Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jisses vad ni skriver! Haha tar ju en jättelång tid att läsa igenom allt men väldigt intressant diskussion om skänkelvikning. Tränade för tränare igår och de är verkligen svårt att få till de! De är liksom alltid någon punkt som felar lite.

Är dock bekymrad över min häst i släpet för tillfället och går och grunnar ihjäl mig typ. Började ju med att han bökade och sparkade när vi närmade oss hemma. Nu dom senaste gångerna är de dock värst när vi åker från stallet. Han ställer sig på tvären och laddar riktiga kosparkar över sparkplåten på ytterväggen. Sparkar tills vi kommer ut på stora vägen och sen åker han bra dit och hem. Vet inte hur jag ska lösa de hela för det måste ju va någon idé han fått för han åker och står jättebra i släpet annars. Börjar bli orolig över väggen och hästen också. Någon med några bra lösningar?
Köra smalt så han inte får sådan sats att sparka? Sätta plåt längre upp? Sätta gummi?
Känner att jag måste göra något iallafall!
 
@cirkus Jag har fölvakat via webbcam de senaste nattperioderna på mitt jobb. Mkt praktiskt att känna nån som jobbar natt ;) Inatt trodde vi att det var på gång men fölet vände i dörren tydligen. Hon har gått över tiden nu i två veckor, dessutom ett sto som alltid får för tidigt... Lovar att fölet kommer inatt nu bara för att jag inte kan titta :cautious:

@Marvin Undrar om det finns stickad yllepyjamas som täcker ländryggen och korset?:confused:

@Gabby_Ossi Du bor ju i hästmecka så det måste väl finnas många? Du kanske kan fråga runt bland bekanta om dom har nåt tips?
Här finns ingen som jag vet är bra på själva tillpassningen, dock finns två sadelmakare i länet. Så jag hoppas vid Gud att min häst kan ha sina sadlar när hon kommer i form. I dagsläget har jag löst det med 3 paddar för att få sadlarna att ligga som dom ska :crazy:
Är verkligen ett träligt ämne detta. Jag vet med säkerhet en sadelutprovare som jag litar på fullt ut, problemet är att hen bor 90 mil härifrån :o
 
@sommarminne Är vägen vid stallet dålig? Guppiga stallvägar brukar inte vara speciellt roliga för hästen tänker jag.

Jag hade en i stallet förut som hade en häst som brukade börja galoppera i släpet. Den blev lugn när dom kopplade ur lampan så det blev mörkt. Men det var såklart under den mörka perioden på året. En annan sak de gjorde var att tvärbromsa varje gång den började galoppera, då gav den med sig. Men jag vet inte om det är nåt jag skulle ha lust att prova direkt :crazy:
 
Helst skulle jag ju vilja ha någon som har många märken och som inte nödvändigtvis behöver sälja nytt utan mest kolla över läget med de jag har, jag vet ju inte om det är dressyr eller hoppsadeln som spökar (om det är fel på någon av dem öht), men tror nästan mer på hoppsadeln eftersom det är den jag själv tycker är sämst + att jag har börjar rida mer och mer i den nu jämfört med förut. Men som såklart har lite att välja på och prova nytt.

Helst hade jag velat ha något som kostar typ 10-15 000 kr begagnat om det är dressyrsadeln som behöver bytas, eller upp till 10 000 för hoppsadel.
 
@stjarnfrugt Det är en asfalterad väg med lite smågupp men absolut inget överdrivet utan jag tycker han är jäkligt gnällig som klagar haha:angel:.
Jag är nojig över att han sparkar sönder sig eller släpet eller att det eskalerar. Jag hittar liksom inget samband egentligen mer än att de enbart är där och ingen annanstans. Räcker att jag bara startar bilen så börjar han med någon spark. Urtråkigt! Och något är de ju helt klart han inte är nöjd med:wtf::turd:
 
@cirkus Jag har fölvakat via webbcam de senaste nattperioderna på mitt jobb. Mkt praktiskt att känna nån som jobbar natt ;) Inatt trodde vi att det var på gång men fölet vände i dörren tydligen. Hon har gått över tiden nu i två veckor, dessutom ett sto som alltid får för tidigt... Lovar att fölet kommer inatt nu bara för att jag inte kan titta :cautious:

Det gäller nog att känna nån som har rätt sorts nattjobb! Jag skulle inte funka.

@Marvin Undrar om det finns stickad yllepyjamas som täcker ländryggen och korset?:confused:
Kan man be sin mamma sticka en? :angel::o:confused:
Min (häst) är mjuk och go som en sockerbulle över korset, det är under sadeln hon är spänd.
Ja, jag längtar efter min nya sadel!
 
@sommarminne prova med att täcka över fönstren, jag vet att min häst står o tittar ut o kollar vart hon är. När vi åker så börjar hon sparka vid grannens hästar o sen slutar hon ute vid vägen. Samma hem, börjar vid grannens hästar tills vi står på gårdsplan. Däremellen åker hon hur fint som helst så jag har tänkt att täcka fönstren o se vad som händer.
 
@Novali01 De ska jag absolut testa. Ska byta sida också tänkte jag för det går att bredda ännu mer på andra sidan och slänga på en huva med bomull I öronen.
Han måste ju som din titta vad han är någonstans eftersom problemen bara finns nära hemma. Hästskrälle:D
 
@sommarminne Jag kör med bomull och huva på min. Blev enorm skillnad.

Funderar nu också på att täcka för fönstren. Med mamman blev det bättre med fönstren men med denna kanske det är bättre täckta.

Jag blev stoppad på motorvägen i lördags av ngn som låg bakom och tyckte min stod snett eller nåt. Jag tyckte hon stått superlugnt men blev nojig när bilen sen la sig framför mig med varningsblinkers och bromsade så jag körde åt sidan till slut. Tittar in i släpet och allt är coolt och hon undrade mest över konstigt ställe att stanna på. Har ju 3/4-bom så kanske medtrafikanten tyckte det var konstigt att hon stod lite på sniskan?
 
@Kirre Snacka om att bli nervös när en bil stannar än haha. Misstänker precis som du säger att de ser ut som att hon står på sniskan. Har du luckan öppen bak? Och vad för sorts luva har du?
 
@sommarminne usch vilket aber ang sparkandet i trailern :( Förstår att du blir supernojjig det hade jag blivit också , skitjobbigt och oroligt ju !

Min 00 och även 07 kan vara lite sega att gå in . 00 är bara seg utan några utspel, kollar typ om det verkligen är nödvändigt .... 07 kan backa ur typ 10 gånger . Men väl inne märker man inte att de finns . Står lugnt och stadigt , käkar hö om de får, urlastning lugn och fin . Jag tycker det är drygt ibland med den där segheten att gå in även om det tar typ Max 10-15 min , men mycket hellre i jämförelse med att de lever rövare under färd ....

Har en kompis med sparkande häst , hon har fått madrassera hela bakluckan samt har både dörrar och bakbom men får ändå byta ut lämmen ibland 2 ggr om året för att hästen sparkar så mycket :nailbiting: Toppmodernt Ume släp så inget fel på trailerkvaliteten i sig osv ....
 
Idag har jag ridit på banan igen för första gången på två veckor. Barb tyckte det var jättekul och hade raketbränsle i rumpan typ. Sen är det för mig som är lite långsam i kroppen inte alls särskilt bra att rida en massa andra hästar:(. Det var riktigt svårt att komma till "Barbieridning" vilket såklart inte underlättas av att lösgjordheten inte är på topp nu heller.

Är jätteglad över att jag kunde rida Niwa på tävlingen och att jag har den prickiga att starta nu till helgen, men för min ridning är det inte så nyttigt som jag känner att det borde vara att rida andras hästar. Skillnaden mellan Juno och Barbie är rätt liten, inte så konstigt när det bara är jag som ridit dom. Men skillnaden med den prickiga är enorm. Han blir stor och stark när han inte orkar, Gnäll gnäll och i-lansproblem. Nu ska Bello ändå säljas så blir troligen inte så mycket mer ridning av honom ändå.
 
@mackan de är verkligen jobbigt. Hade jag vetat att han bara lever rövare utan att de händer något hade jag nog varit lugn men de finns ju liksom inga garantier för de.
Jag undrar hur dom som alltid kör med sparkande hästar lyckas hålla nerverna i schack:banghead::D
 
@mackan de är verkligen jobbigt. Hade jag vetat att han bara lever rövare utan att de händer något hade jag nog varit lugn men de finns ju liksom inga garantier för de.
Jag undrar hur dom som alltid kör med sparkande hästar lyckas hålla nerverna i schack:banghead::D

Nej verkligen ...

Kl
Ang att rida många andra hästar så tycker jag det enbart är en fördel och inte alls begränsande på egna hästar alls . Snarare tvärtom .
 
@sommarminne vet precis hur jobbigt de där är. Min är gangster 20% av gångerna, och alltid på vägen hem. Har förstört 3 mattor innan jag satte in komatta. Senast i dag på väg hem från kliniken(va och skodde) Lastade ur en genomsvettig häst som skumma på halva kroppen. Har tyvärr inga tips att ge. Själv kör jag lite snabbare när hon sätter i gång för att korta ner pinan.
 
@Charlotte1975 Tack för att du delar med dig! Vad är komatta? på golvet eller väggen? Funderar starkt på att sätta in en matta på väggen om det inte fungerar att tejpa igen fönster och på med huva. Nästa helg blir det att försöka:D
 
@sommarminne Jag har en vanlig luva, sån jag rider med. Behöver dock ha med snöre på alt med kardborre upptil för annars skakar hon av den.
Jag kör alltid med luckan nere ja. Känner att ventilationen blir för dålig annars. Har övervägt dock att testa att ha den uppe för att se om det blir någon skillnad.

Min sparkade också i transporten så ytskiktet sprack på rampen. Men allt sånt oroligt försvann när jag insåg hur ljudkänslig hon var och därmed började ha bomull i, inte en spark sen dess. Nu kan hon stå och trampa lite och titta sig omkring som kan kännas av men verkligen inget som är obehagligt. När vi är framme där vi ska och mellan klasser osv så står hon och sover, 1, 3, 5 timmar, behöver aldrig oroa mig för hästen. Superskönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp