07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Jag hoppas Horse1 tänker sända den när jag jobbar, eftersom jag bara kan se den kanalen på jobbet :angel: :o Tyvärr verkar inte deras tablåer på nätet stämma med verkligheten så det är en vild gissning...

Vi kan trösta oss med att clinicen tydligen inte var så bra. Jag har kompisar som var där och dom sa att den var ganska kort och inte vad som väntades...
 
@Gabby_Ossi Jag är ju för snål för att skaffa Horse1:o....

___________________________________________________________________________________

Har ridit lite i ridhuset ikväll och red i min nya sadel. Åh vad härlig den är! Är så jla nöjd med att jag bytt sadel och retar mig såklart på att jag inte gjort det tidigare. Hursom fick jag inte riktigt igenom ridningen lika bra som sist eftersom jag fick rida runt lektionsekipagen därinne. Det var en liten grupp så deras ridlärare lät mig rida på hela banan istället för bara den lilla avgränsade delen. Jättesnällt men det var förstås svårt att få långsidorna för sig själv. Kunde inte låta bli att galoppera lite och hon känns verkligen jättefin!
 
@Gabby_Ossi Du missade inte så mkt gällande clinicen. Hon hade 30 minuter på sig och de va alldeles för kort tid.

@Fiorano Kul att du är nöjd med nya sadeln.

I dag var jag iväg med Elle för en liten vet check. Tyvärr så va hon inte helt fräsch. :( Visade orenhet på böjprov på höger fram. Bedövade hovleden och hon travade som en gud. Visade en del konster ovan mark också. Även liten reaktion i knät väster bak. Så nu är hon behandlad med kortison hovled HF och knät VB. Först blir det boxvila i 3 dagar. Hon kommer riva stallet :nailbiting: Får promenera ute på torrt underlag. Sen sjukhage 4 dagar, och efter en vecka ut i vanlig hage igen. Har satt in ett proppat slow-feeding nät så hon har att pula med. Gud va arg hon va och drog och slängde de i väggen och undrade va de va för straff att inte få de fint serverat på marken.
Om 2 veckor ska vi på återbesök till kliniken. Beroende på hur hon svarat på behandlingen, bestämmer vi fortsättningsplan då. Fick kommentaren av veterinären att de va en fantastiskt flott häst. Jo tack, va på väg att fråga om de hade en hjälm att låna ut för jag va lite rädd att få en häst över mig. Jag hade tänkt låta henne vila ett par veckor över jul och nyår när jag åker bort i 3 veckor. Nu blev de lite tidigare än planerat och jag hinner med återbesöket innan jag åker i väg. Känns skönt att jag gjorde denna koll för jag eller någon annan har inte sett någon orenhet. Hon har ju tvärtom gått väldigt bra sista tiden.
 
@Charlotte1975 Gud vad segt! Gjorde du bara en rutinkoll eller har du känt nåt mystiskt?

Hoppas verkligen hon tar sig på första behandlingen, men det borde hon väl göra. Min var ju 2-gradigt halt båda fram (hov + kotled) och tog sig på en behandling. Men ändå, det är obehagligt med såna här fynd som man inte märkt av. Det gör ju att man blir än mer nojjig om inte annat...

Vilken klinik åker du till?
 
@Charlotte1975 Gud vad segt! Gjorde du bara en rutinkoll eller har du känt nåt mystiskt?

Hoppas verkligen hon tar sig på första behandlingen, men det borde hon väl göra. Min var ju 2-gradigt halt båda fram (hov + kotled) och tog sig på en behandling. Men ändå, det är obehagligt med såna här fynd som man inte märkt av. Det gör ju att man blir än mer nojjig om inte annat...

Vilken klinik åker du till?
Jag gjorde en rutinkontroll, då klinikens veterinär kom till mitt gammla stall. Han tillhör Mälarkliniken och dit har jag alltid åkt både med henne och förra hästen. Dock har jag tidigare använt annan veterinär. Är inte så orolig, men känner lite dåligt samvete. Men kan säga att av dagens 10 kollade hästar va de bara 2 som va helt U.A.
 
@Charlotte1975 Ha inte dåligt samvete! (Hmm, det där är lättare sagt än djort...). Men jag försöker tänka som så att det är bättre att hitta sånt här i god tid innan det ens har känts i ridningen. Lite småblessyrer i kroppen går man ganska ofta själv med också utan att det är npgot större. Kommer säkert att bli bra med denna behandlingen:).
 
Red i ridhuset idag igen på mycket pigg Barb. Var inte så mycket bättre kvalité i ridningen idag än igår. Nån höll på att fixa med stora porten som hade fryst fast och han prasslade med saltsäckar, skyfflar och gud vet allt (i slowmotion). Så det var tur att jag hade sade iaf för annars hade jag åkt i backen som hon for omkring... Men men, hon blev motionerad iaf.
 
@Charlotte1975 Det låter som att du har samma veterinär som jag, CJ? ;) Han ser saker ingen annan ser, vilket är positivt. Chanserna att rätta till nåt som annars blivit ett riktigt problem är större då än när man åker in efter att man fått problem på riktigt... Det är ett privilegium att ha såna resurser kring sig. Något jag saknar nu.

*kl

Räknade om min hushållsbudget idag. Hade visst gjort lite fel igår och räknat knasigt för dagens resultat blev 4000 kr lägre/mån:o Tog då förvisso inte med extraordinära saker som dyra veterinärräkningar, flygresa, 60-årspresent tex. Det är sånt jag räknar som det man kan ta från sin buffert vilket jag har så jag klarar mig. Men tyvärr känns det för tajt för en till häst.
Jag har bott här väldigt kort tid och det är mer utgifter i början, samt att min häst blev sjuk och kostade extra, men å andra sidan har jag inte tränat så den kostnaden går väl jämnt upp på när hon är igång.
Känns jättetråkigt. Jag måste vänta några månader till innan jag kan få en mer pålitlig ekonomisk utvärdering, när jag inte behöver köpa saker till hemmet, betala bensin för att pendla till mina föräldrar några veckor pga att min bostad är obeboelig, och liknande. Men jag tror ändå det blir tajt. Möjligen att det går helt jämnt upp. I vilket fall kan jag inte köpa nån häst just nu innan jag vet säkert. Och det känns SÅ jävla frustrerande. Jag är snål, tycker att jag tjänar över medel och har bara ett enda driv i livet. Men det kan man ju inte satsa på bevisligen, så länge man inte blir någons lyxhustru. Och jag tycker det är skönt att vara singel :(
 
Senast ändrad:
@Charlotte1975 Ha inte dåligt samvete! (Hmm, det där är lättare sagt än djort...). Men jag försöker tänka som så att det är bättre att hitta sånt här i god tid innan det ens har känts i ridningen. Lite småblessyrer i kroppen går man ganska ofta själv med också utan att det är npgot större. Kommer säkert att bli bra med denna behandlingen:).
Ja, vi hoppas på de. Är mest orolig över 3 dagar på box.....och hur hon är efter de. Hon har aldrig haft boxvila innan. I morse när hon fick va inne för att vi skulle iväg va hon som en vildhäst. Inget kraftfoder för henne nu och så många korta promenader.
 
@Charlotte1975 Tråkigt att ni hittade något men ändå skönt att ta det innan det blivit större. Nu är det ju några veckor när det ändå brukar vara fullt upp. :)

*kl*
Dressyrträning idag. Var ett mellanpass men känns mer stabilt nu. Gjorde mycket övergångar.

Jag är fortfarande inte back to business och är trött, trött, trött, stingslig och omotiverad. Har ett stort jobbprojekt som ska in senast nyårsafton och jag kommer behöva sitta nästan alla lediga dagar jag har fram tills dess med det.

På pluskontot så ska jag första veckan i februari uppfylla en nästan 30-årig dröm, jag ska åka till alperna och åka skidor! :bump: Bokade förra veckan. Så försöker tänka på det när jag är på väg att ge upp jobbprojektet, att det är första delbelöningen. :)
 
@Charlotte1975 Diskuterade du boxvilan med vet? Han brukar ha en rätt liberal syn på det där med stillastående, om det inte funkar för individen. Givetvis ska du ju ge det ett försök, men står hon och studsar i boxen är det ju värre än att släppa ut henne om hon är lugn där. Tror boxvilan är mest för bandagen inte ska bli blöta och dra åt sig bakterier...
 
@Charlotte1975 jag tycker det låter jättekonstigt med boxvila på häst i 3 dagar som öht inte har påvisad hälta annat än böjprov nu tydligen och därmed sprutats i lederna bara utifrån en rutinkoll? Varför kan den inte gå ut i hage dygnet efter sprutning i liten hage ? Ingen diagnos finns ju utan den har bara sprutats i lederna ? Då ska den ju bara ta det lugnt så medlet inte far runt i kroppen så mkt första dygnen .
 
@Charlotte1975 Det låter som att du har samma veterinär som jag, CJ? ;) Han ser saker ingen annan ser, vilket är positivt. Chanserna att rätta till nåt som annars blivit ett riktigt problem är större då än när man åker in efter att man fått problem på riktigt... Det är ett privilegium att ha såna resurser kring sig. Något jag saknar nu.

Och jag skulle aldrig använda den veterinären. Vad olika det är :p

*kl*
Kom hem igår men var alldeles för trött för att orka rida men ska ta tag i det idag. Förra veckan var hon tydligen ett monster så inte så supertaggad direkt plus att jag fortfarande har jet lag de luxe :p
Vet hur det kommer bli:
J:- kan du vara lite med lösgjord än ett betongblock?
D:- Nej jag vägrar. Detta är min nya form
J:- Skärp dig! Du är en dressyrhäst.
*spark mot skänkeln*
J:-Det där kommer du inte undan med.
*tvärnit och backen i ungefär 100 km/h*
J:-Det där funkar inte heller
*börjar närma sig ett böjligt aluminumblock*

Så kommer jag ha det resten av veckan. Oh happy times!
 
@Jfrelin Haha underbar beskrivning!:D Men jag känner igen det där.


kl
Jag tror min häst har växt :o Tycker att vintertäckena har börjat sitta tight och det gjorde dom inte förra året. Hans Wetherbeeta täcken sitter fortfarande bra och även Bucas och HW men dom är lite tunnare (upp till 250g). Så nu funderar jag om dom är lite större i sina storlekar?? Känns ju dumt att köpa något i storlek 155 och han drunknar i det.

Red iaf ut idag, hårt i backen är det nu så det blev en lugn tur men han höll sig på mattan. Lite träig var han men det är väl för att medryttaren bara har longerat och skrittat.
 
usch och fy! Har rensat i stallet som en tok idag. Tog bara 4 timmar:angel:. Jag har sagt upp min stallplats så om några veckor flyttar vi så jag tänkte att det va lika bra att rensa ut och sälja lite och herre min skapare vad saker jag har...
Nu är iallafall en kasse med gamla täcken och smörjor och läder slängt och massor är ute på försäljning. Känns ändå lite befriande men jag blundar lite för hur jag ska få plats med allt på nya stället utan att dom ska tro att jag är galen:nailbiting:.
Kände idag att en sak är säker och det är att man ska köpa saker med kvalite för de är de som i slutänden används. Resten ligger längst ner i skåpen och samlar damm och spindlar:wtf:

Så skönt med lite kall luft så man slipper all lera:banana:
 
Här är det kallt nu och igår fick vi rida i en frusen paddock (nödlösning p g a att ridhuset upptaget av träningar). Usch vad segt denna årstid! Kallt, fruset, blåsigt och en häst som stått två dagar p g a julstöket och barn. Kändes inte så lockande, men hon förvånade mig med att sköta sig bra! Jag linade henne innan (:o var tvungen trots underlaget) och satt sedan upp i blåsten. Smart nog hängde jag ländtäcket på staketet:banghead:, som såklart blåste ner....jag hängde ett tag i luften, men lyckades på något vis kravla mig upp igen. Pållan verkade mest förvånad över vad jag höll på med däruppe.:D Just nu är jag väldigt nöjd över henne, det känns som att detta kommer att kunna gå!

Hur gör ni andra denna årstid? För mig blir det väldigt mycket ridhusridning....
 
@Werze Jag har aldrig haft lyxen med ridhus så jag rider ute jämt. På gott och ont. Underlaget på ridbanan brukar skötas bra och saltas vid behov.
 
@Werze Jag har aldrig haft lyxen med ridhus så jag rider ute jämt. På gott och ont. Underlaget på ridbanan brukar skötas bra och saltas vid behov.
Hur sköter ni utebanan på vintern? vad är det för underlag?

själv brukar jag ge upp när det fryser och istället rida i en utav sommarhagarna (alltså gräs)

Är rädd att de ska vricka sig på ridbanan när den är frusen, vilket de iof kan göra även på gräset men det känns lite mjukare i alla fall.
 
Saknar dig i tråden @sassiball :)

Kl
Jag har haft ridhus senaste 7 åren och kan säga att jag aldrig kan tänka mig att stå utan igen. Man blir bekväm och vänjer sig. Tidigare red jag ute i ur och skur i alla väder och man trailande till ridhus ett par dagar i veckan med sena kvällar osv .
Det blir mkt inne för min del denna tid på året . Man får lägga upp planeringen noga utifrån det, ge vilodagar emellan samt försöka rida ut på helgerna osv. Jag rider sällan ut numera i mörker även om hästen är snäll och det går utmärkt i sak . Man blir lite bekväm som sagt, och ibland är det mer värt att hellre jobba ett regelrätt pass än att just skritta ut i mörkret osv . ...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp