringde och kollade om hon fanns kvar och det gjorde hon! Tur för mig :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 238
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp