Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang underlag så som sagt är hårt ingen fara i regel, på en frisk häst och så länge det inte är knaggligt. Jag är mer noga med glidmomentet då, kan undvika tex frusen grusväg i trav om jag har tåbrodd.
Tror som sagt variation är viktigast. Om jag får välja mellan samma underlag inne varje dag eller rida ut på hårt emellanåt så väljer jag det senare. Men det beror väl lite på omständigheterna, är ju inte roligt för en själv att flyga av på betongbacke :o
Nej jag tror inte heller att just hårt är det farliga (med måtta) men ridbanan blir ju liksom knölig och det känns som om tar man ett ridpass när den är frusen så blir det vrickningar. Jag har haft lite funderingar på att ev lägga flis där, men har inte gjort några större undersökningar om hur bra det är. Eller ett lager runtom med sågspån kanske? Hur ser dina preparerade ridvägar ut?
 
Ni är duktiga på att skriva mkt ;)
jag har varit hemma 3 dagar nu. Dock inte utskriven. Tömkörde Billy igår och idag. Och herremingud vad pigg han är nu! Både jobbigt med en pigg Billy men även perfekt tillfälle att öva lydnad :D han kan vara rätt dryg då han bara springer och brallar. Jag är rätt svag just nu och han råkade slita sig loss igår. Men då han är väldigt väluppfostrad för det mesta :angel: så stannade han när jag sa "stanna". (Clickertränat in ordet stanna. Är super när man löshoppar. Han rullar på varv efter varv. Sen när man ska höja säger man stanna. Han står då helt stilla tills man höjt och säger varsågod). Men iaf, haft två tillfällen nu att öva lydnad då han gärna stänger av ibland när han är då pigg. Så 712 övergångar senare ( skritt - trav - skritt och trav-galopp-trav) hade jag en häst som lyssnade och var trött i huvudet :idea: han fick sedan både back on track vid nacken och ryggen (nackmagnet och ryggvärmare) å han stod å sov 30 min.
Imorgon ska medryckande rida så får se om han kan vara någorlunda lugn :sneaky:
 
Idag har jag fått min nya sadelgjord! Den är begagnad och jag drog mig ett par veckor från att köpa den för jag hoppades att den nya modellen från Amerigo kanske skulle komma ut på Hästnet. Men ingen dök upp så jag klickade hem den här. Och ett dygn senare dök det upp en brun alldeles ny Amerigo Protector för en tusenlapp mindre än nypris som dessutom hade rätt storlek. Mutter mutter.
1901152_10204436607547148_8095969667319432865_n.jpg
 
@Magica Yes, nu blir det brunt för hela slanten! Bruna träns står högt på listan att inhandlas. Barb ska få ett Ashford från Hööks och till Juno vill jag ha ett Passier i deras modell som heter just Juno:p.
 
@sassiball Nu är jag inte riktigt med på vad du menar med med fliset :o I ett gammalt stall jag stod i kläckte någon den briljanta iden att köra ut spån på en stehård isig ridbana. Dummaste man kunde göra, det isolerade ju så att banan inte tinade förrän framåt maj det året... (dock i norrbotten som sagt :angel:)

De preparerade ridvägarna har nån form av grus. Jag vet inte exakt hur de är uppbyggda. Det är antagligen travfolk som byggt dem för det är travfolk som plogar och sladdar. De blir således aldrig knöggliga heller. Det är precis som du säger risk för vrickningar så fort det fryser ojämnt men det gör det inte här om vi inte har otur och får snömodd som fryser. Under hösten har jag aldrig upplevt dem speciellt leriga heller men de har ordentliga diken så avrinningen fungerar fint trots att det ligger i foten av ett berg och borde vara lite blött. Men vi har ju heller inte samma lerjordar här uppe som söderöver så det spelar nog in det med...
 
Nej jag tror inte heller att just hårt är det farliga (med måtta) men ridbanan blir ju liksom knölig och det känns som om tar man ett ridpass när den är frusen så blir det vrickningar. Jag har haft lite funderingar på att ev lägga flis där, men har inte gjort några större undersökningar om hur bra det är. Eller ett lager runtom med sågspån kanske? Hur ser dina preparerade ridvägar ut?

Vid ridklubbens hemmastall har de gjort just så, lagt på flis på stenhård grusbana. Blev hur bra som helst! Men jag kan inte svara på hur det funkar vintertid, de fixade det i somras.
 
@sassiball Nu är jag inte riktigt med på vad du menar med med fliset :o I ett gammalt stall jag stod i kläckte någon den briljanta iden att köra ut spån på en stehård isig ridbana. Dummaste man kunde göra, det isolerade ju så att banan inte tinade förrän framåt maj det året... (dock i norrbotten som sagt :angel:)

De preparerade ridvägarna har nån form av grus. Jag vet inte exakt hur de är uppbyggda. Det är antagligen travfolk som byggt dem för det är travfolk som plogar och sladdar. De blir således aldrig knöggliga heller. Det är precis som du säger risk för vrickningar så fort det fryser ojämnt men det gör det inte här om vi inte har otur och får snömodd som fryser. Under hösten har jag aldrig upplevt dem speciellt leriga heller men de har ordentliga diken så avrinningen fungerar fint trots att det ligger i foten av ett berg och borde vara lite blött. Men vi har ju heller inte samma lerjordar här uppe som söderöver så det spelar nog in det med...
Jag menade någon form av träflis som liksom mjukar upp. Som MajaKandi skrev om tror jag.
Äsh jag låter det nog vara som det är, blir det riktigt besvärligt så får pållarna vila lite extra bara.
 
@sassiball om du gör det när hela banan är mjuk och blandar i det lite med en harv kan det säkert funka. Men jag har svårt att tro att et ligger kvar om den är frusen, alt blir det ju ett lager isolering är jag rädd. Men jag är ingen expert.
 
Det blir kanske en sån isolering som du skrev om spånet ovan, verkar ju inte så himla bra :D
Klart att det isolerar om man lägger på en redan isfrusen yta, är det inte fruset från början blir det ju lite annorlunda . Dock lär ingen sand utebana, flis eller inte, vara mjuk eller sviktande i grava minusgrader oavsett . Det går ju att hålla på med salt osv och få det bättre men kräver rätt mkt underhåll och är det grava minusgrader går det ändå inte ute i grava minus såvida vi nu inte möjligen pratar avancerat gummi material i kombo med avancerat underhåll . Eller man typ har värmeslingor eftersom man inte kommer undan nederbörd utomhus . Det är ju skillnaden på inomhus där det oftast är lika mkt kallgrader i de flesta ridhus , men går att preppa med salt och underhåll just pga den skillnaden så det fungerar helt opåverkat .
 
Senast ändrad:
Idag kände jag mig lite nöjd med pålle, han har varit så himla bråkig att longera, eller egentligen är han väl inte bråkig utan väldigt observant och positionskänslig och är jag då någon millimeter fel så antingen tvärnitar han och kastar sig bakåt och runt, eller också satsar han järnet framåt... Men idag travade han så fint på en volt runt mig, så vi höll inte på så länge, man ska ju sluta när man är på topp :D. Tyvärr kommer han inte ut på så stor volt som jag skulle vilja, men men, får vara nöjd med det jag får just nu. Mest nöjd är jag över att han kändes så lugn och avslappnad, det var länge sen.
 
Idag har jag ridit i paddocken och det var inte helt bottenfruset. Vi har ju en gammal gummiflis bana som nu har börjat se sina bättre dar. Tidigare har den inte frusit något speciellt men i år har den gjort det tyvärr.
Jag och hästen var inte i symbios idag. Jag fick inte in höger bogen ordentligt och han sköt över mig till höger och jag vek mig i midjan. Speciellt i galoppen i traven fick vi till det mycket bättre. Blir att ta tag i det i morgon igen och rida ut en kort sväng också :)
 
Hade kirop ute idag. Låsning i länden precis som jag trodde. Satt inte fast någon annanstans så MVG till mig. Sjukt hur bra jag är egentligen :p
Fyller år idag, tråkigt att buke slutat med tårta på avataren, och fick biljetter till clinic på lördag med Christoph Hess på Strömsholm. Temat är Happy athlete. Ska bli superkul!
 
Grattis @Jfrelin! :) Sämre present hade ju gått att få.

*kl*
Har som sagt varit lite låg och off ett tag så det har blivit lite varannandagsridning och det har nog gjort gott för hon kändes mjuk o fin i traven när vi var ute och joggade lite idag innan jobbet. Detta trots ett flertal större störningsmoment.

Glädjande, men även ångestframkallande, nyheter idag var att min avatar o co uppgav nästa års turnédatum, med biljettsläpp imorgon. Eh, lite akut semesterplanering. Fyra års väntan är över iaf. :banana:
 
@Kirre Jag ska också köpa biljetter men får vänta till på måndag. Är dock inte jätteimpad av nya skivan om jag ska vara ärlig men U2 live är U2 live :D Du har väl sett dem ett bisarrt antal gånger?
 
@Jfrelin Tycker nya är grym faktiskt. Inte bara för att jag är partisk. :p Har sett några klipp på youtube från olika tv-framträdande när de kör låtarna akustiskt och de funkar lika bra, om inte bättre, så.

Jag är förhoppningsvis i USA när de spelar i Globen så jag måste bestämma hur och vart jag vill bege mig istället. Premiären hade varit coolt. Bara varit på en europapremiär men ingen turnépremiär.

Bisarrt vet jag inte men fler än gemene man, ja. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp