07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch för magsjuka @Marvin hoppas du känner dig bättre snabbt!

Kl
Red på ridbanan idag. Krispigt i luften och pigg pålle. Kändes helt ok idag, speciellt när jag får koll på den där högerbogen. Red mycket tempoväxlingar och volter för att få honom mer lösgjord. Men jag har slarvat med att sitta ner i traven och det måste jag verkligen börja göra mer för jag spänner mig och skumpar! Tänkte att jag får be någon longera mig så att jag får sitsträna ;)
 
@stjarnfrugt du har inte funderat på , utifrån att din häst är igång nu osv, att träna för ngn ? Tänker att det skulle ge lite energi boost för din del att komma igång nu när hästen verkar pigg och rids fullt ut osv ? Tror som sagt det vore fint att få lite motivation ?

@Marvin så sjukt jobbigt med magsjuka :( finns inget värre :(
 
@mackan Ja verkligen! Det är ett dagligt funderande på hur jag ska lösa träningssituationen. Jag är verkligen skitless på att bara rida ensam, döden för motivationen verkligen... Sanningen är att det inte kryllar med tränare här, som man vill rida för. Jag nöjer mig inte med att lära mig att dra ihop fram och sparka bak vilket dessvärre många nöjer sig med här och därför har det väl funnits utrymme för dessa att etablera sig...

Det finns en tränare som jag haft på gymnasiet, men hen kommer bara hit några ggr per termin. Jag står på reservlistan och det är ruskigt svårt att få plats, sista tillfället i år är om 3 veckor och jag är på 2a reservplats till denna omgång. Hoppas hoppas...
Det finns även en annan tränare som jag kan tänka mig att rida för längre fram. Men dennes lektioner är ganska krävande och jag känner inte att det är en trevlig uppstartsnivå efter att ha varit borta i ett år. Vill gärna rida för nån lite mer ödmjuk tränare innan vi filat bort värsta ringrosten. Annars tror jag mitt självförtroende rätt snabbt går i botten för det är klart att det märks att jag bara fått rehabrida sedan mars. Jag pallar inte riktigt att betala 650 kr för att få höra att jag är i dålig form :(

Jag har även hästens uppfödare som jag planerat helgvistelse hos, denne är hippolog. Men det är 15 mil bort, min häst blev sjuk i bakterieinfektionen precis när vi skulle iväg och nu kan jag säga att väglaget är sådant att jag inte åker dit längs de vägarna med min framhjulsdrivna bil + hästsläp. Tar jag mig fram till byn så kommer jag att få lasta av 1 km från stallet och gå längs bilvägen, eftersom det är en smal slingrig väg i brant backe sista biten, givetvis direkt från korsning. Tänker inte ens försöka. Så jag hoppas jag får hembesök istället snart :)

Sedan finns ridskolans instruktörer. Men dom har schablonpriser för om man ska rida för dom på dagtid och det kostar 400 kr. Det kan jag givetvis göra någon gång ibland men det känns väl så dyrt faktiskt. Jag är liksom van att betala det för att rida för b-tränare. Man är lite bortskämd när man kommer från där jag bodde innan. I jämförelse är det inte konstigt om man kallar detta u-land :o

Även om jag såklart inte ångrar min flytt hemöver, så kan jag nog säga att rent hästmässigt har tanken slagit mig att jag borde flytta söderöver igen om jag verkligen vill satsa mitt liv på hästeriet :crazy:
 
Jag ska faktiskt boka in en lektion för en av ridskolans instruktörer i slutet av den här veckan. Så jag hoppas att jag får lite tips och trix som jag kan roa mig med i väntan på bättre tider :)

Jag har ju inte velat rida till ridhuset sedan kvrkautbrottet. Men alla andra gör det och ridskolan har vidtagit sina vanliga åtgärder och rutiner vid såna här omständigheter. Så bara man går in i ridhuset och inte använder gäststall eller har direktkontakt med okända hästar så ska det nog inte vara några problem, är ju inte ridskolan som har kvarka utan ett grannstall utan övrig verksamhet än sin egen.
Lektionerna är igång som vanligt och stallkompisar till mig irder där, men man går ju inte in i stallet eller sånt.
 
@stjarnfrugt Tycker det låter både kul och bra att du bokar träning för ridläraren:). Även om det inte är en supertränare så ser alltid nån på backen betydligt mer än vad man själv känner. Sen har du så pass bra koll själv att ingen tränare kommer lura ut dig på några konstigheter.
 
@Fiorano och @oxo Ja, det är inget fel på ridskolans ridlärare om man väljer de med utbildning. Men det är just priset... skulle man rida utanför arbetstid är det ju billigare om man dealar och betalar direkt till vederbörande, men då har ju ridskolan verksamhet i ridhuset istället. Så det är lite svårt att få till det.

Jag hoppas verkligen jag får nån tid imorgon eller på fredag. Är lätt att fastna i deppträsket att det är omöjligt att hitta nån att rida för, så sitter man bara och harvar runt för sig själv. Och jämför detta med hur jag hade det när jag bodde söderut med utbudet som fanns där. Det är ju inte riktigt samma sak, vilket jag visste, men det känns jäkligt tungrott just nu när man försöker få in en fot och det är stängt dit man vill. Jag vet ju vilken lära jag vill hålla mig till så att säga, har svårt att känna nåt engagemang då för att rida på ett helt annat sätt bara för att de tränarna är lättare att få tid hos...
 
@stjarnfrugt Ja 400:- känns rätt dyrt, men rider du varannan vecka tror jag att det är väl värt det:). Jag tänkte ta ut min vardagstränare om ett par veckor så vi kommer igång igen med träningen.

_________________________________________________________________________________

Idag har Barb fått prova nya sadeln. Mycket stoppning är utplockad och trots att hon är så tjock nu låg den helt okej:). Däremot kändes det verkligen för mig att jag är helt ovan vid att sitta i dressyrsadel nu. Att denna dessutom inte har i närheten av samma uppbyggda känsla och stora stöd som Childericen gör att det känns jättekonstigt. Men jag vänjer mig väl och blir bättre på kuppen:).

10644929_10204393547830682_6981295911894858671_n.jpg


Har även frågat ägaren om hon kan tänka sig att sälja Barb till mig. Inser mer och mer att jag verkligen inte vill lämna henne ifrån mig:/. Så vi får se vad det blir för svar och hur mycket hon begär då. Har för mig att vi kom överens om att jag inte skulle betala för utbildningen jag själv gjort, men vi pratade aldrig så mycket om försäljning eftersom det egentligen aldrig varit aktuellt.
 
@Fiorano Sadeln ser mkt trevlig ut :) Det är jäkla skillnad på dressyr och hopp (eller hur @Maja_Kandi? ;) ). Jag rider ju sällan i min hopp, just för att det blir så fladdrigt med skänkeln i kombination med min fladdriga häst. Men jag har haft den nu rätt mkt på sistone pga att jag har säkerhetsvästen när jag rider ut. Igår tog jag dock dressyrsadeln för tanken var att träna mer fattningar och då måste jag sitta stadigt för att få till dom fina. Jäklar vilken skillnad det är när man har dom fina stöden att haka fast sig i, man kommer inte alls ur balans när hon spexar och hoppar runt jämfört med när man sitter i flatback hoppsadeln :o

Hur ser knästöden ut på den där? Jag har ju en Amerigo Classic, visst har du haft en sådan innan så du kan jämföra skillnaden? Den där ser mer öppen ut i sitsen, vilket nog inte skulle vara så dumt för mig då den stora anledningen till att jag rider ut i hoppsadeln öht är att bakvalvet tar i min skottsäkra väst som jag är alldeles för vidskeplig för att rida ut utan med den här hästen...

Jag hoppas verkligen att du inte behöver betala mkt mer än hon var värd då du köpte henne. För ska man gå på hennes meriter lär det vara en redig slant...
 
@stjarnfrugt Denna är en CC och jag uppfattar nog knästöden som ganska lika Classicen men sisten är som synes öppen och flat vilket jag tycker är riktigt skönt:). CC bör även kunna ligga bra på samma rygg som en Classic. Är så många år sen jag hade min Classic så jag minns knappt hur den var. Men rent visuellt tycker jag nog att stöden är ganska lika. Här ser man stödens storlek bättre:
1907285_10204296536445458_2735757978547303887_n.jpg


Har kollat på Hästnet och C-ponnier med meriter i FEI (vilket hon inte riktigt har) ligger på runt 80.000:-. Det blir lite väl mycket att betala kanske.
 
@Fiorano Ja knästöden ser exakt ut som mina... Denna ska jag ha i åtanke. Om jag har vägarna förbi kommer jag och provrider den :angel: Älskar ju min Classic och tänker inte betala för en ny menmen... vad gav du för din? Jag har ju 16" och min passar mig perfekt, men man vet aldrig om man tvingas byta nån gång. Dock lite svår storlek att hitta beg.

Ja precis. Ponnyer som är meriterade kostar. ska bli intressant att höra vad hon vill ha om du köper :) Håller tummarna. Du kan ju deala att hon får ett föl av Barb, så får du ha kvar hästen men uppfödaren får behålla blodet, för det verkar vara det hon vill?
 
@Fiorano sadeln ser jätteskön ut! Å snygg brun färg :d jag hoppas verkligen du kan köpa loss hästen för ni är så fina och duktiga ihop :love:

----------------------------------------------

Och så här gör jag även när jag tömkörde min Billy idag :love::love::love:
Jag älskar verkligen den hästen! Idag fick vi till en bärig och helt ren galopp på volt. Han har oftast lättare för galopptakten när man tömkör men har mest rusat. Idag var det precis som att alla bitar föll på plats; takten, tempot och bärigheten. Älskade häst!
imorgon ska jag rida och får jag till åtminstone hälften så bra galopp då blir jag lycklig!
har börjat få vara hemma mer på dagarna nu så jag hinner ta Billy mer.:bump:
 
@Fiorano Håller tummarna för att du får köpa henne!

@Magica Härligt det låter och kul med ett sådant framsteg :)

Kl
Idag har jag nog gjort min snabbaste dag i stallet någonsin känns det som. Hann rida ut i 50 min och han uppförde sig jättebra:) vågar man tro på att det börjar släppa nu? Men det är nog bara för att jag ridit nästan varje dag nu och dom små tomtarna uppe på loftet börjat springa åt samma håll:D
 
Apropå sadel, jag har verkligen börjat vänja mig vid dressyrsadeln nu, och jag älskar den bara mer och mer! :love: Nu när vi rider mera sansat och bara med fokus lugnt och avslappnat så ligger den helt stilla hela tiden, det är bara när hon spänner sig och studsar som den åker fram - skönt! :)

Efter alla tips både här i en annan tråd så har jag ridit mycket utan stigbyglar samt stretchat höftböjarna varje dag, och inte vet jag vad det är som hjälpt, men nu senaste träningen tyckte jag nästan att lädren var korta, och idag längde jag dem ett hål och vips kändes det mycket bättre och jag tappade inte stigbyglarna en endaste gång! :banana:


@Fiorano
Åh vad härligt att du fått hem sadeln, ser ju ut att ligga bra! :) Och jag håller verkligen alla tummar jag hittar för att du får köpa loss Barbie! Ni passar verkligen så himla bra ihop. :)

@stjarnfrugt
du ser, du skulle flyttat hit. ;) Här finns flera bra dressyrtränare, bland annat kommer ju @Jfrelin s tränare upp till Tanne nån gång/mån och min tränare är ju underbar! Skämt åsido, hoppas du får tid för nån snart. :) Skönt att pålle börjat sansa sig ute också!


KL
Idag var jag ut och red i en timme i UNDERBART vinterväder! Alltså jag har varit så lycklig hela dagen! Strålande sol, helt vindstilla, snö och minusgrader. Helt fantastiskt ute, jag bara älskar vintern! :love: Bjuder på en allmän landskapsbild som jag tog idag på jobbet.

IMG_20141126_122153_zpstax8oevt.jpg


Jobbade till halv tre, sen hem och svida om till ridkläder direkt och ut med ponnyfröken och vovva! Vi hade den bästa ridturen jag typ nånsin haft på henne. Alla gångarter - inget tjafs alls. Lyhörd och fin i princip hela tiden, alla gånger 90% av tiden hade hon fokus på mig! Började från noll som vanligt, bara skritt tills hon kändes med mig. Sen kunde vi jogga nästan hela turen! Så fort hon började spänna till gick vi ner i skritt igen och började om och tänk - det funkade klockrent! Jag kunde göra jättefina halter bara för magen hela turen - har ALDRIG inträffat tidigare - och från skritt på lång tygel var hon fokuserad direkt, hon var så himla himla mjuk och fin hela tiden. :love: Jag är så glad! Det var så ljust och härligt med all snö plus klar himmel så jag behövde ingen pannlampa eller nånting, lovely!

IMG_20141126_1601072_zpsnryxyglp.jpg


Jodå, det är både öron och hund med på bilden, men den blev visst mörkare när den kom på datorn än på telefonen. :p
 
@Fiorano är det en 17 tum du har ? Bilderna kanske luras men den ser ganska stor ut på ponnyn, ingen risk att den trycker på länden ?

@stjarnfrugt oj det var värst med 400 kr i träningskostnad, är det en timma då eller? Vad utbildning har de som tar det arvodet ?
 
Apropå sadel, jag har verkligen börjat vänja mig vid dressyrsadeln nu, och jag älskar den bara mer och mer! :love: Nu när vi rider mera sansat och bara med fokus lugnt och avslappnat så ligger den helt stilla hela tiden, det är bara när hon spänner sig och studsar som den åker fram - skönt! :)

Efter alla tips både här i en annan tråd så har jag ridit mycket utan stigbyglar samt stretchat höftböjarna varje dag, och inte vet jag vad det är som hjälpt, men nu senaste träningen tyckte jag nästan att lädren var korta, och idag längde jag dem ett hål och vips kändes det mycket bättre och jag tappade inte stigbyglarna en endaste gång! :banana:


@Fiorano
Åh vad härligt att du fått hem sadeln, ser ju ut att ligga bra! :) Och jag håller verkligen alla tummar jag hittar för att du får köpa loss Barbie! Ni passar verkligen så himla bra ihop. :)

@stjarnfrugt
du ser, du skulle flyttat hit. ;) Här finns flera bra dressyrtränare, bland annat kommer ju @Jfrelin s tränare upp till Tanne nån gång/mån och min tränare är ju underbar! Skämt åsido, hoppas du får tid för nån snart. :) Skönt att pålle börjat sansa sig ute också!


KL
Idag var jag ut och red i en timme i UNDERBART vinterväder! Alltså jag har varit så lycklig hela dagen! Strålande sol, helt vindstilla, snö och minusgrader. Helt fantastiskt ute, jag bara älskar vintern! :love: Bjuder på en allmän landskapsbild som jag tog idag på jobbet.

IMG_20141126_122153_zpstax8oevt.jpg


Jobbade till halv tre, sen hem och svida om till ridkläder direkt och ut med ponnyfröken och vovva! Vi hade den bästa ridturen jag typ nånsin haft på henne. Alla gångarter - inget tjafs alls. Lyhörd och fin i princip hela tiden, alla gånger 90% av tiden hade hon fokus på mig! Började från noll som vanligt, bara skritt tills hon kändes med mig. Sen kunde vi jogga nästan hela turen! Så fort hon började spänna till gick vi ner i skritt igen och började om och tänk - det funkade klockrent! Jag kunde göra jättefina halter bara för magen hela turen - har ALDRIG inträffat tidigare - och från skritt på lång tygel var hon fokuserad direkt, hon var så himla himla mjuk och fin hela tiden. :love: Jag är så glad! Det var så ljust och härligt med all snö plus klar himmel så jag behövde ingen pannlampa eller nånting, lovely!

IMG_20141126_1601072_zpsnryxyglp.jpg


Jodå, det är både öron och hund med på bilden, men den blev visst mörkare när den kom på datorn än på telefonen. :p

Men åh så fin utsikt!
 
Ja @sassiball , jag bara älskar mitt jobb, få vara ute och röra sig mycket. :love: Här var vi och hämtade ett lass buntar ett par km från gården. Om man kikar noga ser man Oviksfjällen långt där borta. :) Synd att mobilkameran är så dålig bara. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp