07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gud va ni skriver mkt. Jag läser dagligen att tänker att jag ska svara när jag sitter vid en dator men då har ni redan hunnit skriva 5 sidor gällande de jag tänkte svara på. Bästa tråden.:up:

@Fiorano Snyggt med rosa! Hoppas du kan få köpa loss henne till en rimlig summa. Förstår verkligen att du inte vill lämna tillbaka henne.

@Kirre Pepp, pepp. Då kan de bara bli bättre. Skyll på PMS, då är allt SKIT!

@Maja_Kandi Kul att de går så bra för er. Heja heja.

Min egen går rätt bra. Mitt största problem just nu är underlaget. Utebanan är för blöt (känns bottenlöst på vissa ställen)och ridhuset är för hårt.:wtf: Vet inte om jag är gnällig eller om jag bara är bortskämd som alla år tidigare haft kanonunderlag. Men jag vill kunna rida på fräscht framåt för att få hästen längre i kroppen och försöka hitta en ärligt stöd. Så vi har ridit mkt ute nu. Grusvägarna är kanon nu, medans skogen är lervälling.
På måndag ska vi åka till vårt gamla stall för en liten check-up. Kliniken jag alltid åker till kommer ut och "vinter-kollar" tävlingshästarna. Jag om min skogsmulle häst hänger på.:angel:
Nu blir de Stockholm Horse Show i tre dagar.:banana:
 
Halvt kl

Ja haha vad hände här ? ;) personligen anser jag att @Fiorano är utmärkt kapabel att ta hand om sig själv om hon anser ngt om ngn eller vill säga ngt ;) Ang frågan om sadeln så var det just en fråga , och min tanke var att var det en 17 och ev lite på gränsen vilket som sagt inte gick att döma över på bilderna därav frågan, så tänkte jag att Fiorano ju är en så himla smal och nätt ryttare att säkert får hon ypperlig plats i en 16' isåfall ;) Onda tankar eller hur ? ;)
 
Halvt kl

Ja haha vad hände här ? ;) personligen anser jag att @Fiorano är utmärkt kapabel att ta hand om sig själv om hon anser ngt om ngn eller vill säga ngt ;) Ang frågan om sadeln så var det just en fråga , och min tanke var att var det en 17 och ev lite på gränsen vilket som sagt inte gick att döma över på bilderna därav frågan, så tänkte jag att Fiorano ju är en så himla smal och nätt ryttare att säkert får hon ypperlig plats i en 16' isåfall ;) Onda tankar eller hur ? ;)

Ja hur vågar du kläcka ur dig välmenande frågor och kommentarer sådär? :mad:



:D
 
Så avis på alla er som åker till Sthlm i helgen! Ha dubbelkul åt mig med!

@stjarnfrugt
Haha, kul att nån gillar att läsa mina romaner. :p Har så lätt att sväva iväg och skriva om varenda steg. :angel:


Kl
Var ut i förmiddags i fantastiskt väder, strålande sol, gnistrande rimfrost i träden, 7 minusgrader och packad snö på vägarna! :love: Det är det allra bästa underlaget som finns, packad snö.

Idag var inte riktigt lika lysande tur som igår. Men igår var helt outstanding så jag är nöjd ändå. :) Hade kanske 75% fokus ändå vilket ändå är bra! Kan dock konstatera att vi avvaktar med galoppen ett tag till, för så fort man har galopperat är det kört. :meh: Då är man på ruta ett igen och får börja om helt. Vi kunde fortfarande göra halt rätt bra nästan hela turen, efter galoppen var hon dryg och gick tillbaka i gamla mönster och segdrog och trampade omkring. Men annars gjorde hon jättefina halter både från skritt och trav! :) Traven är så himla fin nu när hon har fokus på rätt håll, det är så jag tillochmed kan börja tänka på takten i tempoväxlingarna, det är lite wow på det. :p Satt ner rätt mycket idag och tänk, trots att jag längde lädren igår så tappade jag inte stigbyglarna en enda gång! :D
 
Ja då har jag varit uppe och ridit idag. Fick driva han som tusan fram till handen för att han inte ska hamna bakom lod och det hjälpte. Men fy vad svettig jag var! Fick dock till 6 bra galpppfattningar totalt idag. Utav 7 försök ;)
t o m relativ bra galopp på volt. Så ja, målet jag satte upp igår är nog uppfyllt :)
 
@stjarnfrugt
Haha, kul att nån gillar att läsa mina romaner. :p Har så lätt att sväva iväg och skriva om varenda steg. :angel:

Vi är två romanförfattare här :angel:

*kl

Jag red lektion idag för första gången sedan... 2 februari tror jag det var :o Kan säga att det behövdes. Gud så mkt skit man lägger sig till med när man bara rider ensam.

Fick bekräftat en liten magkänsla jag haft men som jag inte tagit på allvar. Nämligen att min häst bytt sida sedan skadan... Förr var hon lätt att förböja till höger och körde gärna ut vänstra bogen varpå man nästan fick rida henne utåtställd i högra varvet för att ha koll. Nu får jag tänka tvärtom. Märkligt. Antar att det är för att hon bytt svagt bakben i och med att hon skadade det bakben hon alltid haft som det starka. Så nu är hon liksom sämre i sin "starka" sida istället. Det är min teori men jag vet inte.

En dumhet jag lagt till mig med att att jag tjyvhåller i handen och är inte lika lätt och följsam som förr. Jag vet vad det beror på och det är självbevarelsedriften då jag inte kunnat sitta och halvglappa när hon farit omkring och jävlats som hon gjort under de här 5 igångsättningarna i år. Men det är så jäkla irriterande att det är så. Jag blir låst och det är klart att det är svårt att rida henne genom kroppen fram till handen då... Fick i hemläxa att tänka på detta och även vid uteritterna. Hej och hå. Jag känner inte riktigt hur det skulle lyckas att rida så ute. Min häst är ju inte precis stadig där, och att bara skritta och tänka på finlir som @Maja_Kandi fått så bra resultat av funkar inte riktigt på en här hästen i det läget vi är i :crazy:

Så, känslan är dubbel. Jag är jättenöjd med träningen och det var roligt att äntligen komma tillbaka. Men de problem vi dragit på oss under det här året känns jäkligt svåra för att inte säga omöjliga att göra nåt åt...speciellt det med min hand. Jag litar ju inte på hästen alla gånger med tanke på historiken, så det är ett mer eller mindre omedvetet tjyvhållande som är svårt att komma tillrätta med :(
 
Så avis på alla er som åker till Sthlm i helgen! Ha dubbelkul åt mig med!

@stjarnfrugt
Haha, kul att nån gillar att läsa mina romaner. :p Har så lätt att sväva iväg och skriva om varenda steg. :angel:


Kl
Var ut i förmiddags i fantastiskt väder, strålande sol, gnistrande rimfrost i träden, 7 minusgrader och packad snö på vägarna! :love: Det är det allra bästa underlaget som finns, packad snö.

Idag var inte riktigt lika lysande tur som igår. Men igår var helt outstanding så jag är nöjd ändå. :) Hade kanske 75% fokus ändå vilket ändå är bra! Kan dock konstatera att vi avvaktar med galoppen ett tag till, för så fort man har galopperat är det kört. :meh: Då är man på ruta ett igen och får börja om helt. Vi kunde fortfarande göra halt rätt bra nästan hela turen, efter galoppen var hon dryg och gick tillbaka i gamla mönster och segdrog och trampade omkring. Men annars gjorde hon jättefina halter både från skritt och trav! :) Traven är så himla fin nu när hon har fokus på rätt håll, det är så jag tillochmed kan börja tänka på takten i tempoväxlingarna, det är lite wow på det. :p Satt ner rätt mycket idag och tänk, trots att jag längde lädren igår så tappade jag inte stigbyglarna en enda gång! :D


Du har ju hittat flowet nu och ren motivation utifrån mål ! Helt rätt , roligt att du är så pepp och du kommer ha så otroligt mycket utdelning på det du lägger tid på nu och konceptet du jobbar efter vågar jag påstå ! :)

@stjarnfrugt vad kul med träning igen ! Det behövs för alla ingen man någonsin stanna motiverad eller utvecklas utan det inte ens proffsen :) japp - man lägger sig till med rätt mycket längre perioder utan träning även om man inte märker det själv konkret . De problemen du beskriver eller vad det nu i övrigt hade kunnat vara - självklart kommer du kunna rätta till dem bättre ! Det är helt klart att du och alla andra kan det det kan alla med kompetent tränare man trivs med !
 
Vi är två romanförfattare här :angel:

*kl

Jag red lektion idag för första gången sedan... 2 februari tror jag det var :o Kan säga att det behövdes. Gud så mkt skit man lägger sig till med när man bara rider ensam.

Fick bekräftat en liten magkänsla jag haft men som jag inte tagit på allvar. Nämligen att min häst bytt sida sedan skadan... Förr var hon lätt att förböja till höger och körde gärna ut vänstra bogen varpå man nästan fick rida henne utåtställd i högra varvet för att ha koll. Nu får jag tänka tvärtom. Märkligt. Antar att det är för att hon bytt svagt bakben i och med att hon skadade det bakben hon alltid haft som det starka. Så nu är hon liksom sämre i sin "starka" sida istället. Det är min teori men jag vet inte.

En dumhet jag lagt till mig med att att jag tjyvhåller i handen och är inte lika lätt och följsam som förr. Jag vet vad det beror på och det är självbevarelsedriften då jag inte kunnat sitta och halvglappa när hon farit omkring och jävlats som hon gjort under de här 5 igångsättningarna i år. Men det är så jäkla irriterande att det är så. Jag blir låst och det är klart att det är svårt att rida henne genom kroppen fram till handen då... Fick i hemläxa att tänka på detta och även vid uteritterna. Hej och hå. Jag känner inte riktigt hur det skulle lyckas att rida så ute. Min häst är ju inte precis stadig där, och att bara skritta och tänka på finlir som @Maja_Kandi fått så bra resultat av funkar inte riktigt på en här hästen i det läget vi är i :crazy:

Så, känslan är dubbel. Jag är jättenöjd med träningen och det var roligt att äntligen komma tillbaka. Men de problem vi dragit på oss under det här året känns jäkligt svåra för att inte säga omöjliga att göra nåt åt...speciellt det med min hand. Jag litar ju inte på hästen alla gånger med tanke på historiken, så det är ett mer eller mindre omedvetet tjyvhållande som är svårt att komma tillrätta med :(


Vad roligt med träning! Och du, om du bara visste allt jag försöker tänka på vad gäller mina fel i ridningen så skulle du få magont. :p Innan jag började rida för tränaren i våras gjorde jag inte många rätt. Om jag kunnat vända så radikalt så kan du definitivt hitta tillbaka till dina mjuka händer. :) Att du har självbevarelsedrift är väl bara bra! Men nu när du har det här i bakhuvudet kommer det bara bli bättre. Ibland behövs en ögonöppnare som startskott bara. :)

Pepp pepp!
 
Du har ju hittat flowet nu och ren motivation utifrån mål ! Helt rätt , roligt att du är så pepp och du kommer ha så otroligt mycket utdelning på det du lägger tid på nu och konceptet du jobbar efter vågar jag påstå ! :)

Åh tack! Eller nåt, haha. Jag känner mig verkligen jättepeppad, äntligen börjar vi hitta varandra på riktigt! :) Jag som tyckte det lät så tråkigt med skritt, men jisses vad det varit givande!


Delvis kl
Jag insåg faktiskt IDAG att pålle börjar muskla om sig rätt! Nu har hon börjat fylla ut ryggen och vid sidan av manken, äntligen! Underhalsen är snart borta, hon börjar bli så fin! :love: Ger mig själv en liten klapp för det faktiskt, har så svårt att berömma mig själv. :o
 
Åh jag är så glad idag! Har travat idag och red i ridhuset eftersom marken nu är frusen ute. Red långsida efter långsida och tänkte bara "rak häst". Minsann att jag fick henne rak och hon skummade jämnt i munnen:bump:!! Det är verkligen en riktig reboot den här igångsättningen, gör om gör rätt. Red barbacka och balansen blir bättre och bättre:).

Såg en liten video på Ingrid Klimke när hon red en unghäst, och även om jag inte riktigt fattar tyska så syntes det ju vad hon gjorde. Försökte tänka att få fram näsan i en lägre form och hitta takten och kontakten framåt. Uppenbarligen var det en bra målbild:). Önskar att jag kunnat se hennes clinic på SIHS!
 
Härligt! @Fiorano
Ja Ingrid Klimke är en riktig förebild. Tänk att få träna för henne!


Kl
Idag tömkörde jag och wow säger jag bara! Han gick fint på hjälperna och var härligt genomsläppt. Tänk om jag kunde få till det när jag satt på ryggen! Gångarterna blev så mycket bättre. Men i dagsläget rider jag för dåligt. Öva, öva ;)
 
@Fiorano
Härligt! :)

@oxo
Vad roligt med tömkörning! Hoppas det kommer mer snö snart så jag kan göra en liten bana här hemma igen. :)


Kl
Idag gick vi lite bakåt igen. Kanske 40% fokus, max. Jag tänkte rida en annan runda än vanligt men kom på halvvägs att jag inte kunde det eftersom jag hade hunden med och man måste rida genom ett par gårdar där det alltid är hundar lösa utan nån ägare som ser till dom... Så då tog jag höger istället för vänster och hamnade på travbanan... Ehm. Redan där fattar alla va? :p Fram dit var ponnyn så jäkla fin, så mjuk och lyhörd. Men jag behövde inte mer än svänga neråt så taggade hon till och blev alldeles uppspelt. Jag gjorde inte minsta ansats till galopp, tur var väl det, men det hjälpte inte. Det var takt och slänga med huvudet, steppa runt och hänga sig på bettet - tillbaka på ruta minus tio alltså... Efter ett par varv i nån form av försök till skritt blev jag tillslut förbannad och drog runt henne på volt några varv. Sen red jag "skruvstädsridning" ala frugtis (;)) ett tag och plötsligt insåg ponnyn att jag fortfarande satt på. :meh: Inte var det avslappnat eller särskilt snyggt, men vi kunde e åtminstone skritta och göra halt och trava några steg här och där. Jag gav upp rätt snabbt och vände hemåt. Mötte då en travare och ponnyn laddade så det kändes som att spanska ridskolan skulle varit spekulant. Hon stod på stället och trampade, taktade och balanstravade. Dock var hon kvar på tygeln men helt sjukt laddad, så jag bad henne helt enkelt att trava långsamt, och jag satt typ såhär: :eek: för hon bjöd på sån häftig känsla så jag vet inte vad! Riktigt gung i steget nästan på stället. Sen direkt ner i plötsligt koncentrerad skritt igen. Knepigt häst...

Nästan hemma blev vi istället omkörda av samma travare, vilken vi inte märkte nån av oss förrän den var bara ett tiotal meter bakom, så sen var det kört men nån koncentration resten av vägen. Tok laddad. Försökte trava av lite, jättefin i formen men det skulle gå fort fort fort.

Åh typiskt... Lite depp blev jag allt. Men det som var bra var BRA så jag får ta nya tag på söndag. Imorrn ska hon få löshoppa! Tror det kommer uppskattas väääldigt mycket. ;) Nånting säger mig att det blir rejs och bocksprång!
 
@Maja_Kandi

Det känns som att din donna och min lite liknar varandra vid uteritter! Precis sådär är min också när det händer något, blir någon slags balanstrav med huvet bland molnen, bildligt och bokstavligt!

Igår var vi ute på äventyr. Skulle rida ut, något som inte har funkat så bra hittills då matte blivit rädd och hon ännu räddare när matte är rädd....ja, ni fattar. Igår var det samma visa, spänd, tittig, ofokuserad. Tills jag kom att tänka på @stjarnfrugt och hennes skruvstäd.:idea::sneaky: Så, bara fram, lyssna på matte och sluta flänga med huvudet:rage:. Sen gick hon där! Nöjd och belåten och ridningen kunde bli finkänslig igen, som vi båda egentligen uppskattar. Sista biten hade vi lite balanstrav, men hon orkade nog inte riktigt, för det var bara några meter. Sista biten gick hon så fint fram mot handen på relativt lös tygel (hon behöver verkligen sträcka sig framåt nedåt mer) och frustade och tuggade. Kändes som ett genombrott för oss! Är så glad, och jag säger bara:

Tack, 07 ornas tråd!:bow:
 
Vilken tur att mitt "skruvstäd" varit till nytta för några iaf :o Det är inte alltid det vackraste, men när ingenting funkar vet jag att detta iaf gör det. Kanske vinner vi inga dressyrtävlingar på det, men det signalerar helt klart till min häst att matte bestämmer och hör sen... Det tar oss igenom en fas så att säga. Men det är ju ingen långsiktig ridstil.

Red ut tidigare (ja inte nyss alltså ;)) Gjorde verkligen mitt bästa för att tänka på lektionen igår och att inte tjyvhålla samt att rida med sitsen och minimalt stöd i tygeln. Men alltså ja... hästen gick som en stjärnkikare och så fort jag tyckte att hon började kanske släppa till lite så flög hon iväg och sprättade. Inte direkt så att hon visar att hon kan det här med frihet under ansvar :meh:
Efter tre varv i galopp (ca 3 km) runt slingan så började hon väl bjuda till lite. Det kan jag erkänna. Men det var inte helt enkelt. Men det blev iaf bra på slutet för vi kunde skritta av på långt tygel. Och hon skötte sig när vi mötte flera travare och dessutom blev omkörda av två. Man får vara glad för det lilla.

Klädde av min sadel idag och red helt utan både renskinn och schabrak. Visste märks det att hon tunnat ur lite vid manken, då den ser ut att bli något för vid framtill om än väldigt lite. Jag har en fårskinnspadd med plats för ilägg som jag nog kan åtgärda det med, men då innebär det också att jag måste ha schabrak mot huden. Det är ju problemet att jag behövt ha det mjuka emot, men jag kan inte tvätta fårskinnspadden flera ggr i veckan (ja hon är extremt känslig och får inte ha nåt ens nästan smutsigt emot)... Men efter ridpasset kan jag säga att inget märke alls syntes. Ingen ruggnign alls, utom det lite nötta som fanns innan.
Vet inte hur man ska tolka det riktigt. Om sadeln egentligen ligger bra trots att det känns otroligt efter all vila? Hon har sina bulor och "svullnader" men hon har inte ont i dem. Är ingen skillnad före och efter ridning heller.

Däremot såg jag att jag behöver lämna in dressyrsadeln oavsett, då det på ena sidan är lite väl mkt glapp i sömmarna från undersidan (av kåpan, bossorna under vulstret liksom) än vad det är på andra sidan. Frågan är om man kan lämna in den vart som helst eller om man måste skicka den till Amerigos egna? Någon som vet?
 
Låter som hon musklat om sig/fallit ur, ettdera iaf och att sadeln nu inte behöver padd på samma sätt som förut. Att åtgärda söm eller stoppa om behöver inte göras hos Amerigo. En vanlig bra sadelmakare fixar det lika bra eller t om en bra skomakare.
Ang svullnaderna så finns det ju många teorier om hur/varför de uppstår. En är att det är lymfsvullnader som uppkommer genom att sadeln trycker nånstans. Min teori är nåt liknande men även att det är olika hästar som är olika känsliga. Har haft två såna som fått liknande bulor trots utprovade, justerade sadlar och de fick aldrig några problem av dessa bulor som kom och gick under hela perioden jag ägde o red dem.
 
@Novali01 Ja, med tanke på vad hon gjort (eller snarare inte gjort) det här året så är det mer förvånande faktiskt att hon inte ser värre ut i kroppen. Det är främst bakom manken som hon tappat lite muskler, men inte mkt. Jag tycker inte sadeln ligger direkt dåligt, jag har ju ridit med den hela tiden och hon har aldrig visat nån ömhet eller sånt. Jag tror dessutom att det största problemet är magen som trycker fram gjorden, men den låg faktiskt bättre utan nånting under alls...

De bulor hon fick till synes mellan tornutskotten i manken som jag skrev om innan, var endast med hoppsadeln. De har aldrig uppstått med dressyrsadeln. Däremot har hon en diffus bula/svullnad/konturskillnad på vardera sida ca 10-15 cm snett bakåt/nedåt i 45 graders vinkel från manken. Omöjligt att beskriva utan bild. Den undrar jag om man bara ser för att hon är helklippt eller om det är nåt nytt hon fått. Den är ingen skillnad varken före eller efter ridning eller om hon vilat någon dag. Har inte ont här heller.
Hon är ju extremt känslig i sitt skinn så det kan ju hända att hon får såna där småsaker som eg inte har nån betydelse i fråga om obehag. Jag har ingen aning för jag har ingen erfarenhet av liknande men så länge det inte blir värre eller jag märker nåt obehag så antar jag att det är att köra vidare som är det bästa. Jag tror inte hon hjälps av att vila och därmed aldrig komma i form. Blir ett veterinärbesök i slutet på januari så då får hon kollas oavsett, om det nu inte är nåt problem innan dess vill säga.

Nu blir det ju att rida i hoppsadeln ändå framöver om den här ska lämnas in. Så då får man se om det blir nån skillnad.
Men jag tycker dressyrsadeln ligger möjligen knappt märkbart i lite framvikt när man bara lägger den på. Jag tycker alltid den legat i perfekt balans innan. Därav min slutsats att det är utfyllnaden vid manken som saknas, och kanske blir hjälpt av att jag lägger i det tunnaste ilägget framtill i min correction-fårskinnspadd?
 
@stjarnfrugt Jag hade låtit renskinnet vara underst och sen hade jag lagt en benpadd (föredragsvis en Eskadron Climatexpad) under framdelen av sadeln så att den bara fyller ut precis där det behövs. Så har jag gjort med Junos hoppsadel som blivit för vid och sadeln ligger bättre när jag gör så än bara lägger under en fårskinnspad. Med bara fåret under ruggar den på samma sätt som med bara schabrak, men med schabrak+benpad ligger den stilla och känns mycket bra i balansen.

Nu när min Amerigo fixades lämnade jag in till en vanlig sadelmakare. är jättenöjd med resultatet!
 
Håller med Novali ang bulorna osv, haft hästar ibland genom åren som fått såna vissa perioder och visst ska man vara uppmärksam men vet man att sadlarna ligger bra och är trygg med det så hade jag inte oroat mig . Ibland i min erf handlar det mycket om micro skillnader i foderstat också vintertid , mineralbalansmässigt, om de är känsliga i pälsen eller sämre kvalitet på pälsen i fråga om skav benägenhet osv . Jag helklipper aldrig min häst just för att han är så känslig för skav vinterpäls mässigt . Samma utrustning, samma ridning osv, så fort sommarpälsen satts och varar finns ingen sån känslighet , med vinterpälsen är han mkt känsligare .
Väldigt vanligt i övrigt på hästar med mkt blod ...
 
Idag har jag och Nova varit på WE-träning igen. Det är jättekul och man börjar inse hur mycket det krävs av häst och ryttare för att lösa allt. Red en bana några gånger och sista gången var det speed som gällde. Inte alls lätt i full galopp, hinna sakta ner innan hindren och sen iväg i full galopp igen och rida slalom mellan hinderstöd med 6 m emellan.
Gick väll sådär i galoppen och fick sakta ner någon gång men gud vad vi hade kul både Nova och jag!:bump:
Hade en väldigt pigg häst när vi skulle hem!
Krävs ju verkligen att man har en häst som lyssnar för att kunna öppna grindar, sidoförflyttning mellan bommar, backa ut från bommar m.m.
Är så himla glad i min äskade lilla häst som alltid ställer upp för mig och alltid försöker göra sitt bästa.

Har nog bestämt mig för en dressyrsadel nu, blir förmodligen en santa crus Arthur de lux. Har en begagnad hemma som är jättefin men vet inte om jag ska beställa en ny. Skiljer 4000:- i pris, tar jag den begagnade kan jag ju köpa andra viktiga hästgrejer i stället:idea:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp