07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan ah det har jag aldrig hört. Ja vi brukar bremsa honom och kan man ha bremsen på i ca 10 min börjar han frusta och slappna av. Då släpper vi på den så står han lugnt resterande tid klippningen tar. Idag var han dock så slug att han skickade på den de 4 första gångerna så den halkade av. :banghead: 5e gången kunde vi ha den på tills han frustade och sen utan :)

Kan tillägga att vi gör likadant när tänderna ska kollas. Bremsen på i ca 10 min tills han frustar och sen inga problem med raspning mm utan brems
Han får dock lugnande vid större tandingrepp

Nu vet jag ju lite om hur bremsning fungerar på Billy. Han har nog inte läst det du syftar på ;)
 
Senast ändrad:
@Magica ja då är det ju ingen fara om ni inte har den på sen. Jag trodde ni hade den klippningen igenom . Som du noterat tar det ungefär 10 min innan endorfinerna man vill åstadkomma med brems infinner sig. Så även om hästarna står still direkt bremsen kommer på så gör de det mer av rädsla för smärta av bremsen de första minuterna, det vet inte alla heller , men du har ju uppenbarligen koll isåfall :)
 
Ja jag hoppas att jag har det ;) så så fort han frustar åker den av å så är han kolugn.
Skulle nog varit tydligare med hur länge den används :)
 
Har dock ett problem jag behöver hjälp med. Nu är Billy riden i 1.5 år så han är på en 4-5 årings stadie ridmässigt. Han har haft en bra stabil form det senaste året men har nu börjat gå bakom lodplan framförallt i traven. Vi har börjat få bättre och bättre takt i traven (han har tyvärr tölt i sig som han tar till när det blir för mkt krav i traven. Denna är dock mer å mer bortjobbad). Kan det vara så att den förbättrade traven gör att det blivit mer jobbigt för honom därav han kryper bakom lod? Har det varit så för era hästar när de fick mer bärighet/bättre rytm när ni började utbilda dem? Vad kan man göra för att förbättra formen igen? Tänker då övningar mm
 
@mackan Intressant om bremsen. Jag har aldrig hört talas om det, men å andra sidan har jag inte bremsat sen jag vet inte när... Tror aldrig i egen regi faktiskt. Däremot var det tvunget när vi var på kliniken och gjorde endoskopin här i höst, men då är det ju en veterinär som gör det.

@Undret Jämfört med min julesugga tycker jag din julegris ser ut att vara riktigt vältränad ;)

*kl

Fö har hon ju blivit så fet att det är en kamp med sadelgjorden. Tyvärr har jag nu fått problemet att magen trycker fram gjorden, men det har inte blivit skav tackolov. Dressyrsadeln går bättre för där har jag ju en ELT men även den tenderar att tryckas fram. Hoppsadeln är det värre med. Köpte gjordförlängare till hopplattan då den är bredare och jag tänkte att den skulle vara mer bekväm än min Wintec elastic smala gjord. Men det gick inte alls, det blev bara ännu mera gjord som tryckes fram. Så jag antar att det inte är nåt annat att göra än att rida bort magen och under tiden smörja rejält vid riskområden för skav...
 
@Magica Är han bakom lod eller bakom handen? Bakom lod bryr jag mig inte om så länge hästen bjuder fram till handen, då är det bara en styrkefråga innan den kommer fram med näsan. Backar han av från handen så skulle jag däremot backa nåt steg i utbildningen för då är det antagligen för svårt för honom och han undandrar sig... Passar utrustning osv så att det inte är nåt sånt obehag?
 
Bakom lod är det. Dock har jag hela hästen i handen när han hamnar där. Händer nångång i mitten av ridpasset. Och det är då jag börjar ställa lite högre krav på det vi tränat på under dessa 1.5 året.
Ja utrustning gen passar. Sadeln är utprovad och gås igenom rätt ofta. Bettet han har är det enda betet han axepterar.
 
Bakom lod är det. Dock har jag hela hästen i handen när han hamnar där. Händer nångång i mitten av ridpasset. Och det är då jag börjar ställa lite högre krav på det vi tränat på under dessa 1.5 året.
Ja utrustning gen passar. Sadeln är utprovad och gås igenom rätt ofta. Bettet han har är det enda betet han axepterar.

Det låter ju som det handlar om ett styrkeproblem och att han kanske inte riktigt är redo för de högre kraven som ställs. Samtidigt måste man ju puscha gränsen lite men märker du så tydligt att det händer så hade jag nog börjat med att ställa lite högre krav i några minuter och sedan övergå till ett enklare arbete. Ju mer styrka som kommer desto längre stunder kan man ju kräva lite mer.
 
@oxo ja jag tror det med. Idag när jag red provade jag att ställa högre krav ett par minuter, travade rakt fram en stund utan krav,ställde krav ett par minuter och sen skrittpaus 2 varv. Sen samma sak igen.

Efter andra skrittpausen övade vi galoppfattningar å jag höll på att åka av med dunder å brak. Han bockade rejält i det varvet han har lättast för. Av glädje! Jag var dock inte lika road :banghead: fick några bra fattningar efter jag skällt på han. Brukar dra han i ena örat när jag bli arg på han :angel:
I det jobbiga varvet fick vi till 4 bra fattningar sen orkade inte jag mer. Blir till att vila upp sig hela dagen i morgon på sjukhuset :o
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@oxo Min häst var också fin ute idag. Det är skönt när dom gör en bra runda emellanåt så man slipper vara arg för att det oftast är besvärligt :o Hade inte tänkt rida alls då jag hade mkt att göra och bara sovit 3 tim, men när jag insåg hur mkt jag hade imorgon samt vilket väder det ska bli så insåg jag att jag var tvungen ut idag.

Hade nytt sällskap med mig då en i stallet ville ha kompis med, jag sa att om dom kan leva med att min häst kan vara vild så är det okej, men jag kan inte hålla på att anpassa mig desto mer och det kan krävas att vi håller tempo.
Det fick jag såklart äta upp, min häst har aldrig varit så snäll ute sedan september :o Visserligen skuttade hon runt och försökte dra en bockning i en av galopperna, men det krävdes ingen flåridning och galopp fler varv i backen för att hålla henne på mattan. Vi kunde tom skritta av idag :D
 
@stjarnfrugt Härligt! :D Ja man behöver verkligen det. Våra är nog ganska lika att dom sköter sig ju mer dom rids.
Så jag får försöka ligga i och rida ofta och mycket nu:)
 
@Gabby_Ossi
när jag ser dina filmer, och övrigas här i tråden, önskar jag att jag köpt en mer ridbar häst istället för en lite projekthäst :o men jag har som mål att nångång i framtiden kunna starta en LC:2 a iaf ;)
nu har jag även en mkt välutbildad 24 årig medryttarhäst som jag kan leva ut mina dressyr "begär" med
 
@Magica för mig är det inte bara per ekvivalens styrka som brister om hästen harmnar så , hästar kan hamna så hela tiden även om de har styrkan, annars skulle alla hästar som tekniskt sett är starka nog, gå som klockor korrekt under vettig ridning liksom och det gör de ju inte ;)

Att de hamnar så handlar ofta om i min reflektion, att de inte är jämna och balanserade i bogarna under ryttaren . Om du hamnar i det läget, gå ner i skritt , hitta rakheten och balansen och sen fram i trav igen . Och med raka bogar menar jag nu ju inte en rak häst i sig såklart , hästen kan böjas hur mkt som helst men ändå ha bogarna på plats, ofta är det just där det brister när de inte bär sig eller du får allt i handen. Inte rida vidare så när det blir så utan att ha fått hjälp att förstå grundproblemet.
Har du en duktig tränare som hjälper dig ?
 
Senast ändrad:
Nästa film, här är det först mest bytesjobb och sedan provar vi lite arbetspiruett-tänk och lite galoppslutor, sedan en liten vända trav i slutet också:

@Gabby_Ossi det är en jättefin häst som jag tidigare sagt, och en duktig ryttare, jättekul att se !
Jag gillar tränaren, och håller med dennes analyser i klippet. Som jag kommenterat tidigare så viktigt med denna typ av häst att mellan det stärkande ni pysslar med nu, för att komma vidare osv, att verkligen hela tiden dock jobba med hans grundform och att få den att slappna av i överlinjen, trampa igenom kroppen och verkligen röra sig igenom hela vägen. Eftersom det är en häst som tenderar att bli hög och spänna till så väldigt viktigt när ni ska vidare att stärka den på det sättet så den blir stark i en grundform, parallellt med att ni givetvis även tänjer gränserna osv. Jag känner igen typen av häst, ambitiös och duktig men behöver komma mer genom kroppen och ryggen, tydligt i förvända och ökade galoppen att den står emot och blir lite träbockig i bogarna, men som sagt, därav kommentaren att ni fortsätter jobba igenom noga med grundarbetet där, för det är ngt som kommer av sånt arbete och hästen är så fin i kvaliteten att inga hinder finns bara ni är noga med det. Tycker ni kommit långt och som du vet så tidigare tyckte jag hästen var rätt mellanmjölk i sin utstrålning men nu har han det (utstrålning) senaste året som jag även kommenterat , det är en jättefin häst som den tagits fram och kommer bli ännu finare med mera arbete som sagt! Trevligt bytesarbete ! Duktig !
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp