Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saknar dig i tråden @sassiball :)

Kl
Jag har haft ridhus senaste 7 åren och kan säga att jag aldrig kan tänka mig att stå utan igen. Man blir bekväm och vänjer sig. Tidigare red jag ute i ur och skur i alla väder och man trailande till ridhus ett par dagar i veckan med sena kvällar osv .
Det blir mkt inne för min del denna tid på året . Man får lägga upp planeringen noga utifrån det, ge vilodagar emellan samt försöka rida ut på helgerna osv. Jag rider sällan ut numera i mörker även om hästen är snäll och det går utmärkt i sak . Man blir lite bekväm som sagt, och ibland är det mer värt att hellre jobba ett regelrätt pass än att just skritta ut i mörkret osv . ...
Så roligt att vara saknad :)

Jag är väl inte jätteinspirerad av just ridning för tillfället, slits mellan arbete, vabb och ensilagehämtning just nu. Tog en liten galopp häromdagen på stubbfältet och det var roligt.
Just nu känner jag att jag är mil ifrån dressyrträning o verkligen inget jag längtar efter heller.
Ett tag funderade jag på om jag skulle behålla alla fem hästarna men sluta rida helt, enbart ha dem som typ jättehamstrar. Makens smeknamn på mina pållar ;)
Men nu försöker jag istället sälja båda fölen och kanske även halvblodsstoet men jag har inte bestämt mig riktigt ännu. Vi får se, det går sakta framåt. Men därför blir det att jag ägnar mer ridtid åt halvblodet istället. GP funkar inte jättebra att vila för mycket, hon har tom fått en egen hage för hon sprang och lekte så mycket med fölen att de fick ju inte den tid till ro och återhämtning som de behöver. Och dessutom behöver hon inte gå på fri tillgång av grovfoder. Hon har gått ner mycket i vikt sen i somras och det var välbehövligt.
Idag såg jag GP springa fram o tillbaka längs staketet och bocka och härja, hon stannade till där det ena fölet stod och tittade och fortsatte sedan iväg. Fölet såg ut som han tänkte "ska du dra den där uppvisningen en gång till nu?" Hon gör allt för att få igång dem haha.
10344828_10152561867274426_8283457713250040597_n.jpg
 
@sassiball ja jag saknar dig verkligen jättemycket :)

Har full förståelse och undrade länge hur fasen du orkade så mkt med att skriva här, hästar, träning osv samtidigt med bebis !

Kul att du rapporterar ändå , tänker alltid på hur snygg GP häst du har i övrigt :)

Skriv ibland här ändå :) det gör ju jag och har ingen 07 sen länge och ändå är tråden så generös att man ändå är välkommen :) det uppskattar jag ! :)


@Jfrelin har jag saknat också :) Och sen har jag varit ser jag, ignorant å det grövsta som inte kommenterat @sommarminne s tunga resa med cancer . ... @sommarminne så fruktansvärt det är - jag vet :(
 
@sassiball ja jag saknar dig verkligen jättemycket :)

Har full förståelse och undrade länge hur fasen du orkade så mkt med att skriva här, hästar, träning osv samtidigt med bebis !

Kul att du rapporterar ändå , tänker alltid på hur snygg GP häst du har i övrigt :)

Skriv ibland här ändå :) det gör ju jag och har ingen 07 sen länge och ändå är tråden så generös att man ändå är välkommen :) det uppskattar jag ! :)


@Jfrelin har jag saknat också :)

Tack! Ja det är ju inte alla som har en GP häst hihi, troligen den enda jag kommer äga som har något med GP att göra men det passar mig perfekt i den här versionen.

Och jag har lovat henne att hinna rida ikväll, det blir sen tid, dels i paddocken men även lite på grusvägen. Även om det är mörkt så ser man ändå lite grann.
 
@Charlotte1975 jag tycker det låter jättekonstigt med boxvila på häst i 3 dagar som öht inte har påvisad hälta annat än böjprov nu tydligen och därmed sprutats i lederna bara utifrån en rutinkoll? Varför kan den inte gå ut i hage dygnet efter sprutning i liten hage ? Ingen diagnos finns ju utan den har bara sprutats i lederna ? Då ska den ju bara ta det lugnt så medlet inte far runt i kroppen så mkt första dygnen .

Pga att de är för blött ute enligt vet. Men hästen va hyfsat lugn i dag. Hennes kompis har fått byta hage så hon ser honom från sin Box. Satte på mig hjälm när vi skulle gå på promenad men hon va hur lugn som helst.
 
Dog inte när jag red idag. Hade skrivit testamente och allt :D
Förra veckan hade hon alltså varit ordentligt bråkig med de som hade hand om henne. En kunde bara skritta i 45 min för allt försök till annat resulterade i kast åt sidan, små resningar och sparkar mot skänkeln.
Sen red min hoppryttare igenom henne ordentligt på torsdagen men fick en riktig fight. Ramlade till och med av men hon hoppade bra men hade handbromsen i hela tiden även på slutet,
Unga killen red ut i helgen och det hade gått bra.

Började med 30 min på volt. Innerskänkel mot yttertygel och FRAMÅT. När hon började komma igenom så kände jag att det ändå inte var helt 100. Skulle fatta vä galopp och hästen liksom skålade sig runt innerskänkeln med både bogen och rumpen innanför. Fattade till slut men tappade bakdelen så vi nästan ramlade i avsaktningen. Jahapp då fick man en förklaring till varför hästen varit extra dum, det är inte bara att hon haft lite för mycket frihet, hon har ju typ ryggskott :) :( Lyckades som genom ett mirakel få en kiropraktor imorgon kväll.
 
@Jfrelin Ja så är det väl. För min del tycker jag att det var super.
Den enda svårigheten tycker jag var kommunikationen i början. Det tog några samtal innan jag förstod vad som menades och vad som skulle göras och varför. Men så är det ju med många människor innan man lärt känna deras sätt.

@Werze Jag har ju då fördelen att jag bor i den delen av landet där vi har tillräckligt bra underlag för att rida ute i alla gångarter såhär års. Ridbanorna är knöggliga och tråkiga men jag rider på preparerade rid och körvägar i skogen.
När jag bodde söderöver hade jag ridhus, så jag red där när jag var tvungen att rida kvällstid, eller vilade. Vi hade en åker vi fick rida på och den gick ofta att rida på även när det var för hårt överallt, annars höll jag mig i ridhuset eftersom min häst som sagt inte är nån höjdare att skritta ut den kalla årstiden.
Var det längre perioder med enbart ridhusväder/underlag så gav jag nån extra vilodag. Men jag rider ute så mkt övrig tid på året så om hon gick lite mer i ridhus perioden dec-jan hade nog föga betydelse.

Du behöver nog inte ha dåligt samvete för att ridbanan var hård. Så länge du inte har tåbroddat och rider/longerar där flera dagar i veckan så är det antagligen ingen fara. Det är ju varierande underlag om man rider ut också, lite hårt dör dom inte av. Det är nog snarare bättre än att rida i ridhuset vareviga dag.

*kl

Fö har jag nu ridit ut två dagar i mörkret. Jag har aldrig ridit ut min häst i mörker förr, eftersom jag inte behövt. Nu är ridhuset stängt och jag jobbar sent och jag får välja mellan att rida ut i mörker eller ställa av min häst en vecka. Glöm att jag gör det senare :angel:
Har köpt en superbra pannlampa och det fungerar faktiskt bra. Bara jag inte vänder mig om för då blir min häst irriterad på att ljuset försvinner. Hon är ju lite mer spänd och lite mer tittig och hoppig, men det är ju inte konstigt. Jag kan ju heller inte rida på lika mkt som vanligt eftersom jag inte ser lika bra själv och jag tycker om att ligga steget före min häst. Nu gör jag ju inte det så då rider vi i arbetstrav och arbetsgalopp istället. Och ingen lättsits i galoppen kan jag säga, där går min feghetsgräns :o
Men jag har kunnat rida i alla gångarter ändå så det är ju ett gott kvitto. Idag kunde vi tom skritta av i en hel kilometer :D
 
@Werze Vi har 2 ridhus så inga problem på vintern. Så länge det inte är knögligt ute så rider jag i alla gångarter när jag rider ut. Så länge man rider balanserat kan man rida på vilket underlag som helst. I England travade vi alltid på asfaltsvägar t.ex. Hästarna hade knäkappor ifall de skulle halka.
Tycker folk har en tendens att vara överförsiktiga så fort det blir lite hårt ute. Så länge man varierar underlaget så tål hästarna ett par dagar på hårt underlag.
 
Hur sköter ni utebanan på vintern? vad är det för underlag?

själv brukar jag ge upp när det fryser och istället rida i en utav sommarhagarna (alltså gräs)

Är rädd att de ska vricka sig på ridbanan när den är frusen, vilket de iof kan göra även på gräset men det känns lite mjukare i alla fall.

Det är grus. Den har dock inte så mycket och är grymt dränerad så när det frös på i sön när det varit lite uppehåll innan och paddocken nästan var torr var det lite skrovligt men då drogs det över med "skrapa" som smulade sönder och plattade till skrovligheterna så även om den är lite hårdare än vanligt så var den plan och med lite löst grus ovanpå så man iaf får glidmomentet.

Annars så skottas den och saltas ordentligt när det behövs.

I mitt förra stall som sköttes sämre så red jag också mycket ute i hagarna för de håller ju sig mjukare längre, särskilt om det finns lite uppväxt, längre gräs.
 
Det är grus. Den har dock inte så mycket och är grymt dränerad så när det frös på i sön när det varit lite uppehåll innan och paddocken nästan var torr var det lite skrovligt men då drogs det över med "skrapa" som smulade sönder och plattade till skrovligheterna så även om den är lite hårdare än vanligt så var den plan och med lite löst grus ovanpå så man iaf får glidmomentet.

Annars så skottas den och saltas ordentligt när det behövs.

I mitt förra stall som sköttes sämre så red jag också mycket ute i hagarna för de håller ju sig mjukare längre, särskilt om det finns lite uppväxt, längre gräs.
Ok. Jag har gjort något tappert försök för något år sedan att skotta ett brett spår, kanske 2 m och sen salta på det. Men jag tyckte det blev dyrt, gick åt mycket salt. Räknade ut att det var billigare med ridhuskort. Men just nu är ridhus öht inte något alternativ för mig för jag har inte den tiden det tar att åka dit.
 
@sassiball Jag är ju lyckligt ovetande om vad det kostar att salta. :angel: Antar dock att behövd mängd hänger ihop med hur väl dränerat det är dvs hur mycket vatten som hålls i gruset och måste smältas. Tror bara hon kör en omgång med en spridare kopplad till fyrhjulingen och det brukar hjälpa helt ok.

Allmänt; Jag är inte så orolig för hårt underlag heller så länge det är kontrollerat. Någon form av glidmoment är dock önskvärt
Asfalt och hästsko ger ju det så att trava på asfalt kan jag absolut göra även om det inte är km efter km. Värst är väl egentligen frusen, välanvänd grusväg, i hjulspåren. Där försöker jag hålla mig i kanterna där det alltid brukar ligger lite löst grus.
 
Jag försöker varva underlag o arbete så mycket det går, ridhus 2-3 dagar per vecka, skrittmaskin, ridbana och uteturer resten, extra viktigt på min kille som har pålagringar känner jag. Står på en superbra anläggning nu där det visserligen är en del skritt till bra ridvägar men det funkar bra.
 
Jag står bredvid anläggning med 2 ridhus och 2 stora utebanor. Tyvärr är ju båda ridhusen upptagna med lektioner ca 16-21 varje dag. :crazy: Regnar eller blåser det inte allt för mycket så rider jag helst ute, då kan jag rida när jag vill på kvällen. Är det regnigt och stormigt, eller stenfruset (de lyckas aldrig preppa ridbanorna så att de går att använda när det är fruset) så åker jag hem och sover nån timme efter jobbet och åker till stallet sent och rider efter 21. Nackdelen är att det blir så sena kvällar, för när jag väl har somnat så brukar jag ha svårt att vakna igen, stänger av larmet och vaknar typ lagom till kvällsfodringen och får kasta mig iväg och brukar inte vara i ridhuset förrän vid 22. Fördelen är att det är ganska lugnt och skönt där då. :angel: Försöker lägga uteritter till helgerna och lägger in dagar med vila/skritt på asfalt mitt i veckan, men rider ibland ut i mörkret med pannlampa. Rider då vägar vi känner väl, min häst är ju stencool vilket som, en gång blev vi nästan påsprungna av en joggare (då hade vi inte pannlampa, och inte han heller... ) Hon stod bara stilla och han upptäckte oss när han var 1-2 m från att springa rakt in i hennes bog. :rofl:

Idag var vi iväg på fälttävlansträning inomhus igen. Enligt tränaren hoppar hon bättre och bättre nu efter behandlingen. Hoppade små lydnadshinder med lite krångliga vägar och sneda linjer.
En "trekombination" med 3 räcken med singelbom (ingen markbom) på diagonalen som hoppades i 45-graders vinkel. Trångt med 4, stort med 3 språng. Kolla in den snygga bilden!

Chatsi tyckte det var jättekul och varje gång jag styrde in där så tog hon i som attans och höll på att hoppa mig ur sadeln, men fortsatte glatt på linjen ändå. Sista gången blev det trångt ut på 3... Så väldigt roligt, som jag har kämpat med att få henne att gå på tänkt antal språng även på normala avstånd innan!

Sen har jag redigerat och fixat med lite bilder, den här tänkte jag beställa på canvas:
 
Ang underlag så som sagt är hårt ingen fara i regel, på en frisk häst och så länge det inte är knaggligt. Jag är mer noga med glidmomentet då, kan undvika tex frusen grusväg i trav om jag har tåbrodd.
Tror som sagt variation är viktigast. Om jag får välja mellan samma underlag inne varje dag eller rida ut på hårt emellanåt så väljer jag det senare. Men det beror väl lite på omständigheterna, är ju inte roligt för en själv att flyga av på betongbacke :o
 
Kul att läsa om allas upplägg. Jag har själv perioder med uppgivenhet och dålig motivation, så jag förstår verkligen t e x dig @sassiball om du inte orkar med alla gånger! Och @Marvin, jag brukar kallas nattryttaren när jag rider mellan 20-22:p, men du är ju ännu värre. Vi har en anläggning nära, men ridbanorna varken saltas eller harvas vintertid. Av tradition eller nåt. Så hela vinterhalvåret är de nästan obrukbara, om det inte är vatten överallt så är det fruset. Nu är pållan inte så känslig för vattenpölar och sånt som mina tidigare har varit, så vi kommer nog att plaska runt ändå.

Jag tycker bara att det är så otroligt svårt att hinna med, har barnen varannan vecka, och då blir det väl många vilodagar. Tack och lov för medryttaren som tar vissa av dem! Som igår, hämtade barnen, hemma och fixar mat till dem, kramar om dem, ut till stallet och hemma igen vid 20.30, bara att natta och somnar sen själv. I ridhuset var det ingen träning, men ridskola på ena halvan, och på andra halvan var vi 5 ekipage som skulle samsas. Jag vet inte måtten på ridhuset, men igår kändes det litet! När ett av ekipagen dessutom satte igång att galoppera, i rätt högt tempo och i dålig balans, då höll pållan på att flippa ut. Kändes inte som att det gick att komma till någon ridning. Jag tror faktiskt att jag ska försöka göra så som Marvin, för anläggningen är alltid helt tom vid 21. Varför inte, egentligen? Måste bara kolla med stallägaren, hästarna nattas vid 21, vet inte om de tycker att det ska vara lugnt i stallet. Står i litet stall med ägaren och vi är bara två inackorderade. Rida ut i mörkret har jag egentligen inget emot, men trafiken här är livsfarlig, liten, slingrig väg som är rätt livligt trafikerad. Inga gatlyktor (måste vara någon tradition här i Skåne, där jag kommer ifrån fanns det alltid någon gatlykta någonstans:confused:). Kolsvart, och det är inte värt risken helt enkelt. Kanske får tänka om här och investera i superreflexer och en ännu bättre pannlampa.
 
Är det bara stjärnklart så blir det ju liksom inte helt mörkt, och är det fullmåne har man ju perfekt lampa hela rundan. Gäller bara att hålla undan för varulvarna men det brukar inte vara några större problem.

Just mörkret tycker jag inte är så farligt, det är värst med underlaget när det fryser tycker jag.
Igår var ridbanan perfekt, fast men ändå mjuk. Tog även lite kort galopp på grusvägen. Funderar på om jag skulle skaffa en pannlampa ändå. Tänk om man skulle rida ner någon... händer att folk rastar hunden längs grusvägen nämligen. Det är ju inte alltid fullmåne eller stjärnklart.
 
Roligt med så mycket uppdatering i tråden! :)

@sassiball
Jag har också saknat dig!

@Fiorano
Roligt att sadeln känns så bra, härligt att komma igång igen! :)

@stjarnfrugt
Får man fråga vad det är för pannlampa du har? Måste köpa en ny BRA variant! Skönt att pålle börjar hålla sig mer på mattan nu. :)

Ang underlag så rider jag ju bara ut när jag är hemma, har varken ridplan eller ridhus i närheten. Vintertid finns här hur fina vägar som helst, preparerade av travfolk. Sommartid är det som det är, man får hålla sig till grusvägarna och hoppas på att det inte är för torrt = stenhårt. Visst kan man väl rida på hårda vägar men inte konstant hela tiden. Nu åker jag ju rätt mycket till ridhus, typ en gång/veckan, men annars är det ju varierande underlag ut hela tiden. Packad snö är lätt det bästa underlaget som finns! :love:


KL
Igår skulle jag åka på hoppträning. Slutade jobba kl 18 och skulle börja rida kl 20, skynda hem och äta, fixa häst och åka. Svinhalt ute så ville ha gott om tid att snigla mig fram. Var inte över 60km/h nån gång. :p Framme är det inte en anda transport nånstans och ridhuset är kolmörkt. Ehm? Ringer en av ledarna i klubben och hon svarar direkt med "Säg inte att du inte hört nånting?" Jag satt som ett frågetecken. Tränaren var tydligen sjuk och informationen hade gått ut till alla ridande via en facebook-grupp, vilken jag inte är med i eftersom jag ju tagit över en plats från en annan tjej. :banghead: Lite lagomt kul... Jaja, strunt samma, shit happens. Nu var jag ju ändå på plats och ridhuset var bokat, betalt och tomt så jag passade på att rida ändå. Tyvärr hade jag ju hoppsadel, hade jag vetat att det var inställt hade jag åkt ändå men med dressyrsadeln.

Jag och medis ställde upp lite koner och sen red jag ca 45 min bara lösgörande, den där fantastiska kringlan som jag fick tips om här förut, var det inte @sommarminne som skrev om den först? Den är hur som helst skitbra! Man får verkligen med alla delar. Övergångar, rakriktning och ställning/böjning. Min medis satte sig på mitten och hojtade lite åt mig om mina hemska händer och hjälpte mig säga när hästen var rak eller inte. I början var det himla snirkligt och knepigt, men sen kunde vi faktiskt rida rakt och göra halt och hästen var framme på bettet och så himla fin! :love: Jag kunde höja och sänka formen lite varstans utan att hon tjurade också - underbart! Men jag ser på videon att jag rider i undertempo så det bara skriker om det, enda gången hon faktiskt travar är efter galoppen och då tyckte jag att hon rusade. :o :p Så gullig medis jag har som ställer upp och filmar och allt. Hon är bäst! :bow:

Och tja, återigen. Nu känner jag verkligen så sjukt stor skillnad på att rida i dressyr- eller hoppsadel, det går ju liksom inte ens att jämföra. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp