07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Givetis kan alla hästar hoppa och skutta, de är ju hästar. Men nog tycker jag att man kan säga ganska klart att vissa stammar lämnar mer skarpt än andra tex. Och jag vet att det finns endel blodslinjer jag inte skulle ta mig an om jag ens fick betalt. Vi har styrt aveln till att få känsliga reaktionssnabba hästar med temperament. Vissa individer utmärker sig mer än andra, både vad gäller hur de själva presterar men också vad de nedärver till sina avkommor. Att säga att det inte ger utslag på resultatet, hur man kombinerar föräldradjuren, skulle ju vara samma sak som att säga att planerat avelsarbete är totalt bortkastat. Jag vill ju iaf tro att det spelar roll även om hästar är individer.
 
@mackan Givetis kan alla hästar hoppa och skutta, de är ju hästar. Men nog tycker jag att man kan säga ganska klart att vissa stammar lämnar mer skarpt än andra tex. Och jag vet att det finns endel blodslinjer jag inte skulle ta mig an om jag ens fick betalt. Vi har styrt aveln till att få känsliga reaktionssnabba hästar med temperament. Vissa individer utmärker sig mer än andra, både vad gäller hur de själva presterar men också vad de nedärver till sina avkommor. Att säga att det inte ger utslag på resultatet, hur man kombinerar föräldradjuren, skulle ju vara samma sak som att säga att planerat avelsarbete är totalt bortkastat. Jag vill ju iaf tro att det spelar roll även om hästar är individer.

och jag tycker det som sagt är totalt överreklammerat i sammanhanget, avelsgener osv.
 
@mackan Nej, det är väl klart att de är hästar och de kan hoppa och skutta ibland. men för min del är det stor skillnad på att hoppa och skutta och att den blir introvert och svårpåverkbar för att den ser andra hästar. När en sån häst dessutom är efter en hingst som själv var/är så pass tuff att Flyinges beridare inte vågade rida honom plus att han kommer ur en hingstlinje som är erkänt hårda och inte lätta hästar, skulle jag säga att det finns ett samband. Precis som att vissa hingstar lämnar egenskaper som bra gång/hoppförmåga/ridbarhet så stämplar de även med sitt psyke. Om "avelsgener" är överreklamerade kan vi ju helt sluta bedömma temperament och ridbarhet tex.
 
@Fiorano till största del bedöms nog hästarnas kapacitet prestationsmässigt och då funderar ingen på ev. stam utifrån det?
Och nej - knappast bedömer man ngn häst enligt stam och härleder det till stammen hur den ev. uppför sig från backen eller allmänt för att fungera på platser osv?
 
@mackan Naturligtvis bedöms ridbarhet och temperament utifrån hur bra hästen har möjlighet att prestera. På bruksprovet uppfattar jag det som att det absolut tas hänsyn till vilka linjer hingsten kommer ur för vad den kan nedärva. Finns både en och två hingstar som avelsnämnden rekomenderat till "stabila ston".
 
@mackan Naturligtvis bedöms ridbarhet och temperament utifrån hur bra hästen har möjlighet att prestera. På bruksprovet uppfattar jag det som att det absolut tas hänsyn till vilka linjer hingsten kommer ur för vad den kan nedärva. Finns både en och två hingstar som avelsnämnden rekomenderat till "stabila ston".

Ja självklart?
jag vänder mig lite emot hobby ryttarnas upphängning på att stammen på hästarna i sig skulle förklara de problem de har osv? För mig är det inte ngn variabel öht i sammanhanget att hänga upp sig på ngn stam öht utifrån sånt. Det är hästar som sagt ang allmän hantering. Bruksprov osv handlar ju mer om bedömning utifrån hästens anlag och vad den uppvisar för dagen osv?

tråden handlar mer om hur folk hanterar hästar vardagsmässigt? Därav svaren. stam har ju inget med sånt att göra öht i stort.
 
Jag sitter och funderar på grymträning. Någon som håller på med sådan aktiviteter?:D
Jag tränade hemskt mycket förra året och upplever att jag satt mycket bättre i sadeln då och var mycket stadigare så jag känner att jag måste ta upp tränandet igen. Är en märklig deg som dykt upp på min mage:down: :angel:
 
Ja självklart?
jag vänder mig lite emot hobby ryttarnas upphängning på att stammen på hästarna i sig skulle förklara de problem de har osv? För mig är det inte ngn variabel öht i sammanhanget att hänga upp sig på ngn stam öht utifrån sånt. Det är hästar som sagt ang allmän hantering. Bruksprov osv handlar ju mer om bedömning utifrån hästens anlag och vad den uppvisar för dagen osv?

tråden handlar mer om hur folk hanterar hästar vardagsmässigt? Därav svaren. stam har ju inget med sånt att göra öht i stort.

Menar du alltså på fullt allvar att stammen inte har betydelse för hur hästarna är i sina reaktioner utan allt handlar om hantering? Förlåt, men då tycker jag att du är helt ute och cyklar.
 
Menar du alltså på fullt allvar att stammen inte har betydelse för hur hästarna är i sina reaktioner utan allt handlar om hantering? Förlåt, men då tycker jag att du är helt ute och cyklar.

och jag tycker du är ute och cyklar om du dels läser mina inlägg så. och dels har sån tillit utöver det till att stam avgör hur hästar är, utifrån det jag skrivit.
 
@sommarminne om du menar grymträning som gymträning så jag :p
Jag försöker gymma minst 3 ggr i veckan. Kör crossfit 2 ggr och olympiska lyft, tyngdlyftning, 1 gång. Ibland hänger jag med syrran och tränar med henne och hennes PT.
Man blir en GRYMT mycket bättre ryttare av att gymma. Är aldrig trött eller andfådd när jag rider. Svettig ja men aldrig så att jag behöver en paus. Dessutom är jag mycket starkare i kroppen och att hålla positionen i sadeln är inget om man jämför med de övningar vi kör på passen.

Tyngdlyftning är en väldigt bra grej för ryttarna då man tränar hela kroppen. Men har man ingen som kan lära en tekniken så rekommenderar jag enkla övningar på gymmet eller typ 15 min med Paolo som man kan köra hemma.
Lätt styrketräning framför kondition även fast konditionen hjälper mycket om man bara har tid att träna en grej.
 
och jag tycker du är ute och cyklar om du dels läser mina inlägg så. och dels har sån tillit utöver det till att stam avgör hur hästar är, utifrån det jag skrivit.


Jag läser dina inlägg som att du inte anser att man kan ta med stammen som en variabel till hur en häst är i sina reaktioner, hur menade du, om du inte menade det du skrev?

jag vänder mig lite emot hobby ryttarnas upphängning på att stammen på hästarna i sig skulle förklara de problem de har osv? För mig är det inte ngn variabel öht i sammanhanget att hänga upp sig på ngn stam öht utifrån sånt. Det är hästar som sagt ang allmän hantering.

Lite intressant är också att det bara är när hobbyryttare använder sig av stam som en möjlig förklaring till vissa reaktioner som du vänder dig emot det - menar du att om jag hävdar att min häst har si och så beteende precis som sin mamma/pappa så är det fel, men om ett proffs säger det så är det rätt?

Sen måste jag ju också undra vad du menar med:

Bruksprov osv handlar ju mer om bedömning utifrån hästens anlag och vad den uppvisar för dagen osv?

Det blir ju en väldig motsägelse om det å ena sidan handlar om anlag och å andra sidan vad den bara uppvisar för dagen.

Har du följt ett helt bruksprov?
 
Jag läser dina inlägg som att du inte anser att man kan ta med stammen som en variabel till hur en häst är i sina reaktioner, hur menade du, om du inte menade det du skrev?



Lite intressant är också att det bara är när hobbyryttare använder sig av stam som en möjlig förklaring till vissa reaktioner som du vänder dig emot det - menar du att om jag hävdar att min häst har si och så beteende precis som sin mamma/pappa så är det fel, men om ett proffs säger det så är det rätt?

Sen måste jag ju också undra vad du menar med:



Det blir ju en väldig motsägelse om det å ena sidan handlar om anlag och å andra sidan vad den bara uppvisar för dagen.

Har du följt ett helt bruksprov?

du läser nog lite galet som sagt. ja givetvis uttalar jag mig inte om några prov osv utan att ha erfarenhet av såna....... endera har jag skrivit på ett sätt som öht är ofattbart i sammanhanget eller så läser du ngt konstigt utifrån det oavsett. Bruksprov som sagt spekulerar inte över det som inte visas för dagen, det gör inga andra prov heller så anlag avses ju vad som visas för dagen osv det är väl ändå uppenbart i sammanhanget tänker jag?
 
Senast ändrad:
@mackan Jag tolkar dig, eller snarare har svårt att tolka dig på precis samma sätt som @cirkus . Som jag förstår dig anser du att blodslinjer inte har ngn betydelse öht för hur hästen är i temperamentet när det kommer till reaktionssnabbhet, att bli introvert och i känslighet. Tolkar jag dig fel då? Om jag gör det, hur menar du då?
 
@mackan Jag tolkar dig, eller snarare har svårt att tolka dig på precis samma sätt som @cirkus . Som jag förstår dig anser du att blodslinjer inte har ngn betydelse öht för hur hästen är i temperamentet när det kommer till reaktionssnabbhet, att bli introvert och i känslighet. Tolkar jag dig fel då? Om jag gör det, hur menar du då?

ja då har du nog som sagt tolkat rätt fel.
 
@mackan Men förklara gärna hur du menar:).

jag menar precis som jag skrivit att så otroligt mycket skylls på hur hästarna är stammade osv om vi pratar hanterings/ridproblem hos gemenene man.
självklart ska man läsa sina hästar osv,det är bara sunt. Men oftast i såna här lägen handlar det ju om att folk har ngt sorts hanteringsproblem med sina hästar och då blir jag så less på att man läser in stammen som anledning. Det handlar i stort sett aldrig om stam i sak i grundläggande saker öht. Därav mina kommentarer. Inte heller om vi skulle prata grundläggande ridning osv.
 
@sommarminne om du menar grymträning som gymträning så jag :p
Jag försöker gymma minst 3 ggr i veckan. Kör crossfit 2 ggr och olympiska lyft, tyngdlyftning, 1 gång. Ibland hänger jag med syrran och tränar med henne och hennes PT.
Man blir en GRYMT mycket bättre ryttare av att gymma. Är aldrig trött eller andfådd när jag rider. Svettig ja men aldrig så att jag behöver en paus. Dessutom är jag mycket starkare i kroppen och att hålla positionen i sadeln är inget om man jämför med de övningar vi kör på passen.

Tyngdlyftning är en väldigt bra grej för ryttarna då man tränar hela kroppen. Men har man ingen som kan lära en tekniken så rekommenderar jag enkla övningar på gymmet eller typ 15 min med Paolo som man kan köra hemma.
Lätt styrketräning framför kondition även fast konditionen hjälper mycket om man bara har tid att träna en grej.

Tack! känner att detta ska jag ta tag i direkt för jag ser på filmerna sedan förra året att jag är mycket stadigare i sätet där och de är ju tyvärr inte svårt att räkna ut att det fattas styrka :-P
läser spänst och harmoni i ryttarens sits och hittade massa tips på massa övningar så de är bara att börja svettas :-D
 




Fick någon bild från träningen med på pollen


Är så sjukt nöjd med mina nya stövlar och tror mina svarta Königs kommer bli dammiga. Blir ju helt annan passform när man har snörningen!



Vad har alla för träningsmål under vintern?
 
@sommarminne Mitt träningsmål med Barbie är att först och främst komma igång och börja rida igen. Hon ska vila till nästa helg också, sen tänkte jag skritta/jogga igång i skogen under en månad. Sen är tanken att nöta riktigt ordentligt med grundridning och lösgörande för att hitta ett hållbart arbete. I slutet av mars är första tävlingen och mjukstartar nog med en LA. Sen tänkte jag rida lite MsvC under våren samtidigt som jag har en plan att ett ponnybarn ska starta henne lite. Är så himla nyfiken på hur hon kommer bli bedömd av ponnydomare-tror nämligen att det kan blir riktigt bra:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp