07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi hoppat lite, herr häst påminde ryttaren tydligt om att han varit hemma på stallplan lite för länge. Helt okej på framhoppningen, spänd i varenda muskel inne på banan och slängde sig en gång innan första hindret alá gamla manér. Sedan nolla på hinder med ingen bra ridkänsla uppe i sadeln. Startade om efter en kort andningspaus och då nollade han fint och avslappnat med bra flyt på linjerna. Kan han göra det lite opretentiöst i 110 nu så kommer han att vara redo för 120 direkt efter vintern i alla fall.
 
@mackan ok jag hänger med på hur du menar. Och det kan nog stämma. Vi har inte riktigt koll på bogarna i den grad jag hade önskat. Varken jag eller medryttaren (eller Bily).
Ja jag har en bra tränare som känner mig och Billy utan och innan. Nu har det ju varit så att medryttaren ridit Billy dagligen under mina snart 5 v på sjukhuset och jag 2 gånger. Problemet har uppstått under dessa 5 v. Nu vill jag inte skylla ifrån mig på medryttaren då hon lagt ner ett super jobb på B och även börjat ställa mer krav å honom.
Men jag tror vi kommer kunna tackla detta också med mer övning från vår sida.
 
@Gabby_Ossi
Kul att se film på er! Ni är så fina! :love: Inspirerande att se er som kommit längre. :)


Kl
Vi har tränat idag! Jag fick inte till mig själv alls kändes det som... Jag fastnade i mina gamla ovanor och hade svårt att komma ur. När Queenie är såhär pigg blir jag fast i bromsläge och då spänner hon emot, och jag spänner mig, och hon blir kort och stötig och den onda cirkeln är skapad. Jag fastnar i höger hand och blir krokig i hela kroppen. Såklart att ingenting funkar då... Kändes jättefin i skritt på framridningen, men bara bitvis i trav.

Själva träningen får jag ändå (motvilligt) ge mig själv godkänt. Höger galopp har aldrig varit så fin som idag! På nåt sätt hittar jag allt då, men så går vi ner i trav och jag spänner mig igen. Jag tror det har att göra med att hon plötsligt verkligen börjar bjuda till och travar genom hela kroppen och då blir det så mycket svårare att rida. :o När jag ridit ett tag blev hon superfin och bitvis glimmade hon till ordentligt! Självklart när jag satt rätt, tänk att det ska vara så svårt... :meh: Så nöjd med ponnyn, missnöjd med mig själv. Tränaren är underbar och vänder mina tankevurpor så bra. Nästa träning är inte förrän om tre veckor! Oh no!
 
@Magica De ggr jag haft medryttare har jag erbjudit dem att rida för tränare, eftersom jag alltid missat nån träning pga mitt jobb så har jag tyckt att det varit utmärkt att medryttaren får rida enligt exakt samma upplägg så vi jobbar lika. Är det inte en möjlighet hos er, att medryttaren även rider för tränaren? :)
 
@mackan ok jag hänger med på hur du menar. Och det kan nog stämma. Vi har inte riktigt koll på bogarna i den grad jag hade önskat. Varken jag eller medryttaren (eller Bily).
Ja jag har en bra tränare som känner mig och Billy utan och innan. Nu har det ju varit så att medryttaren ridit Billy dagligen under mina snart 5 v på sjukhuset och jag 2 gånger. Problemet har uppstått under dessa 5 v. Nu vill jag inte skylla ifrån mig på medryttaren då hon lagt ner ett super jobb på B och även börjat ställa mer krav å honom.
Men jag tror vi kommer kunna tackla detta också med mer övning från vår sida.



Om du inte ridit på månad + och medryttaren underhållsridit på ett bra sätt men inte tränat för tränare osv så hade jag inte oroat mig ett dyft det där löser sig om ni har en vettig tränare så fort ni kommer igång lite mer regelbundet isåfall eftersom det är nu utan träning problemet funnit sig. Inget att oroa sig för , det löser ni men se till att boka in träningar igen regelbundet eftersom du vill så mycket utifrån tråden :)

@Maja_Kandi roligt :) bra jobbat :) du ser , det ger löning ;):)
 
@mackan ja jag hoppas också på att det komer lösa sig relativt enkelt. Nu blir det inte någon ridning för mig på en vecka. Måste stanna kvar på sjukhuset längre än tänkt från början :(
 
@mackan
Ja det är kul när man känner att det går framåt. :) Skritten och galoppen superfin igår men i trav blir jag fortfarande fast i att bromsa istället för att hjälpa henne framåt. De bitar jag släpper efter och låter henne trava blir hon så satans fin! :love:

Och jag tappade bara stigbyglarna en enda gång på hela tiden! :D
 
Kl
Här kommer lite film från igår. Tyvärr filmades inte första stunden så höger galopp kom inte med. Sjukt surt då den som sagt var finare än nånsin. Vänster varv är ju vår akilleshäl, jag fastnar i höger och lutar mig till vänster och skänklarna hamnar för långt bak. Men vi kämpar på!

Lyckades inte klippa i filmen, men efter tre min in så börjar det släppa lite (dvs jag börjar få ordning på kroppen) och då glimmar hon till så himla fint nåt halvt varv här och där. :love:

 
  • Gilla
Reactions: oxo
Idag har det (och gör fortfarande) verkligen hällregnat. Så jag tog och skrittade i ridhuset istället (jisses vad skönt det är att ha som alternativ!!). Barb känns väldigt mjuk och fin och det svåraste är väl snarare att hålla henne rak mellan bogarna än att böja. Red en del skänkelvikningar och la även in lite travövergångar i dom.

Vet inte om jag låste fast henne med handen eller vad jag gjorde fel men i en av dessa övergångar för höger skänkel så studsade hon till en del och verkade inte alls nöjd. Blev så osäker på om jag krävt för mycket eller att hon är ofräsch så vågade inte prova igen:o. Det kan förstås ha varit så att hon var jättepigg och i det arbetet laddade för mycket men fan alltså för att ha häst som varit ofräsch. Sitter och känner efter precis hela tiden om något är fel.

Lägg även till att hon inte skummar i munnen på höger sida, men skummar jättefint åt vänster. Min tanke nu är att rida igång henne så att hon går i alla gångarter och sen boka återbesök på kliniken om tre veckor. Tänkte kolla tänderna då också ifall det kanske beror på en sån sak.

Tjockponnyn...
10801605_10204380941515532_4280900602787140150_n.jpg
 
Billy fick massage idag. Använder mig av en duktig tjej som använder sig av TENS-massage och hon är även kiropraktiker. Billy satt, inte helt oväntat, fast i bogen och i vänster armbåge. Kan kanske förklara oviljan att fatta vänster galopp som medryttaren känt de senaste veckorna. Med mig bockade han dock på busigt vis och sen fick jag han i vänster galopp men han var seg i fattningen. Mkt lättare i höger, som annars brukar vara det sega varvet.
 
@Fiorano usch jag känner verkligen igen de där. Har haft en himla otur med skadade hästar och det är helt hopplöst när man ska sätta igång. Men lägger liksom all energi på att känna om något är fel istället för att rida:angel:. tycker ändå att ditt upplägg på att åka och kolla efter några veckor låter smart för då får du ju svart på vitt om din känsla är rätt eller fel beroende på hur den här tiden framöver kommer att kännas.

Tycker hon är en himla söt ponny iallafall! har du fått hem sadeln än? passar den?
 
@sommarminne Jo det känns som om jag får mer svar på bp om hon faktiskt är igång. Sadeln skulle göras idag så hämtar den imorgoneftermiddag innan jobbet. Så provar på onsdag:). Håll en tumme! Kan hända att den fortfarande är för smal, i synnerhet nu när hon är så himla tjock. men det blir väl bättre när hon kommer igång hoppas jag...
 
@Fiorano Jag tror också på iden att först sätta igång i alla gångarter och sen kolla upp. Just nu ser du ju ändå inget annat än att hon hållit för vila och skritt, för visst har du inte gjort så mkt mer? Ska du dessutom kolla tänder är det ju ett ypprligt tillfälle att samköra :)

Här har det regn/snöat/blåst i ett dygn. Behöver väl inte säga att det var ingen hit att dra runt skottkärra i snömodd och mocka i hagen... Häst fick vila. Väldigt skönt :angel:
 
Här regnade det också väldigt igår. Hörde jag. Jag låg däckad i magsjuka hela dagen! :eek::eek::yuck:
Blev givetvis ingen hoppträning, åkte inte ens till stallet. Lagom skakig när jag lyckades hasa mig upp framåt kvällen. Ska iväg till stallet nu. Det är cavalettiträning ikväll som jag gärna hade velat vara med på, men det är kanske inte helt realistiskt, har fortfarande inte lyckats äta nåt egentligen. :crazy:
 
Usch, det låter verkligen inget trevligt @Marvin :yuck: Hoppas det gått fort över.
Jag hade nog inte ridit träning ikväll, men det är bara jag. Brukar vara helt lost orkesmässigt efter magsjuka, blir sällan bra träningsridnin av det...

*kl

Red ut imorse i snömodden. Skönt att det inte hunnit plogas så det iaf kändes lite mjuk under. Mindre skönt att halva travsverige körde ut samtidigt:angel:
Såg inga vagnspår före mig på vägen och tänkte att jag verkligen träffat rätt. Icke. Efter en halv kilometer kom 4 ekipage dundrande bakifrån med ett perfekt mellanrum om ca 30 sek. Lagom för att min häst skulle hinna flippa mellan häst 2 och 3, då jag ställt mig på en avtagsväg och väntade på att bli passerad. Vill inte ha dom i häcken, eller strax framför heller för den delen. Så hon inledde fint med att faktiskt gå att skritta fram 500m (!) och sedan gick hon direkt vidare till piaff i galopp :meh:

Landade efter någon kilometer i trav och galopp men hon hade nåt härligt huvudskakande för sig konstant i skritt, lite i trav men helt borta i galopp. Så vi galopperade mkt idag, det var nog ganska tungt i snön och även om jag inte gillar mjuka dåliga underlag så kan jag erkänna att det var skönt att min häst för en gångs skull kände sig trött. Vi kunde skritta av på lång tygel och faktiskt skritta en bit på lång tygel mitt i passet också. Man får vara glad för det lilla :)

Har dock fått problem med skav nu av sadelgjorden. Har inte varit nånting hittills men nu någon vecka efter klippning börjar det ruggas :crazy: Smörjer ändå in läderdetaljerna på gjorden, hästens armbågar och där jag ser ruggningstendenser. Använder läderbalsam då jag misstänker att gummit i min ELT-gjord inte mår bra av vaselin. Till hoppsadeln kan jag använda fårskinnstunnel, men vad sätter man på en ELT-gjord? Det är liksom textilkanten på själva plattan som verkar rugga lite...
 
Usch, det låter verkligen inget trevligt @Marvin
Jag hade nog inte ridit träning ikväll, men det är bara jag. Brukar vara helt lost orkesmässigt efter magsjuka, blir sällan bra träningsridnin av det...
Jag tänker att det är som en vanlig dag efter jobbet. :angel::crazy:

Har mockat och fixat nu, och handlat lite mer ätvänliga saker. Kom på att jag givetvis har kvällsfodringen, så måste ändå till stallet igen.
 
@Marvin Herregud. Vilket jobb du måste ha. Jag känner mig ganska mör de helger jag jobbar 12-timmars skift tre i rad. Men jag brukar ändå rida 1-2 ggr och det funkar. Skulle aldrig stå ut att ha ett sånt jobb som du har :o

Krya på dig :)
 
@Marvin Usch. Magsjukekänslan kan jag inte så mycket om, är lyckligt lottad att slippa det. Postjobbdag förstår jag desto mer. Kan verkligen vara som en urvriden trasa vissa dagar.

*kl*
Jobbade i paddocken idag och försökte höra tränaren. Gick riktigt bra faktiskt. Lite diskussioner, ffa i skritten, men både traven och galoppen kändes bra. I traven fick jag tom ett driv som jag inte kunde hänga med i om jag satt ner. Kul! Sidvärtstrappen gick sådär dock. Hon går för mycket åt sidan och för lite framåt och jag har svårt att få henne att bryta och gå rakt framåt. Hon lär ju sig snabbt vad hon ska göra så räcker jag svänger in rakt upp och lägger till skänkeln så är hon fem-sex steg bort. Jaja, man kan inte få allt på en gång, jag är nöjd med det övriga idag. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp