Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@oxo i början, typ 1 år sen, så var det också bara fram eller asmycket åt sidan. Fanns liksom inget mellanläge
Du hur ju vad min tränare tycker om våra. -det var ju inte katastrof iallafall
Tur att man har en bra relation till sin tränare
Hon gör jättefina skänkelvikningar när han rider. Redan som 4åring så det är helt klart jag som är kass haha
Förhoppningsvis kommer vi från LA i höst och slipper skiten.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Länge sen jag uppdaterade sen jag och 07 var på kurs men det tuffar på bra för mig och oss .
Lite tufft att rida både 07 och min egen som trots allt är min prioritet och 07 står 6 mil TOT totalt men vi klämmer in det ;)
Min egen 00 är jättefin just nu och det är ren glädje att rida . Idag glodde folk lite när vi trimmade på utebanan trots att det regnade och undrade nog varför vi inte var i ridhuset , men vi trivs så himla bra utomhus både hästen och jag så lite regn om det är vindstilla och lugnt är inget problem . Inte heller några vattenpölar på ridbanan eftersom underlaget i sig är härligt sviktande när det regnat lite extra dygnet före . Tror det är lite ridhus sjuka ibland för en del hehe
 
@sassiball Vad tråkigt med GP. Varför kan man aldrig ha fel när det gäller sin känsla? Tur att det är trevligare tider att vara konvalscent i nu och framöver med grönt att sysselsätta sig med.

@Jfrelin Gillade också din tränare. Alla verkar veta vem det är?
Skönt att höra om skänkelvikningarna. Vi ramlar ju också antingen tokmycket åt sidan eller så stannar vi typ. Ffa undan vänster. Övade mkt på det i onsdags att gå ordentligt rakt framåt med mkt högerskänkel och så bara en antydan att lägga på vänster några steg och så rakt fram med mkt höger igen. Blev bättre tillslut iaf.

@Fiorano Kul att det ändå gick så bra idag på lånehästen. :)
 
@Kirre Amanda vet vem det är för vi hänger på samma sida om stan och i samma kretsar men har fortfarande inte träffats Fiorano vet vem det är för vi är kompisar på FB och Maja för att vi diskuterat via PM eftersom han är i Östersund en gång i månaden.

Skänkelvikning är svårt. Man måste ha hästen bra i ramen, eftergiven, undan för skänkeln och framåt. Man är ju glad om man får till 2 av 4 typ :p
 
@Fiorano Roligt att det gick så bra :) Älskar även ditt rosa schabrak, fram för mer färg i dressyr! :love::bow:

@Gabby_Ossi Du som kan tömköra kanske kan använda det som uppvärmning? Kanske är det bara den här sista perioden med pälsbytet som stökar till det, och då kanske man kan lösa det på så vis? Att han blir bättre efter ridning tyder väl i mina ögon på att det inte borde vara nåt ridrelaterat..?

@mackan Håller med ang ridhussjukan. Äntligen har utebanorna tinat fram här så att man kan börja vara ute. En av min hästs styrkor innan skadekarusellen har alltid varit att hon går att rida ute i alla väder. Nu har vi såklart varit förpassade till ridhus sedan oktober/november men jag ska ta tag i detta med uteridning nu, jag räknar med att det blir några veckor av att ta tjuren vid hornen och att hon kommer vara dryg och okoncentrerad. Men man måste ju göra det nån gång, om inte annat är det ett bra sätt att kunna plocka några poäng på tävling om man har en häst som är ridbar även om det regnar eller blåser :o

*kl

Red backintervaller igår på inrådan av min tränare, för att få ner vikten på tjockisen. Idag blev det en utetur i lugnare stil för att jag tänkte att hon nog har träningsvärk. Det var riktigt trevligt, häst utan överskottsenergi som ändå var vaken men inget onödigt sprättande trots att det blev en runda med mkt skritt och ganska lite trav och galopp. Såhär ska hon kännas jämt tycker jag, då skulle jag tom våga skaffa medryttare...
Jobbar 12-tim natt hela helgen och det är så underbart när min häst är på sånt här humör då man inte har speciellt mkt vaken tid eller ork till övers :)
 
@Gabby_Ossi Du som kan tömköra kanske kan använda det som uppvärmning? Kanske är det bara den här sista perioden med pälsbytet som stökar till det, och då kanske man kan lösa det på så vis? Att han blir bättre efter ridning tyder väl i mina ögon på att det inte borde vara nåt ridrelaterat..?

Tjaa, han blir bättre när han är varm, men han är sämre dagen efter ridning än dagen efter tömkörning. Funderar på om det kan vara sadeln som spökar.

Ska höra med min ET om jag kan få tid och kolla upp honom men hon ska ha barn nu om några veckor så tror det blir lite svårt :cautious:
 
Tjaa, han blir bättre när han är varm, men han är sämre dagen efter ridning än dagen efter tömkörning. Funderar på om det kan vara sadeln som spökar.

Ska höra med min ET om jag kan få tid och kolla upp honom men hon ska ha barn nu om några veckor så tror det blir lite svårt :cautious:
Låter inte så standard så har du inte kollat sadeln om du inte känner dig säker på att bedöma hur den ligger själv , hade jag definitivt gjort det snarast . Inte normalt att de reagerar som du skriver alls . Sitter det i ryggen så vill du inte chansa eftersom det kan bli väldigt jobbigt om man bortser från det och tränar vidare . Men hur är han när du känner igenom ryggen ? Även gemene man brukar kunna känna igenom och få lite svar genom att palpera ryggen ? Är hästen spänd /reagerar så bör man kolla upp det veterinärt .
 
Senast ändrad:
Tjaa, han blir bättre när han är varm, men han är sämre dagen efter ridning än dagen efter tömkörning. Funderar på om det kan vara sadeln som spökar.

Ska höra med min ET om jag kan få tid och kolla upp honom men hon ska ha barn nu om några veckor så tror det blir lite svårt :cautious:
Det låter som sadeln :( Z var sådär också, och sen kom knölar när han hade sin begagnade Childeric. Sen bytte vi sadel och problemen försvann.

Red 20 min på Caspian i kväll. Han hostade tre små host när vi skrittade fram för hand men sen inget mer. Så jag tror vi smyger igång igen. Jag ska stryka mig från tävlingen nästa helg och träna bara resten av månaden så det blir någon ordning på oss. Sen ska jag ta tag i min egen fysiska status, det kan inte vara meningen att jag ska sova 12 timmar om dygnet och ändå känna mig trött. Det är inte rättvist mot Caspian heller, märkte idag hur dåligt han går med en överkokt makaron i sadeln...
 
Låter inte så standard så har du inte kollat sadeln om du inte känner dig säker på att bedöma hur den ligger själv , hade jag definitivt gjort det snarast . Inte normalt att de reagerar som du skriver alls . Sitter det i ryggen så vill du inte chansa eftersom det kan bli väldigt jobbigt om man bortser från det och tränar vidare . Men hur är han när du känner igenom ryggen ? Även gemene man brukar kunna känna igenom och få lite svar genom att palpera ryggen ? Är hästen spänd /reagerar så bör man kolla upp det veterinärt .

Sadeln är inte utprovad av någon utbildad men han har gått med den i 3-4 år utan att reagera såhär förut. Vad menar du med hur han är? Han känns hård och stum i muskulaturen men är inte öm.
 
Sadeln är inte utprovad av någon utbildad men han har gått med den i 3-4 år utan att reagera såhär förut. Vad menar du med hur han är? Han känns hård och stum i muskulaturen men är inte öm.

Jag hade velat kolla upp det . De ska inte vara hårda /stumma . Minsta sånt hade jag velat kolla det för att det inte ska bli större problem . Om den i kombo har en sadel som inte kollats på många år osv hade jag sett anledning att se över hästen som sagt utifrån att du upplever det du redovisat .
 
Idag har jag gjort nåt historiskt: Ridit barbacka på min häst :D
Hade ingen inspiration till ridning idag, ides verkligen inte rida ner till ridbanan och trimma, eller rida ut heller för den delen för det har jag gjort nu några dagar. Tänkte att min häst skulle väl egentligen kunna vila eftersom hon gått en del på sistone, men samtidigt kändes det onödigt med vila helt. Så jag insåg att vår inhängnade longervolt tinat fram från snömassorna, och tänkte att jag gör en kravlös barbackapremiär för att se hur det känns. Hon har aldrig i hela sitt liv blivit riden barbacka, inte ens hos uppfödaren (som fö kallade henne för "bockmaskinen" av nån outgrundlig anledning när hon var 4 år och jag misstänker att det är en anledning till att sadel alltid varit på:angel:)...
Min häst blev väldigt förvånad när jag kravlade mig upp, och jag trodde ett tag att hon skulle börja skutta för hon fick väldigt bråttom i skritt ner till volten. Sådär bus-bråttom som hon kan få ibland. Men sen insåg hon att det är precis såhär vingligt matte ska sitta idag, och det var inga konstigheter. Vågade tom trava och faktum är att det skumpade mindre än jag hade väntat mig, och hennes långa vassa manke var inte alls så farlig som jag trott (möjligen för att den är inbäddad i fett :grin:). Så detta gör vi fler gånger, ska prova i ridhuset nån gång när vi är ensamma så kanske man kan göra nåt vettigt. Det blir lätt ensidigt att gå runt runt på en longervolt.
 
Sådär är Chatsi jämt. :( Enda gången hon har varit riktigt mjuk och fin i ryggen var veckan efter hon var sprutad. :(

Idag däremot var hon mycket mjukare i ryggen, kände direkt skillnad när jag borstade henne, så jag klämde lite. Kändes som hon gör efter motion en dålig dag. Frågade tjejen som tog in vilket täcke hon hade haft, och hon hade haft sitt 100-grams shirestäcke i 15 grader och strålande sol... Uppenbarligen gillade ryggen att bli kokad? :banghead:
Måste jag ha tjockt täcke på henne jämt nu? Spänna fast en dunkudde på ryggen? Virka en yllepyjamas att ha under täcket??
Andra bra förslag?

Tömkörde henne och hon rörde sig trevligt med lite mer bakben och mer schwung i traven än vanligt. Tömkörningen går bättre nu, jag behöver inte sätta någon gramanfattning på yttertömmen i början av passet längre, och vi har plötsligt kunna börja leka med sidvärtsrörelser och skolor på rakt spår, tränade skänkelvikning, med lite olika tvärning, och öppna.
 
@Marvin Det är precis den tråkiga upptäckten jag gjort. Jag som normalt sett anser att hästar inte ska ha överdrivet med täcken och definitivt inte när det är 10 plusgrader och sol... men jag har fått tänka om med min senaste året. I vinter har hon haft 200-550g beroende på kylan och då bor vi inte i ett blåshål utan i torr kyla. Nu går hon med BoT + fleecefodrat regntäcke och ryggen är bra. Det är runt 0 nattetid och 8-10 grader varmt dagtid.

För jämförelse så har hon alla vintrar i blåsiga Mälardalen gått med 200g som mest. Hon är ingen häst som fryser, tvärtom.

Tog som sagt av täcket mellan 12 och 19.30 förra helgen när det varstrålande sol och 10 grader varmt och vindstilla. resultatet en stenhård rygg när jag tog in vid 19.30. Sen dess är det täcke på som gäller. När jag är ledig försöker jag dock se till att klä av stackarn så hon bara har fleecefodrade täcket dagtid.
Klart hon är varm, jag önskar att man kunde göra en lösning att bara själva ryggen värms men tyvärr är ju täckena heltäckande så det är ju inte helt skönt kan jag tro. Pest eller kolera, men jag vill ha en ridbar häst.
 
Om nån undrar ifall att min 07:a kläckt ur sig sin unge så är svaret NEJ och jag är jävligt trött på att vaka nu.
Hon är på dygn 346 och jag sover i tretimmarskift - 6-9, 16-19 och sen 21-24 - det är roligt nästan jämt.
 
Om nån undrar ifall att min 07:a kläckt ur sig sin unge så är svaret NEJ och jag är jävligt trött på att vaka nu.
Hon är på dygn 346 och jag sover i tretimmarskift - 6-9, 16-19 och sen 21-24 - det är roligt nästan jämt.
Tar du av semestern till det där?
 
@Marvin
Klart hon är varm, jag önskar att man kunde göra en lösning att bara själva ryggen värms men tyvärr är ju täckena heltäckande så det är ju inte helt skönt kan jag tro. Pest eller kolera, men jag vill ha en ridbar häst.

Det är där den stickade yllepyjamasen kommer in. :angel:
Nåt som sitter bara över sadelstaden.
 
Om nån undrar ifall att min 07:a kläckt ur sig sin unge så är svaret NEJ och jag är jävligt trött på att vaka nu.
Hon är på dygn 346 och jag sover i tretimmarskift - 6-9, 16-19 och sen 21-24 - det är roligt nästan jämt.
Hoppas de lilla tittar ut snart! Jobbigt att hålla på och vaka så där. Jag visste ju inte när mitt skulle komma och hon lurade oss, och helt plötsligt stod de ett litet föl där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp