07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har nu skrivit på kontraktet för nya stallplatsen. När jag frågade om hage så har det givetvis flyttat in en valack i den grupphage (modell större) som jag hade hoppet inställt på. Alternativet är grushage ensamgående storlek rastpaddock.
Vaknade kl 5 imorse och hade ångest över detta. Vad utsätter jag min stackars häst för? :( Känns inte alls roligt, allt blev så definitivt med vilka försämringar för hennes välmående som den här flytten kommer medföra.

Alternativet är som sagt att ta risken att sätta ihop henne i hagen där det går en valack + ett sto. Men med tanke på senaste årets skadehistorik har jag kanske inte nån jättestor lust med det :crazy:
Hon står i dagsläget och pissar vid staketet till en angränsande hage där det går en valack som inte ens bryr sig om henne...

Blir så glad varje dag när jag ser hur fin hage vi har i lösdriften, och min häst trivs verkligen i den. Men det alternativet finns ju inte heller kvar nu när fölen kommer och min häst dessutom är för fet för fri tillgång på bal. Suck. Känns så jävla oinspirerande att ha häst just nu. Hur man än försöker göra det bästa så finns det bara pest eller kolera att välja på.

Jag har kommit fram till att det enda hästvänliga man kan komma på här, är att köpa en skogsmulle och flytta ut den från stan. Inget ridhus, dock krångel för att ta sig dit, eller bara rida i skogen i lugn och ro. Vilket iofs även passar bäst ihop med de sporadiska träningstillfällena som finns.
Beroende va de är för sto och valack skulle jag fundera på de alternativet. Din är ju van att gå med andra och kan hästspråket. Om de dessutom är stor hage ska de kunna fungera. Min superbrunstiga kåtfia går ju med valack. Han fattar ingenting när hon ställer upp sig. Har tidigare gått med en som började betäcka och dem fick vi ju sära på.
I dag fungerade de inte lika bra med Pleg. Hängde på henne men två gånger fick hon ordentliga ryck helt utan anledning. Ena gången trodde jag att jag skulle få hästen över mig. Pga att vi inte fick henne helt avspänd i dag så satt vi aldrig upp, men lede runt med ryttare hängandes över. Blåste ordentligt så får skylla på de.
 
@stjarnfrugt jag tror det handlar mest o dig och vad du har för moral runt hur du anser hästarna ska ha det osv. Om det inte känns bra för dig i magen så är det ju ett problem, men jag hade nog tänkt såhär om jag föreställer mig i din sits:
1) is i magen, försök förhålla dig objektivt, ställ din häst i grusrathagen på nytt ställe, ny miljö, nya rutiner osv och se hur det utvecklar sig. Om hästen verkar normal i humör och temperament och beteende så är det ju ok.

2) släpp ihop i flockhagen. Om det är flera ston med bara en valack, och funkar för de som redan går där, ser jag inget större problem. Rimligen har ägaren till valacken sunt förnuft och har inte släppt in den där öht om det inte funkat tidigare/funkar nu, eftersom valacken lär vara den som löper störst skaderisk om den inte är van att gå med ston, och är en sån som blir störig av brunstande ston....


Så tänker jag .

Om ngt sto blir stökigt mot valackrelationen under brunst kanske dessutom ett tredje alternativ finns att den isåfall under brunsten kan gå i grushagen just då.
 
@stjarnfrugt Är det "vettiga" valacker fattar de ju ingenting. Min kryper ju upp i knät på de två som går i hennes flock när hon brunstar. De undrar mest vad hon pysslar med och går därifrån.

Mina har alltid gått blandat förutom vid ett tillfälle i förra stallet där det kom in en som hoppade men då fick den gå antingen med den andre valacken eller ena stoet som inte accepterade hans beteende.

Hur du ska göra måste din grundkänsla i hur du anser det är ok att hålla häst viktat mot alla andra parametrar att avgöra. Testa i egen hage och se om det funkar ihop med full aktivitet, gör det inte det finns ju inte något alternativ.
 
Jag ska träna imorgon. Overkligt taggad :D

@stjarnfrugt Du måste försöka sluta bli så påverkad av saker som kanske eller kanske inte kommer hända. Nu har du tagit beslutet att flytta till anläggningen. Det är kanske inte optimalt med små hagar eller blandflock men din ridning kommer bli så mycket bättre då du kan få mer kvalité i den. Blir ridningen bättre så kommer både du och hästen må bättre.

Visst, hästar är gjorda för att gå i på stora ytor men de trivs också bäst med rutiner och ordentlig motion. Jag har häst för min skull, för att jag ska få rida. Det är inget jag hymlar med. Visst vill man ha allt; kuperade stora hagar, perfekta uteridningsvägar, bra rutiner i stallet, ridhus, utebana, skrittmaskin, solarium osv men man kan oftast inte få allt om man inte är gjord av pengar.

Min lista
1. bra rutiner och foder
2. bra motionsmöjligheter som passar min inriktning
3. bra hagar

Vi har 1 samt 2 men hagen är inte direkt stor, den är typ 20x40, och Divan har inte dött på 5 år och är glad och positiv att rida samt arbeta (för det mesta :p)
 
Kul att höra att du ska träna @Jfrelin! Satt precis o tänkte att det var längesedan man hörde nåt nu men sen har hon ju varit lite ofräsch också. Blir kul med uppdatering iaf!
 
@mackan @Charlotte1975 @Kirre @Jfrelin @Fiorano Tack för all input ang min hysteri ang detta med flytten :o

Jag ska verkligen försöka ta det när det kommer, men jag vet att tidigare när vi stod på storstall var hon väldigt irriterad, och den hagen var större och mkt roligare i sig än de här grusrutorna här. Detta är väl för mig ungefär jämförbart med vad dagis-/skolssituation är för dem med barn...

Hon får helt enkelt stå i en grusruta till en början tills jag bildat mig en uppfattning om hur läget är i grupphagen, det går bara ett sto och en valack där i dagsläget. Alternativet att flytta henne under brunstveckorna kommer jag aldrig få igenom, det är inte hästskötare som jobbar i stallet utan personer med funktionshinder som är beroende av att rutinerna ser ut lika varje dag. Det går inte ens att köpa tilläggstjänster dagvis utan ska man tex ha mockning så köper man det en hel månad, inte tre dagar om man ska vara bortrest osv.
För magens skull vill jag dock gärna att hon får äta lite gräs, då jag ska resa bort i september och då kanske hon kommer åka till en kompis 10 mil bort ifall jag inte kan lösa det hemma. Det går inte om hon inte ätit ett grässtrå på flera månader. För överviktens skull är det dock bäst med strikt ransonering :grin:

Sen får vi helt enkelt se. Det finns ändå inget annat alternativ i närheten så det är inte så mkt att göra åt saken. Vill jag ha de bästa förutsättningarna som går att uppbringa här träningsmässigt, så finns det bara den här ridanläggningen. I vilket fall kände jag att jag var tvungen att se om det gör att hästeriet går att stå ut med. Om det ändå känns tungt, oinspirerande och outhärdligt om ett år så får jag väl flytta söderut igen och återuppta pendlandet hit upp när jag ska hälsa på familjen :grin:
 
@Jfrelin Hur har det gått på träningen? :)

Jag ska för åka 10 mil enkel väg nästa helg för att prova en ny tränare som kommer till den klubben ungefär varannan månad. Helgen efter kommer det hit en som sysslar med centrerad ridning, eftersom jag ändå inte fick med nån hästskötare på tävlingen den helgen så avanmälde jag mig och tänkte att jag kan se vad det är för typ av ridning man får göra för en sån tränare. Fick en sån kris då jag insåg att det skulle gå 4 mån innan min tränare kommer hit igen, så nu griper jag halmstrån :o
 
@Jfrelin Hur har det gått på träningen? :)

Jag ska för åka 10 mil enkel väg nästa helg för att prova en ny tränare som kommer till den klubben ungefär varannan månad. Helgen efter kommer det hit en som sysslar med centrerad ridning, eftersom jag ändå inte fick med nån hästskötare på tävlingen den helgen så avanmälde jag mig och tänkte att jag kan se vad det är för typ av ridning man får göra för en sån tränare. Fick en sån kris då jag insåg att det skulle gå 4 mån innan min tränare kommer hit igen, så nu griper jag halmstrån :o
Måste du ha med dig en hästskötare på tävling?
Annars tycker jag du fått många kloka råd angående små hagar och ditt samvete. Du får ge det en chans helt enkelt, och man kan inte få allt, ibland måste man välja. Det kan ju bli jättebra med fler möjligheter än vad du har nu.

Överlag så har våra hästar det väldigt bra, äta, vila flera timmar om dagen men bara behöva jobba en. Tycker inte det finns någon anledning att ha dåligt samvete bara för att vilorummet inte har alla faciliteter.
 
GP är konvalescent. Hon har ju inte kännts så bra nu i vår och jag tyckte nog inte det gjorde så stor skillnad med kiropraktorn/veterinären, kanske blev hon lite mindre sned. Åkte in till närmsta klinik och hon var halt på ena bakbenet, den sidan där hon har mindre muskler naturligtvis. Så hon röntgades, allt såg bra ut så det blev behandling och nu sjukhage.

Hon tar det hela med ro, är ganska lugn i sin lilla sjukhage. Har släppt på sommarbetet idag och hade gjort en liten ruta till henne där, hon äter gräs och är nöjd.
 
@Jfrelin jag vill inte ha kuperade hagar :p
Blir bara skador tappskor och skit om man står uppstallad hos ngn annan och det kommer in nya hästar/ man inte själv kan påverka dynamiken hästar tillsammans i hagen osv .
Hymlar inte jag heller , vill ha platta hagar :cool:, men såklart , en fin mjukt kuperad Ekhage är ju såklart ok och hade varit drömmen :p
 
@sassiball
Vad tråkigt att hon är konvalescent! :( Hoppas ni får rätsida på det med behandlingen.

@stjarnfrugt
Tror det blir toppen för dig på anläggningen. :) Om inte, kom till Ösd! ;)


KL
Jag har fallit för alla fölbilder och tjocka magar så nu har jag bokat hingst och station till Queenie. :o :D :love: Det blir en äkta 07-avkomma då det är Luxus som får äran. :) Hon brunstade nu 29-30/4 så vi lär väl åka till seminstationen för koll runt 18-20/5 kan jag tro. :) Hon är så himla lättsam att åka med så vi lär åka emellan om det inte skulle vara stort ägg och semin dagen efter, då kan hon ju sova över.

Kommer ju ändå kunna träna och tävla den här säsongen så det stoppar ju inte alltför mycket. :) Min sadel blev ÄNTLIGEN klar hos sadelmakaren nu i torsdags så sambon åker och hämtar den på måndag! :d
 
@Maja_Kandi Åh vad roligt! Jag hade väldigt gärna velat ha en Luxus avkomma:love:

@sassiball Trist att hon inte är helt kry. Hoppas behandlingen hjälper!

@stjarnfrugt Jag hade testat att släppa i blandhagen. Är det bara en valack och den är vettig så är det ju inga problem. Skulle det inte funka så är det ju bara att ställa henne ensam.
Vi har ju inga blandflockar där jag står men jag kommer troligtvis få släppa ihop plutten med mitt sto nu till sommaren för vi har inga valacker som ska gå på bete.

Kl

Red en sväng på banan idag. Han var lite tittig som han har varit i några dagar nu för det har börjat springa en jäkla massa djur överallt. Vi har flera älgar och en stor flock med hjortar som tydligen är livsfarliga :banghead:
 
@stjarnfrugt Jag hade också släppt i blandflocken. Min har ju gått blandat i stort sett hela tiden jag haft henne, och enda gången som varit problem var vid betessläppet förra sommaren.
Minns när jag släppte henne med min dressyrtränares valack och Chatsi överlyckligt ställde upp sig och brunstade, och han gick rakt förbi utan att blick på henne och började äta gräs... :rofl:
Hennes min: :confused::confused::(:arghh:

Jag har kommit till en ny insikt nu när jag har ridit lite mer nedsutten trav och raka linjer, min häst ormar som bara den, och jag orkar inte hålla henne rak! Insåg att jag bara orkar några meter, sen börjar nån bog att glida. Vad jag gör då är att istället för att korrigera påbörjar jag nån sidvärtsrörelse och typ puttar ut rumpan på henne. Trav på medellinjen utan skänkelvikning/öppna/bogen in är det svåraste som finns! :wtf: Jag brukar ju alltid rida 1-2 m innanför spåret (ridskolehästarna gör ett djupt spår, så jag försöker hålla mig innanför det för att inte snubbla på kanten), men får nog rida ännu längre in. Alternativt rida mer på medellinjen.
Försökte tänka på att hålla henne rak när jag red ut idag, hon är verkligen hal som en ål!

Annars har jag tränat vidare på att rida med kortare tyglar, och jag tycker att hon (vi) börjar vänja sig (oss).
 
elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20037_zpsdq1pweik.jpg
elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20130_zpsojy4mcug.jpg
elvira%20o%20paringllar%201%20maj%20073_zpsotdtlmdh.jpg

Ett par hagbilder på sjuklingen :heart

Ja det är jättetråkigt att hon inte är frisk, hoppas hon blir det igen.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@sassiball Tråkigt med ofräsch häst, men bra med rena plåtar:). Tror nog att hon kommer repa sig fort!

@Maja_Kandi Tycker det är jättesynd att du betäcker redan i år:p. Hade hoppats få se henne mer på tävlingsbanan först. Men jag gillar verkligen ditt val!

@Marvin Kvartslinjen kommer bli din nya bästa vän:D! Den där vännen som alltid säger sanningen visserligen...
 
Skrittade Barbie igår och hon hostade en gång lite lätt på slutet. Ikväll provade jag trava lite och det var helt hostfritt, så då galopperade jag en liten bit också och fortfarande hostfritt! Yey:bump:!

Helgens tävlande blev ju räddat av lånehästen Niwa imorgon för laget. Har ridit henne idag igen och det kändes betydligt bättre än sist. Är fortfarande lite ostadigt, men för en LB ska det nog duga hyfsat ändå.
11078059_10205517838737252_4234000148757223861_n.jpg

11205138_10205517839177263_6051278848237557658_n.jpg


Men även min LA-start på söndag har räddats upp. Ska rida den prickiga ponnyn igen:). Har inte ridit honom sen i september så det var lite intressant att känna på honom igen. Är faktiskt riktigt stolt över att jag nog allt gjort ett gediget grundarbete på honom för det var som att jag ridit honom igår! Lilltjejen som bara är 11 år har hållit igång honom jättefint! Så då föll det sig att jag kan rida honom på söndagen. Tyvärr inte imorgon eftersom ägaren inte har möjlighet att köra honom och jag vill inte ha honom i mitt släp utan panikbommar eftersom han lite då och då hoppar över bommen.
Kör på en bonusbild på Bello också:D
10388580_10203742064424004_6790309554359316727_n.jpg


Så nu ska jag inte spamma mer om alla icke-07or:p.
 
@Fiorano
Vad roligt både att Barbie verkar fräsch och att det löser sig med tävlingen! :) Jag har velat betäcka den här från stunden hon blev min, haha! :p Kan inte hålla fingrarna i styr längre! :D Men vi hinner ju tävla hela den här säsongen iaf hoppas jag. :) Maj faller tyvärr bort pga lite andra saker men sen så hoppas jag vi kan komma ut!

@sassiball
Jag vill ha en trevlig något större till mig själv. :) För fjärde gången tänker jag önska mig ett stoföl och hoppas på att beställningen kommer fram den här gången. ;) Enligt forskning och rön hit och dit brukar ju första fölet bli mindre så jag hoppas på det. ;) Haha! Men Queenies mamma är halvblod så man vet aldrig med storleken, men jag tänker hoppas på en stor D-ponny men jag kommer inte gråta alls om den blir 155! :)
 
@Fiorano Rider redan typ på trekvartslinjen, behöver komma ännu längre från väggen, och alltid ha ett riktmärke att följa!

Tränade lite byten ute i skogen idag. Hon byter rent på hjälpen från vänster till höger, men från höger till vänster så vräker hon sig åt höger, skjuter ut högerbogen och studsar 3 gånger. :p
Efter några försök ute så studsade hon bara 1 gång, och välte inte så mycket till höger. Framsteg? :angel:

Vi tränade även lite startträning. Jag bestämmer ett ställe där startlinjen är, skrittar fram till den, räknar ner högt från 5 och sen ska hon skjuta iväg. Fungerar väldigt mycket bättre hemåt på våra kända vägar än i startfållor på random tävlingsplats. :angel: Efter några försök var det som att starta ett jetplan! :banana: Vid nästa tävling ska jag nog göra några startförsök på framridningen och kolla så att hon är med!
Skulle hemskt gärna rida debutant i Gärds nästa helg, men jag jobbar ju då, och har inte lyckats lura någon att ta min jour. :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp