07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Tycker det är himla modigt av dig att tävla på lånehäst :)

@Charlotte1975 Jag har aldrig gett pleg själv, men jag vet att vissa kan snedtända på det. Men vet kanske har rek hur du ska ge det? Har för mig att det har att göra med att det inte få ges i fel sinnestillstånd hos hästen etc för då blir dom ännu jäkligare än innan.
Hoppas i vilket fall att det löser ert problem tills ni är igång :)

@Novali01 Ja, för stunden är hon förlåten för sista tidens eländen. Nu hoppas jag att hon håller tillräckligt länge så jag hunnit glömma bort hur less jag är på henne :angel:
Tom min tränare frågade idag om hon hållit sig frisk sedan... lördag :grin:

De här är Pleg gelé som man lägger under tungan. Hästen ska vara lugn när man ger de och sen avvaktar man ca 30 minuter. Tror du tänker på vanliga Pleg som man ger intravenöst. Ska inte ges till upprörd häst för då kan de bli mkt värre. Gelén är en mildare variant.
 
@Kirre jag tycker du ska tänka på känslan istället för procenten. Det är sjukt tråkigt att få poäng som inte stämmer med känslan. Man blir sur. Trust me I know :p

Men man kan tänka såhär också. 1 procent motsvarar ofta runt 3-3,5 poäng beroende på vilket program man rider och om du kollar igenom protokollet så kanske du kan se vad det vad som gjorde att ni missade lite högre procent. Får man en miss på något man brukar få 7 på och får istället 4 där så vips så är en procent borta. Tappar man poäng på koeff 2 ställen så tappar man lätt många procent. Domaren kanske också låg lite lägre på mittengänget än förra gången?

Bedömningssport är för jävligt ibland och man måste vara stark mentalt :D
Men det kan också vara alldeles underbart.
 
@Charlotte1975 Jag tänker på nån variant man gav själv, typ i fodret? Jag vet att min förra häst med hovslagarfobi fick det av fodervärden vid ett par tillfällen, vilket bara gjorde honom ännu värre för det hade getts vid fel tillfälle. Men det var när han var borta på lån somn sagt, så jag vet inte exakt. Det var iofs inte igår, utan 2001...
 
Jag har ju lånat flera hästar de senaste åren och egentligen bara tränat ordentligt med en av dem. Ju mindre jag tränat med hästarna jag tävlat med desto mer avslappnad har jag kunnat vara och desto bättre har det nästan gått... Men så har det varit hästar som funkat hyfsat med samma system. :)
 
@Charlotte1975 @stjarnfrugt Det är samma verksamma substans oavsett i vilken form pleget kommer. Gelén har en högre styrka per ml och man ger egentligen mer av den verksamma substansen men upptaget är sämre och tar längre tid till anslag vid oral giva. Allt man ger intravenöst kan ju slå snett och risken är ju självklart större då upptaget blir mer momentant men i båda fallen rekomenderas lugn miljö för bästa effekt. Även Vetranquil har acepromazin som verksam substans.
 
@Amanda_F @mackan Jag tycker i vilket fall att det är strongt att rida tävling med en häst man bara suttit på ett par ggr. Bara att rida program med sig egen tycker jag kan vara trixigt, att då göra det på en häst man inte ens känner är ju en annan dimension. Och i lag dessutom, där man inte är ensam om resultatet.
 
@Amanda_F @mackan Jag tycker i vilket fall att det är strongt att rida tävling med en häst man bara suttit på ett par ggr. Bara att rida program med sig egen tycker jag kan vara trixigt, att då göra det på en häst man inte ens känner är ju en annan dimension. Och i lag dessutom, där man inte är ensam om resultatet.
Det tycker jag med, men för mig var det ibland lättare för att jag var snällare mot mig själv och dessutom hade lättare att fokusera på programmet. I vanliga fall vet jag vilken känsla jag vill ha i hästen och då kan jag trassla till det onödigt för en effekt som domaren kanske inte ens bryr sig om...
 
I dag har vi med lite Pleg under tungan lyckats hänga på Elle och leda henne så i skritt utan större utbrott. Snacka om att rida in igen.

Skönt att det fungerade. Men kan tänka mig frustrationen över en sån sak när man vet att hästen har såna fina kvaliteter och potential.
 
@Charlotte1975
Men fy tusan vad träligt! :( Jag förstår verkligen frustrationen... En sån fin häst som aldrig kommer till skott... Avkomman ser ju jättefin ut så varför inte ta fler föl, men kanske ha en annan ridbar häst på sidan om?

@stjarnfrugt
Din häst är verkligen expert på att göra nånting vid fel tillfällen! Ändå skönt att det inte vart nåt och jättekul att höra om lyckade träningar! :)


Kl
Queenie verkar ha sluppit nån värre hovböld! :) Hon hade lite förhöjd puls i benet några dagar efter klinikbesöket men idag tyckte jag det var normalt. Jag och min stallkompis sprang med henne på grusvägen nyss och vi såg ingenting. :) Så imorrn ska jag äntligen klättra upp och akritta/jogga en sväng! :) Egentligen är det dressyrträning imorrn kväll men det känns inte så kul att börja med det efter åtta dagars vila så jag har avbokat den.
 
@Charlotte1975 Skönt att det funkade. Men förjävligt träligt...

@Maja_Kandi Ja, hon försöker aktivt hålla sig borta från träning och tävling. Tror väl jag det - hon har ju haft ett fantastiskt kravlöst år med vila, skogsturer och mkt mat ;)

Red ut idag, blev lite backträning eftersom det var den enda vägen som inte var plaskig och lerig efter snöfallet vi fick lite ovälkommet sön-mån. Min häst har verkligen urkass kondition nu. Och fet som en gris som sagt. Fick i läxa av tränaren att verkligen hårdbanta henne nu tills vi ses i höst, för hon är så tjock att hon varken orkar bära sig längre stunder eller galoppera ordentligt.
Hon rör sig bra i trav, men man ser tydligt på filmerna att galoppen är svår för henne och att det beror på att hon är för tjock. Hennes galopp är mkt bättre än såhär egentligen, nu vaggar hon runt som en köttbulle med raka ben :crazy: Hennes pappa har 10 på galoppen och mamman 9, inte fan ska hon då röra sig som en gammal gunghäst...
 
@Charlotte1975 Jag förstår din frustration, men eftersom Walle är så duktig borde det ju finnas någon som vill låna henne för avel? Fast det är klart, det skulle ju kännas bäst om du kunde rida på din fina häst... Hoppas det löser sig och att hon spänner av efterhand ni jobbar med henne nu.

@stjarnfrugt jag står också inför bantning, och det är inte den lättaste tiden på året att banta en häst direkt :angel: Misstänker dock att C är liten av "burkmodell" så jag får jobba på att bygga muskler för det ser faktiskt ganska lustigt ut med en burk till kropp och sen den lååååånga smala halsen. Han har fått ett nytt regntäcke med hals. Han skulle lugnt kunna ha dubbelt så mkt hals och ändå inte fylla ut den... Å andra sidan, när han bara står på gången med täcket på (som på bilden) anar man inte hur smal halsen är...
11203132_10155462981300497_4939995308914665873_n.jpg
 
Idag har Barbie fått på sig sin tappsko och såg dessutom helt torr ut i näsan:). Men hon hade ordentlig puls i hoven som varit utan sko så ingen skritt ändå. Känns väl iofs inte jättebråttom heller, får väl ta en tur imorgon. Hoppas innerligt att hon är okej till tävlingen 24/5!

Märks att det börjat växa lite grönt i hagen nu, finns inget gräs dirkt men de går och rotar efter rötter och allt de kan hitta. Ska koka linfrön idag så tarmarna rensas från all sand och grus de får i sig. En vän fick igår ta bort sin häst pga kolik:(.
 
@Fiorano Hoppas pulsen är borta i morgon,

I går fick min häst smacka på riktigt gräs för första gången.:) Hyfsat nöjd häst. De finns lite att pillra med i hagen men inte alls som i sommarhagen.

I dag körde vi med Pleg gel igen vid ridning. Uppförde sig och vågade i dag sitta upp och efter en stund skritta själv och även en långsida i trav.:banana:

Fick lite dåligt samvete efter för hon såg lite väl trött ut.:angel: Men vi fortsätter så här några dagar, för att alla ska vara nöjda och glada.
 
@Charlotte1975 Vad skönt att det funkar så bra med pleget! :)

Tränade idag och vi diskuterade söndagens resultat och hon fick kolla på filmen och höll med om att siffrorna inte var rättvisa. Sen frågade hon vem som dömt och när jag sa vem så tog hon sig för pannan, vände sig bort och suckade och sa sen att hon rider inte för den domaren (hon sa också att det här är enda domaren hon skulle säga något sånt här om) då hon är känd för knepiga och orättvisa bedömningar och kan helt plötsligt lägga sig högre om hon inser hon legat lågt i klassen med risk för att få överdomaren på sig o dyl händelser. Kändes åtminstone lite skönt att höra.

Vi jobbade mycket med tagen bakdel och korta sidvärtssekvenser för att aktivera bak och det var skitjobbigt men massa frustande och många, långa stunder av bra känsla. :)
 
Har nu skrivit på kontraktet för nya stallplatsen. När jag frågade om hage så har det givetvis flyttat in en valack i den grupphage (modell större) som jag hade hoppet inställt på. Alternativet är grushage ensamgående storlek rastpaddock.
Vaknade kl 5 imorse och hade ångest över detta. Vad utsätter jag min stackars häst för? :( Känns inte alls roligt, allt blev så definitivt med vilka försämringar för hennes välmående som den här flytten kommer medföra.

Alternativet är som sagt att ta risken att sätta ihop henne i hagen där det går en valack + ett sto. Men med tanke på senaste årets skadehistorik har jag kanske inte nån jättestor lust med det :crazy:
Hon står i dagsläget och pissar vid staketet till en angränsande hage där det går en valack som inte ens bryr sig om henne...

Blir så glad varje dag när jag ser hur fin hage vi har i lösdriften, och min häst trivs verkligen i den. Men det alternativet finns ju inte heller kvar nu när fölen kommer och min häst dessutom är för fet för fri tillgång på bal. Suck. Känns så jävla oinspirerande att ha häst just nu. Hur man än försöker göra det bästa så finns det bara pest eller kolera att välja på.

Jag har kommit fram till att det enda hästvänliga man kan komma på här, är att köpa en skogsmulle och flytta ut den från stan. Inget ridhus, dock krångel för att ta sig dit, eller bara rida i skogen i lugn och ro. Vilket iofs även passar bäst ihop med de sporadiska träningstillfällena som finns.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Jag hade nog atällt henne ensam i paddocken och sen hade jag fixat kvistar och grane som hon kan gnaga på och sysselsätta sig med. Om staketet är bra så anske det funkar med en stor boll där inne som hon kan leka med också:). De flesta hästar funkar bra i mindre hage och ensamma så länge de jobbas ordentligt. Och står du på anläggningen har du helt andra möjligheter till kvalitativt arbete. Tror nog att detta kommer bli bra!
 
@Fiorano jag försöker intala mig det, men nog gör det ont i hjärtat när man ser hur bra hon har det i nuvarande stora hage med skogspartier och kompisar, och sen jämför med de där grusrutorna nere vid ridhuset :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp