Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball Ja, med tanke på hur gröna vi är i tävlingsmiljö så känns det bara som en stress att åka utan skötare. Hon är inte direkt lugn och timid att knyta fast utanför släpet för att sadla osv. Så har jag ingen uppstallning vill jag inte åka ensam.
Det känns inte heller som att det är nån panik med tävlandet faktiskt, jag vill att det ska vara roligt. Och det är det inte när man dels är ringrotiga pga all borttappad träning pga skador och rehab, samt då även stressen runtikring utan nån medhjälpare. Kan jag plocka bort stressbiten så slipper jag gärna den. Det här året är ju ändå bara en typ av pay and ride för oss. Vi har inget att komma med i nån konkurrens med den dåliga form vi är i, så vi miljötränar den här säsongen i hopp om att nästa är nåt att räkna med.

Tråkigt med att GP inte är fräsch, men ändå tur att du upptäckte det nu och att hon verkar finna sig bra i sin gröna ruta :)

Ang hagarna så resonerar jag inte riktigt lika mkt som att min häst enbart är till för min ridning. Det är klart hon är det för mig, men jag håller henne enbart för mitt eget nöjes skull och då tycker jag att man är skyldig att ge henne ett något sånär utlopp för de naturliga instinkterna. Jag tror att en glad häst blir en rolig ridhäst. Win-win. Dessutom är hon inte en häst som trivs med att göra ingenting i vilorummet.

@oxo Nja, med tanke på hur klantig min häst gång på gång visar att hon är så tar jag inga risker. Verkar inte finnas några "bara" för henne. Det kan lika gärna bli så att hon står skadad några månader till om det visade sig att inte funka med valack. Jag har ingen jättelust att gambla med det just i år. Det finns inget utrymme i hennes fysik (eller mitt tålamod) för ytterligare konvalescens nu innan hon är i full kondition.

@Maja_Kandi Bra val av hingst :) Ska bli mkt spännande. Jag är också nyfiken på Luxus, men jag vill ju inte ha ett föl på min och inte heller en stor häst. Däremot vet jag två avkommor efter honom med ponnysto, hos uppfödaren jag besökte förra året där jag tingade en ponny. Fö halvsyskon då till den ponnyn som jag blev väldigt fäst vid. Men jag kan ju inte ha två hästar, och vägrar i vilket fall ha unghäst i grusruta. Så det får förbli drömmar.
Men du kan ju ringa mig om du ska sälja din nån gång ;)
 
Senast ändrad:
@Marvin Kvartslinjen har du ju fem meter innanför spåret och det tycker jag är ett bra avstånd att komma ifrån väggen:). Medellinjen är förstås ännu bättre och då får en även träna på själv vändningen in som jag alltid tycker blir lite av en överraskning hur svår den är att få till:p.
 
@Marvin Kvartslinjen har du ju fem meter innanför spåret och det tycker jag är ett bra avstånd att komma ifrån väggen:). Medellinjen är förstås ännu bättre och då får en även träna på själv vändningen in som jag alltid tycker blir lite av en överraskning hur svår den är att få till:p.
Håller med dig helt angående att rida rakt på medellinjen. Var ju iväg på pay and ride på unghästen och det var ett sicksackande utan dess like innan halten, måste sett väldigt komiskt ut.
 
Håller med dig helt angående att rida rakt på medellinjen. Var ju iväg på pay and ride på unghästen och det var ett sicksackande utan dess like innan halten, måste sett väldigt komiskt ut.

Sist fick vi till och med galoppinslag för att jag försökte få henne att bjuda framåt. Domaren anmärkte inte på det, så hon måste ha missat det i det allmänna vinglet. :angel::o
 
Vi behöver öva på att vända och på att rida rakt. Jag har ju haft stadiga traktorer innan Caspian men han är en annan sort. Nu har han vilat en vecka, 20-45 min skritt bara. Idag joggade jag lite med honom för hand, två små hostningar men annars inget. Inget snor och inte rosslig alls så i morgon ska vi jogga lite.

Lycka till i morgon @Fiorano

@stjarnfrugt det kommer nog bli bra oavsett. Skönt för dig att stå på en större anläggning. Det kanske finns folk där som har tips på tränare också?

@sassiball jobbigt att hon inte är ok. Håller tummarna för att hon blir frisk snart.

@Marvin jag är lite avundsjuk på er som rider terräng, min nästa häst ska vara tuffare men då är jag typ 50 så då kanske det är sent att börja...

Bra val @Maja_Kandi han är verkligen fin. Trodde inte du skulle betäcka i år nu när ni kommit igång så bra. Men hade jag haft ett sto så hade jag också varit sugen!
 
@Maja_Kandi Kul med föl men det är ju så roligt att tävla och träna :p
Har funderat många gånger på att ta ett föl på Divan men jag vill tävla :D Plus att jag vill att hon ska gå MSV B samt 1.20 innan det blir dags. Hon är ju klass 1 men det räcker inte för mig hahaha

@sassiball Åh vad tråkigt. Vet precis hur det är eftersom det var en låsning med efterföljande hälta som strulat för oss sen November.

@Marvin Ni är så himla fotogeniska :D Riktigt fina.

*kl*
Träningen gick sjukt bra faktiskt. Var så himla roligt. Visst är vi mil ifrån där vi var i oktober men man måste börja någonstans.
Herregud vad ringrostig man blir när man inte får träna.
Här nedan följer filmen från träningen. Har äntligen lyckats hitta tubens ihopklippningsverktyg :p däremot lyckades jag få slutet föst och början sist fick inte heller till HD när jag klippte ihop. Men nya kameran är grym iallafall. @oxo bara för dig är skänkelvikningarna med. Alltså vill nästan inte visa.:p
Filmen är typ 10 min lång och visar bra och dåligt och en jädra massa kommentarer från tränaren :D
 
@Jfrelin vad roligt det var att se/höra. Martin har verkligen utvecklats som tränare. Det var ett tag sen jag lyssnade på någon träning han höll men jag gillade detta mycket mer än det jag hörde då. Kul!

Skänkelvikningarna blir nog ojämna för samma orsak som galoppen, att du ser ut att inte lägga lika mkt vikt/kraft på det högra sittbenet så då släpper hon höger bak i svängen innan och inridningen på diagonalen blir brantare (och bakdelen hamnar efter). Eller rider du dem olika medvetet?

Hon blir väldigt fin i slutet när hon rör sig genom hela kroppen, så härlig!
 
@Fiorano han är grym. Skulle aldrig vilja byta bort honom. Älskar den typen av ridning han står för och lär ut.
Han är utbildad av en som är utbildad av Rehbein.
Min förra tränare, som jag gärna skulle vilja rida för också men som jag inte kommer iväg till, var utbildad direkt av Gud. Alltså Klimke.
Samma system och jag kommer aldrig byta. Även fast det känns som om det går långsamt ibland och man blir avundsjuk på de som går fortare fram men jag tror och hoppas att det lönar sig i längden att man är noga med lösgjordhet och grunderna. Vårat mål är inte bara MSV B liksom.

@Amanda_F jag har ju ridit för honom i 6 år nu. 5 år med Divan. Jag tycker han alltid varit såhär. Iallafall mot mig :p Kul om du tycker han blivit bättre.
Jag kan inte göra skänkelvikning. Har aldrig kunnat. Det funkar inte i mitt huvud :p
Hoppas slippa skiten snart hahaha.
Är en jävel på skolorna dock :D
På tävling rider vi iallafall 6,5-7 på skänkelvikningningarna och det duger för mig :)
 
Suck, jag tycker Bruce känns lite ofräsch i ryggen :( Vet inte om jag skulle säga öm direkt, men han är väldigt stum och hård i musklerna när man känner igenom honom innan ridning, efteråt när han blivit varm är han mjuk och fin. Men jag tycker det känns i ridningen också att han inte riktigt vill släppa igenom. Visade honom på en saluvisning förra helgen och passade på att få lite filmat när han ändå var tillpiffad, men jag kunde knappt kolla igenom filmen, ser hemskt ut :wtf:
 
@Gabby_Ossi Min häst har ju blivit sådan senaste året, jag har fått förlika mig med att hon blir en täckeshäst. Känns surt när det är soligt och 10 plusgrader men jag gjorde ju ett test föra veckan när det var rekordvarmt - när jag kom dit efter jobbet var hon stenhård och öm i ryggen ändå. Kom väl antagligen i samband med att solen försvann och jag jobbade sent så hon fick kanske stå utan täcket två tim för länge :(

Om han inte varit sådan förr så hade jag hållit mig observant och täckat rejält. Det kan inte vara nån ömhet i samband med pälsbyte? Eller har ni skåningar gjort bort allt sådant i februari? ;)
 
@Jfrelin Jag gillar verkligen just det med grundjobbet, han är exakt i vad han ser och det är fina korrigeringar. Jag avskyr när tränare ger 511 korrigeringar med "dra här", "tryck där" osv. Är faktiskt så jag är sugen på att se om fler vill prova ny tränare och kanske få upp honom!
 
Uppdaterar här fastän det egentligen inte hör till tråden:p. Men det blev 61,5% med lånehästen, lite ostadigt och som alltid är det synd att känslan från framridningen inte följde med in på banan. Behövde iaf inte bli borträknad och laget kom tvåa av fyra lag. Fortsätter vi så kommer vi kvala till finalen som går på hemmaplan vilket är målet.
11209587_10205522152445092_4200963584540690894_n.jpg
 
@Gabby_Ossi Min häst har ju blivit sådan senaste året, jag har fått förlika mig med att hon blir en täckeshäst. Känns surt när det är soligt och 10 plusgrader men jag gjorde ju ett test föra veckan när det var rekordvarmt - när jag kom dit efter jobbet var hon stenhård och öm i ryggen ändå. Kom väl antagligen i samband med att solen försvann och jag jobbade sent så hon fick kanske stå utan täcket två tim för länge :(

Om han inte varit sådan förr så hade jag hållit mig observant och täckat rejält. Det kan inte vara nån ömhet i samband med pälsbyte? Eller har ni skåningar gjort bort allt sådant i februari? ;)

Han har haft täcke hela tiden, även när vi haft 18 grader och sol :o

Han fäller fortfarande lite, först trodde jag det var det när han reagerade på den hårda borsten, men känns mer muskulärt eftersom det försvinner när han jobbas.
 
Grattis @Fiorano! :) @Jfrelin s tränare kommer hit också och brukar ha träning samtidigt som min dressyrtränare i ridhuset alldeles intill. De har nåt samarbete sinsemellan och kör efter exakt samma modell. Älskar det! :)

@Gabby_Ossi
Vad tråkigt att han inte känns fräsch! :( Aldrig roligt oavsett vad som ligger bakom...
 
@
Suck, jag tycker Bruce känns lite ofräsch i ryggen :( Vet inte om jag skulle säga öm direkt, men han är väldigt stum och hård i musklerna när man känner igenom honom innan ridning, efteråt när han blivit varm är han mjuk och fin.

Sådär är Chatsi jämt. :( Enda gången hon har varit riktigt mjuk och fin i ryggen var veckan efter hon var sprutad. :(
 
@Jfrelin Haha tack! Hon ser jättefin ut. Jag tror att du och jag har liknande problem med skänkelvikningarna fast dina är snyggare ;) Mina liknar antingen krabbgång eller full fart framåt i märklig gångart, förutom när vi är ute i skogen för då blir dom riktigt fina:o
 
Idag kände jag mig äntligen genuint lycklig efter ett ridpass, vilket säkert var ett halvår sen senast. :)

Jag och stallkompisen med sin helgröna unghäst i terrängsammanhang hade bokat in oss för egen ridning på en terrängbana. Detta bokades för ett tag sen, innan senast beskrivna trassel, annars hade jag nog inte åkt, men för hennes skull åkte jag med och tänkte att skvalpa i vatten är kul iaf. :grin:

Började bra med att min satte foten på tygeln som gick av. Fick knyta fast den i bettringen....

Sen gick vi på de nedgrävda stockarna. Kompisens häst hoppade som om hon inte gjort annat så vi la oss två galoppsprång efter hela tiden och ökade nivån till iaf 60 cm höga hinder och fick några riktigt trevliga språng. Vidare sen till dikena som kompisens tvärnita på medan min bjöd fint och hoppade så då la de sig i rumpan på oss och tog sig över efter några vändor för mig och lillskit.

Sen ner i vattnet som är en paradgren för oss men stopp för sällskapet. Vi lekte, travade och galopperade igenom, tog smygsteg ner för att försöka få med kompisen och till slut efter 15-20min så gick det. Sen avslutade vi med några nya småhinder med mig i rumpan på den andre och så ett nedhopp och upphopp.

Vet inte vem som var gladast jag som fick några bra språng tack vare kompisen eller kompisen som fick sin över diken och genom vattnet tack vare oss. Win-win till 100% var det iaf! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp