07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tackar alla som skrivit!

Intressant diskussion om stam faktiskt. Det kan säkert vara Sandakanblodet som spökar till en viss del, men jag har även hört om hästar e samma hingst som varit helt okomplicerade (en halvbror till min förra).

Nu finns det en historia bakom också som jag tror bidrar, t e x att hon fått flytta alldeles för många gånger detta året och att hon är känslig, och det är jag med. D v s snurrar hon till det så att jag mentalt kommer ur balans, blir hon ännu mer otrygg av det o s v. Jag har verkligen fått jobba med min mentala träning med henne! Det har i alla fall, sett i backspegeln, blivit mycket bättre än hur det var i början...

Igår fick jag hjälp med ridningen, d v s ängeln i stallet följde med oss till ridhuset och red min häst och jag satt upp efteråt. Så kul att se sin häst riden av någon som kan! Hon blev framåt och alert på hjälperna och allt flöt på så bra:love:. Nu vet jag lite hur hon ska kännas när hon går bra också. Vi mätte henne för skojs skull, och jag som trodde att min häst var ca 163 får tänka om lite, hon verkar vara under 160 cm :angel:. Ingen jättehäst alltså!
 
@sommarminne Rent spontant så; Mitt mål är att min häst ska gå att rida öht. Men det känns ju jäkligt onödigt det med, för jag är faktiskt inte nöjd bara jag får börja försöka "skritta" henne. Jag vill att hon ska gå att rida fullt i alla gångarter. Och nu snackar vi hela vintern alltså, är hon inte igång i februari släpper jag ut henne på järnvägen :angel:

Hon är så groteskt fet nu alltså så hon måste ridas innan hon tappar all form av rimlighet och det blir ett långsiktigt arbete bara att banta henne. Magen ser lika gravid ut som avelsstonas så fettdepåer är väl nästa steg :crazy:... Men det är klart, hon står bara i hagen och tuggar på rundbal. Klart som fan hon blir fet. Måste vara raketbränsle i det där (tyvärr har vi inte fått analysen ännu men den är på gång), min häst har inte lätt för att bli fet men den här sista vilan har verkligen sabbat det sista som fanns bevarat av henne :( Gud förbjude att det inte är sista veckan hon vilar nu. Om det krävs ny medicinering och flera veckors vila på det vet jag inte vad jag gör. Släpper ut mig själv på järnvägen kanske?

@Fiorano Har ni inget återbesök innan igångsättningen?

*kl

Ikväll har jag suttit i ridhuset och tittat på träningar med min gymnasielärare. Så sjukt inspirerande! Jag vill också rida! Det känns som sagt som ett oerhört slöseri att bara sitta där på läktaren och glo. Och det gör inte saken bättre att en liten unge som knappt gått på ridskola kommer där på sin fina ponny som föräldrarna köpt för sexsiffrigt belopp. Jag kan inte rå för det men jag Blir avundsjuk, när jag först kämpat hela livet för att sitta där på läktaren och glo medan min fetknopp som skulle bli min dressyrhäst bara går i hagen och äter pengar och just därför även blockerar möjligheten för mig att köpa nåt att rida på...

Hade även igår en väldigt onödig och irriterande diskussion hemma ang hästeriet. Då jag sa nåt om mina planer på en ny häst, varpå ena föräldern halvkäckt kläcker ur sig att "jag tycker du ska göra dig av med den du har".... Göra mig av med?! No shit, menar du verkligen det? Att jag inte tänkt på det själv :idea: Det är ju bara att skriva en annons liksom, och vänta på att svaren ska hagla in "Kom och köp! Sto 7 år, utan meriter, relativt skarp i huvudet, konvalescent sedan 9 månader, extrakryddad med röntgenfynd". Jag var tvungen att förklara att problemet liksom är att man inte bara säljer utan att det måste finnas en köpare. Och en häst avlivas inte för att den hostar litegranna. Eller är halt en gång. Utan att problemet just handlar om att det är många små skitsaker som tillsammans gjort att vi är där vi är nu. Hade det varit en enda stor grej hade beslutet varit med påtagligt och enkelt. Men jag har inte samvete att ta bort en häst för hosta även om jag tycker att droppen för min ork och engagemang är ordentligt nådd.
 
@stjarnfrugt Nej, inget åb inplanerat eftersom vet tycker att jag själv känner om ho är ofräsch. Gjorde inget åb förra året heller och hon kändes ju oförskämt fräsch och fin hela vårsäsongen. Bokar kanske ändå in en koll i samband med att hon ska slutmätas i vinter.

Har ni förresten gjort en artbestämning av de streptokocker din häst har? Barbie fick ju en otäck nicoletellainfektion i halsen med just hosta som verkligen inte ville ge sig på våren som femåring. Behandlade med penicillin i två omgångar, men andra vändan chockade hon också. Så det blev att skicka ut henne på betet och hålla tummen att hon skule läka ur. Det gjorde hon, men total konvalescenttid var tre månader... Hon fick det också i samband med stallbyte.
 
@sommarminne Målet är att stabilisera markarbetet nu med dressyrtränaren. Få till lösgjordheten och lyhördheten. Sen blir ju ett mål tyvärr att hitta ny hopptränare.

*kl*
Har ridit andra passet för dressyrtänaren ikväll. Har ju känts bra sedan sist, allt lättare att få jämnare stöd, in vänsterbogen men när någon står på backen inser man ju att man "nöjt" sig. Klart, det är ju skitgött att glida runt med mer stöd än vanligt. :D Så fick jobba på ordentligt idag och jag inser att jag har sjukt svårt att påverka med båda skänklarna mer eller mindre samtidigt men oberoende av varandra. :p Så går jag på med höger så blir vänster inaktiv och självklart fladdrar vi iväg och då lägger jag på vänster för att komma tillbaks och då tappar hon aktionen så på med höger igen, ramla iväg, tillbaka och tappa aktion. Ja ni kan ju se våran voltform framför er. :angel:
Men lillskit är tacksamt samarbetsvillig och gör snällt det jag säger men undrar säkert i sitt stilla sinne vad hon där uppe pysslar med.

Efter sista galoppen när jag red lätt och la ner så var det en sjukt gungig häst, mycket rörelse. Som en annan dressyrtränare beskrev det för mig, det ska kännas som att sitta på ett löskokt ägg. :p

Imorgon ryker lite päls, om jag får stallägarens klippmaskin att samarbeta.
 
@Fiorano Det har jag inte frågat, eller så har veterinären sagt det men jag minns inte. Jag ska fråga nästa gång jag ringer, om det nu behövs göras nåt åt.

Hörde henne inte hosta idag iaf, och hon stod inne i 1,5 tim pga hovslagare. Men hon har ju inte haft samma gula snor och slem nu sen medicineringen, bara som värst nåt segt vitt/genomskinligt snor. Dock en djupare hosta ons + tors än sön + mån då jag red henne. Vi får se helt enkelt. 3 månaders vila är jag inte sådär jättesugen på faktiskt ><
 
Omväxling förnöjer! Vi avbryter rehaben med lite boxvila istället! :banghead:

Efter ridturen igår (där hästen var pigg och glad och vi körde lite galoppträning) så åt hon och vilade lite. Sen la hon sig ner.
Efter en stund reste hon sig igen, och la sig på andra sidan. Tredje gången la hon sig med huvudet och halsen utsträckta i torven och typ vände på ögonen, då drog jag henne ut på promenad! :eek: Det var hon inte så sugen på.

Asade upp henne i ridhuset och travade henne lite där, tyckte att hon såg lite oren ut bak, men bestämde mig för att jag nog sett i syne.

Tillbaks i boxen såg hon piggare ut, åt halm. Jag hade folk som kollade till henne i stallet flera gånger under kvällen och hon var helt som vanligt, så släppte det. Tänkte det var en lättare kolikkänning, men magen var igång och hon åt bra.

I morse när personalen skulle ta ut henne ville hon inte stå på vänster bak. :crazy: Gick på tån och lyfte hoven så snart hon stod still. Personalen släpade in henne i boxen igen och ringde mig, som var på jobbet och inte märkte det.
Häst blev ensam kvar i stallet och gick bärsärk! Gallskrek och högg i de övre plankorna ovan boxväggarna, högg i täckeshängaren så att hon höll på att fastna med underkäken emellan. Sprang runt i boxen, diarré överallt.
Eftersom jag inte ringt tillbaka så tog personalen ut henne iaf i en liten sjukhage innan hon pajjade stället, då var hon inte alls lika halt.

Jag var ut en sväng efter lunch, varm fot, ingen feber, vill helst ha den i luften, hovböld?
Hovslagaren var ute på eftermiddagen och efter att ha karvat bort stora delar av hoven utan fynd av hovböld så hittade han ett skärsår i strålen, förmodligen efter en sån där jävla makadamsten som skogsbolagen gärna slänger ut på alla skogsvägar häromkring. :rage:
Öppnade upp och sen bandage på, kommer ut i morgon och lägger på gips.

Men, hon får inte gå ut. Undrar hur det ska gå i morgon med tanke på hur hon uppförde sig i morse. :crazy::crazy::crazy:
Har lagt in massor med halm ovanpå torvbädden, men den lär väl redan vara uppäten som hon glufsade i sig.

Suck.

Kul med hästar nästan jämt? :angel:
 
Vi hade dessutom en otäck olycka här häromdagen. :crazy:
Tjejen hoppade ett lågt kryss i trav, hästen drog vid sidan, gick in i hinderstödet och blev rädd, hoppade i sidled och hon tappade balansen. Ramlade ner, fastnade lite i stigbygeln och ramlade sen in under hästen mellan staket och häst och blev trampad i bröstkorgen. Krossade revben och pajjad njure. :crazy:
Shit vad man kan skada sig fort med dessa stora djur.

Red med säkerhetsvästen igen igår, har inte haft den annat än vid hoppning på ett tag, men min har varit busig senaste veckorna. Var rädda om er!
 
@Marvin Men herregud! Vilken otur med din häst. Håller med om att de där krosstenarna är förjävliga, man vill inte ens köra på dem med bilen.

Ang boxvilan. Kan hon inte ha en kompis inne? Kan inte kompisarna "gå skift" inne om man inte vill ha nån inne hela tiden? På nåt vis måste man kunna lösa det liksom. Jag förstår inte att personalen inte gjorde så redan igår, när en häst är skadad går jag definitivt över huvudet på hästägare om man inte får tag på dem.

Ang olyckan så har jag alltid såna bilder framför mig :crazy: Speciellt i hoppning eller vildare uteritter. Och jag rider alltid med väst då, det är jag och ponnyryttarna liksom. Men det är jag stolt över. Om inte annat är jag en förebild för kidsen som en av få vuxna som rider med väst. Det spelar ingen roll hur snäll häst man har om man trillar av på en sten, brukar jag säga då många har argumentet att hästen är snäll...

Hoppas det går bra för ryttaren!
 
@Marvin men fy va ledsamt!!! :banghead:

Och va himla roligt att läsa om allas mål. Verkar som att byten står på mångas lista denna vintern iallafall:bump:.
Jag är väldigt kluven i mina mål för jag måste få till grundridningen ett snäpp bättre känner jag. Fick verkligen upp ögonen i lördags att jag gärna sitter och tjuvhåller honom lite på inner hela tiden och det blir ju inte bra:yuck: Så de är prio ett att jobba bort de och sen ska jag även sätta mig själv lite mer i fokus med bålträning. Sen är de nog hög tid för oss att träna mer på skolor och framförallt med hjälp av tränare så jag inte sitter där och kniper in innesidan:angel:.

Red ut i snålblåsten, regnet och den militära övningen med lågt flygande flygplan som pågår i vår region och skippade vad jag minns för första gången att galoppera. Mycket laddad häst men som kändes himla häftig mellan varven när jag fick lite kontroll:D. Träningsvärken i magen i morgon kommer att va ett faktum!
 
Ja, jag kan ju skriva lite idag igen - jag såg film på mig själv och pållan när mannen filmade. Det var verkligen en chock:eek::o. Jag önskar jag hade modet att visa filmen här, men det har jag inte. Jag kan bara säga att jag ska träna sitsträning, sluta luta mig framåt och korta mina tyglar en decimeter, så kanske hästen har en chans att komma någon vart. Det kändes verkligen inte så illa som det såg ut, det kanske var det värsta. Men det kan bara bli bättre:D.
 
Jag var ju och red Pay and Cross också, Bruce höll sig på mattan ganska bra, lite brall första gången vi ökade på galoppen på framridningen och på framhoppningenefter ett hinder där det var lite djupt och han snubblade till i landningen.
Tog de flesta hinderna utan att tveka men vi måste öva på att kunna reglera galoppen när vi nkommer till hinder, utan att tappa bjudningen... Två stopp på hindret med grav framför som han inte gillade på träningen heller och stannade till litegrann på sunken road. Är nöjd ändå med honom!

Lite halvdålig film:

HÄR finns lite foton också, vi är längst ner.
 
@Marvin. Men fy vad tråkigt med din häst! Ingen häst som kan hålla din sällskap? Alltid trixit det där :(
(
Och även hoppolyckan! Därav jag inte hoppar längre. Den biten får min medryttare sköta med Billy :angel:

Å på tal om hoppning var medryttaren med på ridklubbens Halloween hoppning. Bommar på marken satsade de på för att bara komma ut och få lite vana. Medisen var Pippi och Billy fick vara apan Herr Nilsson :p jag fick se deras ritt via film på sjukhuset.
Billys 4e gång i ridhus (medis har haft med han på 3 lektioner i ridhuset innan). Han skötte sig super men FY vad läskiga applåderna var :angel:
 
@cirkus Jäklar vad tiden går! Hur mår hon?

*kl När jag tog in min häst idag reagerade tom en i stallet på hur fet hon blivit, och då har de här människorna bara sett henne sedan slutet av augusti :crazy: Vad ska jag göra liksom? Hon får ju inte göra annat än gå i hagen, och i hagen äter dom rundbal, och då har balen ändå nät över... Det känns så tröstlöst. Jag bytte täcke på henne idag och fick ställa ut maggjordarna säkert 7-10 cm. På ett täcke hon liksom hade för en månad sedan :eek::arghh::banghead:
 
Men jag hade ju heeeelt missat att det var en ny tråd! Undrade varför inget hände. :p


Kl
Queenie har blivit galen. Eller tja. Hon har plötsligt fått kondition och ork så att hon orkar gå på som en ångvält hela tiden. Kyla plus klippning på det blir ju euhm... Mindre lyckat.

Igår var jag ut på den värsta turen nånsin, vi hade konstant dragkamp. Hon bara biter tag och drar iväg, letar spöken överallt och tar minsta lilla grej som ursäkt att få skutta iväg. Helt omöjlig tvätt få nåt vettigt ut av det över huvud taget. Det brukar gå att låta henne galoppera av sig lite, men inte nu längre. Hon är så extremt pigg! Så fort jag kortar tyglarna blir hon en tickande bomb och det är full fart framåt. Helt omöjligt att få henne att lyssna på mig. Det enda som händer är att vi drar i varandra och jag har ont i båda armarna när vi kommer hem...

I ridhus/på bana brukar hon ju alltid vara så lagom att rida, men ikväll fick vi en reservplats på hoppträning och herregud... Hon har aldrig nånsin varit så pigg inne nån gång... Hela träningen gick åt till att lugna och bromsa. Ett par gånger fick jag faktiskt styra in i väggen. :o Minsta lilla jag ens snuddade henne med nån skänkel så for hon iväg. Får hon rulla på i mellangalopp går hon så fint så, men att göra övergångar eller jobba det gick inte alls. Hon hoppade kalasbra, matte var ringrostig dock. Hon nitade faktiskt på en oxer med vattenmatta en gång, länge sen hon stannade. Men det var mitt fel, vi kom in för långsamt och det var långt avstånd för stora hästar så hon fick jättelångt fram. Sen efter det skuttade hon så bra så.
När vi hoppat klart (några andra höjde och fortsatte) skulle jag bara trava av. Man kunde ju då tro att hon kanske skulle blivit trött efter 1,5 timme, men hon var så himla lätt och spänstig och väldigt framåt fortfarande. Laddade mot varenda bom. Det tog flera minuter innan hon insåg att hon inte fick hoppa mer, då först kunde hon börja slappna av och länga formen lite. Herrgud... Visst är det roligt att hon börjar orka, men nån måtta måste det ju vara...

Idag har jag därför köpt ett pelham. Tänkte prova och se om det blir nån skillnad... Imorrn blir det bara en lätt tur mest i skritt så det passar bra att prova då.
 
@Marvin Men herregud! Vilken otur med din häst. Håller med om att de där krosstenarna är förjävliga, man vill inte ens köra på dem med bilen.

Ang boxvilan. Kan hon inte ha en kompis inne? Kan inte kompisarna "gå skift" inne om man inte vill ha nån inne hela tiden? På nåt vis måste man kunna lösa det liksom. Jag förstår inte att personalen inte gjorde så redan igår, när en häst är skadad går jag definitivt över huvudet på hästägare om man inte får tag på dem.

Jag hade blivit vansinnig om min häst inte fått gå ut en dag för att en annan häst var tvungen att stå inne, om det inte var överenskommet i förväg (och jag skulle inte gått med på det ändå, hon blir väldigt upprörd om hon inte får gå ut, hade rivit runt i boxen massor i söndags när hon fick komma ut senare än hon brukar.)
Ev hade en av gamlingarna kunnat vara inne med henne, hans ägare sa det till mig igår. Nu har det ändå fungerat hyfsat idag. Hon har ätit typ 10 kg halm. :angel: Fått sin frukost, lunch och middagshö utportionerat över dagen och jag var där i förmiddags och pysslade och mockade, och sen igen innan mitt jourpass på seneftermiddagen.

Hon var bättre idag, gick på benet och svullnaden i kotan var borta. Fick gips av hovis, så tittar vi på det igen på torsdag.
Har vi tur kan man slå på skon med en sula då så att hon kan få komma ut igen.
 
@Marvin Well, jag hade kanske inte jublat om min häst fick stå inne. Men jag hade å andra sidan blivit ännu mer vansinnig om min häst med de symptom din uppvisade, tillåtits leva jävel inne eller ute bara för att man inte vågat ta ett beslut över huvudet på nån annan ang att lämna en kompis inne. Tänk om det varit nån fraktur, allvarlig senskada eller liknande liksom.

Hoppas verkligen det funkar att slå på en sula :) Är ju inte den roligaste årstiden underlagsmässigt hos er kan jag tänka mig. Är det nåt jag inte saknat med att flytta till norr så är det avsaknaden av lera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp