07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Magica Jag köpte min 2008 när han var en liten tarm. Jag skulle egentligen inte ha någon mer häst just då men så tittade jag på annonser (som jag alltid gör) och kunde inte låta bli att ringa. Jag och min mamma åkte och tittade och det första vi fick se var en ful liten grå sak med ett svullet bakben. Då tänkte vi nog båda att det var väldigt onödigt att ha åkt 35 mil för att titta på den där. Men vi bad dom släppa ut honom så att vi fick se hur han rörde sig och då ändrade vi oss :) Två veckor senare hade han gått igenom besiktningen och vi hämtade hem honom.
Har ångrat mig många gånger när han fjantat sig vid uteritter men han väger upp det med en enastående personlighet och en ridkänsla som är helt fantastisk när alla bitar faller på plats. Jag hoppas bara att vi kan komma vidare i utbildningen nu så att bitarna faller på plats oftare:)
 
Vilken skitdag alltså! Sambons fina pappa har fått jätteallvarlig cancer som han fick besked om idag och mitt i alla ståhej så ringer stallägaren och har panik för att hon inte hittar min polle i hagen... Han hade lyckats komma över på fel sida staketet och stod längst ner och brummade i mörkret och ville in och ha mat. Som tur är så verkade han oskadd men jag va övertygad om att han hade brutit benet eller liknande. Usch vilken dag:cry::yuck: I morgon tar jag nya tag!
 
@Magica Jag köpte min för att tillfället blev så. Jag hade tittat på hästar hur länge som helst, och den jag föll för gick inte igenom besiktningen så det var bara att börja om. Tittade på alla möjliga sorters hästar - ponnyer, övervuxna ridponnyer, nån welsh cob, några halvblod... visste dock att jag ville ha en häst som jag kunde rida dressyr på vettigt dvs MSV innan jag dör. Jag har alltid fått kämpa så mkt med mitt hästeri så jag tyckte det var min tur att träna och komma nån vart längre än till paddocken ;) Hade även haft ett långt uppehåll från hästägandet men återupptagit ridningen några år tidigare efter ett uppehåll på 5-6 år, hade varit sjuk, pluggat osv istället.

Jag ville ha en valack, välutbildad. Köpte ett sto på 4,5 år :angel: Den största anledningen var nog helt ärligt att jag kände ägaren/uppfödaren och att jag visste hela historiken, samt att den hade vettig grundridning som satt där den skulle samt rent fysiskt har ganska lätt för sig. Jag har lärt mig oerhört mkt och tvingats tillbaka till nivån jag kom från lite mer bryskt än jag väntat mig, men i positiv mening. Däremot har det inte varit lätt och med facit i hand skulle jag inte ha köpt den här hästen, men nu har jag haft henne i snart 3 år med allt vi gått igenom och på nåt vis har jag fäst mig under tiden, även om det inte alltid ser ut så i mina inlägg här :angel:

@oxo Har du en 08:a? Visste jag inte ;)
 
Vi har varit på återbesök på kliniken. Ryggen är ju mycket bättre, hon rör sig bättre och mjukare, har fått rundare galopp. Men hackadet finns kvar. Blir bättre om man rider lika dant en stund, men kommer tillbaka så fort man gör en förhållning eller ändrar riktning, för att sedan stabiliseras igen.

Vet hade funderat lite sedan sist, och idag blev det ultraljud, mer röntgen och sen mer ultraljud och jag tror vi har hittat felet nu. Hon har en förkalkning i ligamentet precis i infästningen i skallbasen, dvs troligen en gammal skada efter att hon suttit fast eller nåt liknande. Gör troligen inte särskilt ont, men känns/är obehagligt och leder till spänningar i nacken som i sin tur kan ge de andra problemen i ryggen.

Verkar som det är nåt som går att behandla, nu fick hon stötvågsbehandling idag, och sen ska min ET behandla med laser, och sen ett nytt återbesök och ny stötvågsbehandling om en månad.
Egentligen borde hon få en stötvågsbehandling i veckan i tre veckor, men 6 timmars körning för 5 min behandling så ofta känns inte rimligt, så vi gör så här istället.

(Jag funderar lite, en liknande sån där apparat har vi på operation, urologerna använder den till att spränga njurstenar med, tror ni man skulle....? :angel::angel::o:rofl:)
 
Min är egen uppfödning så jag fick ta det jag fick. :p Brukar säga att med den mamman (världens bästa men kanske inte de bästa kvalitéerna) så kunde jag nog inte få mycket bättre. Maxat avelsresultat sett till förutsättningarna. :D Även om jag emellanåt blir lite trött på henne så är hon till 99% ett stort hjärta. :love:

@Marvin Låter väl som en lysande idé? Du får luska i schemat när den inte ska användas och råka få med dig den hem. :D Skönt om ni nu hittat vad det är som spökat!
 
@Marvin Så skönt att ni verkar ha hittat felet :) Förstår om du inte är sugen på att åka de där 6 timmarna speciellt ofta. Det finns gränser, ja...
Ursäkta om jag är trög nu, men hur kan man ha en förkalkning i ett ligament? :o

Ska bli mkt intressant att följa utvecklingen :)

*kl

Här är det förjävligt väder, skall så vara tom lördag em. Min häst står ute med dubbla Bucas regntäcken och jag Hoppas att dom håller emot. Jag har inte fler regntäcken i reserv, bara ett ofodrat Haglunds som inte ligger så bra över rumpan så det blåser gärna upp och låter det bli blött under ändå :crazy:

Jag inser att jag behöver köpa ett skal till för att gardera mig. Vill ha nåt att dra utanpå tjocka täcken i vinter för att undvika att ha tunga täcken blöta, tar ju dagar att torka dem... Bättre då med skal.
Dock har båda mina vintertäcken halvhals, så jag behöver minst ha halvhals för att det ska fungera och inte sticka ut underifrån.

Funderar på Rambo Wug eller Rambo Original med helhals. Ofodrade alltså. Någon med tips eller åsikter om det?
Det måste vara slitstarkt då en av dom andra hästarna gärna tuktar min. Det är också mkt buskage i hagen och jag har sett att hon fått revor i sina täcken, dock har Bucas Smartex stått emot bra.
 
Senast ändrad:
@Fiorano
Men nej vad tråkigt om du blir av med henne! Ni passar så bra ihop! Och vad konstigt tänkt av ägaren om hon istället lånas ut till en ponnyryttare!? Det ger väl väldigt mycket mer om hon får vara kvar hos dig som utvecklat henne dit hon är idag? Åh, nackdelen med att ha på foder... :( Att ta ett föl kan jag förstå, men sen skulle du ju lika gärna kunna tävla några år till ju... Tråkigt hur som helst när framtiden blir så oviss!

@Gabby_Ossi
Alltid lika kul att se film på er, vilken energibomb han är!

@Magica
Vet hur tråkigt det är att inte kunna klappa om hästarna på ett tag... Krya på dig!
Jag såg Queenie på annons när hon var 2,5 och övertalade mamma att köpa henne åt min lillasyster. Jag red in och grundutbildade och sen har mest min syster haft henne fram tills förra sommaren då hon flyttade hit för att stanna. I våras fick jag köpa loss henne så jag blev ponnyryttare igen på heltid! :love:

@Marvin
Vad skönt att ni hittat felet, hoppas behandlingarna funkar bra! :)


Kl
Vi har fått snö! :bump: Jag har inte kunnat rida på jättelänge men igår var vi äntligen ut en sväng! Tyvärr var det klabbsnö och jag har inte sulor på än, så det blev enorma styltor direkt. Hoppade av massor med gånger för att knacka bort. Galopperade därför en hel del, då försvinner det av sig själv. ;)

Bjuder på två öronbilder!

IMG_20141023_162638_zpsak1ixwtp.jpg


IMG_20141023_171411_zpscyhwxbcg.jpg


På söndag ska vi iväg på dressyrträning igen och ska prova en dressyrsadel samtidigt! Hoppas verkligen att den funkar... Har blivit erbjuden två pass för en annan tränare nästa helg också. Han ska vara bra så jag är rätt sugen. Har aldrig ridit för honom innan men har bara hört och sett positivt. Dock är det rätt dyrt för mig, 550/pass x2 dagar... Frågan är om det är värt att ta ett dubbelpass första gången man provar för den tränaren eller om det bara blir kajko om vi inte klickar första passet. Jag har iaf bokat lördagen, vi får se hur jag gör med söndagen. :)
 
@Maja_Kandi Fina bilder :) Vi har också snö, har väl fått 1-2 decimeter blötsnö. Tyvärr ska det regna bort framöver :mad:

Jag tycker du ska rida båda passen, det tar ofta ett par gånger innan man lär känna en ny tränare. Träna två dagar i rad är klart underskattat. Så hellre två pass där man känner att man tar sig framåt om än det är dyrt, än ett pass som känns bortkastat som ändå inte var billigt...
 
@Maja_Kandi Fina bilder :) Vi har också snö, har väl fått 1-2 decimeter blötsnö. Tyvärr ska det regna bort framöver :mad:

Jag tycker du ska rida båda passen, det tar ofta ett par gånger innan man lär känna en ny tränare. Träna två dagar i rad är klart underskattat. Så hellre två pass där man känner att man tar sig framåt om än det är dyrt, än ett pass som känns bortkastat som ändå inte var billigt...

Ja det här är redan påväg bort... :( Jag vill ha minusgrader och en halvmeter snö NU! Idag är det så tung snö att det inte är nån mening att försöka rida ut. Det kommer bara klampa i på tre steg. :( Hoppas på en kalasvinter med massor av snö och minusgrader hela vintern!

Jag tänkte också lite så som du. Kanske det får bli båda passen ändå... Tänkte se hur det går på söndag med dressyrsadeln, om den funkar bra ska jag köpa den och då känns det på nåt vis roligare med träningar. :p
 
@Maja_Kandi Jag kan iaf glädja mig åt att det blir en riktigt vinter nån gång i år, när man bor norröver. Första för mig med denna häst...
Det ska vara skitväder hela helgen och tackolov kommer hovslagaren och slår på sulor på måndag. Så jag struntar nog i att börja skritta henne innan dess, går ju ändå inte att skritta med snöklamparna som blir. Jag är dessutom sjuk och går på penicillin. Har hon vilat en månad så vad gör någon dag hit eller dit liksom...
 
Jag köpte min -07:.a av slump eller vad man kan kalla det. Uppfödaren ville få hene igångsatt och riden så jag tog henne och det slutade med att jag köpte henne.
 
@Magica Jag har haft Nova sen hon föddes. Skönt att veta allt som hästen varit med om. Och jag kan ju inte skylla på någon annan om det inte blivit bra. Nova har verkligen blivit som jag ville, en trevlig hobbyhäst som är enkel och smidig i all hantering. Har inte varit några problem med vare sig inridning eller när vi körde in henne. Pigg och framåt och tycker det mesta är kul.
Sen kanske hon inte kommer bli någon direkt stjärna på tävlingsbanorna men jag rider ju bara lite träning för egen skull och mest i skogen. Så för mig är hon toppen och jag har aldrig ångrat att jag skaffade henne!:love:
 
Kul att läsa om varför ni har just den hästen ni har. Behöver läsa sånt nu när jag har långtråkig. Tvingade iväg en sjuksköterska till att köpa alla skvaller tidningar hon kunde hitta :angel:
Roar mig även med att beställa nya täcken till pållen. Blev ett Bucas regn med stay dry foder och ett halvhals 100 g från Börjes :laugh:
 
Efter snart ett dygn av snö och regn var min häst faktiskt torr under täckena när jag kom ut till stallet :banana: Dyngsur givetvis ovanpå men det övre hade inte gått igenom annat än lite på bakdelen och det undre var fortfarande torrt över rumpan och ryggen. Tyvärr var täckena blöta undertill och det undre även en bit upp på magen, dock hästen torr på de täckta delarna utom baktill då där det blåst in. Hur ska man skydda sig mot att det blåser in? Det har ju liksom regnat och snöat på tvären och de ställer sig ju mer rumpan mot vinden...

Man får glädja sig för det lilla. Torr häst och en normal temp igen :)

Blir i vilket fall att beställa ett skal till. Funderar på Rambo Wug eller Original med hals. Mkt svåra funderingar när man har hela dagarna till övers :o
 
Efter snart ett dygn av snö och regn var min häst faktiskt torr under täckena när jag kom ut till stallet :banana: Dyngsur givetvis ovanpå men det övre hade inte gått igenom annat än lite på bakdelen och det undre var fortfarande torrt över rumpan och ryggen. Tyvärr var täckena blöta undertill och det undre även en bit upp på magen, dock hästen torr på de täckta delarna utom baktill då där det blåst in. Hur ska man skydda sig mot att det blåser in? Det har ju liksom regnat och snöat på tvären och de ställer sig ju mer rumpan mot vinden...

Man får glädja sig för det lilla. Torr häst och en normal temp igen :)

Blir i vilket fall att beställa ett skal till. Funderar på Rambo Wug eller Original med hals. Mkt svåra funderingar när man har hela dagarna till övers :o

Jag hade Rambo wug till min ponny. Det höll tätt typ en halv livstid. Tror det var nästan 10 år när jag gav bort det.

Dock har jag märkt att min nuvarande inte verkar kunna ha HWs täcken. De skaver på bogen. En elev har samma problem med sin nya.
Jag älskar dem och är skitarg över att behöva byta. De har alltid hållit tätt och tålt hårda tag.
Men en liten varning bara om du inte har HWs täcken redan.. Värt att kolla att de funkar i bogen. Min blir det punkttryck på där om jag inte väljer aaaalldeles för stora.
De som har en ring man knäpper bara istället för två spännen lär vara bättre för såna problem. Wug-en har ju iaf så.

Kan hon ha dem i passform tycker jag de är mkt bra mot både väta, tuffa tag och andas fint.
 
Jag har ett Amigo MIO stalltäcke, som jag är sisådär nöjd med hållbarhetsmässigt men passformen var bra tills det töjde sig i halsen. Nu är det okej men inte hundra. Har även ett Amigo Bravo Wug från förra året men det har jag bara haft några dagar pga den milda vintern i Mälardalen förra året. Hon har inte haft det så länge att det visat på nåt skav men jag tycker det ser rätt bra ut.

Jag har två Bucas, ett vanligt Irish Rain och ett Smartex Rain med big neck (större halsringning). Diskuterade mkt med min ET ang täckesmodeller förra året och hon tyckte hästen hade "Bucasexteriör" snarare än "HWexteriör". Hon tyckte då att hästen hade lite tecken på manktryck och jag visste inte vart jag skulle härleda dessa och hon tyckte därav att Bucas borde bara bättre på min häst än Amigot jag hade inne då. Men nu nästan ett år senare kan jag erkänna att det inte är nån skillnad på min hästs manke efter 9 mån konvalescent och hela perioden utan täcke... så hon kanske bara ser ut så? Det var slemsäckarna mellan tornutskotten i manken hon tittade på då.

Jag tycker big neck ser ut att sitta bra, men jag ser ändå på nederdelen av halsen att det ligger mot, det är lite ruggat där i pälsen. Dock inget bogskav av något av mina Bucastäcken.

Båda HW jag funderar på har knäppning med ring då jag bara tittat på Rambo, pga slitstyrkan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 229
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp