07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano. Ok, ska kolla vad jag har för paddar. Blir väl nån BoT som kanske funkar bäst i tjocklek. Idag hade jag fårskinnspadden men schabraket underst. Kan som sagt inte hålla på att tvätta fårskinnet flera ggr i veckan. Glömde givetvis iläggen hemma så kunde inte prova med. Hade nån tanke om att kanten på fårskinnet skulle hindra sadeln att ev glida fram pga magen, har den ju på hoppsadeln av den anledningen att den inte ska åka fram vid hoppning.
Jag tyckte inte det var nån skillnad i ryggen, mer än att det syntes i pälsen att jag haft schabrak istället för fluffigt renskinn underst....

@mackan Jo, det är tyvärr det enda hon ärvt av fullblodet i generna. Typiskt fullblodsskinn och reaktioner i övrigt. Energin möjligen också :angel:, men tyvärr inte den graciösa kroppen...
Jag nojjar över sadlarna för att jag alltid tänker att det är en sån jäkla vetenskap att prova ut sadlar. Tror ju alltid då att man missar nån liten detalj som är superviktig :o Men lite känner jag att en häst i den här åldern ändrar sig inte så mkt i formen att sadeln ska börja ligga brutalt illa utan förvarning. Även om hon tappat lite överlinje så är det inget extremt, det finns hästar här som är i full träning och ser betydligt skruttigare ut i överlinjen.
 
Red i ridhuset idag och tränade på vår hemläxa. Senil som jag är minns jag ju knappt hälften av det jag skulle tänka på. Men jag var iaf duktig och konsekvent med att inte hänga i innertygeln och att inte tjyvhålla. Och se på fan men min häst var riktigt nöjd och trevlig efter att träbocken försvann efter framridningen. Vi är på rätt väg :idea:
Min häst är verkligen ett sto. Hon är hård men rättvis och inte det minsta ödmjuk och förlåtande. Minsta missnöje får man veta om, men gör piloten rätt är hon nöjd och glad. Kanske kunde man sälja henne som läromästare? :angel:
 
Vi är lite under isen här hemma pga den där jäkla cancern på svärfar. Det va träning idag och jag hade grymt fin känsla idag. Började nästan böla en stund för att känslorna är liksom utanpå :P

Fick träna på mycket tempoväxlingar idag och förvänd galopp. Gjorde bakdelsvändningar och övergångar och han kom upp grymt fint med ryggen!
Avslutade med att jobba med samling och mer energi i öppnorna som kändes jättefina! Men han blev väldigt trött :)
 
Red i ridhuset idag och tränade på vår hemläxa. Senil som jag är minns jag ju knappt hälften av det jag skulle tänka på. Men jag var iaf duktig och konsekvent med att inte hänga i innertygeln och att inte tjyvhålla. Och se på fan men min häst var riktigt nöjd och trevlig efter att träbocken försvann efter framridningen. Vi är på rätt väg :idea:
Min häst är verkligen ett sto. Hon är hård men rättvis och inte det minsta ödmjuk och förlåtande. Minsta missnöje får man veta om, men gör piloten rätt är hon nöjd och glad. Kanske kunde man sälja henne som läromästare? :angel:


Det är som sagt inte gjort i en handvändning om man kajkat på länge utan tränare . Inget konstigt att inte ha koll eller känna sig senil du behöver få in konsekvens och det funkar så med hjärnan att det tar tid och kontinuitet att skola om sig såpass att även på egen hand kan du jobba rätt utifrån hemläxa :) Samma sak sker om man även om man tränar/tävlar osv men byter tränare/upplägg . Hjärnan funkar så :)
 
@mackan Ja så är det. Men man tror ju inte att man tappar så mkt som man faktiskt gör. Framförallt motivationen. Jag förstår inte hur man orkar sitta och harva på utan tränare, vissa tränar ju aldrig. Hade en i mitt förra stall som hade två hästar och tävlade iaf en av dem och som aldrig tog hjälp... Fattar inte som sagt. Jag blir ju galen om jag har en häst som är igång vill säga, om jag inte får träna. Minst var tredje vecka. Minst. Men jag får väl lära mig att leva med det här nya stället och utbudet därefter...
 
@mackan Ja så är det. Men man tror ju inte att man tappar så mkt som man faktiskt gör. Framförallt motivationen. Jag förstår inte hur man orkar sitta och harva på utan tränare, vissa tränar ju aldrig. Hade en i mitt förra stall som hade två hästar och tävlade iaf en av dem och som aldrig tog hjälp... Fattar inte som sagt. Jag blir ju galen om jag har en häst som är igång vill säga, om jag inte får träna. Minst var tredje vecka. Minst. Men jag får väl lära mig att leva med det här nya stället och utbudet därefter...
Fast du får ju Anpassa det tänket till dig själv och var du befinner dig ? Det var det jag menade .
 
KL
Idag har Queenie fått löshoppa! :D Lycklig ponny drog järnet runt runt i början. :p Jättelänge sen sist hon löshoppade, typ när hon var tre eller nåt. :o Så det tog ett par rundor innan hon förstod vad som var tanken, men sen hoppade hon så fint så! :) Grejen är ju att hon inte ens behöver ta i, hon seglade över 125 som ett lite större galoppsprång bara. :o :p Vi höjde sen till 130 men då var orken lite slut så hon rev, efter det stannade hon några gånger så vi sänkte ner och lät henne rulla över 1m ett par gånger och sen sänkte till 60 och sen avslut. :) Jättekul var det! Hon var trött och nöjd efteråt. En av tjejerna som var med har en tvååring och kommer löshoppa rätt mycket framöver så jag tänkte hänga på bara det inte krockar med jobb. :) Bra som omväxling!

Har inte fått filmerna av min medis än, men här är en som en annan tjej filmade med min mobil, dum vinkel bara men det är iaf från språnget på 125! :) http://instagram.com/p/v_wM0TFvFy/

Fick höra att det tydligen går lite snack om min ponny också... Folk som tycker hon är jättefin och tycker att jag är knäpp som vill tävla henne själv, att jag borde sälja henne till ponnyryttare eller låna ut henne för tävling... Finns tydligen både hopp- och dressyrfolk som sagt samma sak. Varför kan inte en vuxen ryttare få tävla sin ponny själv? Såklart att det vore jätteroligt om hon fick komma ut på hoppbanan med nån som kan göra henne rättvisa på högre hinder, men dressyr kan jag väl åtminstone få rida själv? Hm... Jag blir ju jätteglad att folk tycker att hon är så fin, men samtidigt lite sur faktiskt... :cautious: MIN ponny!!!
 
Fick höra att det tydligen går lite snack om min ponny också... Folk som tycker hon är jättefin och tycker att jag är knäpp som vill tävla henne själv, att jag borde sälja henne till ponnyryttare eller låna ut henne för tävling... Finns tydligen både hopp- och dressyrfolk som sagt samma sak. Varför kan inte en vuxen ryttare få tävla sin ponny själv? Såklart att det vore jätteroligt om hon fick komma ut på hoppbanan med nån som kan göra henne rättvisa på högre hinder, men dressyr kan jag väl åtminstone få rida själv? Hm... Jag blir ju jätteglad att folk tycker att hon är så fin, men samtidigt lite sur faktiskt... :cautious: MIN ponny!!!

Det kommer alltid att vara så att den som sticker ut och inte följer strömmen är en nagel i ögat. Och naglar i ögat är obekvämt och det vill folk pilla bort. Det är ruskigt obehagligt med någon som gör nåt annorlunda, eftersom det inte bekräftar att det den stora massan (och de själva i regel) gör är det enda rätta. Folk är riktigt livrädda för det okända och det annorlunda för att de vill ha bekräftelse på att den vägen de själva valt är rätt. Och det blir ju osäkert då om nån annan inte gör så.
Tänk om de gått miste om nånting själva? Jag tror att det finns många som gärna fortsatt rida ponny, som stör sig på de som gör det. De som struntade i "det man ska". För att det själva nog gärna velat också...

Jag blir ganska ofta ifrågasatt när jag säger att jag vill ha en ponny som häst nr 2. Folk kan inte förstå. Jag brukar säga att är det nåt jag inte förstår, så är det varför barn ska behöva trilskas med besvärliga ponnyer som aldrig blivit ridna och utbildade av vuxna. Då blir det helt plötsligt tyst om att rida ponny som vuxen. Sen brukar jag även säga att vi är väldigt få som gör landslagssatsningar och det är först då man kan tala om att det kanske behövs en halvblodig bensprattlare på riktigt. Tills det sker i mitt fall tänker jag titta efter det som tilltalar mig, och jag är liten och har faktiskt möjligheten att välja ponny. De får göra som de vill.

Se det som en styrka att det snackas. det betyder att du har nåt eftersträvansvärt. Annars hade dom inte brytt sig. Jag blir iaf sjukt peppad av att göra nåt udda och dessutom lyckas :angel:
 
Det kommer alltid att vara så att den som sticker ut och inte följer strömmen är en nagel i ögat. Och naglar i ögat är obekvämt och det vill folk pilla bort. Det är ruskigt obehagligt med någon som gör nåt annorlunda, eftersom det inte bekräftar att det den stora massan (och de själva i regel) gör är det enda rätta. Folk är riktigt livrädda för det okända och det annorlunda för att de vill ha bekräftelse på att den vägen de själva valt är rätt. Och det blir ju osäkert då om nån annan inte gör så.
Tänk om de gått miste om nånting själva? Jag tror att det finns många som gärna fortsatt rida ponny, som stör sig på de som gör det. De som struntade i "det man ska". För att det själva nog gärna velat också...

Jag blir ganska ofta ifrågasatt när jag säger att jag vill ha en ponny som häst nr 2. Folk kan inte förstå. Jag brukar säga att är det nåt jag inte förstår, så är det varför barn ska behöva trilskas med besvärliga ponnyer som aldrig blivit ridna och utbildade av vuxna. Då blir det helt plötsligt tyst om att rida ponny som vuxen. Sen brukar jag även säga att vi är väldigt få som gör landslagssatsningar och det är först då man kan tala om att det kanske behövs en halvblodig bensprattlare på riktigt. Tills det sker i mitt fall tänker jag titta efter det som tilltalar mig, och jag är liten och har faktiskt möjligheten att välja ponny. De får göra som de vill.

Se det som en styrka att det snackas. det betyder att du har nåt eftersträvansvärt. Annars hade dom inte brytt sig. Jag blir iaf sjukt peppad av att göra nåt udda och dessutom lyckas :angel:

Jo det är klart att man blir lite mallig över att folk tydligen både snackar om och vill ha min ponny, jag vet ju att hon är fin liksom men det är ju roligt att få det bekräftat av andra också sas. Men idag fick jag höra lite för mycket kände jag... Blev nästan lite sur. :o
 
@stjarnfrugt
Ja, nu var det ju inte folket i sig jag fick höra det från utan på omvägar sas. Som sagt vore det roligt att ha nån junior som kunde tävla i hoppning och faktiskt törs rida på stora hinder, men dressyren vill jag ju ta själv... Idag seglade hon som sagt över 125 som ingenting, hon tog inte ens i. Hon skulle utan minsta problem kunna tävla högt, men då krävs ju en duktig pilot också. :o
 
@Maja_Kandi Ja så har jag också tänkt göra om det nu blir nån ponny för mig. Sköta dressyren själv och hitta nån vettig ponnyunge som vill och kan hoppa. Är väl inte konstigare än att man låter nån tävla ens häst... Jag har exakt samma tänk med min stora. Jag gillar inte att hoppa mer än gymnastik och är inte speciellt bra på det. Kunde jag bara hitta nån hoppryttare som var vettig så... har frågat runt bland instruktörer som jag litar på och vet har vettig filosofi. Men tyvärr är det ont om vettiga hoppintresserade som skulle fixa min häst. Tur det inte är aktuellt just nu, det kanske dyker upp med tiden...
 
@stjarnfrugt
Nej det är väl just det som är grejen men ponnyryttare... Hur hittar man nån vettig som man ens törs sätt upp!? Jag har fått tips om en tjej som jag sett rida flera olika ponnyer och hästar och hon verkar duktig. Ödmjuk med hästarna och rättar sig efter varje häst. Men jag tror nästan att hon blir överårig nästa år... Men är inte säker. Ska kolla vidare på det. Det är väl typ den enda jag tycker är vettig. Har ju fått frågan av flera ponnymammor men deras ungar är lite... Eh... Vilda...
 
@stjarnfrugt @Novali01 Tack:love:

De är vidrigt vad cancer kan göra med en människa på bara 5 veckor... Hade aldrig velat se min värsta fiende behöva gå igenom något sådant!
Hästen är verkligen guld värd för tillfället. Bjussar på massa trevliga pass och får en att glömma allt för en stund. Väldigt härligt att det äntligen börjar frysa till lite ute med så man slipper all lera!
 
Häromdagen kom Chatsis nya pannband! :love:


Hade tömkörningsträning idag igen, och det kändes lite bättre idag. Travade över bommar, 8-9 stycken, vilket C tyckte var onödigt, hon travade hellre över varannan bom typ. :banghead:
Efter en stunds skritt i nytt varv och lite jobb på volten bad jag om trav och tänkte styra på bommarna, såg hur det blixtrade till i ögonen på henne och hon fattade galopp och hoppade rakt in i bomserien, landade i mitten nånstans och hoppade ut över resten. :banghead::rofl:
 
@Maja_Kandi Alltså det är tydligen väldigt kontroversiellt att man som vuxen vill rida ponny. Det var ju ett himla liv bara här på Buke när jag skaffade Barb... Däremot möter jag inte alls någon dålig inställning till mitt ponnyridande på tävling. Det finns däremot ganska många vuxna ponnyridande på dressyrtävlingarna här. Vet att det har pratats en del i kulisserna om mig här i byn att jag väljer att rida ponny, men de flesta är så rädda för mig att jag väldigt sällan för höra det direkt:p. Så jag fortsätter rida mina ponnisar och mina och Barbs tävlingsresultat får tala för sig själv:). Kan lova dig att det hade snackats lika mycket om du hade haft en "alldeles för fin" dressyrhäst av större storlek.

@sommarminne Beklagar verkligen sjukdommen i familjen:(.

@Marvin Tjusigt pannband!!
 
Red till ridhuset idag, sista dagen på en vecka som man får in en fot där då det är knökfullt varje kväll kommande vecka och jag jobbar till 16. Kanske kan jag rida där till helgen men jag har beredskap på jobbet mån-sön och man vet aldrig om man snabbt måste ta sig dit, inget går att planera. Har satt en plan att rida ut i veckan varje dag jag kommer åt, för rätt vad det är så ringer dom ut en på jobb och då kan man lika gärna vara där hela dagarna och nätterna...

Var ingen höjdare idag. Varje gång jag red förbi en spegel ville jag gråta åt hur dålig sits jag fått. Ska det vara så jävla svårt att dra tillbaka axlarna utan att tappa balansen? Antingen ser det ut som framstupa sidoläge och underskänkeln åker bak, eller så rätar jag på mig och tappar balansen. Bara skit. Men mitt ridsällskap tycke det såg fint ut idag, så det var ju tur att jag inte talade om till henne vad jag tyckte själv. Kände mig sjukt deppig. Hästen kändes dessutom ganska trist också, men det verkar ju inte ha synats. Å andra sidan är det inte konstigt om det ser trist ut när man försöker få igenom nya saker. Tröstar mig med det.

I övrigt är det inte heller nån höjdare. Har gjort en snabbudget genom att helt enkelt räkna ihop alla kostnader på 3 mån och dela med 3. Bortser man från min hästs stora vet.räkningar är det ungefär 2000 kr plus varje månad som det är nu. Jag fattar inte hur det går ihop? Mig veterligen går jag plus varje månad, men jag vet ju också vad jag tjänar och det är inte så mkt mer en normal månad än vad min ekonomiska översikt visar att jag har i utgifter. Jag fattar inte vart pengarna tar vägen, jag är snål och gör inte annat än jobbar och är i stallet. Har ju inte ens tränat senaste månaderna. Visserligen har jag ju flyttat men det är ju inga stora inköp jag gjort, har heller inte räknat med flyttkostnaden eftersom jag anser att det inte är normala utgifter.
Får räkna om alltihop när jag är på bättre humör. Kanske finns det hopp. Just nu ser jag framför mig att jag kan glömma det där ponnyköpet. Känns oerhört motiverande. Inte. Jag vet att det är ett ilandsproblem men för mig är häst mitt enda liv (förutom att dra in pengar för att finansiera det) och och jag hade sett fram emot utvecklingen det varit att ha nånting som bryter av mot den jag har kämpat med i flera år...
 
Senast ändrad:
@Fiorano
Jag är nyss hemkommen från SIHS och hade egentligen biljett till Klimkes clinic + resten på fre fm, men sedan blev det bestämt att vi skulle ha avelsutskottsmöte då :wtf: Också roligt men var ju typiskt att det skulle vara just då, hade sett fram emot Klimkes clinic...

Jag har fått för mig att Horse1 kanske skulle visa den i efterhand någon gång?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp