07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Alltså du passar så himla bra ihop med Bruce! Hoppas att u på något sätt kan kunna att köpa honom så småningom. Vissa byten får ni till riktigt bra och tycker överlag att ni ser mycket stabila och stadiga ut.

@Maja_Kandi Vilken härlig vändning på dagen! Vad är det för sadel? Visst är det enorm skillnad att sitta i hopp och dressyrsadel:D. Jag rider ju bara Juno nu och han har ingen dressyrsadel än och det är hopplöst att rida riktigt med hoppsadeln. Blir att jag mest galopperar runt i lätt sits och hoppar nåt hinder på banan:p.
 
Jag hade ju sett fram emot att rida hubertusjakt igår men tyvärr blev den inställd pga för få anmälningar. Tråkigt!
Så istället åkte jag iväg och lånade hem dressyrsadlar att prova till Nova. Fick låna med mig 4 stycken som sadelprovaren trodde skulle kunna passa. Hon vet ju hur Nova ser ut eftersom hon varit ute tidigare och provat ut sadlar, tyvärr är hon så fullbokad nu så hon hade inga tider på flera veckor.
Tycker alla låg bra på henne i stallet, men en verkade glida fram lite när jag red, givetvis den som var skönast att sitta i.
En ratade jag direkt eftersom det var för lite stöd så det kändes som jag bara flaxade runt, men den passade nog egentligen Nova bäst.
De andra verkade ligga bra, rörde sig inte framåt och jag satt bra med. Men det blev lite ruggat på ryggen.
Jättesvårt att veta hur man ska göra.:confused: Ska i alla fall ta med den jag tyckte bäst om till dressyrträningen på tisdag så får vi se vad tränaren säger.
 
@mackan Ok, då är jag med på det om gräset :)
Gallor har hon ofta bak. Men lymfangitben kallar jag dom när dom sväller upp onormalt och gärna ner över kotan också, men framförallt när det blir en grop efter fingret när man klämt på dom. Båda bak var sådana, speciellt vänster. Fram tjocka dom med men inte lika svampiga. Var oförändrat idag. Ingen feber eller värme i benen. Skrittade i ca 1 tim och då gick det ner mkt fint så det är nog inget att bry sig om. Hoppas jag. Får se hur det ser ut imorgon.

*kl

Som sagt så premiärred jag idag för första gången sedan 26/9. Hade sällskap och gav mig iväg till ridhuset för jag hade ingen lust att rida ut. Jag är glad för sällskapet, för min häst var som vanligt som ett popcorn och sprättade och for och krullade ihop sig både vägen dit och ännu värre hem. I ridhuset skötte hon sig men var nåt fruktansvärt uttråkad av att bara skritta när alla andra travade och galopperade. Dessutom blir hon väldigt svår att få fram till bettet när hon laddar och är uttråkad, så mestadels handlade det om att få henne att inte krulla ihop sig alt. slänga med huvudet i ren frustration. Gick sisådär. Skritt i all ära javisst, men jag är inte tillräckligt skicklig för att rida loss en stel/spänd/frustrerad häst i enbart skritt...

Ser som vanligt mkt fram emot att skritta igång henne. Igen :arghh::(:yuck:
 
Idag har vi varit iväg på en miniklubb tävling. Märks att det var länge sedan han var ute för han började med att ställa sig rakt upp precis när jag hade hoppat upp. Annars skötte han sig fint förutom att han var spänd som en fiolsträng och det blev ju en fel missar pga av det. I andra klassen var han mycket bättre men då red medryttaren. Tyvärr så tyckte han att hon klämde för mycket med skänkarna så han surnade till lite. Men över lag får jag vara nöjd även om det finns mycket att önska. :)
 
@Maja_Kandi Vilken härlig vändning på dagen! Vad är det för sadel? Visst är det enorm skillnad att sitta i hopp och dressyrsadel:D. Jag rider ju bara Juno nu och han har ingen dressyrsadel än och det är hopplöst att rida riktigt med hoppsadeln. Blir att jag mest galopperar runt i lätt sits och hoppar nåt hinder på banan:p.

Ja det var verkligen jättestor skillnad! Jag har tusan knappt suttit i en dressyrsadel så det är himla ovant. Men jag kände direkt att jag verkligen kunde sitta ner och kom ner ordentligt, i hoppsadeln blir det ju så lätt som du skriver, att man bara galopperar på i lätt sits. :p Queenie var himla nöjd med sadeln också och travade på jättebra (när jag satt som jag skulle). Hon blev jättetrött på slutet, märktes så väl att hon fick jobba ordentligt. Och ändå joggade vi mest bara runt. :p Både den här och hoppsadeln släpper lite bak över länden, hon gillar visst det. Har aldrig känts så nöjd som i dessa sadlar. :)

Ja just det, det är en Wellington Elite! :)
 
Borde verkligen inte ridit idag.
Skulle rida ut själv, det gjorde vi igår också men då det dykt upp en sten på ett ställe där den inte funnits förut så kändes det bra att kunna rida förbi 2 dagar i rad. ALLA jag pratat med i stallet har problem med den där stenen :p
Gick lugnt och sansat trots storm men när jag kom in i skogen och skulle börja trava så blev det tvärnit och hon ställde upp sig och blåste som en blåsbälg. Har ingen aning om vad hon såg men jag fick hoppa av och det tog 15 min att få henne förbi den passagen och få henne att lugna ner. Måste varit en räv eller grävling. Kan inte tänka mig att hon skulle reagera sådär på något annat djur än rovdjur. Satt upp efter ett tag men då var hon så uppe i varv att det bara blev passage och jag är för rädd ute för att våga gå på där ordentligt. Satt av och gick hem. I passage. In i ridhuset och då börjar jaktlagets hundar som samlats på gårdsplanen skälla helt vansinnigt och då blev det här flyktdjuret på 600kg livrädd och sprätte och for var 10 m. Fick verkligen till ett jättebra jobb.....
Men hon går fortfarande i läskiga hörnet. Man får vara glad för det lilla.
 
Ja det var verkligen jättestor skillnad! Jag har tusan knappt suttit i en dressyrsadel så det är himla ovant. Men jag kände direkt att jag verkligen kunde sitta ner och kom ner ordentligt, i hoppsadeln blir det ju så lätt som du skriver, att man bara galopperar på i lätt sits. :p Queenie var himla nöjd med sadeln också och travade på jättebra (när jag satt som jag skulle). Hon blev jättetrött på slutet, märktes så väl att hon fick jobba ordentligt. Och ändå joggade vi mest bara runt. :p Både den här och hoppsadeln släpper lite bak över länden, hon gillar visst det. Har aldrig känts så nöjd som i dessa sadlar. :)

Ja just det, det är en Wellington Elite! :)

En Wellington Elite har jag med både till GP och Fendi. Skönaste sadeln jag ägt. Sån tur att du kom iväg ändå.

Men hur blev det med katten sen undrar jag? blev du av med lukten?
 
En Wellington Elite har jag med både till GP och Fendi. Skönaste sadeln jag ägt. Sån tur att du kom iväg ändå.

Men hur blev det med katten sen undrar jag? blev du av med lukten?

Ja den är jätteskön!

Och tja, haha. Jag var så trött och less imorse så jag satte bara ut hela kattgänget på bron (vi har tre kattungar hemma). Sen tog det himla lång tid att sanera hela huset (bla a därav att vi blev sena iväg till träningen)... Vädra och torka, spraya och tvätta. Blä. Lilla boven verkar dock bättre nu, får hoppas att han bara fått i sig nåt olämpligt på sina upptäcksfärder utomhus.

För att nu inte folk ska oroa sig över vilken hemsk matte jag är som "ställer ut problemet på bron": Har pratat med veterinär tidigare då de två yngsta (16v) varit dåliga i magen ett par veckor och fått lite diet-tips. Verkar ju tyvärr inte fungera så blir ett telefonsamtal imorrn bitti igen... Om nån sitter inne på tips att få ordning på orolig kattbebismage är jag tacksam!
 
@Maja_Kandi Kul med sadeln!
Jag fick hålla på och koka vit fisk till min när hon var kattunge för att få ordning på magen :)

Precis det jag gör! Kokar vit fisk och sen tar jag det vattnet och kokar lite ris och blandar ihop. Katterna älskar det! Hoppas att det bara var nåt tillfälligt detta... Ska som sagt prata lite med vet igen imorrn.


För att inte kapa tråden helt... :angel: Queenie är redan långhårig igen... Det syns nästan inte skillnad mot där jag lämnade kvar päls på ryggen... :cautious: Så på tisdag när jag ändå ska till stan tänkte jag köpa nya skär till klippmaskinen och klippa hela hästen igen. Är det nån som klipper sin på huvudet? Hon är helt sanslöst lurvig runt öronen och när hon blir svettig där börjar hon skaka på huvudet och greja. Jag har klippa under huvudet upp mot sidostyckena förut men inte mer...
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Maja_Kandi När jag jobbade i tävlingsstall kippte jag hela huvudet på hästarna. Men då använde jag en mindre sladdlös maskin. De hästar som var vana verkade njuta av det och dom som var knepiga överlag (Cortezhästarna...) var så bra drogade att dom också var snälla:p.
 
@Fiorano Intressant att just Cortezhästarna vad knepiga ;) Min är supersnäll att klippa, den genen måste hon ha fått på annat håll :angel:

@Maja_Kandi Jag klipper min från bakom öronen (nackstycket) och sen ner över hela ganascharna tills pälsen blir kort av sig självt ovanför mulen. Hon står och sover.

Apropå klippning så har min förra medryttare gjort en revolutionerande upptäckt med min häst som man aldrig kunnat rycka manen på. En dag när en annan häst stod bredvid och blev klippt, så somnade min och märkte inte ens att manen rök. Hon trodde väl att hon blev klippt :p
 
Precis det jag gör! Kokar vit fisk och sen tar jag det vattnet och kokar lite ris och blandar ihop. Katterna älskar det! Hoppas att det bara var nåt tillfälligt detta... Ska som sagt prata lite med vet igen imorrn
Ytterligare ett tips är att blanda in morotspuré i fisk och ris-blandningen. Kan köpas färdig (barnmat) eller bara koka morötter och kör i mixern.
 
Idag bröt jag mot regelboken, efter ett längre samtal med uppfödaren igår, vilken tyckte att jag skulle rida henne mer istället för att prompt bråka i skritt. Och lite ligger det ju i det. Veterinären har ju ordinerat skrittpromenader ett tag för att hon inte ska ansträngas, tills vi märker om hon läkt ut infektionen på egen hand eller inte. Men alltså... hästen skrittpromenerar ju inte - hon blåser upp sig och far omkring, spänner sig i hela kroppen, studsar och det är bara en tidsfråga innan hon börjar harva i dikena igen (jag har varit med förr). För att hålla henne rakt fram får jag ha en halvmeter mellan händerna och stadigt gå på med skänkeln dvs sätta henne i ett skruvstäd, annars hoppar hon och far. Hur oansträngt är det?

Så idag gick vi till ridhuset. Jag joggade henne i princip från stallplanen eftersom jag vet att vi efter halva vägen ska passera ett travstall med unghästar på lösdrift samt tävlingshästar gåendes precis vid ridvägen - då vill man att hon ska ha kommit ner på jorden och inte laddat upp hela vägen dit. Hon var som en fiolsträng och hoppade sig förbi travstallet och hela vägen in i ridhuset. Väl där gick hon och blåste och spände i ett par varv, det går bättre inne givetvis men man får henne inte avslappnad ordentligt.
Så jag gav upp skrittandet och joggade henne faktiskt. Stora volter, serpentiner och på fyrkanten. Sedan några varv i galopp på mittvolten. Vilken skillnad sedan! Avspänd, positiv och väldigt nöjd med att få göra nånting. Hon har ingen kondis och ingen styrka, den senaste vilan har verkligen sabbat den kropp hon lyckats behålla hittills trots all vila och nu ser hon ut som de andra avelsmärrarna - som en tunna där överlinjen trillat ner under magen :o

Sedan gick det väl mindre bra att gå hem igen, skritta av existerar inte. Det är skruvstädet igen och hon jäktade och hetsade upp sig så att hon ångade när vi kom hem, tur hon iaf rör sig i hagen sedan. Är väl fördel med lösdriften - man behöver inte ha lika dåligt samvete för att det inte går att skritta fram och av vettigt.

Frågan är hur jag ska tänka framöver. Hon hostar förvisso lite men det är mer en torrhosta och det var ingen skillnad idag jämfört med igår då vi bara skrittade. Men dock. Hon spänner ju och härjar så det går faktiskt inte att rida henne avspänt och harmoniskt i skritt, även om det funkar i ridhuset så måste vi ta oss dit vilket medför 20 minuters hets och stress varje dag. Rida ut är inte att fundera på, då är hon så hela turen. Ska jag ta släpet och köra henne till ridhuset för att slippa rida dit eller vad ska krävas? Det kan ju aldrig vara nyttigt med den konstanta anspänning hon är i om jag ska tvinga henne att skritta tänker jag...
 
@stjarnfrugt

När jag hade min förra häst, som dock fick avlivas tillslut, var likadan som din. Han var skadad, kämpade i ett år med den skadan, gick inte att skritta utan fick jogga han istället. Och vetten höll med. Skadan mådde bättre av jogg än taktning.
Så jag tycker du är inne på rätt spår. Och ja, kanske ta släpet dit

Billy har haft en envis infektion oxå och nuvarande vetten sa att vi skulle jogga då han är som din vid skritturer.
 
@Magica Ja lite så känns det ju. I den bästa av världar hade skrittrundor varit bäst, men nu lever inte jag och min häst i den bästa av världar. Frågan är hur länge hon mår bättre av att bara gå i hagen också? Hon blir ju fetare och fetare, och dessutom har hon ju andra delar av kroppen som definitivt Inte vilar sig i form. Ryggen tex.
Det är svårt med den där hostan. Jag vill ju inte förvärra allting och måsta göra om behandlingar och ännu mera vila...

Nåväl. Imorgon blir det vila då det ska regna/snöa/blåsa och jag dessutom måste jobba tills det blir mörkt ute. På onsdag ska jag rida på fm och om jag hinner rodda med släpet kanske jag tar det till ridhuset, men det känns jääävligt tidsödande att fixa med släpet och ta med sig sadel och krångla ensam när jag har 10 min preparerad skrittväg till ridhuset :angel: :o
 
@Magica Ja lite så känns det ju. I den bästa av världar hade skrittrundor varit bäst, men nu lever inte jag och min häst i den bästa av världar. Frågan är hur länge hon mår bättre av att bara gå i hagen också? Hon blir ju fetare och fetare, och dessutom har hon ju andra delar av kroppen som definitivt Inte vilar sig i form. Ryggen tex.
Det är svårt med den där hostan. Jag vill ju inte förvärra allting och måsta göra om behandlingar och ännu mera vila...

Nåväl. Imorgon blir det vila då det ska regna/snöa/blåsa och jag dessutom måste jobba tills det blir mörkt ute. På onsdag ska jag rida på fm och om jag hinner rodda med släpet kanske jag tar det till ridhuset, men det känns jääävligt tidsödande att fixa med släpet och ta med sig sadel och krångla ensam när jag har 10 min preparerad skrittväg till ridhuset :angel: :o

Alltså jag tänker nog så att det är ju ingen fysisk skada din häst har som ordinerat att den ska skrittas, utan det är ju en infektion. anledningen är ju som vid infektioner på oss också, att man inte vill anstränga hjärta, lungor osv genom större ansträngning. Så jag hade personligen inte valt att jogga/galoppera utifrån det, utan att vetten säger att det är ok. Tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 250
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp