Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slänger in en bild på fröken med nya täcket från igår. :)

IMG_20141210_112252_zpsuwlfppox.jpg
 
@Maja_Kandi Jag ska ha det i åtanke, nu har du ju dessutom stallplats ;)

Förstår att det känns tomt, låt det göra det. Med tiden kommer det att bli vardag med två hästar också :)

Jag köpte det där horzetäcket till min nyligen. Verkligen bra passform och det går ner rejält på sidorna. Har det som skaltäcke över vintertäcket när det är skitväder, då jag hellre tvättar/torkar skal än ett tjockt vintertäcke. Däremot tycker jag att det fuktade igenom lite när det var rejält skitväder dvs regn/blötsnö i ett dygn. Men det kan lika väl bero på att jag har det överst så det inte värms upp av hästen, undertäcket var helt torrt. Har hört och läst här på buke att många är nöjda med det och det är verkligen vettigt pris :)
Däremot torkar det ursnabbt, jag hände det luftigt i stallgången och på en timme var det torrt både på över och undersida :)
 
@Maja_Kandi Kan tänka mig att det känns tomt. Men hästarna accepterar det nog snart! :) roligt med lite nya grejer.

Kl
Jag hinner knappt med min stackars häst just nu. Har mycket i skolan och sambon är iväg och jobbar så det är lite svårt att få till det. Så nu är jag glad att jag har hästarna på ett fullservicestall. Men rida hade jag velat göra!
 
[USoER=14686]@SkorpSmulan[/USER]Aldrig hellre lera säger jag. Halare än is, tappskor, röta i strålfåror och hovar med risk för hålvägg, mugg, oridbart, förstör marken i både hagar och ridstigar... Is är inga större problem när man har 4 brodd i varje tycker jag. Vi har ridvägar som gått att rida på trots isen, får väl se hur det ser ut imorgon efter ett dygns regnande, möjligen halt då men hittills har jag ridit ute i alla gångarter. Jag brukar tänka att kan dom köra med sina tävlingstravare så duger underlaget åt min hobbyridhäst.
Visst är det tråkigt att det är sånt här skitväder, men det är åtminstone genomfruset i backen så det är inte det eviga tinande/påfrysandet och lertjafset. Våra hagar här är inte ens i närheten av jävliga om jag jämför med vinterhagarna jag såg söderöver (de som inte är grusade dränerade dvs). Men jag skulle inte drömma om att ha oskodd häst här och är inte avundsjuk på de som går barfota och halkar runt...

Men som sagt, det ska bli intressant att se hur det känns om ett år. Jag har längtat hem länge, av andra anledningar än hästmässiga. Frågan är hur mkt det väger över och hur mkt inskränkningar jag är beredd att göra i hästeriet. Just nu känns det tufft då jag fortfarande har färskt i minnet vad jag saknar. Jag brukar fundera på hur viktigt det är att ha nära till släkt och familj kontra hur viktigt det är att ha en fritid man tycker är gångbar. Jag har ju bara jobb och häst så det väger tyvärr ganska tungt hur jag tycker fritiden är. Vi får se.
Det är nog bättre där du håller till än där jag håller till.
Min häst har halkat och gjort sig rejält illa trots 4 brodd i varje. När det är stenhård is som dessutom är jäkligt knölig sår det inte kul.
 
@stjarnfrugt
Ja det var verkligen kanon det här täcket. :) Tyvärr en liten liten reva på ena sidan men det ska jag be mamma laga. Själv är jag helt värdelös på att sy. :angel:

@oxo
Ja de vänjer sig väl snart... Men Queenie blev alldeles tokig när jag tog ut nordisen idag och hon blev själv i hagen. Knäpphäst, hon brukar väl aldrig bry sig... Tråkigt med tidsbrist, vet hur det känns!


Kl.
Var ut och red en sväng idag. Taggad häst såklart, men hon gick verkligen toppenbra i skritt och trav. Galoppen blir spänd och leta-spöken-överallt-struttig efter bara några språng så det blev inte så mycket alls. Hon fick prova nya tränset samt 10ans gamla bett (de har samma size), ett tvådelat med fasta ringar. Funkade faktiskt riktigt bra! :) Men hon är så lurvig så pannbandet nästan försvinner. :o

IMG_20141211_100436_zpsna2kay9t.jpg


Dags att klippa igen.......
 
@stjarnfrugt
Söder behöver inte betyda lera. Vi har lera vid grinden, och absolut inte bottenlöst, går upp till halva hoven. Resten av hagen är bra

Det är ju för att folk envisas med att trycka in massa hästar på liten yta som det bara blir geggamoja av alltihop.

Jag älskar att kunna rida på ridbanan i mitten av december, hoppa och dressyra. Grusvägarna och skogsvägarna är fantastiska, perfekta att galoppera på. Gräsvägarna och de ömtåligaste stigarna i skogen håller jag mig borta från, men där kan jag ju rida sen vår, sommar och tidig höst :)
För min del behöver det inte bli någon vinter alls, is och knöggel kan jag vara utan. Här på slätten blir det hopplöst, blåser isvindar som går genom märg och ben och blir stora snödrivor hårda som betong och barmak där i mellan, sämst!

På tal om väder så var det halv storm, regn och sol i en härlig röra idag. Jag red ut såklart, vad kan vara bättre än det på en hoppeskutt Skatt med massa energi :D
Men han verkar alltid vara likadan, oavsett störning, det blir varken mer eller mindre. Bor precis vid nya rv 50 och järnvägen och trodde han skulle reagera på all trafik och tåg men icke :)

Red samma tur som sist, vis av erfarenhet vet jag att de brukar reagera mer andra gången då de lärt sig var farorna finns. Skatten inget undantag, stannade och försökte vända tre gånger. Men det vara bara att vända tillbaka och smacka på så gick han vidare, klapp och beröm. Bara i skritt, i trav och galopp vara det bara framåt som gällde.
Jag är ju i grunden en väldigt tuff ryttare, fick en fegissvacka iom flera upprepade skador men nu är jag tillbaka igen, halvgalen fartdåre. Med Fille hoppar jag över vägbommarna i skogen, det tar ju jättelång ttid att sakta av och knöla sig runt ;)
Är inte riktigt där än med Skatten men snart så :D

Glad häst :)


Håll en tumme för Fillis som ska på akutbesök till kliniken om en timme. Jätteont i en fossing :(
 
I tisdags var jag på hoppträning igen:banana:. Jag som inte är någon hoppryttare börjar tycka det är så roligt. Hoppar inga jättehöjder,
60-70cm och det gick kanon bra! Övade även galoppbommar för att få till en bättre galopp och avslutade med att rida en bana med 7 hinder.
Bestämde mig innan att jag inte skulle fega ur utan bara rida på och hålla kontakt med hästen och Nova bara flög över. Har nog aldrig gått så bra och jag längtar redan efter nästa gång.
På lördag ska de ha en liten klubbtävling i stallet och skulle faktiskt kunnat tänka mig att vara med, tyvärr är vi på julbord på fredag kvällen och kommer inte hem förrän 03. Så får skippa det men blir nog fler gånger, jag som ALDRIG skulle tävla!:p
 
@Bison Håller tummarna!

*kl

Min häst var ganska stum och spänd i ryggen idag. Jag hoppas att det bara är träningsvärk eftersom hon jobbade på rejält igår och kom ordentligt fint igenom ryggen. Funderade ett tag på om jag skulle låta henne vila men kom fram till att det bästa är nog att jogga och galoppera i låg form så att överlinjen slappnar av. Hade tänkt rida ut men insåg att nåt sånt pass får jag inte till ute, så det fick bli ridhuset istället. Där var det för ovanlighetens skull dagtid helt knökfullt.
Gick öht inte att planera ett bra ridpass för det var folk överallt. Fick inte alls till det som jag behövde få till med tanke på ryggen, men kunde iaf galoppera i lätt sits i båda varv ganska rejäla stunder så jag hoppas att det iaf var bättre än ingenting.

Hoppas detta med ryggen är bra snart. Jag har - tro det eller ej - fått träningstid för min favorittränare i helgen :nailbiting:

Jag har tänkt ta ut veterinären för kiropraktisk genomgång samt tandkoll i januari. Ska bli spännande att se om det hittas nåt skit i ryggen nu. Jag tror att det finns ett och annat tyvärr.
 
Totalt OT, jag vet, men vi är ju lite såna här i tråden ibland...

Är så oerhört lessen/arg/besviken ang jobbet idag. Jag har ju tyckt att jag trivts väldigt bra, ett överlag trevligt gäng, intressanta arbetsuppgifter och om än upplägget är helt nytt för mig så har jag iaf känt att det inte känts övermäktigt att lära sig det med lite tid. Jämfört med mitt förra jobb där känslan var att man var totalt värdelös trots 3 år där så har detta iaf känts som att det är fullt möjligt att bli hyfsat självgående på kanske 1-2 år.
Visst vet jag att jag inte är en stjärna vad gäller tyngre mek och verkstadsjobb, och inte heller är jag bäst i världen på de styrsystemsbaserade bitarna men det är ju heller inte nåt jag fått praktisera under mina år i den här branschen. Jag misstänker ändå att jag har viss potential att lära mig. Och jag är intresserad och noggrann i det jag gör, så jag frågar och ser till att lära mig.
Jag har dessutom alltid varit uppriktig om mina erfarenheter och mina brister, och när jag blev erbjuden jobbet tackade jag faktiskt nej till en fast tjänst med en relativt hög lön på annat håll till förmån för att ta en provanställning här. Lönen fick jag dock behålla som jag förhandlat till mig den på det andra stället, och jag flyttade och tillträdde jobbet med kort varsel som vi alla vet här i tråden.

Så idag blev jag inkallad till min chef, där jag fick bli varse att jag tydligen stått i fokus för senaste tidens hetaste samtalsämne på jobbet. Det har tydligen gått så långt att facket blivit indraget och igår hade man ett möte med fack och arbetsgivare ang detta: Min lön. Tydligen har det framkommit (fråga mig inte hur) vad jag tjänar, och detta har väckt ramaskri och protester hos mina kollegor. Jag har på tok för hög lön enligt dom, och det har alltså varit samtalsämnet på allas läppar. Givetvis har jag hållits utanför och inte anat nånting alls. Inte heller min närmaste kollega har fått ta del av detta. Men alla andra bevisligen. Själv har jag dock ingen aning om vad som är medellön eller vad övriga tjänar och jag kan ärligt säga att jag skiter fullständigt fan i detta.

Så bevisligen är mina kollegor inte "ett överlag trevligt gäng". Jag trodde att jag kommit till ett av matchokulturens högborgar (alla med erfarenhet av mansdominerad bransch i liten inlandskommun vet nog vad jag talar om) där manligheten var orubblig, rakheten människor (läs män) emellan given och dessutom ordentligt framhållen och där man inte ägnade sig åt tjafs och krusiduller (sådant är för kvinnligt för man kan inte ens tala om matlagning eller städning utan att riskera att hängas ut). Men tydligen har jag hamnat bland värsta sortens jävla kärringar (ursäkta uttrycket). Det måste ha stuckit nåt oerhört i ögonen på vissa att jag som ung tjej och nyanställd tjänar bättre än många och i nivå med de mer erfarna. Vilket jag inte ens visste om förrän idag.

Så nu kan det tydligen bli tal om att jag måste gå ner i lön när min provanställning övergår i fast tjänst om ett par månader. Och jag är så jävla förbannad, av principen. Min chef sa givetvis att han får ta på sig upproret som blivit, eftersom det är hans beslut att ge mig den här lönen, men att han är medveten om att jag kan bli negativt särbehandlad av medarbetare då de anser att jag tjänar för bra för att hjälpas eller behandlas likvärdigt med övriga. Återigen kvinna som måste överbevisa sig 10 upphöjt i x för att vara på samma nivå. Som att det inte hänt förr...
Kvinnokämpen i mig är uppåt väggarna. Varför i helvete ska jag finna mig i att några surgubbar är avundsjuka på att jag tjänar bra pengar, och således ha förståelse för att jag måste gå ner i lön för att få tyst på dom? Inte får jag tyst på dom för det, då kommer dom ju att jubla dagligen för att "nu fick hon minsann se att hon inte är nåt". Och vad är nästa sak dom ska gå i uppror mot? Att någon har nyare jacka än dom? Ska facket behandla den frågan också?

Nu är det kanske inte speciellt troligt att lönen kan justeras pga detta. Det som talar till min nackdel är ju dock att jag har provanställningen hängandes över mig, då det tyvärr kanske är möjligt att sänka lönen vilket är mkt svårare för att inte säga omöjligt att göra för en tillsvidareanställd.
Det är ju jävligt synd att jag gjorde den här jävla resan hit upp, där det inte finns några andra tänkbara arbetsgivare inom mitt område, innan jag fick reda på detta. För givetvis hade jag sagt "tack, men jag tar min erbjudna tillsvidaretjänst utan provanställning och med fastslagen lön och flyttar dit tills det är socialt accepterat att 2014 även nått in till övre Norrlands inland".

Just nu är det tur att jag jobbar natt hela nästa vecka så jag slipper träffa nån. Tyvärr vet jag inte vem som satt igång drevet, men bevisligen har ju många hakat på. Och jag kan inte påstå att jag känner nån större entusiasm just nu, varken för att låtsas som det regnar eller slåss för min rätt. Jag vet att jag har folk som står bakom mig också, bla facket, min chef och min närmaste kollega. Men jag känner knappast att jag tycker vidare bra om övriga.
Det är inte min stil detta. Jag tar upp saker med vederbörande om jag har ett problem, och jag väntar mig inte mindre än att vuxna übermanliga karlakarlar kunde göra detsamma. Men tydligen inte. Jag hoppas att det kommer fram vem som ligger bakom, jag skulle gärna vilja se hans min när jag rakryggat frågar vart skon klämde. Tyvärr har man inte ens kunnat ge mig det.

Självklart har jag kontaktat mitt fackombud i fråga om vad jag kan förvänta mig lönemässigt. Och just nu är jag så jävla förbannad så att om det sänks ett enda öre av min grundlön pga denna ingrodda obotliga missunnsamhet, så kommer jag av princip att söka mig nån annanstans. Jag lär inte hitta nånting här i närheten och jag tyckte att jag hade flyttat färdigt nu, åtminstone för den närmaste tiden. Men när saker verkar för bra för att vara sant så är det oftast det. Så det känns jävligt dumt att jag inte tackade och tog emot det jag fick erbjudande om i Ösd. Där verkar det ju tom vara smidigt att ha häst.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Gubbar alltså. Dom som inbillar oss att skvallermentalitet är en kvinnlig egenskap har inte varit kvinna i mansdominerad bransch. Det finns inget som skrämmer män lika mycket som yngre kvinnor som klarar av att göra deras jobb. Låt det bero för närvarande och låt facket ta din strid. Inte ska du gå ner i lön om du gör det jobb som du är anställd för. Men om nån av gubbarna sätter sig på tvären och inte vill hjälpa dig så säg bara helt sonika att du vet varför och hur dom pratar, och att det inte är ditt problem att de som gnäller inte kan löneförhandla.
 
Barb och jag kämpar på barbacka med att hitta rakriktningen och en låg mer öppen form. Det märks att vi båda är nya i tänket och det är svårt att hitta en helt jämn form med bibehållen kontakt. Men jag tror att vi är på hyfsat rätt spår eftersom hon nu skummar jämnt i munnen åtminstone.

28/12 ska det vara en klubbisdressyr med barbacka cup:D. Tänkte minsann ställa upp och rida LA1 barbacka:p.
 
@Maja_Kandi Kan tänka mig att det känns tomt. Men hästarna accepterar det nog snart! :) roligt med lite nya grejer.

Kl
Jag hinner knappt med min stackars häst just nu. Har mycket i skolan och sambon är iväg och jobbar så det är lite svårt att få till det. Så nu är jag glad att jag har hästarna på ett fullservicestall. Men rida hade jag velat göra!
Förstår att du hade velat rida! Gäller ju att passa på nu när det är töväder. Funkar han bra att ha vilande, eller blir han prillig sen när du ska rida?
 
Totalt OT, jag vet, men vi är ju lite såna här i tråden ibland...

Är så oerhört lessen/arg/besviken ang jobbet idag. Jag har ju tyckt att jag trivts väldigt bra, ett överlag trevligt gäng, intressanta arbetsuppgifter och om än upplägget är helt nytt för mig så har jag iaf känt att det inte känts övermäktigt att lära sig det med lite tid. Jämfört med mitt förra jobb där känslan var att man var totalt värdelös trots 3 år där så har detta iaf känts som att det är fullt möjligt att bli hyfsat självgående på kanske 1-2 år.
Visst vet jag att jag inte är en stjärna vad gäller tyngre mek och verkstadsjobb, och inte heller är jag bäst i världen på de styrsystemsbaserade bitarna men det är ju heller inte nåt jag fått praktisera under mina år i den här branschen. Jag misstänker ändå att jag har viss potential att lära mig. Och jag är intresserad och noggrann i det jag gör, så jag frågar och ser till att lära mig.
Jag har dessutom alltid varit uppriktig om mina erfarenheter och mina brister, och när jag blev erbjuden jobbet tackade jag faktiskt nej till en fast tjänst med en relativt hög lön på annat håll till förmån för att ta en provanställning här. Lönen fick jag dock behålla som jag förhandlat till mig den på det andra stället, och jag flyttade och tillträdde jobbet med kort varsel som vi alla vet här i tråden.

Så idag blev jag inkallad till min chef, där jag fick bli varse att jag tydligen stått i fokus för senaste tidens hetaste samtalsämne på jobbet. Det har tydligen gått så långt att facket blivit indraget och igår hade man ett möte med fack och arbetsgivare ang detta: Min lön. Tydligen har det framkommit (fråga mig inte hur) vad jag tjänar, och detta har väckt ramaskri och protester hos mina kollegor. Jag har på tok för hög lön enligt dom, och det har alltså varit samtalsämnet på allas läppar. Givetvis har jag hållits utanför och inte anat nånting alls. Inte heller min närmaste kollega har fått ta del av detta. Men alla andra bevisligen. Själv har jag dock ingen aning om vad som är medellön eller vad övriga tjänar och jag kan ärligt säga att jag skiter fullständigt fan i detta.

Så bevisligen är mina kollegor inte "ett överlag trevligt gäng". Jag trodde att jag kommit till ett av matchokulturens högborgar (alla med erfarenhet av mansdominerad bransch i liten inlandskommun vet nog vad jag talar om) där manligheten var orubblig, rakheten människor (läs män) emellan given och dessutom ordentligt framhållen och där man inte ägnade sig åt tjafs och krusiduller (sådant är för kvinnligt för man kan inte ens tala om matlagning eller städning utan att riskera att hängas ut). Men tydligen har jag hamnat bland värsta sortens jävla kärringar (ursäkta uttrycket). Det måste ha stuckit nåt oerhört i ögonen på vissa att jag som ung tjej och nyanställd tjänar bättre än många och i nivå med de mer erfarna. Vilket jag inte ens visste om förrän idag.

Så nu kan det tydligen bli tal om att jag måste gå ner i lön när min provanställning övergår i fast tjänst om ett par månader. Och jag är så jävla förbannad, av principen. Min chef sa givetvis att han får ta på sig upproret som blivit, eftersom det är hans beslut att ge mig den här lönen, men att han är medveten om att jag kan bli negativt särbehandlad av medarbetare då de anser att jag tjänar för bra för att hjälpas eller behandlas likvärdigt med övriga. Återigen kvinna som måste överbevisa sig 10 upphöjt i x för att vara på samma nivå. Som att det inte hänt förr...
Kvinnokämpen i mig är uppåt väggarna. Varför i helvete ska jag finna mig i att några surgubbar är avundsjuka på att jag tjänar bra pengar, och således ha förståelse för att jag måste gå ner i lön för att få tyst på dom? Inte får jag tyst på dom för det, då kommer dom ju att jubla dagligen för att "nu fick hon minsann se att hon inte är nåt". Och vad är nästa sak dom ska gå i uppror mot? Att någon har nyare jacka än dom? Ska facket behandla den frågan också?

Nu är det kanske inte speciellt troligt att lönen kan justeras pga detta. Det som talar till min nackdel är ju dock att jag har provanställningen hängandes över mig, då det tyvärr kanske är möjligt att sänka lönen vilket är mkt svårare för att inte säga omöjligt att göra för en tillsvidareanställd.
Det är ju jävligt synd att jag gjorde den här jävla resan hit upp, där det inte finns några andra tänkbara arbetsgivare inom mitt område, innan jag fick reda på detta. För givetvis hade jag sagt "tack, men jag tar min erbjudna tillsvidaretjänst utan provanställning och med fastslagen lön och flyttar dit tills det är socialt accepterat att 2014 även nått in till övre Norrlands inland".

Just nu är det tur att jag jobbar natt hela nästa vecka så jag slipper träffa nån. Tyvärr vet jag inte vem som satt igång drevet, men bevisligen har ju många hakat på. Och jag kan inte påstå att jag känner nån större entusiasm just nu, varken för att låtsas som det regnar eller slåss för min rätt. Jag vet att jag har folk som står bakom mig också, bla facket, min chef och min närmaste kollega. Men jag känner knappast att jag tycker vidare bra om övriga.
Det är inte min stil detta. Jag tar upp saker med vederbörande om jag har ett problem, och jag väntar mig inte mindre än att vuxna übermanliga karlakarlar kunde göra detsamma. Men tydligen inte. Jag hoppas att det kommer fram vem som ligger bakom, jag skulle gärna vilja se hans min när jag rakryggat frågar vart skon klämde. Tyvärr har man inte ens kunnat ge mig det.

Självklart har jag kontaktat mitt fackombud i fråga om vad jag kan förvänta mig lönemässigt. Och just nu är jag så jävla förbannad så att om det sänks ett enda öre av min grundlön pga denna ingrodda obotliga missunnsamhet, så kommer jag av princip att söka mig nån annanstans. Jag lär inte hitta nånting här i närheten och jag tyckte att jag hade flyttat färdigt nu, åtminstone för den närmaste tiden. Men när saker verkar för bra för att vara sant så är det oftast det. Så det känns jävligt dumt att jag inte tackade och tog emot det jag fick erbjudande om i Ösd. Där verkar det ju tom vara smidigt att ha häst.
Ush din stackare! Själv hävdar jag bestämt att de värsta kärringarna är de med tre ben ;)

Stå på dig, hoppas du får bra stöd ändå.
 
Red ett bra dressyrpass på lilla GP igår. Det är ganska lerigt i hagarna nu och hon behövde verkligen röra på sig. De har ju varnat för storm här som börjar i em så jag rastade båda två igår. Skippade dock grusvägen, hoppas vi kan rida ut i helgen istället.

För några veckor sedan provade jag att strö med träpellets, lade lite ouppblött under halmbädden och har sen fyllt på med ett par säckar ovanpå bädden, som finfördelar sig och rinner ner i halmen. Funkar otroligt bra! GP var en liten smutsgris innan när hon bara stod på halm och man fick mocka ut ganska mycket. Nu med träpelletsen så är bädden torr och fin hela tiden. Mockar endast ut högarna dagligen.
 
@Fiorano och @sassiball Jag brukar inte ha några som helst problem att stå upp för mig och framförallt inte att vara rak och fråga rakt ut vad problemet är. Tyvärr är det svårt att bemöta nåt som man inte får veta om.
Klart att jag märkte visst gruffande förra veckan men då visste jag ju inte om detta och jag trodde att det var allmänt surande över att jag var ny och behövde lite hjälp. Inte att hela gänget gaddat ihop sig och antagligen njöt av att jag inte gjort de arbetsuppgifterna förr. Men nu förstår jag ju såklart varför man sinkade mitt arbete och gärna högt och ljudligt talade över mitt huvud om helt andra saker än ursprungsfrågorna. Om jag frågade A så började man svara på B med en ton om att jag inte kunde svaret på B heller, trots att jag inte hade några som helst problem med det.

Hade gärna varit medveten om detta problem då så att jag kunde ta upp saken på plats när det var en aktuell situation. Kan ju inte komma två veckor efteråt, det funkar lika effektivt här som att slå en häst dagen efter den varit dum. Man måste helt enkelt invänta en situation och slå dom på käften just där och då och överraska när dom tror att dom är i överläge. Förhandla och lägga fram snyggt går inte, det är för kärringar tydligen.

Jag kan inte göra annat än låta saken bero i vilket fall. Det finns inga andra jobb här och definitivt inte i min bransch. Det blir att flytta igen helt enkelt om jag inte ska vara kvar här. Jag tänker inte ligga med buken upp och invänta besked utan det gäller att hålla sig steget före och sondera marknaden ifall det nu visar sig i februari att jag inte kan stå ut här. Ingen äger mig. Definitivt ägs jag inte av nån grottmänniskomentalitet som ska upprätta ordning i ledet så att det aldrig får ske en utveckling. Det kan dom isåfall få ha kvar för sig själva.
 
Förstår att du hade velat rida! Gäller ju att passa på nu när det är töväder. Funkar han bra att ha vilande, eller blir han prillig sen när du ska rida?

Precis! Men jag får hoppas på att vi får snö snart. Tyvärr blir han ju lite prillig. I paddocken är han dock alltid snäll och trevlig, det är ute i skogen om man rider ut själv som han blir tittig och mesig när han inte får gå regelbundet. Han behöver egentligen ridas varje dag, då är han som bäst :) men jag kan ju kalla detta vintervila så blir samvetet mindre dåligt ;)
 
@stjarnfrugt
Jag beundrar verkligen dig och din inställning i den här frågan! Jag har ju haft sån ofantlig tur med mitt nya jobb, jag har världens bästa kollegor. Trots att det är män som såklart klarar och vågar göra saker som är mer fysiskt krävande än vad jag vill eller kan, så är det aldrig nåt gruff. De kan lyfta tyngre än mig, men jag har fan så mycket bättre koll på alla 200 djur redan efter ett halvår trots att min ena kollega jobbat där i tio år och den andra i 1,5 (de frågar mig vilken ko som är mamma till vilken kviga, vilken som kalvade när och hur mycket den eller den mjölkar) och har stenkoll på listor och rubbet, så vi delar upp det och har hittat en klockren balans. Vi har härlig galghumor alla tre och bjuder på oss själva. (visste ni tex att min rumpa är jävligt bra stötdämpare och väger minst sex kg? ;) haha!)

Men så har jag inte alltid haft det. Jag har också varit föremål för skitsnack och tryckts ner i skoskaften av både kollegor men framför allt av mina tidigare chefer som drog nytta av att jag var godtrogen, plikttrogen och feg. Jag önskar att jag då hade samma stake som du och tordes stå upp för vad jag verkligen tyckte och egentligen ville vräka ur mig. Jag vet hur det känns att sitta i den sitsen du är i nu, fast jag skulle aldrig våga säga vad jag ville. Så you go girl! Och om den dagen kommer när Ösd kanske är aktuellt igen så vet du vart min brevlåda bor. ;)
 
Filles klinikbesök blev ganska odramtiskt. Rejält öm vid vistitering av hoven men ingen uppenbar böld. Tog några bilder för att utesluta fraktur och allt såg bra ut.
Nu får han gå med våtvarmt omslag på nätterna och äta smärtstillande. Hoppas kunna locka fram bölden under helgen annars blir det återbsök på tisdag.
Han är ju tyvärr rätt känslig när det kommer till hovarna. Blev halt på samma sätt för två veckor sen med tjockt ben och varm hov, dock inte lika kraftig hälta som igår.
Försvann på två dagar och när hovslagarna kom reagerade han inget vid visitering och både ben och hov var kallt.
Helknepigt och nu är det tillbaka.
Jag har ingen erfarenhet av hovbölder innan, vet bara att han haft det några gånger tidigare, hoppas det ska lösa sig.

Skatten har för springa över lire bommar och hoppat serie idag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp