Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kirre Dedär låter ju underbart! Hoppas hoppas hoppas de gör samma underverk med min. Han står så sjukt bra i släpet när de står still och 80% av resan men dom minuterna han sparkar tycker jag är urjobbigt. Funderar på att skaffa kamera också så jag kan se vad han gör så jag slipper oroa mig över att han ligger ner eller är över bommen:angel:
 
@mackan Jo för dom flesta är det nog bara fördel att rida många hästar. Men jag är som sagt väldigt långsam i mitt kroppsminne och det tar tid för mig att lära mig nya saker. Därför blir det ännu svårare antar jag att ställa om. Red prickig ponny nu ikväll och just nu är jag helt inne på hans ridning. Är ju kul att han går bra, men vill hellre att min egen känns bäst såklart.
 
@Charlotte1975 Tack för att du delar med dig! Vad är komatta? på golvet eller väggen? Funderar starkt på att sätta in en matta på väggen om det inte fungerar att tejpa igen fönster och på med huva. Nästa helg blir det att försöka:D
Komatta är en tjockare matta som ligger ovanpå den vanliga golvmattan. Enligt återförsäljaren kunde en häst inte komma igenom en sån. Dock lyckades min flytta mattan och förstöra den. Nu är den fastsatt i golvet. Tror inte den går att sätta på väg, är för tjock och tung.
 
Jag älskar att rida andras hästar. Det får mig att uppskatta min egen så mycket mer skämt å sido så gillar jag att testa mitt system på andra hästar. Ändrar aldrig min ridning oavsett häst. De får liksom anpassa sig till mig. Ja det ser förjävlig ut ibland , som när jag var och red min 08a, men jag vet hur jag vill att det ska kännas och rider för att hitta den känslan. Red en annan häst i lördags och det var inte vackert 80% av tiden men sista 20... Exakt där jag vill ha den. @Fiorano du måste våga lita på din egna ridning och hålla dig till den.

@sommarminne har tyvärr inte så många andra tips än vad som getts. Divan står som ett ljus. Exakt vad du vill höra va?
Har du hö inne i transporten?
Hade en häst som inte kunde åka Star. Helt galen. Stod som ett ljus i alla andra transporter.
Har en kompis vara häst sparkar så mycket att rampen gick upp medans de körde :eek:
 
@Jfrelin Haha på något vis är de skönt att höra att många har värre häst än jag:D
Han har hö i släpet jämt och är ju för de mesta nöjd så länge han slipper guppen haha. Har jag lite tur så kanske de är något ljud eller att han ser ut som stressar honom så det blir bättre efter lite sådant men annars är de ju bara att bita ihop och köra för åka måste han:nailbiting:
 
@Jfrelin Det där med att lita på min egen kunskap och mitt system är svårt även om jag blir bättre på det. Men även om systemet är det samma svarar olika hästar olika. När Barbie backar undan kontakten blir tex Bello stark framåt. Nu beror det förstås mycket på att han inte är dressyrad alls sen i september. När jag ridit honom ett tag blir det förstås bättre och bättre och det blir lättare för mig att skifta mellan hästarna. Men jag håller helt med om känslan att det är så otroligt skönt med ens egenridna hästar!
 
@Fiorano Ja tyvärr är ju hästar olika :p
Mitt system tycker jag dock funkar på alla hästar. Den jag red i lördags är totala motsatsen till Divan. Vill springa ifrån allt jobb, hänga i handen, orma sig och vägrar bära sig på bakbenen. Rider den exakt likadant som Divan. Innerskänkel mot yttertygel. Den får springa tills den lugnar sig och jag har lika mycket ben på den som på Divan. Den märker till slut att det blir ännu jobbigare att vara obalanserad. Lätt lätt hand som på Divan. Däremot fler halvhalter så den inte hänger sig i handen.
På en häst som Barbie skulle jag rida mycket övergångar så hon kommer framför skänkeln och på bettet och på en häst som Bello mycket övergångar så han kommer på bakbenen :p same same liksom
Men jag förstår att det är svårt men nu kanske jag gör ett litet övertramp men jag säger det ändå :p Jag tror du är lite för fokuserad på vad andra tycker om din ridning och hur det ser ut. Det viktigaste är hur effektiv ridningen är. Inte hur det ser ut.
Du ÄR tillräckligt duktig. Lita på det.
Dessutom rider du inte andras hästar för din egna skull. Meningen är att ägaren ska känna att det är bättre och lättare för dem när du har ridit. Då har man gjort ett bra jobb.
 
Jag vill att Caspian ska fungera efter mitt system tids nog. Ska rida en kortis i morgon på vägen dit. Tror att mitt problem är att jag brukar ha hästar som är tunga i handen som jag jobbar på att få lätta i manken och få dem att bära sig själva med lätt kontakt som jag kan styra med magmusklerna. C är tvärtom. Han tar inte så mkt stöd i handen, jag får inte honom att ta skänkeln så han kan gå fram till handen och då tar jag hårdare i handen för att få kontakt, och det gör Jag med instinkt, fast det är fel. :( så nu ska jag lära mig att göra rätt, så får jag anpassa mitt system lite, till han är med mig! Dessutom har jag haft många hästar som har varit förlåtande det senaste året, men det är inte han. Men å andra sidan är han nog den som kommer att komma längst, även om vi står på ruta ett nu, och jag får acceptera att vi kommer stå här ett tag. Trappstegen är högre men trappan når högre upp typ!
 
@Jfrelin Haha, det är inget övertramp. Det är helt sant:p. Jag vill inte vara sån som sitter och tänker på hur det ser ut, men det smyger sig på ändå. Men jag rider faktiskt precis som du säger, mycket övergångar och upp till yttertygeln. Har hittat två favoritövningar som jag kör stenhårt på. Dels övningen från Hippson med volt tillbaka varje långsida, tycker den är toppen för att få hästen på yttertygeln och rakrikta.

Den andra är att rida på fyrkanten och göra volter vid A,B,C och E. Varannan volt galopperar jag och varannan travar jag, gör övergångarna vid väggen efter volterna. Går förstås att variera i oändlighet.
 
Red premiär på utebanan idag, den var belamrad med hinder vid helt värdelösa placeringar. Ingen av volterna gick att rida fullt ut, inte heller övningen med rida upp vid A/C och skänkelnviktning ut till E/B som jag gjort mkt nu senaste veckan. Dressyrtant, jag? :angel: :p
Min häst var okoncentrerad precis som jag räknat med, men faktiskt mindre laddad än jag trott. Trots att ridskolans hästar kivades i hagarna och att personalen började ta in dom och gå förbi.

Men alltså. Jag kan inte rida:arghh: Jag är antingen superspänd i kroppen eller så är jag lealös och inverkar inte. Känns bara kattskit. Även om min häst faktiskt slappnade av lite mer eftersom så kändes det inte alls speciellt genomsläppt. Ett ganska trist mellanmjölkspass. Varför kan man inte få till känslan från träningen när man rider själv? Inte ens litegrann? Jag känner att jag fick så mkt verktyg sista träningen så nu vet jag inte i vilken ordning jag ska använda dem osv. Allt blir bara skit. Och innan jag rett ut det i huvudet har jag redan ridit en timme och eftersom min häst är i så dålig form ska hon inte ridas långa pass på banan då hon inte har styrkan utan det bara genererar spänning och motstånd istället för lösgjordhet...
Känner mig så jävla kass. Och inte gör det saken bättre att det känns som jag utvecklas bakåt av att aldrig komma igång med nåt. Kände mig så uppgiven så jag fick grina när jag skrittade av och hela vägen hem:banghead:

Jag har säkert tidigare skrivit att jag skickat en förfrågan till en av de jag tränade för innan min häst skadade sig och undrade om hen kunde tänka sig att komma hit nån gång per år. Nu ikväll har jag fått svar att hen tyvärr inte kan åka iväg så långt utan håller enbart träningar på hemmaplan. Jag hade inte väntat mig nåt annat iofs men nu känns det definitivt kört på den fronten.
Min bitterhet eskalerar nåt oerhört just nu, både pga det faktum att det är 4 mån till min tränare kommer tillbaka och nu detta. Hur i helsike kunde jag flytta hit och tro att det skulle fungera ridmässigt?! Fattar definitivt inte hur andra står ut här. De som bara ägnar sig åt ridningen alltså. Svaret är väl att få gör det. Satsar man på ridning så flyttar man, annars har man ridningen som bisyssla och motion och har annat som högre prio.

Känner helt plötsligt att jag är en ny medlem i gänget som har lite brist på motivation :o :angel: Just nu vill jag bara ge upp det här, önskar att jag var nöjd med att vara skogsryttare. Så mkt frustration det hade besparat mig.
 
Senast ändrad:
Inatt så födde min - 07:a ett perfekt stoföl. Hon är brun med stjärn och fyra vita fötter.
Stammen är Luxus CML - Figaro R - Warsteiner.

Fölningen var lite jobbig för henne - ungen hade ena framknät lite böjt, men efter att vi rätat ut det så sa det bara plupp. Mammahäst var lite medtagen och låg säkert 30 minuter, under den tiden hann moderkakan komma ut också. Ungen fick 1.75 dl av råmjölk med superkvalité.

Jag är så jävla lycklig!!!
 
Inatt så födde min - 07:a ett perfekt stoföl. Hon är brun med stjärn och fyra vita fötter.
Stammen är Luxus CML - Figaro R - Warsteiner.

Fölningen var lite jobbig för henne - ungen hade ena framknät lite böjt, men efter att vi rätat ut det så sa det bara plupp. Mammahäst var lite medtagen och låg säkert 30 minuter, under den tiden hann moderkakan komma ut också. Ungen fick 1.75 dl av råmjölk med superkvalité.

Jag är så jävla lycklig!!!
Grattis! Hoppas få se bilder.
 
Jag kör också alltid med luckan nere, har märkt att det blir klart lugnare i transporten om luften får cirkulera ordentligt. Sen bråkar inte min på vägen alls, är ju bara när hon ser vårt stall eller platsen vi ska åka till, typ en tävling o hon ser transporterna o de andra hästarna. Så i mitt fall skulle det nog funka att täcka fönstren, frågan är bara hur man gör det...
 
@cirkus Grattis! Suddiga mobilbilder är bättre än inga. :D

@mackan Har ju egentligen inga problem vid transport av min så får se om/när jag ändrar något alls. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp