07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst är verkligen inte bra i halsen :( Tog in henne ikväll och gav en hötuss för att se om hon blivit bättre, då skrapade hon bara runt den i boxen och såg olycklig ut, stående med huvudet rakt ut en bit ovanför. Däremot ömmar hon inte speciellt mkt när man känner igenom halsen, men man märker ju att den är spänd och hon böjer ogärna på den.
fick hänga upp hönät och kraftfoderhinken och då går det bra. Fick även gå ut i hagen och hänga upp hönät i ett träd till imorgon. Hoppas verkligen detta lägger sig snart, man blir så olycklig när man ser det :(
 
Tack så mkt :) känner mig mkt välkomen!

Billy har ikväll varit med min medryttare på ridskolan. Hon rider där 1 gång i veckan och har nu haft med han 3 ggr. Mkt nyttigt för Billy!
 
@stjarnfrugt

Usch vad jobbigt! Har följt ditt kämpande med din häst i det tysta. Jag hoppas verkligen att det vänder för er snart!

Kanske ingen tröst men utav det 1,5 året (knappt) jag ägt Billy har vi samlat på oss 17 (!) veterinär räkningar! :cry: det har varit småsaker hela tiden! Nu *peppar peppar ta i trä* har vi inte träffat veterinären på 3 månader. Woho liksom! Nu har jag en privat veterinär som är mkt duktig och hon är rätt billig. Men ett tag tyckte hon att vi kunde flytta ihop. Sågs ju ändå varje dag i princip :o vi skriver iaf kram i smsen nu förtiden ;)
 
Behöver lite tips! Jag och medryttaren jobbar mkt med att stärka Billys galopp. Han har en bra galopp aktion baktill för att vara travare. Men när ni skulle, och kanske fortfarande gör, stärka era hästars galopp när de var inridna, hur gick ni tillväga? Några bra övningar? Han är som sagt på en 4-5 årings nivå i utbildningen.
Har lärt in sidoförflyttningar (skänkelvikningar och öppna) i skritt och trav. Typ så långt har vi kommit ;)
 
@Magica Det tar rätt många år att få till galoppen på travarna. Men galoppera mycket i skogen, galoppera mer än du travar. När han börjar hitta bra tretakt i ett komforttempo för honom så börjar du tänja med lite tempoväxlingar tillbaka. Ha tålamod, det tar tid men gör man ett bra grundjobb brukar dom få en fin galopp:).
 
@stjarnfrugt Usch vad otäckt med penicillinchock. Min häst fick någon reaktion av influensa/stelkrampssprutan för några år sedan. Då kunde han inte ta ner huvudet utan stod och hängde i några dagar. Han fick ha hönät i en vecka ungefär och sen var han som vanligt igen. Hoppas det blir samma för din häst!
 
Det verkar som att ALLA läser i den här tråden. :angel::o

Idag försökte min iPhone begå självmord i betforhinken! :eek::eek: Konstigt nog verkar den ha överlevt helt utan men!

Red ut i ösregnet igår, tänkte mig en 2-timmarsrunda, men insåg efter 20 minuter att det aldrig skulle gå. Var ute lite drygt en timme, galopperade snabbt och tränade tempoväxlingar i lite högre tempo i tvåpunktssits. Bromsa är lätt, men man behöver be henne om att öka, hon går kvar i samma tempo även om man släpper tygeln helt. Och när jag klämmer till med skänkeln så duttar sittbenen i sadeln, morr!! :mad:
Provade korta upp tygeln lite i traven också, och hon hackar inte längre! Idag var det tömkörning och i morgon ska jag rida lite dressyr så att jag har känt på det inför återbesöket.
 
Håller med @Marvin verkar som 07: tråden är poppis läsmässigt allmänt även för de som aldrig skriver ;) Kanske för att den är trevlig ;)?

@Magica ja det är en trevlig tråd och som @Jfrelin skrivit så är alla vad det verkar välkoma, jag har just nu ingen 07:a öht sen några månader men jag är välkommen ändå, det är en jättetrevlig tråd :)

@stjarnfrugt fy vad otur du verkligen har - penicillinchock nu också, vad är oddsen? :(

ang. skritt/ländtäcke osv så Mias är ju sammarbetspartner med mitt "nya" stall på ganska nära håll så jag hoppas få lite rabatter framöver - de flesta i stallet verkar ha det ;) :)
 
@Fiorano

Tretakten har han hittat nu efter ett års kämpande. Han har fått galoppera mkt när vi tömkört och longerat med system. Tragglat övergångar mellan trav och galopp.
Hans komforttempo är dock högre med ryttare på ryggen än på marken. Det går rätt snabbt så tänkte om där är bra övningar för att fånga upp han så han "vågar" galoppera i mer "normalt" tempo.
Skog har vi tyvärr ingen här :-(
 
Välkommen @Magica ! Har tyvärr inte snabba tips på stärkande övningar för galoppen, jag tragglar fortfarande med min och det tar tiiid, kan tänka mig att det är ännu värre med en travare! Men ena 08an som gärna bara ramlade iväg i galoppen jobbade jag ganska mycket med upphöjda bommar på volt på att han var tvungen att bromsa upp och ta "ett galoppsprång i taget". Men då har han ju lite "hopphuvud" och jobbar med bommarna på rätt sätt, på vissa hästar kan det nog bli ännu mer stressande, men du kan ju prova!

kl

Här är första filmen från helgen, LA:3an där vi fick 66% och blev placerade. Hade ganska kort framridning så nacken kom inte ner riktigt och i ryggningen fick han syn på något i dörröppningen, men annars är jag nöjd! Fick 7,5 på mellangaloppen på långsidan som vi har tragglat så mycket med i veckan, men just det syns ju tyvärr inte så bra eftersom det är filmat rakt bakifrån ;)

 
Red ett pass på banan idag. Han var riktigt trevlig och jag börjar kunna sitta ner i traven:up: nu behövs mer styrka så att jag får ett bättre tryck i honom. Men det får ta tid. Vi är ju inte igång riktigt än. På söndag blir det iaf KM på klubben och vår första "tävling" på typ 2,5 år. Känns lite fjantigt att fortfarande rida Lc men hellre det än La innan skänkelvikningarna sitter helt hundra :)
 
@mackan Jadu, vad ska man säga? Jag börjar på allvar tro på vidskepelsen att nån vill oss illa. Det är liksom inte meningen att Nånting ska gå bra, nånsin... :(

Ikväll kunde hon iaf äta från marken, om än hon var stel. Jag hängde upp all mat i nät för säkerhets skull, för man ser att hon krafsat och kämpat både i hagen och i boxen.
 
Nej snabba tips behövs inte utan övningar som stärker på lång sikt :)

Ska testa det med bommarna iaf :D

Jag skulle jobba med både så som Fiorano beskriver - och med en miljon galoppfattningar och när galoppen är tillräckligt bra (inte så många steg helst - utan precis just tillräckligt bra) - avsaktning och ny fattning. Just själva fattningen stärker ju bakkärran
 
@Gabby_Ossi

Hrm nä inte riktigt :angel:
Vi kan galoppera rakt fram och på 20 m volter ;) men ska lägga in kortare galopp frekvenser med bommar och försök till öppna :idea:

På tal om annat; Billy har förmodligen vurpat ordentligt i hagen för ca 2 mån sedan :( upptäcktes när han jag red och han kröp ihop av obehag. Så gjorde han när jag hade en illapassande sadel precis innan vi testade ut en ny. Så direkt slog den larmklockan till! Tog ut min duktiga veterinär. Böjprov, longerprov och ridprov gjordes. Hon kunde inte se att sadeln satt illa. MEN hon hittade en rejäl sträckning i höger höft :crazy: denna behandlades framgångsrikt med laser. Fick i uppdrag att longera (med system) och tömköra i låg form en vecka innan ridning kom på tal igen. Han rörde sig fint på marken men då jag satt upp efter en vecka började han stegra så fort jag tog i tyglarna. Lade huvudet på sne. Då ringde jag ut min duktiga massor som använder sig av Tens-massage. Hon hittade en rejäl (!) låsning i nacken! Och då förde vurpa på tal. Den lossades och han funkade bra i ca 3 v. Sen krångel igen. Då hade smärtan i nacken försvunnit men då fick smärtan i ryggen, som han oxå ådrog sig i vurpan, ta plats.
Nu är han helt återställd men det i nacken sitter nog kvar psykiskt. MEN så köpte jag ett PS Flat Out träns och nu vågar han slappna av inacken igen och är mer harmonisk i ridningen igen :banana:nu blir det positivt för han igen och vågar tro på att det inte längre gör ont inacken :love:
 
@cirkus
Då ska jag testa det. Jobbar en hel del med galoppfattningar men handlar om 2-3 st per pass. När han satt 1 bra brukar jag sluta. Men ska lägga om det. Behöver även lära han att man kan fatta galopp på fler ställen än just i ett specifikt hörn :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 238
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp